På väg mot "all time high" i Nässjö, mer WRC-surr, VEC avslutar med Rally Stoholm, danskar till Costa Brava och 15-årig arvtagare till Mikkelsen/Østberg!

Blogg

Idag börjar vi i andra ändan av vad som är brukligt  i dessa rallyryktenas tid och i säsongens elfte timma är Bilsport Rallycups final i Nässjö nästa lördag på väg mot ”all time high”. I dag med fyra dagar kvar innan anmälan stänger, står räkneverket inklusive ”Förbilar” på 183 ekipage som är sugna på ”Novemberskölden 2022”.

Helt otroligt, konstaterar BRC-General Roger Rooth nöjt och det är bara att hålla med.

Förra helgens ”Marknadsnatta” var uppe och snurrade på liknande siffror men ändå tycker jag är en viss skillnad då detta var final för statutstyngda Svenska Rallycupen. I Nässjö är det raka motsatsen, här är det mest deltagare som är sprungna ur det DNA som en gång präglade svensk rallysport, till exempel finns inga 4WD-åkare i fältet plus att noter är helt förbjudet. Kan tycka att det sistnämnda är lite konstigt då det från många håll hävdas att just noter är absolut nödvändigt för att kunna köra rally i Sverige, Bilsport Rallycup visar att så är inte alls fallet.

    Foto: Tommy Svensson

    Att nästan 80 av de som ska köra i Nässjö dessutom sitter i Grupp E, VOC eller Grupp F-bilar som Hässleholms Lars Svensson/Magnus Gadd får representera, visar också hur viktiga dessa klasser är för sportens överlevnad…

    *

    Då glider vi över till raka motsatsen, WRC  och där rykteskarusellen inte visar några tecken på att sakta ner. Det har framkommit från ”säkra källor” att helgens vinnare Sebastien Ogier omprövat sitt beslut och till 2023 vill köra full säsong för Toyota. Detta dementerar han själv i en intervju med belgiska radiokanalen RTBF.  

    -Jag vill absolut inte komma tillbaka på heltid och betonar ännu en gång att det är trevligt att bara köra ett fåtal rallyn. Jag är faktiskt en glad man numera! 

    Frågan är vem han ska dela bil med till nästa år, en sits han i år delat med Esapekka Lappi men om det blir så även 2023 är oklart. Ny ”rattdelare” som nämns är Emil Lindholm men även Ott Tänaks namn finns med i ”snacket på sta´n”.  Plötsligt ställdes allt på kant när C Mores rallyexpert Jari Ketoma i dag berättade att Lappi ska ha erbjudits kontrakt med Hyundai för de tävlingar som Dani Sordo (läs snabba grusrallyn) inte vill köra. Foto: Hyundai Motorsport 

    I Salou var Sordo mer än lite otydlig om sin Hyundai-framtid men spanska källor menar efter att ha pratat med Sordo, att detta bara var dimridåer. Istället lär 40-åringen sikta på utvecklat rallyprogram efter påtryckningar från Hyundai-toppen med upp till åtta deltävlingar. Det faktum att han levererat poäng i sina tävlingar har övertygat Alzenau att ”det är honom vi ska ha”. Att driva ”plantskolor” får konkurrenterna ägna sig åt, vilket inte minst Oliver Solbergs plötsliga kursändring är tydligt bevis på. 

    Hos Toyota bedyrar Jari-Matti Latvala att han vill behålla Elfyn Evans i sin line up vid sidan av Kalle Rovanperä. Men nu är det inte Latvala som bestämmer, sista ordet har man borta i Japan och inte i Jyväskylä där Toyota Gazoo Racing huserar. Till rallit.fi säger framgångsrike Latvala.

    Först lägger vi fram vårt förslag på förare vilket väger tungt, men det slutliga beslutet tas ändå i Japan…Foto: Tommy Svensson

    När Tänak lämnade det då av Tommi Mäkinen ledda teamet som världsmästare 2019 var det inte med några glada miner från något håll. Öppna bråk och ordväxlingar var vardagsmat men nu är läget annorlunda och de allra flesta av de som stod i andra ringhörnan än Tänak, har nu försvunnit inklusive Mäkinen själv. Latvala får då frågan hur han ställer sig till ett önskemål från Japan om att Tänak ska in i teamet?

    – Då måste vi så klart diskutera saken, väga för och nackdelar mot varandra. Alla vet att Ott är en snabb förare, enligt mig är han och Kalle WRC:s bästa för tillfället vilket jag sagt många gånger, menar Latvala.Foto: Tommy Svensson

    Kan tänka mig att Latvala som själv befann sig i ”stormens öga” tänker både en och två gånger innan han avger sitt slutliga besked. I samband med Rally Japan har Toyota lovat besked om 2023 och då även om det blir någon Rally2-Yaris inom rimlig tid. 

    *

    Allhelgonahelgen avslutas både Dansk Super Rally och Volvo Euro Cup med Rally Stoholm och det är dags för Ted Malm att knyta ihop VEC-säcken.

    När anmälan till finalen i Danmark stängde kan vi stolt konstatera att vi som klass varit den enskilt största klassen i samtliga tävlingar under året. Detta under ett år som arrangörer i hela Europa haft svårt att få till det med antalet startande. 

    -Arrangörerna är också glada för att ha med oss i sina startfält vilket ger en extra krydda för deras publik!

    C-klassen i VEC har också tagit sig och i finalen är den faktiskt större än den för A/B-förare, åtta reaktive sju bilar.

    En annan kul detalj är att vi till finalen fångat in startande från Sverige, Danmark, Norge och Tyskland, avslöjar en belåten Malm.

    Foto: Tommy Svensson

    I Rally Stoholm räknas fredagen som en deltävling för VEC och lördagen som ny. 

    I kampen om totalsegern i cupen för VEC1 så blir det en rafflande fight ända in i kaklet avseende poängen och i huvudsak en kamp mellan ledande Henrik/Ida Levin  och tvåan TimLagerstam/Peter Svensson, förklarar Malm.

    Att släppa in Grupp F blev tråkigt nog igen större succé, bara en förare har nappat och detta först i finalen där Jan Johansson kör sin Volvo 850.  I VEC2 är cupen redan avgjord med ”Generalen” själva plus ”Generalskan” Katharina Malm  som trots otur med två brutna tävlingar, är vinnare. 13 mil specialsträcka med 70 procent asfalt och resten grus  väntar under två dagar där fredagen avgörs helt i mörker. 

    Foto: Helin Motorsport

    Alla blågula ekipage i rallyt kör dock inte Volvo utan Lucas Helin från Tibro förlitar sig som vanligt på sin Opel Astra Grupp F och precis som förra gången i Danmark är det Ulf Karlsson-Storm som intar högerstolen  Ny i sammanhanget är Vislandas BMW-åkare Bo Karlsson med Johan Fransson vid notblocket.

    *

    Mer danskt och i morgon startar Hans Kolby Hansen/Ole R. Fredriksen i spanska ”Rally Costa Brava Historic”. Paret kör en tidstypisk lackad och dekalerad Lancia Delta Integrale från 1988 vilket jag applåderar kraftig.

    Foto: Okänd

    Ett svårt och krävande rally som körs i bergen bakom turistränderna vid Costa Brava, berättar Ole.

    – I stort sett enbart asfaltsträckor men även några sandsträckor nere på ”playan”…

    Rallyt är inget nytt för paret som slutade trea i klassen 2018 efter ett elfel, Även Jens Pedersen/Troels Lund håller Lancian sällskap med sin Opel Ascona A och totalt 60 anmälda.

    *

    Nu börjar Even Mangemanet trappa upp sökandet efter arvtagare till Andreas Mikkelsen, Mads Østberg och andra framgångsrika norrmän i rallyvärlden.

    Foto: EVEN Management

    Nästa förare att matchas fram är 15-årige Peder Nordstrand från Hamar som ska göra inte debut, den är redan gjord med R2-bil utan nu är det 4WD som gäller för Peder. I Lettland och Bikerneu ska det köras rally i två dagar och där den unge norrmannen redan kört en tävling vilket slutade med klasseger. Om Peder är ung så är det motsatsen i högerstolen då svensken Jonas Andersson som normalt åker WRC med Gus Greensmith ska sköta kontoret i den R5-Skoda som är tänkt att användas. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com