Östberg vill stanna hos Citroén, Jerker var snabbast i AM Snapphanerallyt, trevlig funktionärsdag, Grybb totaltvåa i Randers och stor dag i Humlalyckan!

Blogg

Mads Östberg förklarar nu att han gärna ser att framtiden med Citroèn i WRC inte bara fortsätter utan även fördjupas. Det var i fjor som Mads bytte från M-Sport till Mattons ”vinkel-gäng” och till wrc.com säger han att han hoppas på en fortsättning även 2016. Allra helst skulle han vilja ha ett ännu längre kontrakt än det på ett år som nu gäller. Tredje platsen i Finland kan vara inträdesbiljetten till detta hoppas Mads. Här till skillnad från Polen kom han väl förberedd med tester och han menar att detta är absolut nödvändigt på den här nivån.
Utan tester före känns det mest skit, menar Mads.BloggÖstberg
Inför Rally Germany har Mads möjlighet att själv sätta upp mål och efter tester (bild från de franska testerna) ska han bestämma hur hårt bågen ska spännas.
Länge sedan vi åkte asfalt och jag hade hoppats hinna med en testtävling före, men så blir det inte, förklarar Mads.
Därför är det svårt att säga vad målsättningen blir, efter testerna får jag se vilken ”feeling” jag fått för underlaget…

*
BloggKurtJag har skrivit det förut, vad är det som är problemet med att jobba som funktionär på specialsträcka vid en rallytävling? Så fort frågan ställs, flyr normalt sett både smarta och tjänstvilliga medmänniskor likt en flock skrämda vildkaniner och jag kan inte förstå varför. Min undran känns ännu mer berättigad efter gårdagens funktionärsinsats i målet på SS4 i AM Snapphanerally, för det är ju faktiskt mycket trevligare/ roligare/intressantare än vad det är jobbigt. Nu hjälper det så klart till att SMK Hörby gänget på platsen med Bertil Gunnarsson, Kurt Andersson, Henrik Hallberg, Ronny Isacsson, Thorvald Wikström, Andreas Berg, Rolf Nilsson och Curt Jeppsson alla är vad man brukar benämna som ”goa gubbar”. BloggFunktionär
När man dessutom får ta emot alla positiva reaktioner från förare/kartläsare efter målgång på enligt mitt tycke tävlingens bästa sträcka, hjälper även det till för det positiva intrycket av lördagseftermiddagen. Inget snack utan att krokiga och tuffa ”Tommaholma” eller Myrarp som jag brukar kalla SS4 var en riktig utmaning i hettan. Alla utan undantag kom i mål med svetten sprutande under overallen och först efter några sekunder innan pulsnålen gått ner från ”ilrött” till att bara utgöra varning flämtade man fram sina omdömen. Allt ifrån ”fy fan vad fränt” från Ola Strömberg till ”detta är rally” som var SMK Hörbys rutinerade Bengt Rangtofts åsikt. AM Snapphanerally Patrik Johansson, VäxjöDen som hade allra hetast var Patrik Johansson som fick gashäng strax före mållinjen med nya R5-Mitsubishin. Riktigt vad som hände sedan mer än att bilen blev riktigt, riktigt varm (bilden) har jag dålig koll på. Patrik parkerade, ringde bilägare Weng som sedan kom med släpet för hemfärd. Tilläggas kan att Weng startade och körde upp bilen på släpet, så någon riktig katastrof lär det ändå inte ha varit även om det såg dramatiskt ut.

*
BloggJerkerFull pott blev det i tipset vad gällde 4WD med Jerker Axelsson som vinnare, Stoffe Nilsson på andra plats och så Jocke Grahn längst ner på pallen. Patrik Johansson fyra i tipset bröt och femman Åke Jacobsson kom inte till start.
Jerker lovade mig vid målet på fyran att han skulle leverera även om han då bara var tvåa, så att jag även i fortsättningen kunde gå med högt huvud. Samtidigt hade då ledande Stoffe Nilsson återigen fått lite problem med värmen i sitt ”hembygge” och tappade effekt. Även han kommenterade vid målet.
Kommer aldrig att klara av att hålla Jerker bakom mig på Hovdala, taskigt när man ändå försökt, menade Vinslövsåkaren besviket.
Jerker levererade och Stoffe fick rätt, men i mål blev det ändå bara två sekunder som skilde mellan de bägge Subaruna.BloggStoffe
Trots allt ett gott betyg att bli tvåa efter Svenske Mästaren och detta i kanske landets vassaste rallybil, analyserade Stoffe.
Man få ju inte glömma att även om vårt hembygge är så nära en WRC-bil man kan komma så lider den fortfarande av lite barnsjukdomar.
Jerker var inte heller sen att att berömma både Stoffe som han menade ”åkte hårt” och även trean Jocke Grahn som fortfarande lider av rattrost efter sitt 18 månader långa uppehåll. Han skickade även en hälsning till de båda skåningarna.
Ni åker i SM-tempo och det är klart ni ska åka Rally-SM. Speciellt Stoffes Subaru skulle vara kul att mäta sig emot under en hel serie, hälsade vinnaren av AM Snapphanerally.
Berömmet gladde Jocke och kartläsare Rickard Nilsson som faktiskt bara har 13 tävlingsmil i kroppen de senaste 18 månaderna.
Det märktes på Hovdala, där blev jag dj-ligt trött mot slutet och hade svårt att fokusera, erkände Jocke.
Rickard tillade.
Inte så bra när man har runt 200 kilometer och ska styra in i böjarna…

    *
    AM Snapphanerally, Johan Green Hässleholms MkRiktigt tufft var det även i 2WD där en av favoriterna David Bellborg/Kalle Lexe försvann direkt på SS1. I den dubbelvarnade ”gamsvängen” en ”Höger 2 -” om jag är rätt på det rullades Golfen för att slutligen landa mot en elstolpe. Med Bellborg borta blev det en ren helvetes kamp mellan Rickie Borgström, Christopher Zeijlon, Pierre Fransson, Johan Green (bilden), Magnus Johansson, Hans Johansson, Thomas Grönberg och Jocke Kristiansson. Ende av dessa som fick ge upp var Fransson som tog ”time out” vid starten på SS4 med något tekniskt mankemang och så stackars Toyota-Jocke som fick problem med tändningen på Hovdala. En fjärde plats förbyttes till en 14:e på grund av detta.
    Men det blev Johan Green och Mats Jönsjö som avslutade magnifikt. Gick upp i sekund ledning på SS 4 och med en nästintill ofattbart tempoökning var man sedan 0,8 före Zeijlon med Christoffer Svensson vid nothäftet på Hovdala. 1,8 sekunds skillnad mot Volvon från Skillingaryd efter fyra mil tuff åkning är inte mycket, vilket också Johan höll med om.
    Därför känns det också dj-ligt bra att ha sekunderna på sin sida!
    Trea slutade Rickie Borgström/Stefan Ahl drygt sex sekunder efter. Sedan ett litet hopp till fyran Magnus Johansson/Jonas Bergman, ”hela”23 sekunder efter.
    En som förtjänar en eloge är femman Hans ”Kräbbleboda” Johansson/Alexander Harsten som hellre såg till att tipset stämde än att göra en idiotsatsning för att klättra i resultatlistan. Sekunden fram till Älmhults-940:an hade nog inte varit omöjlig att köra in, men Hasse tänkte mer på mitt tips. Tack!

    *
    BloggTomTom Kristensson, SMK Hörbys Volvo-fantom kom i mål på SS4 med hela huvudet i ett enda stort leende och ur munnen kom apliknande skrik. Toms vanliga sätt att hantera ”moments” och annat skit som kan uppstå på en sträcka, Här verkade hela sträckan varit ett enda långt ”moment” av kartläsare Timmy Berntsons svettiga och lite tomma blick. Tom däremot var euforisk.
    Detta är rally 24/7, så djävla fräckt!
    Seger i A-VOC (okej där var även trean Anton Janssons Grupp F-940) före Osbys Kim Nilsson/Oscar Almquist innebar förstärkt ledning i Sydsvenska Rallycupen. Next stop i den fajten blir TV-Svängen om tre veckor.

    *
    Även om så gott som alla drygt 160 startande egentligen förtjänar några rader i Motorbloggen är detta omöjligt. Måste ändå nämna brödrakampen mellan lillebror Hampus och Jesper Larsson från Vinslöv men tävlande för Kristianstads MK. Hampus var snabbast av de två och vann så klart då C-förare Grupp E. Jesper gjorde samma sak i B-klassen och det kan nu inte vara långt borta att de båda möts i samma förarklass. Med detta klättrade Hampus upp till tredje plats i SSRC, en enda poäng bak tvåan Keith Wennberg.

    *
    AM Snapphanerally, SMK Hörbys Thobias SvenssonSnart har vi en skånsk Riksmästare i rally och det är min klubbkompis Thobias Svensson som med Henrik Edquist i högerstolen snart kan slänga in RM-titeln i sitt rally-cw. Seger i Grupp E innebar ledning både i RM och DM med den mattgrå Golf-fyran. Värste utmanaren Niklas Ledin, MK Kopparberg med den väldiga Volvo S80:an fick nu nöja sig med en tredje plats. BloggStefanKul comeback efter den våldsamma kraschen SSRC-finalen av Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson Lite darrigt var det, men fullt förståeligt menade Stefan.
    Tar lite tid att komma tillbaka i tempot, men vi ska dit igen…

    *
    BloggRobinAnnat noterbart var att min klubbkompis RS-specialisten Robin Svensson med Viktor Hansen till höger hade i likhet med många andra problem med fartdämparna på SS1. Två nya högerdörrar plus lite annat smått och gott väntar i veckan. På söndag är det dags för RS i ÖrkelljungaBloggServin
    Lars Servin/Peter Andersson, SMK Hörbys tunga duo startade som föråkare med den potenta grupp H 240:an och avslutade med att lotsa fram en Volvo V50. Händer alltid en del kring det gänget?

    *
    BloggOlaMycket snack och lite kik i roadbooken kostade Ola Strömberg/Brittmarie Ålund  Suzuki-paret andra platsen i 1300 Rallycup. På väg till fyran körde man fel i Tyringe något som belönades med 50 extra sekunder. Utan dessa hade Ola varit två sekunder efter vinnaren Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson från Ludvika.

    *
    Jari-Matti Latvala vann utan problem Lahti Historic Rally och var snabbast på alla sträckorna med Ur-quattron. Nästan fyra minuter skilde till tvåan Mikko Hirvonens Escort. Svensken Anders Johnsen med fru Ingrid till höger hade ingen bra helg och fick avbryta efter avåkning på fredagen. Startade om på lördagen och blev till slut tvåa med Porschen.

    *
    BloggDanmarkDet skånska rallystålet bet i lördagens Yokohama Mästerskapet Vest 4 som avgjordes i Randers. Åt Jörgen Hansen i den vassa och extrema Porschen var där inte mycket att göra men som tvåa rullade Rolf Grybb, Hässleholm in med den orange Opel Asconan, tio sekunder efter. Två placeringar längre ner hamnade Eslövs Anders Karlsson med den silverfärgade Escorten (tack för bilderna plus uppdatering Ismail Bakirci). 12:a totalt kom Stengunsunds Bjarne Rutgersson och som 17:e nästa Eslövsförare, Alf Nilsson.
    Fredagens uppvärmning Fårvagn Rallyshow gick dock sämre för svenskarna och där Rutgersson lyckades bäst med en tredje plats i klassen. Anders Karlsson körde in som åtta och för BMW-Nilsson blev det en placering en bit längre ner.

    *
    BloggÅhmanFörsta sträcksegern blev det för Pontus Åhman/Patrik Barth när man var snabbast på SS11 i tyska ADAC Cosmo Rally Wartburg. En sträckseger som så småningom bar till en fin femte plats för Åhman av de 15 som kom i mål i ADAC Opel Rallye Cup. Vann gjorde hemmaföraren Julius Tannert före den yngre upplagan Neuville, Yannick.
    I huvudtävlingen som ingick i tyska mästerskapet hade Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg en stenhård fajt med kollegan i Opel Motorsport Marijan Griebel. Till slut lyckades tysken rycka ifrån och vann klassen 17 sekunder före svenskarna.

    *
    AD Bildelar Ludvikaruschen måste nästan kunna uppvisa lite av rekord i snabbt avverkad tävling, tre åk med en total sluttid på strax över tre minuter är snabbt marscherat. När dessutom sämsta åket fick räknas bort blev det runt två minuters åktid i resultatlistan. Allra snabbast var MK Rattens Mitsubishi-åkare Tom Tomasson före märkeskollegan Mattias Nyström. Snabbast i 2WD var hemmaföraren Johan Eriksson med Saab 9 3:an.

    Borta i Kanada hände saker vid Rallycross-VM som vanns av fransmannen Davy Jeanney i Team Hansen Peugeoten, andra segern för året. Annars var det Timmy Hansen som imponerade fram till att Petter Solberg körde in i sidan på hans bil och han fick bryta i semifinalen. Solberg själv linkade i mål som fyra.
    I finalen var det Peugeot i topp genom Jeaney, tvåa kom Toomas Heikkinen och som trea körde lite av hemmafavorit Tanner Foust in, båda i Marklund ”Folkvagnar”. Överraskande fyra blev Tommy Rustad, femma landsmannen Andreas Bakkerud och sist kom Mattias Ekström.
    Totalt leder Petter Solberg före Bakkerud med Johan Kristoffersson som trea.
    Oliver Eriksson vann finalen i RX Lite före Cyril Raymond som båda för kör svenska OMSE-teamet.

    *
    BloggVolvoEfter noggrann kontroll av såväl SMHI, yr.no och DMI såg det lugnt ut, strålande sol, svag vind och noll chans för regn. Därmed kunde också Volvo 740:an plockas ur idet för en söndagstur med fika på Humlalyckan utanför Sösdala som mål. Gick inte att ta miste på alla uppskattande blickar från besökarna som redan bänkat sig vid kaffeborden, tänk att helt oannonserat och dessutom gratis få se en nybesiktigad Volvo 740 GL från 1986. Poserar här stolt med sambon vid dyrgripen, snälla åskådare skickade bilden…

    *

    Avslutar med en helt ny upplevelse för mig som dök upp vid målsvängarna på SS2. Här fanns mycket folk och de allra flesta var ”locals” som man säger ”over there”. Har varit runt en del,  men här presenterades en för mig helt ny variant av dryck, kaffe blandat med den finska pepparmyntslikören Mintuu. Skitgott lovade de trevliga åskådarna och jag säger bara släng dig i väggen Ernst Kirschstieger, vad är dina blandningar med rosévin mot kaffe med Mintuu!