Paddon tvåa men ändå WRC-vinnare, Östberg upp som tvåa, Opel Emil vann i Belgien, Anton undrar och SM-sprinten snudd på flopp!

Blogg

BloggPaddon 1Sebastien Ogier må stå som vinnare av WRC Rallye Italia Sardegna men den moraliske segraren är i mina ögon nyazeeländaren Hayden Paddon med John Kennard vid sin sida i #20 Hyundaien.
Tjecken Martin Prokop stod som ledare efter inledande Super Specialen men sedan var det enbart Paddon det handlade om. Ogier tog i vad han kunde handikappad som han var där längst fram i spåret, men Paddon svarade tillbaka direkt när världsmästaren stack upp. Ogier klarade han, men en sten i vägen blev till slut det som knäckte Paddon. Med spräckt växellåda mot slutet av lördagen rasade han ner till andra platsen, över två minuter efter Polo #1.

BloggPaddon2En ordning som höll hela vägen till mål där Hyundai-lyckan ändå var total sedan Thierry Neuville mot slutet klättrat upp till tredje platsen.
Nu tror jag inte att det egentligen spelade så stor roll att där gick hål i växellådan, för i ärlighetens namn så var det Paddons perfekta startposition längre bak som bäddade för succén. Med en marginal på under tio sekunder till den franska segermaskinen i Polon hade det blivit ändå svårt att svara när startordningen ändrades på söndagen. Men visst hade det varit roligare om Paddon blivit omkörd istället för sönderkörd…
Med fyra sträcksegrar klev Paddon verkligen fram och visade att här finns ett världsmästarämne. Det här var första pallplatsen för honom, men garanterat inte sista.
Att hamna på pallen är en enastående känsla, ord kan inte riktigt beskriva hur jag känner mig nu, berättade Paddon.
Han håller med om att det blivit tuffare att hålla Ogier bakom sista dagen.
Bara att vi kunde hålla jämna steg med världsmästaren under samma förhållande är fantastiskt!
Paddon berättade också att marginalen fram var omöjlig att köra in och avståndet ner till Neuville var även det på ”safe distance”. Under de förutsättningarna slog han av på slutet för att inte riskera något. Framtiden ser nu ljus ut vilket ”The Kiwi” också hoppas.
Let’s hope this is the start of more results to come!

*
Fyra slutade Elfyn Evans sedan Ott Tänak försvunnit på slutet och blev därmed bästa M-Sport Fiesta. Bästa Citroén blev Mads Östberg/Jonas Andersson som hade pallen inom synhåll fram till SS20 där norrmannen åkte av vägen. Bromsproblem efteråt som han tillfälligt fixade på transporten och därmed blev det bara en femte plats.
Vi förlorade en pallplats men jag är riktigt glad över att ha säkrat femte platsen som ger värdefulla poäng i mästerskapet, konstaterade Mads som gick förbi Andreas Mikkelsen och är nu tvåa efter Ogier.
Kommer att jobba stenhårt inför Rally Poland och jag lovar I’ll be back!

    *
    Jari-Matti Latvala är förhoppningsvis ingen storkonsument av lotter och om så ändå är fallet är mitt råd sluta köp, du kommer aldrig att han den tur som ger vinst. Konstiga punkteringar och annan trolldom känns som finnens ständiga följeslagare. Där Ogier åker av och bara studsar tillbaka på vägen, där ligger garanterat en lömsk sten och bara väntar på Latvala. Sjätte platsen är långt sämre än vad både jag och Jari-Matti själv hoppats på. Rally Italia Sardegna 2015En tröst är att han nu kom upp på fjärde plats i mästerskapet, åtta poäng bak Andreas Mikkelsen på tredje. Inte heller han hade tumme med Fru FortunaSardinien och frågan är väl om inte co-driver Fløene (bilden) snart börjar tvivla på mina siar-kunskaper…

    *
    I WRC 2 var det blå/gult i topp men tyvärr inte svenskt utan ukrainskt i form av Yuri Protasov i sin RRC-Fiesta. Bara sex sekunder skilde till Andreuccis Peugeot 208 R5. Betydligt större var marginalen till trean, Jan Kopecky i R5-Skodan nästan tre minuter.BloggLappi
    Skoda kollegan Esapekka Lappi var fint med i början och låg tvåa men sedan blev det sämre och han slutade nia. Esapekka summerade.
    Sju sträcksegrar, åtta sträckor där vi var näst snabbast och en där vi hade tredje tid. Dessutom ”one rock”…

    *
    BloggEmilEmil Bergkvist/Jocke Sjöberg genrepade på bästa möjliga sätt inför ERC-tävlingen i belgiska Ypres genom att vinna klassen i Woodstoxx Motul Rally Wervik som avgjordes under lördagen. 12 typiskt belgiska asfaltsträckor ger gott självförtroende inför Ypres Rallys om två veckor.
    Bägge Opel Motorsports förare, Emil och Marijan Griebel ställde upp med R2 Opel Adam. I mål var det samma sak, Emil snabbast tre sekunder före Griebel som körde in som tvåa före Azorerna-vinnaren Chris Ingram på tredje plats. Extra värdemätare måste vara att den brittiske R2-208:an var 1.40 långsammare. Emils tid räckte även till en fjärde plats totalt. Totalsnabbast var hemmaåkaren Davy Vanneste före Didier Duquesne, båda i Fiesta R5.

    *
    Undrade i gårdagens blogg om det var Rickard Nilssons konstiga sjukdom som gjorde att han och Jocke Grahn fick parkera i ledning på allra sista sträckan av Dackefejden? Idag berättar Rickard själv om vad som hände i WRC-Focusen,” Ja det var tyvärr min sjukdom som gjorde sig påmind!
    Hade redan känningar på SS4 och vid mål tog jag extra kortison, nu räckte tyvärr inte detta. Efter några km in på SS5 så klarar jag inte det längre utan stoppar Jocke så att jag kan ta mer medicin. Det som händer är att jag blir fruktansvärt trött och kan inte fokusera och i dessa farter måste man vara 100% skärpt!!
    Det som känns skönt är att bilen fungerar till 100% så nu ska jag bara få rätt på min medicinering sedan ska vi stå högst upp på pallen!!”.
    Är säker på att du har både mig och hela rally-Sverige bakom dig i denna önskan…

    *
    En nyhet i år i både Södras och Smålands DM var att flytta Ungdomsrally från längst fram i startlistan, till längst bak. Förstår tanken med att inte invagga ungdomarna i tron att rally körs på vägar släta som salsgolv. När man så fyllt 18 och flyttas bak till C-klassen kan det bli väldigt jobbigt och obehagligt med verkligheten i form av både spåriga vägar och stora stenar. Om jag säger som så, har förståelse för båda sidor i den har frågan som Anton Janson i dag ställer på Facebook.BloggAnton Han skriver, ”Smålands Dm tänk om att ungdomarna ska åka sist för att dom ska lära sig. Det är kanske inte det smartaste beslutet man hört talas om?
    Jag vänder mig nu rakt till er som tagit detta beslut!
    Tycker ni att detta är sättet vi ska välkomna ungdomar in i sporten? Att köra med startnr från 200 och uppåt på en Sveaskog väg att detta utvecklar?
    Tror ni fortfarande att ni har gjort rätt beslut?
    DET HAR NI INTE!!!!
    Rutin får man genom att kunna fullfölja tävlingar. Inte genom att skruva i garaget och köpa däck och fälg på löpande band.”.

    *
    Klassikern 24h Le Mans gick i dag i mål som vanligt klockan 15.00 och med Porsche som vinnare. Senast detta hände var 1998 och nu 17 år senare var det trion Nico Hulkenberg, Nick Tandy och Earl Bamber som svarade för bedriften i #19, Porsche 919 Hybrid. På andra plats även där Porsche och för att fullfölja den tyska dominansen blev det Audi som trea.

    *
    BloggWaldegårdIgår körde MK Rimo ”Björn Waldegårds Minne” och där Mathias Waldegård gjorde lite av smyg comeback. Detta i Jan Hagmans Safari-Porsche som han använde för att åka föråkare. Bilden kommer från Fred Hörnquist.

    *
    Med en dryg timme kvar av anmälningstiden till ”Svenskt Mästerskap Rally Sprint” är man nu uppe i exakt hälften av antalet anmälda mot som startade senast i Borås. Alltså 24 anmälda i detta tv-sända SM i Sundsvall som egentligen borde ha samma dragningskraft hos grusåkarna som ett saftglas i en biodling. Vad är det då som gjort att intresset för tävlingen blivit så här pinsamt dåligt? Jag vet inte men någon orsak måste finnas.

    Vem som kom med ”snilleblixten” att byta ut asfalten mot grus vet jag inte och i dag är det också helt ointressant. Skadan är redan skedd och som jag ser det vet jag inte riktigt hur man ska kunna reparera till 2016?
    Bland de sista att anmäla sig var Christer Steen i Vauxhall Corsa Kit Car och segervana Mattias Ledin i R2-Peugeot.

    *
    BloggColinFörmiddagen ägnades åt att städa förrådet (för vilken gång i ordningen vet bara Gud). Som vanligt dyker då upp massor av intressanta saker som gör att man stannar upp och när min gamla hjälm från sent 60-tal dök fram blev jag lite nostalgisk. Rally-labradoren Colin var dock inte lika imponerad av det gula fyndet. Satte tänderna i skärmen och så var den rariteten färdig för soptippen…