PG fick byta kartis och in "stiger" Stigh, Kalle och Oliver toppar i Grekland efter tre sträckor, Neuville saknar "balls" i WRC, expert tror det blir svårt med norrmän i WRC, SverigeSerien höjer statusen i Eskilstuna och nu väntar Garnisonen!

Blogg

Det blev dramatik redan igår när CG Wilke kallade till mediamöte inför dagen EC Snapphanerally och inte SM-ledaren PG Andersson/Anders Fredriksson närvarade som utlovat. Nu var det inte så att man struntade i CG:s ”order” istället hade Fredriksson blivit hastigt magsjuk och tvingades kasta in handduken i hemmet.

Foto: Simon Dahlquist

Direkt började PG jaga ny kartläsare vilket inte var helt enkelt så här i elfte timman och efter tre nej tack så blev det till slut napp. Rutinerade västgöten John Stigh erbjöd sig att kliva in i GNM-Fiestan och med ett digert CV, bland annat har Stigh åkte med Tom Kristensson, Jimmy Joge, Jari Saarinen, Albin Nordh och numera med Per Göthberg men hos PG blir det debut. Enda kontakten före helgens uppdrag var när man åkte i samma team i Junior-WRC för över 20 år sedan berättar PG som ändå är nöjd med sitt val.  

     Med tanke på att jag är rätt petig av mig så fanns det inte så jättemånga som jag tidigare åkt med…

    Foto: Tommy Svensson

    SM-tvåan Mattias Adielsson beklagar så klart att den alla vill slå, tvingas till kartläsarbyte men sticker inte under stol med att det kan gynna honom och Andreas Johansson.  

    Det är absolut ingen fördel för PG att han måste byta co-driver och även om John Stigh är jätteduktig är det ett orosmoment!

    Adielsson menar att PG är väldigt känslig och när cirklarna rubbas kan värmlänningen lätt komma ute balans.

    Vi ska stressa honom från första sträckan, lovar Adielsson.

    Samtidig erkänner han att året med nya M-Sport inblandade Ford Fiesta Rally2 inte börjat alls så bra som han hoppats.

    – Jag har inte kommit in i bilen i den takt som jag hoppats på, Forden är lite annorlunda i beteendet, men jag tycker att vi kommer in i det mer och mer. 

    Självklart hoppas han och Andreas på en bättre start än ifjol när han tvingades bryta redan på första sträckan efter växellådshaveri. Det blir ett decimerat startfält CG Wilke kan vinka av från Torget i Hässleholm i kväll klockan 18.00 för vidare färd mot SS1/2 på Garnisonen.

    Tyvärr har vi fått runt tio återbud vilket gör att SM-fältet hamnar strax under 60 bilar, förklarar mediansvarige Annemo Friberg.  Bland de som inte kommer till Hässleholm finns som redan berättas, Dennis Rådström/Johan Johansson som inte är hundra procent ”race ready” efter kraschen i SSR. En annan som kraschade tungt där var Per Göthberg med PG:s nya kartis John Stigh vid sin sida. Nu stannar Skodan hemma medan Stigh kliver in vid PG:s sida. Inte heller SM-veteranen Mats Jonsson kommer till start då det saknas någon vital del i hans WRC-Skoda. Att det är så många avhopp som typ snudd på 20 procent av de anmälda, är inte alls förvånade med tanke på den extremt tajta SM-säsongen. Fyra tävlingar på fem veckor tar på både bilar, besättningar och inte minst budgeten. Den stora frågan blir nu hur många som kommer till finalen i Skillingaryd om två veckor. I dag står räkneverket på 29 bilar och om smålänningar får fler anmälda än i helgen, då blir jag väldigt, väldigt förvånad…  

    *

    Foto. Citroën Racing

    Känns lite korkat skriva om ”Acropolis” vid en tidpunkt där bara tre sträckor körts, men verkligheten ger mig inget val. Om vi börjar med stackars Mads Østberg/Torstein Eriksen som redan på S2 drabbades av drivaxelbott som kostade runt fem minuter sämre tid än snabbast i WRC2, Oliver Solberg/Aaron Johnston.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Foto: Hyundai Motorsport

    Efter en riktig som Mads uttryckte det,”vikingreperation” kunde man fortsätta men med enbart bakhjulsdrift på C3:an. På nästa sträcka försvann ytterligare 1.35,7 och nu är paret tvärsist i klassen med åtta minuter upp till ledande Solberg. Tvåa är Andreas Mikkelsen med bara sex sekunder fram till värmlänningen. Sekunder som enkelt kunnat vara mycket färre men Mikkelsen kör extremt försiktigt berättar han.

    Foto: Skoda Motorsport

    Sparar däcken, det är så lätt att få punktering med alla stora och vassa stenar i spåret. Gissar att detta är rätt taktik i det här rallyt!

    Marco Bulacia Wilkinson visar att hans topplacering i klassen inte är en slump. Skiljer bara 9,4 sekunder till Oliver. Niklas Gryazins Fiesta-debut är så här långt inte på topp, över minuten efter redan. I WRC3 är det Chris Ingram/Ross Whittock som har visat bäst ”pace” och skulle varit fyra i WRC2.

    Foto: Skoda Motorsport

    Istället har man 6,2 sekunder tillgodo på WRC3-tvåan Emil Lindhlom/Reeta Hämäläinen och tre tiondelar ytterligare till polacken ”Kajto”.

    Foto: Skoda Motorsport

    Foto: Toyota Gazoo Racing

     I WRC har Kalle Rovanperä kopplat ett tre sekunders grepp på Ott Tänak medan Sebastien Ogier är 4,3 långsammare. Min vinnare Elfyn Evans är redan borta med växellådsproblem och parkerar näst sist i klassen med knappt två minuter upp till Toyota-kompisen Rovanperä. Problem har även Thierry Neuville men i hans fall är det servostyrningen som krånglar.  Tre sträckor återstår av dagen.

    *

    Samma  Neuville skräder inte orden när han till DirtFish  ska kommentera 2022-års hybridbilar.

    Synd att ingen i WRC hade så mycket k-k i sig att man satte ner foten och sa stopp!

    Anledningen till de hårda orden är att WRC-promotorn i måndags hade en samling med tilltänkta sponsorer/samarbetspartners där det nya reglementet presenterades i ett gyllene skimmer vilket störde belgaren.

    Foto: Hyundai Motorsport

    De stora skillnaden för Neuville och hans kompisar blir mer hästkrafter men i gengäld en mycket tyngre och som man fruktar, mer svårkörd bil.  

    – Jag delar verkligen inte uppfattningen om de ändringar som gjorts av FIA vilket jag menar ger mindre spännande bilar att köra men samgått också farligare, menade Neuville till DirtFish-krönkören.  

    Dessutom ökar kostnaderna på ett sätt som vi aldrig tidigare sett i WRC!

    Med mycket aerodynamik bortplockat förväntar sig Hyundai-föraren att bilarna körmässigt blir mycket  lika dagens Rally2-bilar när det kommer till sträcktider. Efter att redovisat tekniska skillnader mot dagens WRC-reglemente konstaterar Neuville beskt.

    Helt säkert är detta fel väg för mig och jag håller inte alls med FIA om att bilarna blir mer spännande!

    Att ingen lyssnar på förarna längre gör Neuville frustrerad men alla håller inte med honom. Adrien Fourmaux tror istället att 202 blir både utmanade och spännande både för tävlande och publik. M-Sport Ford-föraren är säker på att WRC och FIA jobbar intensivt ihop för att hitta bästa möjliga lösning i dagens miljömedvetna samhälle.

    För mig är detta en bra färdriktning med hybridbilar, menade Fourmaux.  

    Även Jari-Matti Latvala är inne på samma linje men förstår Neuville, aldrig kul att gå bakåt i utvecklingen. Att bilarna blir långsammare på sträckorna stör honom inte alls.

    Vi är i ett läge där det inte finns några som helst skäl att göra bilarna snabbare, tvärtom är de långsammare i kurvorna ökar säkerheten för både tävlande och publik!

    Latvala menar att detta hela löser sig den dag det bara finns hybridbilar och inget annat att jämföra med.

    När de sedan börjar utvecklas blir de garanterat snabbare och om ett halvår finns där ingen kritik alls längre!

    *

    När Esapekka Lappi knyts allt hårdare  till Toyota som han startar med i egen regi i kommande Rally Finland är detta inget bra för Andreas Mikkelsen. Trots att han leder både WRC2 och ERC har den WRC-rutinerade norrmannen hamnat i ett vakuum när det kommer till plats i ett av de tre teamen för 2022. När han efter 2020 beslutade sig för att använda WRC2 som inkörsport till WRC så tyckte alla att detta var ett klokt beslut. Framgångar har det också blivit men ändå förblir dörrarna så här långt stängda. Experterna menar att det var Lappis överlägsenhet i Rally Finland  med en Polo R5 där utvecklingen stått still sedan VW la ner sin verksamhet, men ändå var Lappi snabbare än Mikkelsens nya Skoda Rally2. Plötsligt var Lappi mannen på allas läppar och när detta sedan följdes upp med ny Polo-seger i Portugal så började rallyhjulen snurra fortare för honom medan det för Mikkelsen blev broms. Dessutom drabbades han av Covid-19 och kunde inte starta ens i Portugal. Nu menar krönikören hos DirtFish att Mikkelsen riskerar samma öde som Mads Østberg som trots WRC2-seger i fjol inte fått någon plats i år hos ”The big three”. Här menar denne, att hade samma sak gjorts av en ”Rookie” då hade han haft en WRC-styrning idag. Men menar han, nu är Østberg fast i WRC2 som Citroën-förare oavsett hur snabb han är så finns inte hans namn på någons läppar längre. Slutsatsen blir tråkig men icke desto mindre trolig, båda de norska stjärnorna lär få en tuff väg tillbaka till fornstora dagar…

    *

    Medan i stort sett alla rallyarrangörer i landet kämpar med sviktande deltagarsiffror fick Eskilstuna MK och ”EMK Kannan” i motsats ett stort startfält trots krocken med SM-rallyt i  Hässleholm. Strax över 150 startande känns i dessa tider nästan lite verklighet dessutom med VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien som enda ”statushöjare”. 38 VOC:are finns på plats men en som saknas är snabbe värmlänningen Patrik Fredriksson. Hans bil är inte helt återställd efter kraschen senast i Kil berättar Cup-ansvarige Roger Fransson.

    I hans avsaknad tror jag att det kommer att stå mellan årets stora dominant Emil Andersson och Kristoffer Karlsson. Väljer att gardera med säsongsdebuterande Dennis Askling!

    Foto:Lollo

    En av Kils brutalaste rullningar svarade B-föraren Robin Bäckström för. Med tre varv i över 120 kilometer så trodde nog alla att 240:an var dömd till bilskroten men nu har den ändå återuppstått. Robin hade före Kil bestämt att den ska gå hundra tävlingar innan pension och då krävs ytterligare tre starter, därav allt garagejobb med KPX087.  Flest VOC-åkare finns i C-klassen där Fransson tror att Jonas Karlsson är en segeraspirant vid sidan av toppseedade Daniel Jonsson och Noah Grönkvist.

    Foto: Tommy Svensson

    I EMK-Kannan är det svårt att tippa totalvinnare men R5-trion Ulf Pettersson, Kjell Sandberg och Lars Stugemo ligger nog bra till. I gänget som åker Mitsubishi i samma klass tror jag mest på Fredrik Eriksson och Jari Saarinen (bilden). 

    *

    Idag blev det en tidig Motorbloggen och så klart är det kvällens start i EC Snapphanerally som är orsaken till detta när jag kliver in i rollen som rallyreporter/fotograf för Kristianstadsbladet. Inte nog med detta, utan för första gången ska jag även leverera material till forna konkurrenten Norra Skåne. Efter att Kristianstadsbladet köpt Hässlehomsbaserade ”Norringen” blir det så här.  Ingen blogg alls i morgon då jag och minna kamrater i SMK Hörby ansvarar för målet på SS5. Hade det bara stannat vid detta så hade det varit frid och bloggfröjd, men när så min gudson väljer att ha barndop hemma i trädgården blott någon timma efter starten på sträckan blir det lite småjäktigt. I samma ögonblick som Bengtsfors #82 Magnus Eriksson/Jan Arvidsson Volvo 940 går i mål såt sätter jag mig i bilen för iltransport till dopet. Hade det sedan stannat vid detta så hade allt varit lugnt, men på söndagen är det sedan födelsedagskalas som startar ungefär samtidigt med första bil på power stage i Grekland. Om allt går som det ska så blir det ändå en blogg före detta, men vad ”Gudarnas Rally” anbelangar får detta anstå till måndag.

    Trevlig helg.  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.