Permanenta Monza som WRC-final, Ingram använde för många däck och straffades, Movisport snodde guldet, Lindholm körs för Skoda Finland, Mikkelsen vill försvara WRC2-kronan, inte glasklart med FIA-pyramiden, mest sydlänningar i Boden, ingen bra svenskhelg i Nitro RX och rätt ska vara rätt!

Blogg

Börjar med att återkoppla till helgens WRC-finalAutodromo Nazionale Monza och skrev redan ifjol att permanenta finalen hit. Vet att det finns många som inte tycker att Monza har tillräckligt med ”WRC-DNA” för att uppfylla kraven men jag tycker precis tvärtom och de som tjatar om rätt ”DNA” tror jag är samma grupp som sätter likhetstecken med detta och ”flat out-sträckor” som i Finland/Estland eller för den delen, även Sverige.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Den typen av sträckor kanske också har sin plats i WRC men ändå inte det som jag anser är Rally-VM:s livsluft. Monza är helt perfekt som tv-underhållning men även väldigt bra för publik av de rapporter jag fått från folk på plats. Söndagens power stage som jag kollade i efterhand på SVT, innehåller allt för att locka nya rallyfans och jag tror även gruppen mer ”hard core” tyckte det var spännande eller som Jari-Matti Latvala påpekade.- Först två dagar nästan helt utan drama och så på sista dagen händer allt som gör en final så spännande som alla önskar!

    Satt och spånade på kammaren och kom fram till den optimala finalen i Monza. Fredagen inleds med enbart grussträckor för att på lördagen skifta till asfalt eller exakt som Rally Catalunya kördes fram till i år. Söndagen blir som nu en blandning av grus, betong och asfalt och med lite tur/otur kan det vara också vara snö och is på sträckorna vilket i isåfall innebär en hel säsong nerkokad i en enda tävling, ACI Rally Monza, smaka på den! 

    *

    Foto: Ralli SM

    Finska Mästarna Emil Lindholm/Reeta Hämläinen körde inte i Monza efte som de redan kört tillåtet antal deltävlingar i WRC3. Inför finalen låg Skoda-paret trea men med mycket små chanser att bibehålla den platsen då britten Chris Ingram tryckte på bakifrån med start i helgen. Efter målgång såg det också ut som att Ingram skulle passera med sin sjätte plats i finalen. Lindholm gick också snabbt ut på Twitter och berättade att de missade pallen med en enda poäng och gratulerade sin teamkollega hos Toksport till bronsmedaljen. Men så blev det inte då Ingram drabbades av sex minuters tidstillägg efter att det avslöjats att han använt 33 däck istället för tillåtna 30. Toksport försvarade detta med en kommunikationsmiss i teamet vilket inte FIA-teknikerna föll för.

    *

    Överhuvdtaget en tung helg för Toksport som Skoda Motorsport håller under armarna då man tappade Märkes-Mästerskapet i WRC2 till italienska Movisport. Utan Ingrams misstag, Bulacias knäckta bakaxel och Mikkelsens punktering så hade istället Toksport kört hem mästerskapet.

    Foto: Skoda Motorsport

    För Movisport har Nikolay Gryazin(bilden), Esapekka Lappi och Teemu Sunninen plockat poäng under året.

    *

    Inte bara att bli trea i WRC3 som Emil och Reeta hade att glädja sig åt i helgen, tidigare i veckan avslöjade Finska Skoda-importören att duon får plats i deras team för mästerskapet 2022. Två bilar ska köras och i den andra Skoda Fabia EVO Rally2 sätter sig Mikko Heikilä. Delaktiga i teamet är även Pirelli vilket med automatik betyder att Lindholm lämnar uppdraget som testförare hos indiska MRF. Han kommer också att parallellt med att försvara ”SM-guldet” att försöka få till så många utlandsstarter han kan under 2022.

    *

    Om man bortser från att Andreas Mikkelsen allra helst  velat sitta i en WRC-bil så kunde knappast 2021 bli mer lyckat än det blev. Seger i både WRC2 och ERC var vad norrmannen lovade och ett löfte som han höll. Däremot verkar det inte som att gänget med makt, Adamo, Latvala och Millener tyckte detta var tillräckligt och därför inte öppnat någon WRC-dörr för nästa år.

    Foto: Skoda Motorsport

    Istället verkar Mikkelsen sikta på att försvara WRC2-kronan med hjälp av Toksport och i förlängningen Skoda Motorsport. Redan klart är att han inleder säsongen i Rally Monte Carlo och sedan fortsätter i ”new WRC2” samtidigt som han ska försöka göra inhopp i någon ny Rally1-hybrid. Att M-Sport Ford plockade in Gus Greensmith var ”bad news” för Mikkelsen då detta i princip var sista möjligheten för WRC-styrning till nästa år. Oklart är också vem som ska sköta kartläsarsysslan i hans bil till nästa år. I år har han skiftat mellan Ola Fløene, Jonas Andersson, Elliot Edmondson och i Monza, Phil Hall. Vem i kvartetten som ska läsa noterna är oklart, kanske ingen av dom utan ännu ett nytt namn är att vänta. I sammanhanget nämns Kris Meeke som en tänkbar teamkompis och får Skoda Motorsport som dom vill, blir det säkert så…

    *

    Trots att det bara återstår runt två månader till WRC-premiären 2022, Rallye Monte Carlo verkar inte nya klassindelningen helt glasklar. WRC är inget problem, bara Rally1-bilar men sedan börjar det bli lite dimmigt. WRC2 som körs med Rally2-bilar delas upp i två klasser, ”Open” och ”Junior (30)” där man nu ifrågasätter åldersgränsen då största delen av förarna har ålder för att platsa i båda. Anmäler man sig till en speciell klass eller hamnar man med automatik i Junior-klassen om man är under 30 år är en fråga? Samma sak i WRC3 med två klasser men som till nästa år körs med mer ekonomiskt rimliga Rally3-bilar. Skillnaden är att här är man bara junior upp till 29-års ålder. ERC3 är identisk med WRC3 men där junior-åldern sänkts till 28 år. Enda möjligheten att köra med Rally4-bilar 2022 i ett FIA-mästerskap är i ERC där ERC4 där öppet för alla medan juniorerna bara får vara 27 år. FIA-pyramiden innebär också att Junior-WRC kommer att köras i WRC3 med Rally3- Fiesta och där ansvariga M-Sport Poland lovat att släppa inbjudan/kalender på onsdag. 

    *

    Anmälan till SM-premiären i rally ”North Rally” i Boden den 7-8 januari är nu öppen och inte utan att jag höjde på ögonbrynen när jag läste namnen på de som hängde på låset då fem av de sex namnen alla kommer från sydligaste delarna av landet. Klubbadresserna är Älmhult, Karlskrona, Gullabo och Växjö plus att den enda norrifrån kommer från Sala, Lucas Widnemark med Volvo 940 i Nationella 2 WD.

    Foto: Tommy Svensson

    Längre söderifrån är Mattis Olsson, Håkan Rönnebring (bilden), Jacob Johannesson, Hans Bååth och Stefan Håkansson i Standard-klassen.

    *

    Ingen bra svenskhelg i USA:s tuffa rallycrosserie Nitro RX när näst sista deltävlingen kördes i Kalifornien.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Bäst lyckades Kevin Eriksson med sin fjärde palts i finalen medan Travis Pastrana tog andra raka segern med Subaru. Kvalen började bra för Kevin Hansen som toppade efter detta men missade sedan att ta sig till final. Mästerskapsledande Timmy Hansen lyckades precis ta sig in i finalheatet där en femte plats blev helgens behållning. Detta innebar också hiss ner till tredje plats medan Pastrana är ny ledare inför finalen i Florida första helgen i december.

    *

    Foto: privat

    Avslutar med att korrigera att, stipendiet som SMK Hörbys Julia Thulin fick ta emot som ”Årets Co-driver”. Detta kom från Svenska Rallyförarklubben och ingen annan.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.