PG går ut som #1 i North Rally, rally i Östersund konkurrerar med SM, Veiby i KMS-Polo för NM-premiären, Södra BF flyttar fram Konferense Syd, Alvén byter till Mercedes i sin sjätte Monte-start och Ekström/Eriksson fick en bra dag i sanden!

Blogg

När detta skrivs återstår någon timma innan det är premiär för Rally SM med ”North Rally” i ett smällkallt Boden. Ett antal deltagare har dragit sig ur tävligen före start och nu står antalet på 50 startande. Sorgebarnen är klasserna ”Internationella 2 WD” med fem startade och ”Standard” med bara fyra bilar till start. Att klasserna inte är SM-värdiga är svårt att protestera emot och som en följd av detta delas inte heller fulla SM-poäng ut. Helt ärligt är det ”Nationella 2WD” och i viss mån ”Internationella 4WD” som räddar tillställningen med sina totalt 34 bilar.

Foto: Okänd

Idag körs två sträckor och så klart i mörker där första start är klockan 18.43 på SS1 och en knapp timma senare på SS2. Före detta ska det även hållas en presskonferens där man undrar vilken media som bjudits in? I min mejlkorg har är inte kommit ett enda livstecken från varken SRM eller NMS Boden om att rallysäsongen nu drar igång. Istället är det som cirkusdirektör Bronnet brukade påkalla ”största möjliga tystnad” som råder.

    Foto: PG Andersson Rallying

    PG Andersson/Anders Fredriksson fick en brutal start på Bodenäventyret med GN Motorsports Ford Fiesta när man blev påkörda på väg till besiktningen. 

    Dörren på min sida blev intryckt och bland annat även skador på kofångaren, säger P-G.

    Lite synd på den nylackade bilen, men GN Motorsport har reservdelar med sig och kommer ha den fixad inför starten. Det kommer generellt att bli ett snabbt rally. Första och fjärde sträckan har lite mer svängar. Andra sträckan som även är Powerstage är en spolad isbana på en åker. Det kommer bli ett fint vinterrally men bilarna bakom kommer säkert få mer fäste allteftersom gruset kommer fram. Men det är bara att gasa på, konstaterar P-G. 

    Regerande mästaren går ut som nummer ett och Mattias Adielsson/Maja Bengtsson med #2 på sin likvärdiga Fiesta medan första Team NYBE-bil är Jonas Åkesson/Martin Holmdal med #3. Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen har med #5 på Skodan ett kanske idealiskt nummer med lössnö bortkörd, kanske lite grus i spåret på plussidan medan risk för snörök hamnar på minussidan.  Resultat från rallyt hittas på Svenska Rallymästerskapens hemsida.

    *

    På lördag konkurrerar Jämtlands MK med Boden när man i Östersund kör ”Reaxer-rally” med knappt 50 deltagare. Tråkigt nog blev det  inte fler tävlande med tanke på hur mycket jobb klubben lagt ner. 

    Det är en helt ny bansträckning, men som vanligt med rallytävlingar så är det stora bekymret att få ihop funktionärer. Det är bara att ringa, ringa, ringa, säger tävlingsledare Sture Persson.

    Mest lokala deltagare så klart med faktiskt är även en smålänning anmäld, Niklas Haglund från Wäxjö men med kartläsare från Söderhamn, Per Olsson. Paret är en av fyra A-förare VOC/GruppF. Om vi snackar totalsegrare så sätter jag min slant på Eskilstuna Skodan med Johan Rudengren/Christer Johansson.

    *

    Belåtet kunde NMK Modum&Sigdal i veckan gå ut med att NM-premiären ”Sigdalsrally” körs nästa lördag som planerat. Inget ”Covid-19- dritt” sätter stopp för rallyt några mil utanför Oslo utan de för närvarande 83 anmälda ska kunna köra som tänkt.

    Foto: Pro One Media

    En av de senaste att anmäla sig är Ole Christian Veiby/Stig-Rune Skjaermoen som kommer i den Volkswagen Polo R5 som tidigare Johan Kristoffersson kört i KMS regi. Störst motstånd för WRC-erfarna Veiby kommer troligen från Anders Grønndal/Marius Fuglerud, Fiesta och Eyvind Brynildsen/Roger Ellertsen, Skoda. Än så länge lyser Frank Tore Larsen med sin frånvaro…

    *

    På tal om Covid-19 så är än så länge svensk motorsport förskonad vilket inte är så konstigt då nästan allt utom vinterrally långt i norr är det ändå som försiggår. Men idag kom ett bakslag när Styrelsen för Södra BF tvingas meddela, ”Pga den stora smittspridningen av Covid-19, har Södra Bf beslutat att flytta Bilkonferens Syd till i mitten av mars. Exakt datum meddelas, så fort vi har fått besked från hotellet.”.  Konferensen skulle ha hållits i Malmö den 15 januari och där även alla pristagare/stipendiater skulle ha hyllats men som nu i bästa fall får vänta till mitten av mars. Före detta ska även hållas årsmöte för Södra BF och detta i Hörby den 19 februari. Men även här hänger det i luften och fullt möjligt att det blir ett digitalt möte om pandemin vägrar ge med sig…

    *

    Om två veckor smäller det i Monte Carlo-kiosken och WRC 2022 är i gång. Direkt efter målgång är det som vanligt planerat för Rallye Monte Carlo Historique och där svenske Dan Alvén är en återkommande deltagare. Årets tävling blir hans sjätte och i samtliga har han kommit i mål, så oron handlar mer om det blir något rally eller ej.

    Foto: Privat

    Nu hänger en del frågor i luften, där även alla Corona-bacillerna finns, så det är trångt där uppe, berättar Alvén och fortsätter. 

    ACM ämnar köra båda rallyn, om inte myndigheterna kommer på, att dom måste ”lockdowna” länderna och själv har jag anmält mig med en ”ny” bil, Mercedes Benz 350 SL från 1971. Manuell växellåda och bilen har även fått nya ställbara Koni stötdämpare, Sparco-stolar och bälten, dubbdäck m.m., så denna gång kommer resan att ske lite bekvämare än de första fem gångerna när jag kört Volvo…

    Foto: Privat

    Covid-19 ställer till det på många sätt och bland annat är det tufft för britter att ta sig vidare ner på kontinenten berättar nya Mercedes-åkaren.

    Min co-driver bor i England och har problem att ta sig in i Frankrike då fransoserna inte tillåter folk där ifrån  att resa in i Frankrike om det inte ”gäller liv eller död”. Nu löser vi det genom att hon flyger till Milano, där vi också startar!

    Från Milano som tillsammans med Bad Homburg och Rheims är startstäder, ger sig rallykaravanen som brukar vara över 300 bilar, sig iväg torsdagen den 27 januari för att gå i mål vid Medelhavets kust den 2 februari.

    *

    I da gick det Mattias Ekström/Emil Bergkvists väg i Dakarrally och den elektriska Audin gick in på andra plats på sträcka 6. En minut snabbare var argentinaren Orlando Terranova medan trean Yazeed Al Rajhi var 43 sekunder efter svenskarna. 

    Vi fick en bra start efter jag fick starta om ”motorn” efter första kurvan. Emil gjorde ett mega jobb vid kartan bara lite på slutet som vi tog en liten ”picknick”, berättar Mattias.

    Foto: Dakarally

    – Vi hade också en liten rallycrossduell med Martin Prokop över dynerna mot slutet. Mycket nöjd med dagen!

    Med tredje platsen passerade Al Rajhi Sebastien Loeb som trillade ner till tredje medan Nasser Al Attiyah fortsatt är i ledning med Toyota. Mattias tog två placeringar i totalen och är nu 14:e och så klart bästa Audi. Carlos Sainz ligger på en 25:e plats och favorittippade Stephane Peterhansel är nere på på plats 69. Till Peterhansels försvar och stora sportsmanship så stannade han när Sainz fick stötdämparknas, hjälpte till att reparera och lät även spanjoren montera på sina dämpare medan han själv blev kvar på sträckan… 

    Foto: Audi Communications Motorsport / Eric Vargiolu, DPPI

    I ”Buggy-klassen” gick Sebastian Eriksson in som fyra, kvarten efter Seth Quintero men håller fortsatt andra platsen i ”General Ranking”.

    Ok sträcka för oss och vi körde aldrig på gränsen til len början på det dåliga partiet. Sedan fick vi problem med damm från konkurenterna, förklarar Sebastian.

    Dessutom lyckades jag hitta en sten i sanden så det blev punktering vänster fram, annars en bra dag i öknen!

    Hygglig dag även för Anett Fischer/Annie Seel som nu är placerade som 25:a och fortsatt leder ”Dam-klassen”.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.