Rally Sweden drar till Umeå redan 2022, 68 anmälda till Rally Croatia, helnorsk segerfajt i WRC2 utan Hyundai, Tom K.har börjat testa, Götenerundan ställs in, skånskt i BMW Team Italia och suddigt om DM...

Blogg

Idag kom beskedet från Rally Sweden som många fruktat men lika många säkerligen sett framemot, att Sveriges WRC-bidrag flyttar från Värmland till Västerbotten till nästa år. En fråga som utretts noga av ansvariga för att säkerställa ”vinter” och som hade tre orter i final, Östersund, Luleå och Umeå och där till slut valet föll på Björkarnas stad, Umeå.

Foto: Tommy Svensson

En mer snösäker region längre norrut är ett grundkrav som inte är förhandlingsbart i en förlängning av VM-avtalet och att kunna påvisa historiska väderdata har varit centralt, säger Rally Swedens vd Glenn Olsson.

    Umeås utmärkande styrkor, förutom ett stabilt vinterklimat, är god hotellkapacitet i kombination med serviceplats och HQ på mässområdet Nolia, starkt växande näringsliv och attraktivt upptagningsområde publikmässigt.

     Östersund och Luleå var starka motkandidater ända in på mållinjen understryker Glenn Olsson och lyfter speciellt fram orternas stora engagemang. Men till slut föll valet ändå på Umeå som enligt Olssons hade ”ett attraktivare koncept”. Nu är nya placeringen inget som garanterar en plats i WRC-kalendern för 2022 utan fortfarande återstår lite detaljer att lösa med promotorn.

    Foto: Tommy Svensson.

    Målsättningen från båda parter är dock att avtalet ska undertecknas inom kort.  WRC:s eventchef Simon Larkin understryker vikten av att ha ett årligen återkommande vinterrally i serien och där Rally Sweden varit en hörnsten från starten av ”Rally-VM”.  

    Vi har stora förhoppningar för både den kommersiella och sportsliga utvecklingen hos Rally Sweden i detta nya kapitel med Umeå som värdstad.

    Något missnöje med Värmland finns inte förr tvärtom om det bara inte hade varit avsaknaden av snö.

    Foto: Tommy Svensson

    Vi har inget annat än beröm att ge för det hårda arbete som lagts ner för att få till denna utveckling. Värmland har varit en fantastisk värd i många år och vi vill rikta ett ”stort tack” till så många människor och supportrar!

    FIA’s Rally Director Yves Matton poängterar kravet från deras sida med att flytta mot snösäkrare område.

    Att flytta norrut var ett måste med tanke på de utmaningar vi upplevt de senaste åren och jag vill verkligen berömma Rally Swedens organisation för sitt arbete med att säkra upp en nytt lovande koncept med bas i Umeå för nästa års evenemang. 

    Från första början 1950 så har Rally Sweden varit lokaliserat till Värmland och när man nu lämnar är det med en tår i ögat inte bara för Glenn Olsson utan säkerligen också för merparten av de tusental som fört rallyt i Värmland/Dalarna.

    Givetvis är det en stor sorg att idag meddela att Rally Sweden lämnar Värmland men samtidigt måste vi glädjas åt att Sverige fortsatt har en deltävling i rally-VM och att FIA och WRC Promoter ser potentialen i Umeå som ny värdstad.

    Han passar även på att tacka alla som under åren gjort rallyt till den stora internationella träffpunkten det blivit.

    Foto: Tommy Svensson

     Värmlands stora engagemang och kunnande har varit avgörande i detta och alla funktionärer och eldsjälar som i alla år lagt ner kraft och engagemang ska idag känna stolthet över att vi lyckats behålla Sveriges plats i VM, trots alla utmaningar som funnits genom åren.

    Självklart är även Svenska Bilsportförbundets Anna Nordkvist nöjd med att rallyt nu med största säkerhet stannar kvar i landet. 

    – Det känns bra att vi har klart med en ny huvudort för Rally Sweden och att Sverige stärker sin position som det enda vinterrallyt i VM-kalendern. För oss inom Svensk Bilsport har det hela tiden handlat om att säkerställa att vi bibehåller vår svenska VM-deltävling och kunskapen och historiken från alla fantastiska år i Värmlandsskogarna får vi ta med oss för att skapa nya oförglömliga ögonblick. 

    Foto: Tommy Svensson

    Anna avslutar med att hon ser det som en stor framgång att pusslet nu är lagt, en framgång för ”den stora motorintresserade publik som vi har i Sverige”.

    Då har den här frågan nått vägs ände som då blev i Umeå och självklart blir det oerhört spännande att se hur stor del av rallypubliken som hänger med på resan? Trots allt skiljer det runt 80 mil mellan Karlstad och Umeå eller för min del, 112 mil Hörby-Umeå. Något som med största sannolikhet innebär att min svit i Rally Sweden stannade vid 45 besök och sista året för mig blev 2020, tråkigt men bara något att tugga i sig.  

    Foto: Tommy Svensson

    Om det blir betydligt längre för en stor del av åskådarna kan kanske detta vägas upp av att de finländsk rallyfansen nu får det betydligt enklare. Bara fyra timmar med båt mellan  Vasa och Umeå borde innebära mer blåvita flaggor i publiken 2022. Nu är allt detta så klart sekundärt, det som betyder något är trots allt att rallyt är säkrat i Sverige. Antar dessutom att WRC-teamen ser många fördelar med ett riktigt vinterrally istället för den mer osäkra varianten som Värmland kunnat erbjuda de senaste åren. Blir också åtspännande att se hur jobbet kommer att fortskrida, trots allt mindre än tio månader kvar innan allt ska vara på plats…

    *

    68 anmälda blev där till Rally Croatia som startar om exakt två veckor. Inga konstigheter i WRC-klassen med 12 anmälda och där Kroaten Niko Pulic och fransmannen Pereira Armando fyller på fabriksbilarna med varsin Fiesta. Att M-Sport Ford kommer med Gus Greensmith och Adrien Fourmaux har varit känt länge men att Teemu Sunninen hamnade i WRC2 blev klart i går. För oss med blågult blod så blir WRC2 mest spännande eftersom det är här Tom Kristensson och David Arhusiander begår debut hos M-Sport Ford. Totalt sju startande i klassen och det som verkligen sticker ut är att Hyundai helt hoppar över Kroatien. För en tid sedan avslöjades att Oliver Solberg inte skulle köra i WRC2 men när nu ”Entry List” publicerades så var inte heller Hyundais andra WRC2-hopp, Ole Christian Veiby eller Jari Huttunen anmälda. Faktum är att där inte finns en enda Hyundai i20 R5 i hela rallyt så att jag höjer ögonbrynen över vad som händer i Alzenau tycker jag inte är så konstigt. Enda anledningen jag kan komma på, är att man inte tycker att R5-i20 är konkurrenskraftig mot kollegornas nya Rally2-versioner. Då är det bättre att stanna hemma och vänta på att även i20-Rally2 blir ”race ready” istället för att spela ”andrafiol” i den här stentuffa orkestern. Med den här taktiken så ska det extremt mycket till för att Andrea Adamo ska kunna korkar upp någon skumpa när VM-serien är avslutad, åtminstone i WRC2…

    Foro: Skoda Motorsport

    Med detta så vågar jag nog lova att fajten om segern i klassen blir en helnorsk affär mellan Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, Skoda och Mads Østberg/Torstein Eriksen, Citroën. Ska jag varna för någon så blir det ryssen Nikolay Gryazin med Polo R5, han kan mycket väl blåsa ”gutterna” på konfekten. Att haussa upp #26 Tom och David i deras allra första tävling med Rally2-Fiestan känns bara korkat. Men om allt går deras väg så borde en fjärde-femte plats finnas inom räckhåll. Kan också berätta att danskan Jeanette Kvick Andersson rundar av startfältet i par med Alfred jun. Kramer med #81 på den nya Renault Clio Rally5.

    *

    Men före Kroatien väntar Rally Sanremo med nya Rally3 Fiestan och där Tom körde första testmilen igår. Mil och mil, det blev ändå 16 mil totalt för honom och David Arhusiander.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Grymt roligt att vara tillbaka igen och att få köra ett antal nyttiga mil, närmare bestämt 16 och idag är det det rek inför helgen och sen ytterligare ett test på fredag, berättar Tom. 

    – Då ska vi testa och lära oss om olika diff-inställningar!

    *

    Över till hemmaplan där nu även Götene MK sällar sig till de arrangörer som bestämt sig för att ställa in sin tävling, dessutom för andra året i rad. I en förhoppning att myndigheterna skulle lätta på restriktionerna har man valt att avvakta besked för ”Götenerundan” som skulle blivit premiär i Svenska Rallycupen. Men nu anser man sig inte kunna vänta längre och dessutom kom ett klargörande från Länsstyrelsen vad som gäller och då var beslutet tämligen enkelt.

    Det är åtta personer som gäller och finns tyvärr inget vi kan göra i dagsläget. Vi hoppas på tredje gången gillt 2022 för vår tilltänkta bansträckning, förklarar Martin Anderssson för Ericsson Motorsport.

    Någon ny datum finns inte utan det är 2022 som gäller och nu inväntar SMK Nyköping besked om de får möjlighet att köra nya ”premiären” den 29 maj.

    *

    Har konstant dåligt samvete över att racingen hamnar i skuggan men ska försöka bättra mig. En kul nyhet kom att skånske Alfred Nilsson är handplockad för BMW Team Italia i italienska GT mästerskapen som dessutom är regerande mästare. Alfred ingår i deras juniorsatsning för att skola framtidens stjärnor och i veckan som gick var han  i Italien för en två dagars testkörning tillsammans med teamet på den italienska banan, Misano World Circuit. BMW Team Italia drivs av erkända Roberto Ravaglia som är en av Touring och GT racingens största namn genom tiderna med titlar för BMW Motorsport i DTM och VM i Touringcar. Möjligheten att nu få en sits hos BMW Team Italia, ger Alfred en unik möjlighet. 

    Foto: BMW Team Italia

     – Vi blev väldigt överraskade över hur seriös han är samt över hans körteknik under försäsongstesterna och är väldigt glada att vi fått Alfreds signatur på kontraktet som vi ser fram emot att jobba tillsammans i ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete, säger Roberto Ravaglia.

    Lika nöjd är Alfred över den här chansen.

     Det känns helt underbart att presentera denna satsning och nu rikta om fokuset till att vinna årets mästerskap som är ett av mina delmål för året. Efter mina två år i GT sammanhang, tillsammans med M-Bilar Group och Lestrup Racing är jag redo för en ny utmaning som tar mig ytterligare ett steg framåt i min racing.

    *

    När jag skrev om Södras DM igår menade en läsare att jag var otydlig och syftade på SMK Örkelljungas DM-status”Mini Smedsvängen”. Läsaren tyckte att det kändes som att jag menade att det var ”hittepå” från klubben och att man på eget bevåg gett sig DM-status. Sjävklart var det inte så, utan jag stödde mig på Ola Schönstrom och Sebastian Steiners text, ”Det finns en uppdaterad tävlingskalender, på Södras hemsida, men som ni kan se utan några definierade distriktsmästerskapstävlingar.”. Nu hänvisade läsaren istället till ”DM-reglerna” där det framgår att DM-kalendern för 2021 är enligt följande.

    Dackefejden Växjö

    Grussprint Eslöv

    Mini Smedsvängen Örkelljunga

    TV-Svängen Hörby

    Silverratten Älmhult

    Ekratten Asarum

    Svårt att få ihop ekvationen när det från SGA:erna konstateras, att det bara är tre tävlingar kvar i DM medan det finns sex i reglerna. Vilken som är den tredje förutom Örkelljunga och Hörby är för mig lite oklart…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.