Østberg klar för WRC2 med Citroën, Glenn O. förkastar Latvalas tanke på två vinterrally i WRC, fortsatt problem med hybridtekniken, Flen kan fördubblas den 24 april, Mikaela blir teamkompis med Button, inga rallylättnader i sikte och SVEMO kör på...

Blogg

Lite förlösande så kom idag besked från Citroën Racing att Mads Østberg och  Torstein Eriksen är klara för ny säsong i WRC2 och med målet att försvara VM-titeln från i fjol. Nu kommer det inte att ske direkt under Citroëns vingar utan genom ”mellanhanden” Tagai Racing Technology som även är de som ligger bakom duons redan annonserade deltagande i Ungerska Mästerskapet.  Med detta får otvivelaktigt Andreas Mikkelsen/Ola Fløene hos Toksport WRT för att inte tala om Hyundai med Oliver Solberg, Ole Christian Veiby och Jari Huttunen nytt tufft motstånd.

Foto: Citroën Racing

Mads har 130 WRC-starter i ryggen och 18 pallplatser så att han kan köra rallybil är oomtvistat, detta samtidigt som C3 Rally2 också visat sig vara både snabb och pålitlig gör duon livsfarliga i VM-fajten plus att det inom kort väntas nya uppdateringar bli homologerade och då lär C3:an bli ännu vassare. Planen är åtta tävlingar i Ungern plus sju i WRC2 vilket gör året ”busy” för de två. Dessutom brukar även Eriksen hinna med några inhopp ihop med Frank Tore Larsen hemma i Norge.

    Sjävklart är jag glad över att få fortsätta utveckla C3 Rally2 i hop med Citroën Racing och VM-segern i fjol visar hur bra vi jobbar ihop, förklarar Mads.

    Nu blir det med nytt team man ska ta sig an uppgiften vilket Mads ser som en ny utmaning, men ändå tror kommer att fungera bra.

    Tog lite tid innan vi kunde sy ihop alla detaljer men nu är jag övertygad at vi hitta lösningen för nå målet med nytt VM-guld!

    *

    Som bekant är det mycket jag inte förstår här i världen, allt ifrån hur man i Lund fick för sig att lägga en miljard på en spårvagnslinje som mestadels står still och i dagsläget bara haft tio procent av resenärer mot prognosen. Men även hur Miljöpartiet med sina få procent av folkets röster ändå är de som i slutändan bestämmer om vårt välbefinnande. En annan sak är varför det endast är Hyundai och M-Sport som tävlar i WRC2 under eget namn.

    Foro: Skoda Motorsport

    Skoda Motorsport låter tyska Toksport WRT sköta tävlandet medan Citroën valt Budapestbaserade Taiga RT för att försvara segern i WRC2. Måste finnas någon detalj som jag missat… 

    *

    I går berättade Svenska Rallyt AB:s vd Glenn Olsson för SVT att han ansåg tanken på vinterrally både i Sverige och Finland samma år vara orealistisk. En tanke som från början lyftes fram av Jari-Matti Latvala med baktanken att sänka kostnaderna för teamen och Pirelli. Nu får man utveckla både bilar och däck för en enda tävling och med två, dessutom möjliga att köra direkt efter varande kunde kostnaderna bättre försvaras menade Latvala.

    Foto: Tommy Svensson

    Men Glenn håller inte med om detta och säger till SVT Värmland.

    Viljan att få två vinterrallyn i kalendern har funnits hos FIA och promotorn i flera år. Men jag bedömer upplägget med Sverige/Finland som ganska orealistiskt med tanke på att Finland aldrig kommer att släppa sin sommartävling, det är deras livboj och där de kan tjäna pengar. Då är nog Ryssland mer realistiskt i så fall.

    Alltså drar vd Olsson exakt samma slutsats som jag själv gjort ända sedan högljudda röster propagerade för den här lösningen. Nu har enligt SVT också SBF gått in med två miljoner för att rädda bolaget vilket ger åtminstone tillfälligt, en andningspaus inför en eventuell flytt 2022 när nuvarande avtal löper ut. Redan har man dock börjat diskutera med WRC-promotorn berättas det i SVT.

    -Vi har en del trösklar att ta oss över, men det är en process och vi är igång. Vi har krav mot oss som vi måste börja leverera tillbaka på och får jobba skyndsamt framåt.

    Glenn berättar också att han inte ser en flytt redan till nästa år som omöjlig, men då måste beslut tas snarast. I den här frågan har det varit ganska tyst från de tilltänkta destinationerna, i första hand Östersund och ”Fyrklövern” längst upp i norr. Dock verkar det där finnas lite ”spel under täcket” när en av orterna som är aktuell, Piteå även valt att försökt få till en egen lösning i samarbete med alerta Piteå Havsbad. Något som fått lokalmedia att ägna mycket utrymme åt det som beskrivs som ”konflikten”.

    Det är väl ingen om betvivlar min inställning och det är fortsatt en önskan att rallyt stannar kvar Värmland/Dalarna. Detta trots att jag är väl medveten om både vad FIA-bas Jean Todt ”kräver” och att Kung Bore varit mer än lite njugg med ”vit guld” de senaste åren. Jag är Värmlandspositiv dels med hjärtat efter 45 år med Karlstad som utgångspunkt  men även av samma orsak som AKK Sports Kai Tarkiainen inte vill lämna Jyväskylä till förmån för Rovaniemi, det är i Värmland som ”Svenska” har sin själ och rötter. 

    Foto. Tommy Svensson

    Toyota-basen med fyra Värmlands-segrar, Jari-Matti Latvala är även han inne på min linje visar det sig när SVT frågar.

    Organisationen i Värmland är väldigt bra och jag skulle gärna se att rallyt fortsätter köras där!

    Något som gläder Glenn.

    Kul att höra och alla gillar ju Värmland egentligen, det är ju snöproblemet som har varit kruxet vid några tillfällen. Annars har det aldrig varit några klagomål!

    *

    Trots att man precis börjat montera ihop de nya hybridbilarna för WRC 2022 hopar sig orosmolnen. Vissa grejor fungerar inte alls som  tänkt medan andra helt enkelt saknas avslöjar DirtFish. Tillverkaren av hybridkomponenterna Compact Dynamics medger att där finns problem och beklagar att man inte kunna hålla tidsplanen med första leveranser redan den 5 januari. Här skylls det på pandemin men även på tullproblem för de delar som tillverkas i Kina. Att delarna nu tre månader försenat, finns hos teamen betraktas från företaget  som ”en enorm framgång”…

    Foto: M-Sport Ford

    M-Sport är först med att komponenterna monterade i en bil medan Toyota kör i testbänk vilket är fullt tillräckligt enligt tillverkaren och något som inte ska försena processen. Det skylls även på prispressen från FIA att systemet komplett inte fick kosta mer än 100 000 euro/bil, vilket gjort att marknaden dammsugits för att hitta billigaste batteri med mera. Nu vet jag inte vad andra har för erfarenhet, men att leta billigaste lösningen brukar för mig aldrig ge så bra resultat. Låt oss hoppas att det är annorlunda i WRC-världen? Teamen instämmer i kritiken och bland annat är de kritiska till att laddaggregat fortfarande inte finns att tillgå. Nu lugnar ”Compact” med att inom fem veckor ska allt som krävs vara levererat. Vet inte om detta lugnar, då det bara återstår drygt åtta månader innan premiären för WRC 2022…

    *

    I går skrev jag om M-Sports önskningar för 2022 med hänvisning till en bild och då hade det sjävklart varit bra om bilden även hade visats. Det är en brittisk Fordfan som försökt koka ner all information som sipprat ut från Malcom Wilson och Richard Milleners munnar och för att göra det lite överskådligt samla allt på en enda bild. Sedan om detta stämmer med den verklighet som kommer att visas upp i januari 2022 är en helt annan sak. Bland annat att det enligt bilden är möjligt att man bygger nya WRC-bilenPuma-modellen, jag är skeptisk…

    Att intresset för premiären i Svenska Rallycupen, ”Violenrallyt” skulle bli stort förvånar nog ingen. Men att där redan en månad före att anmälan stänger är 227 anmälda får mig ändå att höja på ögonbrynen. Lär bli trångt i Flen den 24 april då enbart deltagare plus mekaniker landar på runt 800 personer. Till detta ska även läggas till funktionärer och åskådare och med tanke på rallysuget så är det nog ingen vild gissning på flera tusen åskådare. Kanske till och med så att invånarantalet på strax över 6 000 personer fördubblas i ”Sörmlands hjärta”. Kanske ingen tillfällighet att ”Violen” körs den 24 april då det framöver kan räknas som nya julafton för rallylovers, bara att byta december mot april?

    *

    Idag är jag helt säker på att det är en glad Mikaela Åhlin Kottulinsky som nu kan planera för nya elbil-serien Extreme E. I varje team krävs minst en kvinnlig förare och även om det tidigt ryktades att värmländskan skulle bli en av dessa, så har beskedet dröjt. I går skrevs dock avtal och i serien som körs över hela världen ska hon  ingå  F1-föraren Jenson Buttons team avslöjar hon för SVT.

    Foto: PWR Racing,- Det känns fantastiskt kul. Jag var den första som provkörde prototypen av bilen vi ska använda i Extreme E och har varit med hela vägen sedan dess. Jag trodde att det skulle bli en reservförarroll för mig men så dök den här chansen upp. Att få dela bil med Jenson Button känns otroligt stort, jag är jätteglad!

    Därmed får Mikaela ta samma flyg till premiären i Saudi Arabien i påsk som Johan Kristoffersson och Mattias Ekström som är övriga svenskar i Extreme E. Men där finns också namnkunniga förare som Carlos Sainz och Sebastien Loeb i startlistan. Med detta så lämnar inte Mikaela STCC och PWR Racing utan hon ska hinna med både ock även om nu Extreme E ligger först i pipeline.

    – Jag flyger upp till Arvidsjaur i dag för att få träning inför Extreme E-premiären, berättar hon. 

    Kontrasten mellan de båda mästerskapen kunde inte vara större, med framhjulsdrivna racingbilar på asfalt i STCC och fyrhjulsdrivna off road-bilar i Extreme-E, något som hon menar kommer vara en fördel för henne.

    – Jag tror absolut att jag kommer dra nytta av båda serierna och framförallt av att jag kommer vara i en tävlingsbubbla under nästan hela året!

    *

    Ända sedan årsskiftet har jag hört i rallysporten ”insatta och välinformerade källor” hävda att snart släpper FHM på en så stor del av restriktionerna att det blir möjligt att börja arrangera rally igen. En magisk datum enligt gruppen  har varit den 10 mars då det skulle komma beslut om lättnader för bland annat idrott dit rally räknas. Nu kan jag inte påstå att jag läst, hört eller sett alla nyhetssändningar sedan i onsdags men så mycket är säkert, några betydande lättnader har jag inte lyckats hitta. Det enda som dök upp var  en överoptimistisk minister som sa sig beredd att öppna upp för publik på Allsvenskan i fotboll vilket direkt Anders Tegnell plockade ner till kanske 100 personer, det bidde inte ens en tumme. Vad gäller rally så har där överhuvudtaget inte nämnts ett ord om lättnader så än så länge får vi leva med de riktlinjer/förbud som RF/SBF utfärdat. Kan tillägga att detta  bland annat innebär att all fotboll i de lägre serierna (under Allsvenskan och Superettan) senareläggs med ”kick off”  tidigast i majmånad, bara som upplysning när det hävdas att all sport får fortgå som vanligt förutom rally….

    *

    Som bekant har SBF:s motsvarighet för mc-sport SVEMO  ett lite annorlunda synsätt på saker och idag kom nya riktlinjer för Enduro i ”Covid-19-tider”. Nu är jag säkert ute och cyklar, men jag har hela tiden trott att det var okej med tävlingar för deltagare födda 2005 eller senare, men hos SVEMO är det tvärtom. Idag meddelades även nya regler som alla i förbundet måste följa. Då berättas att det fortsatt får tävlas i  klasserna ”Elit, Dam, Bredd, Motion”. Däremot förbjuds tävlingsklasserna, ”Guldhjälm, Ungdom och Junior” låter ganska logiskt med tanke på att man i förbundet alltså  förbjuder dessa att tävla. Men skriver man också, ”Förare med Juniorlicens kan dock delta i Bredd- eller Motionsklass”. Här går jag vilse i pannkakan, juniorer är förbjudna på grund av sin ålder att tävla i sin egen klass men är välkomna i en annan, med äldre medtävlare…

    *

    Trevlig helg

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.