Østberg till ERC Rally Liepaja, lättnader i Covid-19 för deltagare, Lappi kör på hemmaplan, svårt för utländska rallyfans i Rally Estonia, Mats J. och Tom K. kör i Hässleholm, Johan K. dubbelvann Porscheinhopp, familjefejd i tysk premiär, Mitsubishi lämnar och varför älskar vissa trista färger...

Blogg

Nästa stopp för Rally-EM eller ERC sker i Estland och Rally Liepaja 15-16 augusti och där gårdagens besked från Mads Østberg om start, självklart är en extra morot för både arrangören och ERC-åkarna i R5-klassen. Att få mäta sina krafter på grus med WRC2-ledaren borde stimulera tävlingsnerverna hos såväl Alexey Lukynauk som övriga vinnarskallar. Nu blir Mads och Torstein Eriksen inte ensamma om att ha WRC-erfarenhet i startfältet, då MRF-Tyres redan anmält Craig Breen/Paul Nagle med HMG:s Hyundai i20 R5. Självklart hänger då även andra halvan av MRF:s testpatrull, Emil Lindholm/Mikael Korhonen på. Tävlingen ingår även i Junior-delen av serien och då skulle det vara konstigt om inte succé-föraren från Rom, Oliver Solberg/Aaron Johnston även dom kommer med sin anmälan. Konstigt om inte, i bemärkelsen att Oliver leder ERC Juniors1, har en totalseger från Liepaja 2019 att försvara plus att rallyt är en perfekt uppvärmning inför en förväntad WRC3-start i Rally Estonia. Det är ju också detta som Østberg har i tankarna när han nu tar ut sin PH Sport-drivna C3 R5 i skarpt läge för första gången sedan Rally Sweden.

Foto: Tommy Svensson

Ett fantastiskt tillfälle att förbereda inför  återkomsten till WRC2 efter en lång paus och utan tid i bilen behöver vi verkligen mil, berättar norrmannen.

    Med detta sagt är detta inte bara test för oss, vi vill vinna varje rally vi kör och detta är inte annorlunda!

    *

    Arrangören har ett stort tryck på sig från de lettiska myndigheterna att inte göra avsteg från landets ”Covid-19 Restrictions”, i synnerhet då WRC ska göra omstart i grannlandet tre veckor längre fram. Ett långt dokument delas nu av arrangören till alla som tänker sig att komma till landet där det mest positiva är att tävlande och deras team inte längre behöver sitta i den för bland annat oss svenskar obligatoriska 14-dagars karantänen efter inresa. Dock krävs av alla en Covid-19 test senast 72 timmar före inresa och därefter ny test inom 24 timmar efter ankomst. Under dessa timmar är det karantän som gäller på hotellet eller tills ett negativt resultat av testet kan påvisas. Under rallyt får  deltagarna endast röra sig på områden knutna till tävlingen och senast fem dagar efter ankomst måste man lämna landet. Inga restaurangbesök tillåts plus att det är varje deltagares ansvar att kolla kroppstemperaturen två gånger om dagen. 

    *

    Enligt källor i Turkiet lär det bara dröja någon dag ytterligare innan det blir officiellt att WRC-tävlingen Rally Turkey kommer att köras och då nästan som planerat. Enligt samma källa blir det nämligen på ny datum, rallyt flytas bak en vecka till den 18-20 september. När samtidigt Renties Ypres Rally ligger kvar på 1-3 oktober känns det nästan som att flytten görs för att bereda plats i serien för Belgiens första WRC-tävling. 

    Fortfarande stort frågetecken kring Rallye Deutschland (15-18 oktober) då de tyska myndigheterna inte verkar fundera på lättnader kring reglerna med stora folksamlingar. Även frågetecken om både Turkiet och då eventuellt Ypres kommer att precis som Rally Estonia, köras i  ”the new short format”? Alltså start på fredagen med publiksträcka och sedan full tävling lördag och söndag. Mycket tyder dock på detta då de anges som ”3-days rally” medan de tre som redan är körda (Monte Carlo, Sverige och Mexiko)  alla använde fyra dagar.

    *

    Nästa helg körs i Finland ”AUK Jämsän Äijät Ralli” vilket normalt inte skulle varit någon större angelägenhet fän ör de inhemska rallyfansen. Men när plötsligt Esapekka Lappi anmäls med JanPro Racings WRC Ford Fiesta (samma bil som Lars Stugemo testade i vintras) blev plötsligt tävlingen superhet. Innan denna möjlighet öppnade sig för Lappi var det enda som väntade före Estland en dag lång test på M-Sports anläggning i Cumbria.

    Detta ger mig en perfekt chans att köra på några av Finland bästa rallyvägar innan Rally Estonia, förklarade Lappi för Rallit.fi

    M-Sports Richard Millener instämmer och menar att Lappi verkligen förtjänar en extra testchans.

    Jag vet att han verkligen saknar rallykörningen och kan förställa mig vilken känsla han kommer att få nästa helg.

    Bilägare Janne Tuohino är även han glad över att få Fiestan i så snabba händer och fötter som Lappis.  

    Fantastiskt och vi lovar att göra vårt bästa för honom och Janne Ferm att uppnå målet med starten i Jämsän!

    Rallyt kommer att köras med största möjliga hänsyn till Coronaläget, til exempel finns ingen central serviceplats berättar tävlingsledare Jussi Pummila.

    Vi tänker oss en gammeldags tävling där rallybilarna får service längs banan, så behöver vi inte tänka på att begränsa till 250 personer i depåområdet.

    *

    Lappi blir inte ensam om att värma upp inför återstarten även Hyundai med Ott Tänak och Thierry Neuville planerar att slipa bort lite rattrost i en estnisk tävling, ”RedGrey team South Estonia Rally” den 21-22 augusti. Ännu inte bekräftat men troligen kommer man att köra med sina WRC-bilar precis som att Toyota anmäler Sebastien Ogier och Elfyn Evans.  

    *

    Nu släpper även arrangören av Rally Estonia lite mer information för publiken inför omstarten av WRC 4-6 september. De flesta av de 16 000 rallypassen ger tillträde till fem sträckor och de övriga enbart till fyra. I gengäld kommer även dessa ”passholders” in på publikplatsen på serviceområdet. Priset för båda är 65 euro och sedan tillkommer en ”Parkeringsdekal” på tio euro för att kunna ställa ifrån sig bilen vid sträckorna. På tisdag börjar försäljningen av rallypassen och det är begränsat till 20 pass/person. Dessutom är varje pass personligt där innehavaren ska namnges vid köpet, allt för att undvika ”svartabörshandel” av pass. Dessutom uppges det att det kan bli svårt för utlänningar att komma över rallypassen då dessa enbart lämnas ut via de lokala postkontoren i Baltikum. Något som i praktiken innebär att man tvingas åka till någon av Omnivas kontor för att hämta sitt pass och detta ska göra före rallystart. Enligt kritiker är systemet gjort enbart för att balterna själv ska kunna följa rallyt då passen börjar levereras den 17 augusti och finns sedan tillgängliga fram till den 24 augusti, efter detta datum går dom inte att hämta ut.

    *

    Här hemma fortskrider förberedelserna inför Rally-SM och EC Snapphanerally lördagen den 15 augusti. Häromdagen presenterades också en kär återkomst då Mats Jonsson tänker sig att debutera med sin nya WRC-bil, en Skoda Octavia. En bil som Mats jobbat mycket med och som nu även genomlidit sin första test vilken utföll till belåtenhet.

    Foto: Mats Jonsson Motorsport

    Tanken var kanske inte att köpa denna bilen från början, men det var en bra bil för pengarna att åka och ha kul i, berättar Mats.

    Renoveringen har tagit lång tid och blev ett större projekt än vad det var tänkt avslöjar Forshaga-föraren.

    – Så det fick ta sin tid…

    Med 18 SM-guld bakom sig borde han kanske tillhöra favoriterna men där håller värmlänningen inte med.

    Det är svårt att veta hur vi står oss. Det är en bra bil, och precis som vi är det många som inte åkt på ett tag. Framförallt är det roligt att få vara med och vi tar det för vad det är, även om vi vill göra ett bra resultat.

    Än har inte Mats anmält någon kartläsare och likaså är det oklart om detta är ett inhopp eller om det blir enfortsättning i höstens övriga SM-tävlingar.

    *

     Mer namnkunnigt i det i dag 111 stora fältet är Junior-VM-ledaren Tom Kristensson som med Joakim Sjöberg gör Toyota-premiär i Hässleholm. En helt nybyggd aldrig tävlad  Grupp H-Corolla han fått låna av smålänningen Leif Karlsson. Från början ar det bara tänkt att SMK Hörby-föraren skulle hjälpa till att testa och utveckla bilen.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Men så frågade Leif om vi kunde åka Snapphanerallyt och vi kom överens om en plan, så nu ska vi köra tävlingen, berättar Tom.

    En bil som dock inte var i något behov av utveckling då den fungerade klockrent på första testet till Toms stora förvåning.

    Jag hade ingen superbra känsla innan testet, utan ville mest se att allting fungerade. Men när jag och Joakim drog iväg första gången funkade allt och vi satte en kanontid direkt. Visst finns det saker att göra med bilen, men allt fungerade väldigt bra!

    Nu kör Tom i största klassen sett till antalet anmälda, ”Trimmat 2WD” med snart 50 blir anmälda. Även om han alltid vill göra bra ifrån sig är detta ändå mest en nyttig genomkörare inför Rally Estonia.

    Allt träning är bra träning, och vi behöver köra rallybil igen för att hitta tillbaka till rutinerna. Sen att vi sitter i en otroligt potent bil med de rätta förutsättningarna känns otroligt bra. Men som alltid när jag startar i en rallytävling är målet att vinna, även om vi inte kör med kniven mot strupen, avslutar Tom. 

    *

    Igår gjorde Johan Kristoffersson ännu ett inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia och detta på ny Drivecenter Arena i Fälllfors. Inga problem för vår i dagsläget bästa ”all round-förare” som tog två segrar och satte övriga mer Porschevana förare på plats. Tvåa efter Johan i bägge heaten var Robin Hansson som även gick upp i samlad cupledning.

    Foto: Micke Fransson

    Skön revansch för mitt mindre lyckade inhopp i finalen på Mantorp Park förra året. Det var inte min helg, men det här blev min dag, hälsade Johan från den regnblöta banan.

    *

    Foto: Jimmy Eriksson Racing

     I helgen som kommer blir det ett unikt racingtillfälle när ADAC GT Masters drar igång på tyska Lausitzring. Då ställs nämligen Tomelillabröderna Jimmy och Joel Eriksson mot varandra. För Jimmy i Mercedes Zakspeed är det tredje säsongen i seren medan Joel i Schubert Motorsport gör debut.

    –  Det ska bli fantastiskt att komma igång igen efter det här extrema uppehållet, och det här blir verkligen en extra speciell säsong, menar Jimmy.

    Dels har coronaläget kastat om saker och ting totalt, och dels har jag länge haft en dröm att få köra mot Joel. Nu blir det äntligen verklighet. I den bästa av världar är vi båda med i toppen och slåss hjul mot hjul framme i täten. 

    Joel värmde upp med en fjärde plats när Karting-SM avgjordes i Kristianstad och är nu taggad inför familjefejden.
    Det blir häftigt att köra mot Jimmy, konstaterar han.

    Det har varit en dröm för oss båda sedan vi började tävla i motorsport. Jag kör alltid för att slå alla mina motståndare, men det är naturligtvis extra prestigefyllt att bli bäste man från Tomelilla! 

    På plats i den publikfria premiären är även Henric Skoog som nu byter från Porsche till ADAC GT Masters och kör med BMW i samma team som Joel.

    *

    Då försvann en deltävling från World RX, Abu Dhabi körs inte och så klart var det Corona som avgjorde. Nu blir det ett sex veckors långt uppehåll mellan Barcelona och finalen den 12-13 december i Tyskland. Premiär blir fortsatt som tänkt i Höljes i slutet avsnästa månad men med eller utan publik är oklart. Där kommer då Anton Marklund att kunna visa upp sin helt nya GCK Bilstein-Renault Supercar.

    Foto: GCK

    *

    I går kom det besked att Mitsubishi försvinner från den europeiska bilmarknaden. Försäljningen har rasat och nu inser japanerna att märket är nästan att betrakta som stendött här och när dagens modeller har fasats ut är det över för märket med så stolta rallytradioner.  Bilmärket ska i stället fokusera helt på Sydostasien, efter att ha drabbats av stora förluster, totalt 13 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande. Att detta kom som en chock för generalagenter och återförsäljare är ganska självklart även om märkets modellpolitik länge pekat mot att man snarast möjligt när en önskan att vilja försvinna. Idag är det i stort sett bara lätt ålderstigna Outlander som säljer och faktiskt även varit en av de mest sålda laddbara modellerna i Sverige. Men den nya modell som skulle lanseras efter sommarn kommer aldrig att nå hit  i och med chockbeskedet. I fortsättningen kommer Mitsubishi enbart finnas kvar med service, reservdelar och eftermarknad.

    Foto: Tommy Svensson

      I min högst ovetenskaplig analys så tycker jag ändå se ett visst mönster, med att så länge man tävlar med bilarna går det också bra försäljningsmässigt. Se vad som hände med Mazda som var ett framgångsrikt märke på 80-90-talet och med massor av rallysegrar. När den satsningen skrotades väntade istället en tillvaro på samma skuggsida som idag innefattar såväl Nissan som Subaru.  

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Har varit några dagar på västkusten dessutom i ett dj-la skitväder kan tilläggas. Från mitt hotellfönster hade jag utsikt över en stor parkering och när jag kollade ut där i gråvädret så var det ingen upplyftande syn jag såg. Vad är det som gör att merparten av bilköpare är så fanatiskt förtjusta i svart och ”öststatsgrått” på sina bilar? Några vita fanns förstås, men annars är det mest kulörer som i kombination med svensk sommar lockar fram tankar på bogserlina och stabil takbjälke. Kollar ni på parkeringen finns där faktiskt en röd till höger, plus långt bak i mitten en ”Raceblue” och det var den jag körde…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se