Punkteringar och damm präglade dag två i Portugal, "Die Carlbergs" är i Holland med "Opel-Helin", unik hjälm hos SM-ledaren, Drive VXO måste välja, inför SSR och kartingens framtidshopp tävlar i Åsum!

Blogg

Min taktik verkar funka med att dissa förare som alltid har sin plats i mitt hjärta i tipset då kliver de istället fram och petar bort mina  tipsfavoriter.

Fot: Toyota Gazoo racing

Efter sju sträckor av Vodafone Rally Portugal är det så klart Toyotas Elfyn Evans/Martin Scott i topp före Thierry Neuville/Martin Wydaeghe, Hyundai. Bara sju sekunder skiljer de båda åt och minsta gemensamma nämnare för de två är att man undvikit punkteringar så här långt. Att grusvägarna i Portugal är tuffa är välkänt och med tolv mil SS utan service blir det ännu tuffare.

    Foto:Okänd

    Därför har toppförare och segerkandidater som Sebastien Loeb, Ford och Sebastien Ogier, Toyota fått kasta in handduken efter avåkning respektive punktering. En som också klarat sig undan problem är Kalle Rovanperä/Jonne Halltunnen som går ut först och sopar vägen, å andra sidan slipper han det tjocka dammet som ligger som en tjock filt över vägarna. Nu har Kalle bara 14,1 sekund upp till Evans som i sin tura har knallen, Pierre-Louis Loubet efter sig som fyra. Dock har Puma-åkaren över halvminuten till ledning men bara detta att vara bäst ur ”The Wilson squad” imponerar. Som sexa med  svensk flagga på sidorutan Gus Greensmith/Jonas Andersson, 6,6 efter Loubet. Mellan de bägge ”pumorna” har nu Dani Sordo klämt sig in med Hyundai #6, bara sekunden efter Loubet. Någon seger blir det inte för Ott Tänak som nu med största sannolikhet sett guldchanserna försvinna i dammet när han tvingades till hjulbyte på sträcka sex. Har med detta tappat långt över tre minuter och seger därmed, good bye.

    Foto:Okänd

    Dagen har alltså präglats av punkteringar och Craig Breens trasiga däck var ett pr snäpp sämre än det Neuville visade upp inför däckskiftet efter tre körda sträckor …

    Foto: privat

    *

    Fot: wrc.com

    Punktering drabbade även WRC2-ledande Hyundai-åkaren Teemu Suninen på sträcka sju med minuter tappade.

    Foto: Skoda Motorsport

    Fortsatt är han dock tvåa efter Andreas Mikkelsen som på sträckan hade en tuff match med Oliver Solberg/Elliot Edmondson, bara nio sekunder skilde de båda åt efter 18 kilometers biltortyr.

    Foto: Oliver Solberg Media

    Mellan den norska och svenska flaggan på sträckan dök den polska upp genom Kajetan Kajetanowicz som  är fyra med Yohann Rossel mellan sig och Suninen.

    Foto: Lotos

    Det var när Oliver kom ikapp Skoda-åkaren Nikolay Gryazin på femte sträckan som sekunderna försvann. Fortsatt finns det hopp att tiden justeras annars har han nu som femma, över två minuter upp till Mikkelsen. 

    *

    I Junior-WRC är det ”The Ulsterman II” Jon Armstrong som toppar men detta efter fem sträckor.

    Foto: Junior-WRC

    Efter bottennapp på sträcka tre rasade Robert Virves (bilden) ner och nu är det finskt bak Armstrong. Strax över minuten efter är Lauri Joona tvåa och elva sekunder senare kommer Sami Pajari.

    *

    Medan vi på hemmaplan laddar för SVT med Jonas Kruse och Maria Wallberg klockan 20.00  bjuds Jens Johansson och jättepubliken kring Fafe på live action.

    Foto: jens Johansson

    Foto: Jens Johansson

    Att det inte är helt lätt att följa rallyt med allt damm visar Jens bild  där Kalle Rovanperä ska finnas inne i molnet. Själv har Jens klätt sig som vid ett normalt besök på en vårdcentral…

    *

    I helgen är det dags för deltävling två i ADAC Opel e-Rally Cup i holländska Eindhoven med ”ELE Rally”. Elva i klassen för eldrivna Opel Corsa och där Calle Carlberg och pappa Torbjörn ligger trea i tabellen efter premiären, Rally Sulingen.

    Foto: Henrik Åkeson

    Efter lite strul och inlagd protest fick till slut Max Reiter sin seger och leder nu på 35 poäng. Timo Schulz trillade ner till andra plats när Reiters tid rättades till och har 25 poäng mot svenskarnas 22 poäng. I helgen väntar en tuff uppgift med elva sträckor på totalt 12 mil SS.

    Foto. Helin Motorsport

    I samma rally kör även Lucas Helin som den här gången återigen har Annie Seel vid sin sida i sin Opel Astra Grupp F. Ett udda inslag som förutom en belgare är de enda utlänningarna i huvudtävlingen. Faktiskt fyra rally i ett då det även körs en historisk del, ett ”short rally” och så elbil-klassen. Dessutom kommer det att avslutas med mörkerkörning då första start inte är förrän 11.00 och sedan målgång vid 22-tiden. 

    *

    Nacka-boende Elias Adestam gör i år internationell racingdebut i det brittiska Formel-mästerskapet GB4. Han har dessutom haft en unik hjälm signerad av Ronnie Petersons bror Tommy, motorlegendaren Rickard Rydell, INDYCAR-stjärnan Felix Rosenqvist och av Stefan ”Lill-Lövis” Johansson. Denna valde Elias att lägga ut på en auktion under ”Elias Adestam Tribute Helmet” där behållningen gick till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse. När budgivning var avslutad stannade det på 56 000 kronor och bakom detta låg ledaren i Asfalt SM:s 4WD-klass, Dan Johannesson från Mellerud. Dit åkte Elias och pappa för att personligen överlämnad dyrgripen till Dan.

    Stort grattis till Dan, menar Elias.

    Han har gjort det här med stort hjärta och får samtidigt en helt unik hjälm som det inte finns något annat exemplar av i världen. Jag är väldigt glad att den här auktionen faktiskt inbringade så pass mycket pengar till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse och alla som varit med i budgivningen förtjänar ett stort tack, särskilt Dan.

    – Jättekul att få träffa Elias, en lovande racerförare och en ung kille med både hjärta och hjärna på rätt plats och det var fint av honom och pappa Rickard att köra ända till Mellerud, 40 mil enkel väg, för att räcka över hjälmen personligen, menar nya hjälmägaren Dan.

    Han var av flera skäl glad över Elias initiativ.

    Man vill stötta sådant här dessutom har vi en historia av cancer inom familjen och jag har även själv varit drabbad, så för mig var det viktigt att den här hjälmen gick för en skälig summa!

    *

    Idag om exakt en vecka är det återigen dags för South Swedish Rally och i år återigen på ”rätt datum”, fredagen efter Kristi himmelsfärdsdag. Men redan dagen före är det frivillig ”shake down” ett stenkast från Älmhult centrum med början klockan 19.00 och avslut två timmar senare.

    I fjol startade SRM (promotorn) upp ”Teammästerskapet” i SM och utan att vara någon surpuppa så var det väl inget överdrivet intresse för den här SM-delen. Nu gav man sig hos SRM inte för detta, utan även i år finns mästerskapet. I Boden var fyra team anmälda och där Team Nybe tog flest poäng följt av Team Cowboy, FT1 Rallyteam och sist Drive VXO från Växjö. Nu ämnar VXO att ändra på detta och kommer med fem hungriga besättningar till SSR. 

    Med fem anmälda bilar är vi största teamet i tävlingen sett till antal bilar så vi är taggade allihop och kommer väl förberedda till SSR, förklarar temachef och en av delarna i temet, Hans Bååth.

    Foto: Drive VXO

    Även om man har fem bilar så är det enbart tre i förväg anmälda som kan plocka poäng och då måste en vara junior. Här är Trelleborgs Lukas Hägg självskriven då han är ensam under åldersstrecket och nu med ny kartläsare. Ut ur Rally4 Fiestan går Daniel Borgquist och in kliver rutinerade Stefan Ahl. Precis som hos den andre junioren med ny kartläsare, Albin Nordh anges ingen orsak till bytet vilket är lite konstigt då både bedyrar hur bra allting fungerat och ändå  byts notläsarna ut. Nu verkar det dock som att Stefans inhopp bara är tillfälligt så kanske redan till Arvika är Daniel  tillbaka? Vem som kompletterar Lukas och Stefan avgörs lite närmare start men att inte Robin Adolfsson/Niklas Jidflo  med Fiesta R5 ingår bedömer jag som mindre sannolikt.

    Foto: Kristian Lindberg

    Med trasig motor hoppade Robin över Boden och i årspremiären på Österlen slogs han med Stig Andervang om totalsegern där ett lite besök vid sidan av vägen på sista sträckan innebar placering två istället för ett.  

    Vi har inte kört mycket så det är svårt att säga hur vi står oss i SM-konkurrensen, säger Robin.

    I SSR är det rek och egna noter som gäller, vilket passar Fiestaduon bättre än arrangörsnoter.

    Egna noter litar vi mer på, då ökar bestämdheten och tempot! 

    Återstår då för teamchef Bååth (BMW GruppH) att välja om han själv, Emrik Smedberg (R2 Fiesta) eller Tomas Söderberg (Skoda R5) blir tredje benet i laget. 

    *

    I helgen är det första stortävlingen för året hos Kristianstad Kartingklubb ute på Åsum Ring. Först ut före EM i början av nästa månad är ”Champions of the future” med 147 internationella framtidshopp på ”gridden”. Av dessa är där sju som snackar svenska med lätt göingedialekt, Viktor Gustavsson, Harry Thygesson, Leo Nilsson, Alvin Ekberg, Anton Orrgren plus bröderna Albin och Fabian Stureson.  I morgon är det kval inför söndagens finaler som tar sin början strax efter lunch. Gissa vem som har fått på sin lott att ta bilder på detta, jo övertecknad. Vad detta betyder för bloggskrivandet på söndag kan ni säkert själv räkna ut…

    *

    Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com