Opel vill ha elbil-klass inom FIA-pyramiden, Kindgren vann tyska VEC-finalen, "Opel-Tezzan" tog hand om segern i AMC-Sprinten, bara fyra skånska DM Rally-arrangörer och Stig Sjöberg utsågs till Blekingeambassadör!

Blogg

Opel är inte bara sugna på att bygga Rally2-Corsa med hybriddrift liknande det som ska användas i WRC från nästa år, utan vill även att FIA inför en klass för elbilar.  Med sig har Rüsselsheim även Renault som kräver att även elbilar inlemmas i FIA:s ”Rallypyramide” och då under dagens Rally5-klass senast 2025. Opel Motorsport har ventilerat saken med FIA och upplever enligt Dirtfish att man hyser stort intresse därifrån för en ”EV-class”. Redan idag avslöjar källor att det blir en sådan klass i Franska Mästerskapet redan till nästa år och då lär eCorsa bli en populär bil.Foto: Opel Motorsport

FIA skickade även tekniker till en av de tyska cuptävlingarna för eCorsa och de lär ha återkommit till Paris med en positiv inställning. M-Sport har även de förklarat sig villiga att bygga EV-bil och då ska detta ske genom M-Sport Poland och där chefen Maciej Woda förklarar att el blir allt viktigare för Ford.

Jag är säker på att vi kommer att stötta idén med ”Rally5-electric”!

    Ett litet bakslag fick elbilsivrarna när man i ERC Rally Zlin hade med ”Opel eRally Cup”  men där ingen i publiken gjorde vågen. Istället buades det högljutt när Corsorna swischade förbi och att bilarna bemöts på detta sätt är ett problem, medger både Renault och Opel. Ett annat problem är att de inte ens är lika snabba som Rally5-bilar och i Zlin var de över fem sekunder långsammare per kilometer och då snackar vi om dominanten Laurent Pellier mot  den som vann Rally5-klassen. Jörg Schrott, Opel Motorsport medger att det återstår mycket jobb, bland annat vill man tillföra ”konstgjort motorljud” för att ge publiken en bättre upplevelse. 

    *

    Enkel övergång till Sachsen Rallye där Laurent Pellier även vann sista deltävlingen i ADAC Opel e-rally Cup men detta bara 4,6 sekunder före holländaren Timo van der Marel. Enda deltagaren från vår del av världen var dansken Mikkel Njor/Karsten Isaksen som körde in som åtta, två minuter bak vinnaren. En enda bil bröt i klassen och detta efter rullning på SS12. 

    Foto: Henrik Åkeson

    I rallyt ingick även Volvo Euro Cup och där Lukas Kindgren/Alexander Björnsson dominerade. En dryg minut efter kom vad jag förstår, cupvinnaren totalt Tim Lagerstam/Peter Svensson.

    Foto: Henrik Åkeson

    Ännu längre hopp från Tim till trean Patrik Jonsson/Pierre Karlsson, över nio minuter skilde mellan de båda 940:erna.  VEC-generalen själv Ted och Katharina Malm klarade cupsegern i C-klassen trots att skånska paret var kvarten efter Kindgren.

    Foto: Henrik Åkeson

    Att bara ta sig i mål var en bedrift berättar Ted.

    Toppackningen gick sönder inför starten på sista sträckan och vi kunde bara köra lugnt igenom sträckan och hoppas att motorn höll…

    Nästan fyra minuter försvann på detta och med vattenhjälp utifrån lyckades man ta sig mål. Lika lyckliga var inte fyra andra i klassen som tvingades ge upp innan målgång. I mål kom dock Stefan Helin/Annie Seel och den svarta A-Asconan höll ungefär jämnt tempo med Lagerstams VOC:are trots tekniska problem.

    Foto: privat

    Fantastiskt fina sträckor och en mycket bra organisation oc hefter mycket strul både före och under tävlingen lyckades vi ändå ta oss i mål, berättar Stefan.
    Tidstillägg på grund av sena ankomster och diverse tekniska problem (trots att vi kör Opel?) varvades med några sträcksegrar! 
    Andra plats i klassen 2.46 efter Rigo Sonntag med Honda Civic blev slutresultat för Helin/Seel.

     Skodaföraren Julius Tannert/Helmar Hinneberg vann rally totalt, 23 sekunder före Marijan Griebel/Alexander Rath, Citroën. Som tre räknades Christian Friedemann/Lara Vanneste Polo R5.

    Fot: Henrik Åkeson

     Tuff tävling där en tredjedel av de 46 startande tvingades ge upp, bland annat de båda Trabant P601 som var anmälda. Längst kom Mike Knorn som bröt på sträcka nio med sitt östtyska fullblod.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Redan i fredags förvarnade jag att det fanns stor chans för tjejseger i Arlövs ”AMC-Sprinten” och att Terese Lennartsson/Johan Kastenman skulle vara snabbast på de fyra sträckorna utanför Kyrkheddinge och mitt tips gick in. Tre sträcksegrar lade grunden för triumfen i NFF325 Opel Kadett Gsi som i början av 90-talet kördes av Opel-esset Lotta Lundquist.

    Foto: Privat

    Nu visade ”Tezzan” att hon är minst lika duktig bakom ratten som Lotta och marginalen till tvåan, SMK Hörbys Tommy Nilsson/Roger Clausson blev 4,4 sekunder. Den  ljusblå Volvo 940:an hade i sin tur knappt sju sekunder till nästa Opel, Simon Andersson/Julia Thulin. Simon luftade bort ”WRC-dammet” från Spanien där pappa Mats körde R2-Adam. I lördags blev det tredje plats totalt för Eslövs-åkaren och så klart då även seger i C-förare trimmat. Ny Lennartsson och i blå Opel Kadett Gsi som fyra men då pappa Jan med Thomas Gustavsson i högerstolen. 13 sekunder hade familjeöverhuvudet till dottern, vilket säkerligen kommat att lyftas fram vid olika familjeträffar. Stark körning av SMK Höbys Christian Tranström/Andreas Håkansson som tog ”Standard-Golfen” till klasseger och sjunde plats totalt. 

    *

    Med detta är rallyåret 2021 för Södra BF:s del avslutat och återstår gör enbart finalen för Bilsport Rallycup, ”Novemberskölden” i Nässjö kommande lördag. När anmälan stängde så fanns 167 ekipage i listan och där fem av de elva klasserna redan har klara vinnare. 

    Klass 1 Nicklas Eriksson, Gullabo 

    Klass 4 Valentin Mårtensson Dalby MK (bilden)

    Klass 6 Morgan Olsson Vimmerby MS

    Klass 8 David Lindström Skillingaryds MK

    Klass 10 Anton Måhagen Åtvidabergs MK

    BRC-året har blivit rumphugget då bara fyra av sju planerade tävlingar har genomförts och där besöket i Nässjö blir årets sista. Någon kalender för 2022 har jag inte sett men tror inte att det är en helt ogrundat att cupen då inleds på Söderslätt med ”Anderslövsrally” i regi av Trelleborgs MK. Även i år var det tänkt så men ”Herr Covid” satte stop för detta och nu tar klubben nya tag och planerar för återstart den 2 april. En bra ”shake down” inför tänkta DM-starten i Södra BF, Simrishamnsmixen” som körs den 9 april.

    *

    Den 13 november är det ”Rallymöte för alla” i Hässleholm och där tänker SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner (Sportgrensansvariga) att presentera en tänkt DM-kalender med en mix av skånska och småländska tävlingar. Att det inte råder någon hype hos DM-arrangörer här ner är svårt att bortse ifrån och förutom då Simrishamns MK är det bara SMK Örkelljunga (13 augusti), Hässleholms MK (20 augusti) och SMK Hörby (10 september) som finns representerade i ”Distrikts Mästerskapet i Rally 2022”.

    *

    Säger stort grattis till Opel-vännen Stig Sjöberg som vid Guldekengalan hemma i Karlskrona utsågs till ”Årets Blekingeambassadör”. Att Stig började sin bilbana med en svart Opel Kapitän från 1958 är välkänt och lika känt är att han är mannen bakom framgångsrika förlaget Albinsson&Sjöberg (Fabas) med verksamhet både här hemma men även i Norge och Polen. De runt 70 anställda stod med all säkerhet upp och applåderade juryns val av Stig men även lika viktiga hustrun Margaretha. Så gör även jag och frågar bara, hur enkelt är det inte allt välja mottagare där Opel-generna sitter djupt i blodet? Senast jag träffade ikonen i motortidningssvärlden var när jag 2017 av trogna bloggläsare fick ta emot ”Silver-Kadetten” på den årliga BRC-prisutdelningen. Kadetten var sjävklart och hoppas Stig ursäktar, höjdpunkten på kvällen men inte långt efter kom samtalet med Stig och Margaretha vid middagsbordet. Där hade jag förmånen att snacka närmare med Stig, denna ödmjuka och sympatisk person och än en gång måste jag dra slutsatsen, det är ändå någonting speciellt med Opel-vänner…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.