Rådström "out" direkt i Rom, Adam punkterade, Oliver blev av sina glasögon, ryssraketen leder, Kruse tror på Oliver som VM-vinnare, Mäkinen fortsatt kritisk och Opel i kikaren!

Blogg

ERC-premiären Rally di Roma Capitale blev dramatisk från allra första 13 kilometer långa sträckan  ”Pico-Greci1”. Tyvärr med en av de tre svenskarna i huvudrollen då Dennis Rådström/Johan Johansson råkade komma lite utanför vägen men så pass mycket att det blev både punktering och knäckt styrstag. R4-Fiestan tog sig i mål på sträckan men över tre minuter försvann och loppet var kört konstaterade en deppig Dennis.

Foto: Orsak Rally Sport

– Tyvärr måste vi dra oss tillbaka från första dagen!

      Bilen kändes bra fram tills dess men Orsak Rally Sport fixar vår M-Sport Ford Fiesta Rally4, så vi kan vara tillbaka imorgon.

    Bättre gick det här för Adam Westlund/David Arhusiander som gick in på en tolfte plats i klassen, visserligen halvminuten efter J-WRC-rutinerade estländaren Ken Torn. Men med  tanke på att där är 30 startande i RC4-klassen så var det absolut inte så illa. Säg de glädje som är beständigt för redan på nästa sträcka råkade även Adam ut för att köra punka men inte riktigt lika dramatiskt som Dennis. Visserligen tappade man runt två minuter men placeringsmässigt innebar det bara sju placeringar. En plockades sedan in på SS3 och inför andra loopen håller Adam och David en 18:e plats i klassen där 27 ekipage kvarstår. Väljer man att enbart titta på junior-klassen som är Adams fokus, är det där en sjunde plats. Ken Torn kör stabilt och leder med 14 sekunder till portugisen Pedro Antunes medan trean och hemmaföraren Marco Pollara har 43 sekunder upp. Snabbe finländaren Miikka Hokkanen kom bara två sträckor då han som sexa fick ”Accident” i resultatlistan.

    *

    Oliver Solberg visar att han inte alls enbart är ute efter att få asfaltrutin, istället har vinnarhornen växt ut till fullo. Efter tre sträckor ligger han och Aaron Johnston femma, halvminuten från ledning. Märkligt nog har Oliver haft exakt samma placering på sträckorna, femte tid på alla tre. Men det har inte varit helt odramatiskt i värmlänningen Polo.

    Foto: Solberg

    Inte utan drama då SS1 var väldigt svår men gick okej. Men så tappade jag mina glasögon innan SS2 – otroligt men sant  vilket innebar att jag förlorade tid på både SS2 och 3 eftersom jag helt enkelt inte kunde se så bra, berättar Oliver.

      Ändå topp fem ”overall” efter tre etapper och att inte kunna se på två av dem, är inte så illa! 

    Pappa Petter fick ge sig ut på glasögonjakt och lyckades med sitt uppdrag berättar Oliver. 

    Tack och lov hittade min pappa dem (trasiga…) men fixar dem nu så de är redo för nästa loop!

    *

    ”The Russian  Rocket” Alexey Lukyanuk gör skäl för sitt namn och toppar efter SS3 med tio sekunders marginal mellan hans R5 C3 och Giandomenico Basso i R5 Polo. Samarbetet mellan Lukyanuk och nya co-drivern Dmitriy Eremeev verkar fungera klockrent.

    Foto: erc.com

    Vi har bra ”pace” och nu jobbar vi på att bygga upp samarbetet mellan oss, förklarade Lukyanuk och passade även på att berömma motståndet.

    – Killarna bakom kör faktiskt ganska fort…

    Foto:MRF

    Intressant är att följa dramat mellan de båda MRF-skodda Craig Breen och Emil Lindholm. Irländaren håller sätta platsen medan f.d WRC-föraren Sebastian Lindholms son är fem placeringar ner. Mellan de båda som kör Hyundai respektive Skoda skiljer bara 27 sekunder. Emil berättar han har lite problem att få till noterna vilket sinkar en del.

    Men vi är här i första hand för att testa och utveckla MRF-däcken, men ändå har vi visat ”some good pace”!

    Foto:MRF

    Craig Breen missar inga möjligheter att göra sin arbetsgivare Hyundai glad.

    – Jag gillar detta och bilen är ”superb”!

    *

    Foto: erc.com

    I dag ska samma tre sträckor köras ännu en gång men den dramatiska öppningen med flera stopp efter krascher har gjort att tidsprogrammet skjutits fram två timmar. Först att ge upp var en av favoriterna Andrea Grugnola som knäckte hela högersidans hjulupphängning på C3:an. På sträckan efter efter rullade fransmannen Adrien Fourmaux i M-Sports Fiesta och ”is out”.

    Foto: erc.com

    Samma sak med snabbe tjecken Erik Cais som fick problem med ”suspension” på Fiestan. Mindre dramatiskt för irländaren Callum Devine vars Hyundai-motor la av på SS3.

    Foto: erc.com

    *

    Jag delar ofta samma uppfattning i rally som SVT:s expert Jonas Kruse och även när han hävdar att Oliver Solberg blir vår näste världsmästare, håller jag med. Om tre fyra år är han arvtagare till Björn Waldegård och Stig Blomquist säger han till SVT efter att ha träffat Oliver hemma. i Värmland. Kruse ser likheter med Kalle Rovanperä som så här långt är ett steg före

    Kalle är två år äldre än Oliver och han sitter i en fabriksbil idag. Han gör bra tider i VM, han gör inga misstag och kan vara med och fajtas om VM-titeln nästa år.

    Foto: Tommy Svensson

    Faktiskt hög tid att Norden återtar tronen i Rally-VM. Senast var det Petter Solberg som blev världsmästare 2003 medan Marcus Grönholm firade samma triumf året före. Senast vi hade svensk vinnare var 1984 och då Stig Blomquist.

    *

    Nu är veckan snart slut och ännu har där inte kommit något besked från Rally Turkey som utlovats om det blir rally eller ej i september. Som jag redan tidigare konstaterat så känns detta som ett tämligen tydligt tecken på att turkarna  drar sig ur WRC detta sista år på sitt treårs avtal. Gör man så med så här kort varsel innebär det också med största sannolikhet att deras plats i WRC-kalendern är förlorad för gott. Vet inte heller vem som sörjer detta då tävlingen är mest känd för sina urusla sträckor och även bitvis lite darriga organisation. Lägger man så till oroligheterna som finns både inom landet och även på andra sidan gränsen där det krigas för fullt i Syrien så känns detta inte som den optimala spelplanen för Rally-VM.

    I startgroparna står då asfalttävlingen Rally Ypres i Belgien men även här känns det lite darrigt. Drar denna slutsats när man idag kan läsa att det befaras en ”andra våg” med Corona i både Belgien och Tyskland inom någon vecka. Om det nu är som pandeimiexperterna tror, så känns det inte så säkert och ansvarsfullt att dundra in med VM-cirkusen och vidhängande rallyfans från hela världen. 

    Tommi Mäkinen är fortsatt starkt kritisk till att FIA valde först då Rally Estonia som ersättare för Finland och kanske även då Ypres att ersätta Turkiet. Kritiken gäller att  Hyundais Ott Tänak får fördel i Estland som han vann ifjol och  teamkompisen Thierry Neuville samma sak i Ypres.

    Ok om det inte finns några andra alternativ, förklarar Mäkinen för DirtFish.

    Men menar Toyotabasen, det finns alternativ och tänker då främst på att Rally Croatia vore ett bättre alternativ än Neuvilles hemmatävling.  

    Har hört att dom är beredda att ändra datum för att passa in i WRC och dessutom skulle detta vara nytt för alla och därmed en lika stor utmaning för samtliga team, menar Mäkinen.

    Om det skulle bli så att resten av WRC körs så här med Estland, Turkiet, Belgien, Sardinien, Tyskland och Japan blir det sex rally på elva veckor. Nu rapporteras det dessutom att även Japan hänger lite löst då Corona ännu håller landet i ett bastant grepp och Formel 1-tävlingen i oktober är redan inställd. Dessutom är där nu opinon i landet emot att det hålls stora folksamlingar.   Ett nytt problem har också dykt upp då vissa länder inför karantänregler som innebär 14-dagars karantän för inresande från Turkiet…

    *

    Foto. Kenneth Rittbo

    Kenneth Rittbo är på semester och vad passar då bättre än att ägna sig åt Opel-spotting. Tog inte lång stund förra nya hittade denna Opel Rekord från 1956 elegant parkerad i Karlskrona.

    Foto: Kristian Lindberg

    Samma sak för Kristian Lindberg som hittade en dekalsom egentligen bara berättade vad alla redan vet…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se