Rally Finland måste ha publik eller så flytt, Umeå stöttar Rally Sweden med 17 miljoner, Sordo tar Hyundais tredjebil i Portugal, hektisk vecka för Tom K. bl.a med overalltvätt och över 70 ekipage i "DM-premiären".

Blogg

Blir det något WRC Rally Finland 2021 eller tvingas AKK Sports att precis som i fjol ställa in på grund av Covid-19? Frågeställningen har aktualiserats sedan den finska regeringen aviserat lättnader i sina restriktioner i sommar, men därifrån till ”fritt med publik” är steget långt. Ett steg som dock måste tas om om rallyt ska bli verklighet, då man precis som Rally Sweden är helt beroende av intäkterna från publik. Utan denna vid sidan av sträckorna blir det inget rally har AKK Sports tidigare klart deklarerat, och som enligt uppgift redan har ett stort hål i kassakistan efter fjolårets inställda tävling. Nu vill inte ens tävlingsledare Kai Tarkiainen eller vd i AKK Sports Riku Bitter uttala sig i frågan vilket tolkas som att det är lite spänt läge. Planen enligt källor ”som vet” är att försöka flytta Rally Finland från månadsskiftet juli-augusti till slutet av september. Något som skulle innebära att det hamnar två veckor efter nytillkomna Acropolis Rally Greece och lika många veckor före RACC Rally de Espana. 

Foto: Rally Finland

Nu blir en flytt inte helt okomplicerad då en stor del av funktionärerna tar en del av sin semester för att kunna jobba med rallyt. I september är detta inte lika enkelt vilket arrangören redan ifjol angav som skäl till att inte ändra datum. Dessutom utnyttjas tomma studentlägenheter i Jyväskylä som boende för samma funktionärer. De närmaste veckorna blir helt avgörande vad som händer, tillåtet med publik, inställt eller datumändring till september är alternativen…

    ’ 

    Idag tog Kommunstyrelsens näringslivs- och arbetsutskott i Umeå beslut att att ersätta Svenska Rallyt AB med 5 000 000 kronor för 2022 års rally, 5 750 000 kronor för 2023 års rally, samt 6 500 000 för 2024 års rally eller strax över 17 miljoner totalt. Dock är kravet att FIA och WRC-promotorn godkänner ett avtal över tre år.

    Vi är oerhört glada att Svenska Rallyt har valt att lägga sina årliga arrangemang här. Det är svårt att greppa hur stort det är, men klart är att rallyt kommer att innebära mycket för det lokala näringslivet. Den turistekonomiska effekten uppskattas till cirka 108 miljoner kronor årligen, vilket gör bidraget väl motiverat, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande, Umeå kommun, i ett pressmeddelande.

    Det här är självklart mycket positivt, inte bara för Umeå utan för hela regionen. Det är viktigt att i det här läget säkerställa medfinansieringen från kommunens sida. Arrangemanget kommer att vara ett riktigt lyft för besöksnäringen, säger kommunalrådet Anders Ågren.

    *

    När Hyundai presenterades sin ”line up” inför Vodafone Rally de Portugal som körs den 20-23 maj var Thierry Neuville och Ott Tänak  absolut ingen överraskning, utan det är alltid tredje föraren som man är nyfiken på. I Portugal är det dags för Dani Sordo att ta över ratten från Craig Breen som kör bilen i Rally Croatia. Dessutom blir det debut för Borja Rozada att sköta notläsandet i #6 Hyundai i20 Coupé WRC. Tidigare skötte Carlos del Barrio den uppgiften men har nu gått vidare och läser till paraguayska WRC3-föraren Fabrizio Zaldivar. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att Dani Sordo är skicklig på alla underlag är bevisat flera gånger, ändå anses han fortfarande vara snäppet vassare på asfalt. Det är med detta i skallen jag har lite svårt att hänga med i logiken att Craig Breen kör på kroatisk asfalt medan Sordo tar sig an lösgruset i  Portugal. Nu har han inget dåligt CV för Portugal men inte heller någon fullträff, fyra tredjeplatser och två fjärde är vad den sympatiske spanjoren uppnått som bäst sedan 2007. Ändå klart bättre än irländarens 5-7 i sina två starter här.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Det som blir mer spännande är att se om Hyundai kommer till start i WRC2 eller man står över även deltävling fyra i väntan på att Rally2-i20 blir homologerad av FIA? Så här långt är det enbart Ole Christian Veiby/Jonas Andersson som med femte platsen i Arctic Rally Finland fått poäng i klassen, 13 poäng och en åttonde plats måste förbättras kraftigt om Hyundai ska lyckas med att vinna märkestiteln i WRC2. Av de tolv förare som tagit poäng i WRC2 så satt fyra av dessa i Skoda, tre körde Polo R5 och två vardera i Rally2-versioner av Ford och Citroën.

    *

    Tyvärr blev som bekant Tom Kristensson och David Arhusianders genrep med Rallye Sanremo brutalt avkortat efter en klockren träff, ”sten mot  höger bakhjul”. Att man sedan missade maxtiden på grund av en komplicerad och delvis smärtsam nödreperation med futtiga fyra minuter, var extra surt. En andra ”loop” på sträckorna hade självklart varit nyttigt även om Tom inte var helt överens om att rallyt var det optimala för 4WD-debut.  

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Vi konstaterade att det var en tämligen dålig tävling att jämföra grejer och bilar med samma sträckor som körts i tolv år!

    Nu är dock fadäsen med bakhjulet historia och inför premiären i WRC2 och Rally Croatia väntar nu intensiva dagar för de nya namnen i M-Sport Ford WRT.

    Mycket träning och förberedelser som ska göras innan det är dags för debuten i WRC2 i Kroatien, förklarar Tom.

    Foto: Team Nybe

     Idag kom hans ”gravel crew” med Eslövs Mats Andersson och så Team NYBEs Maja och Mathias Bengtsson till Milano för vidare avfärd mot Segonzano där notträningen börjar. 

    Men även träningen för vårt ”gravel crew” som kör igenom sträckor innan för att upptäcka förändringar på sträckan och rätta till noterna. Det är alltså detta vi ska öva på denna dag. 

    På torsdag blir det för första gången som Tom får prova en likadan Rally2 Fiesta som han sedan ska köra i Kroatien och som hyrs av italienska JME Rallyteam. 

    – Detta ser vi verkligen fram emot och vi kommer då ha fått möjlighet att köra hela vagnparken från M-Sport från Fiesta i olika utförande som Rally5, Rally4, Fiesta MK1, Rally3 och så till sist även med Rally2.

    På fredag återfärd till Milano och därefter mot Kroatien och Zagreb som huserar HQ och Servicepark för Rally Croatia. Om det var en försmak på Rally2-Fiesta under torsdagen så blir det premiär i Toms egen ”vinnarbil från J-WRC 2020” på måndag. 

    Tisdag och onsdag blir det rekognosering av sträckorna som på torsdagen följs av shakedown och sedan på fredagen börjar äventyret! 

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Som synes ett späckat schema och det jag undrar över är när det ska bli tid över för att tvätta den efter mekandet i Sanremo, kraftigt nersmutsade overallen?

    Noterar också att Tom får en allt större internationell ”Fanclub” på Twitter och som redan börjat omnämna honom som ”Junior-legenden”. Något som tilltalar gruppen är att Tom är väldigt öppen med sina förberedelser till skillnad från många andra ”i branschen” som mer liknar musslor än öppenhjärtliga rallyförare!

    *

    På lördag är det dansk rallypremiär med ”Rally Himmerland” längst upp på Jylland och när anmälan stängde så var det med drygt 70 anmälda ekipage . I den stentuffa ”R5-klassen ” är det över dussinet bilar och att hitta någon som är större favorit än någon annan, är inte helt lätt.

    Foto: Kim Jensen

    Dock känns Kristian Poulsen/Niels Jørgen Iversen som antingen hetare i sin R5-Skoda än resten av gänget. Men Ib Kragh/Ditte Kammersgaard i ny Rally2-Skoda plus nya  C3-åkarna Kim Madsen/Line Lykke-Jensen och Christian Jensen/Freddy Pedersen kan bli svåra nötter att knäcka.

    Foto: Kim Jensen

    För att inte tala om den andra Poulsen-brodern, Roland med Ola R Fredriksen i Polo R5  som nog gärna vill visa brorsan vem som är snabbast i familjen. Som ”svarta hästar” utnämner jag Marco Gersager/Carina Møller i Skoda och Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Suzuki Swift R+. Bland ekipagen med bara ”tohjulstraek” sätter jag min danska krona på Kim Boisen/Emile Mopse Boisen i BMW M1. Spännande också att se den nordiska premiären för  Opel Corsa Rally4 innehållande Mikkel Njor/Erik Christensen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.