PG vann iskall SM-premiär men Nordh stal showen, ny dag för Södras konferens, VEC planterar träd för miljöns skull och är grundfärg-grå snyggt?

Blogg

Planen var att hinna med att få med North Rally i Motorbloggen före en lite oväntad social aktivitet. Men när tidsschemat sprack efter att arrangören klokt nog beslöt att köra med två minuters startmellanrum på grund av snöröken, så höll inte målsättningen.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Därför blir det en ofullständig rapport och i morgon får det bli en lite djupare analys av Bodens SM-premiär. PG Andersson /Anders Fredriksson avslutade fjolåret med seger i GN Motorsports R5 Fiesta och börjar 2022 på samma sätt.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    I ledning från start till mål fick Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen återigen se sig slagen, den här gången med en bit över minuten. Team NYBE och Karlskronas Jonas Åkesson/Martin Holmdal visade redan i fjol att man funnit sig väl tillrätta med 4WD och tredje platsen i helgen visade att där finns ännu mer att plocka fram. Skoda-duon var 47 sekunder bak WRC-erfarne Tidemand och blir hyperfarliga när SM byter till grus under hjulen.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

      På fjärde plats preliminärt finns Jari Liiten/John Stigh följd av Ludvikas Thomas Thunström med småländsk  kartis, Jörgen Lindahl.

    Foto. Team Nybe

    Håller där med slutresultat då precis ”Nationella 4WD” ska ta sig an power stage ”Arena2” och kollar istället på listan över brutna där Jonas Kruse/Nellie Karlsson fick en tung start med NYBE-Fiestan. Redan på första sträckan åkte paret av och tvingades till stärkande snöskottning. Startade om i dag men kom bara två sträckor innan det blev ” Tekniskt” för Jonas. Inte mycket bättre start för guldjagande Mattias Adielsson/Maja Bengtsson som från en tredje plats även de fick tekniska problem på SS4 med M-Sport Fiestan. Ett hugg i hjärtat hos mig när Älmhults Mattis Olsson/Kevin Athley utgick på femman efter avåkning. Samma känsla när David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson först gjorde ”en Kruse på SS1” för att sedan bryta på service efter omstart. Tung start även för Opel-åkaren Robert Andersson/Jesper Samuelsson som i sista stund bytte från Astra till Hyundai R5. Direkt på första sträckan packade bakaxeln ihop och ”game over” för Eskilstuna-åkaren.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Oavsett hur det slutar på SS8 så måste jag ändå utropa Albin Nordh/Alexander Glavsjö i  Team NYBE:s Rally 4 Fiesta till helgens stora utropstecken. Klasseger lär det bli och i totalen är Ydre-åkaren placerad bara sekunder bak Volvo-stjärnan och publikfavoriten Patrik Flodin/Göran Bergsten. Törs redan nu utropa Nordh/Glavsjö till SM-vinnare 2022!

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Tilläggas kan att Boden bjöd på riktigt vinterväder och när rally startade om idag var det över minus 30 grader. Speciellt tack till Fredrik Värnebjörk som försett mig med fantastiska rallybilder, tack!

    *

    Tog inte lång tid förrän Södra BF lyckades hitta ny datum för inställda Bilsportonferens Syd i Malmö Istället för lördagen den 15 januari blir det om pandemin lugnar sig, konferens och prisutdelning på samma ställe lördagen den 12 mars hälsar sekreterare Lotta Schönström

    Er anmälan står kvar, men vill ni avanmäla er till konferensen så kontakta jenny.palsson@sodrabf.se

    *

    Nu tar Volvo Euro Cup även ett miljöansvar berättar ansvarige Ted Malm.

    Vi vet att vi alla på jordklotet har mer eller mindre klimatpåverkan och därför inser ju även vi att vi måste dra vårt strå till stacken. Utöver att vi arbetar med hård kontroll av miljöpåverkande produkter i depåer etc. så vet vi att vi kör med bilar som inte står för en högteknologisk vidareutveckling. Därmed så anser vi att vi måste göra vårt arbete i andra änden och därmed där vi kan göra en direkt påverkan.

    Rent konkret ska Ted och VEC-gänget planterar ett träd/tem och körd SS-mil under 2022.

    Tillsammans med en global partner kommer vi att delta i ett av de ideella världsomfattande projekten för att plantera träd över världen. Vi kommer helt enkelt i vår avgift i cupen ta ut 1euro per körd SS mil. Detta gör totalt över året om vi snittar 20 bilar per tävling att vi kommer plantera c:a 1600 nya träd.

    Ted lägger till.

      Känns skönt att vi genom vårt arbeta kan vara med och göra en så pass direkt inverkan på ett miljöarbete utan en massa mellanhänder och flum flum!

    Träden planteras runt om i världen i ett projekt och för vår del blir det främst i Danmark. 

    En rolig del att det finns ett projekt i Danmark där vi dessutom har två av våra deltävlingar. På grund av historisk avskogning är endast 14,5% av landytan i Danmark skogsbevuxen, förklarar Ted.

    *

    Avslutar med en tanke på kompositören Ulf Peder Olrog som för över 60 år sedan konstaterade ”Allt går att sälja med mördande reklam”. Tanken kom när jag i morse träffade en kompis som ”glidande” i sin nya elektrifierade Volkswagen ID4, en i dag inte helt ovanlig syn så detta var inte mycket att hänga upp sig på. Kulören på bilen däremot kunde jag inte låta bli att kommentera även om tycke och smak är olika, den var vad vi med normalt färgseende kallar ”Grundfärg-grå”. Ställde därför frågan om han själv skulle lackera bilen eller den skulle fortsätta sitt liv som enbart grundmålad? Kompisen tittade lite förnärmat på mig.

    Grundfärg-grå, jag kan upplysa dig att färgen heter Moonlight Grey… 

    Till hans försvar så var detta en tjänstebil och där han inte själv valt färgen. Förstår också Volkswagen, det måste vara omöjligt att sälja bilar enbart grundmålade mycket enklare om man kallar kulören ”Månsken-grå”. Foto: Okänd

    Kan även lägga till att när jag började min fotobana hade en av reportrarna på saligen avsomnade Mellersta Skåne köpt en ny engelsk Triumph 1300, även den grundmålad. Precis som min kompis idag fick han också utstå tråkningar för färgen och efter bara ett knappt år byttes Triumphen bort mot en vinröd Renault 4L. Vad säger man, ur askan i elden

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.