Olivers Kroatien-dröm gick upp i rök, Kalle dominerade och vann välförtjänt, Rossel och Joona klassvinnare, "Kvicken" slutade stabil tvåa, Østberg/Barth vann i Ungern, Tom K/Andreas j. strålande trea i "PM", Mattis körde hem "Silverratten" kartläsare sökes och "publikens val" blev en Opel-servicebil!

Blogg

En sak är säker att kemin mellan Kroatien och Sverige inte är optimal, åtminstone inte när det kommer till rally och WRC. I fjol inledde SMK Hörbys då som nykorad juniorvärldsmästare, Tom Kristensson det stora klivet till WRC2 i just Kroatien. Vi vet alla hur detta slutade, en tämligen tung krasch med Fiesta Rally2 och ”game over” för Tom och David Arhusiander.

Foto: Privat

I år var det Oliver Solbergs tur att spela huvudrollen i den här sorgliga pjäsen och fram till starten på sträcka nio höll han tungan rätt i mun i den här extremt svårkörda tävlingen. Men en bit efter start kom värmlänningen som det såg ut på filmen snyggt och stabilt in i en snabb vänster, när plötsligt bakändan släppte på hans Hyundai. I hög fart och baklänges åkte han och Elliot Edmondson av vägen där det tog stopp med bakluckan i ett träd. Inte så stora synliga skador men så fattade bilen eld berättar då sjätte placerade Oliver.

    Foto: Hyundai Motorpsort

    Dagen gick definitivt inte enligt planerna. Jag ”tappade” bakändan på bilen och körde av vägen och det heta avgassystemet orsakade en brand bak i bilen.

    Dessvärre blev skadorna så stora av branden att omstart var omöjligt för #2.

    Det här var inte vad vi ville ha från vårt första besök i Kroatien. Visst, det är det en del av sporten men, förklarade en av naturliga skäl bedrövad Oliver.

    Nu tar Dani Sordo som planerat före Kroatien över bilen till Rally Portugal i mitten av maj.

    *

    Känns egentligen helt tokigt att jag ska berätta för er om Croatia Rally, jag som jobbat hela helgen och inte sett en enda minut av Maria Wallberg och Jonas Kruses säkerligen utmärkta sändningar på SVT.

    Foto. Toyota Gazoo Racing

    Enda jag gjort har varit att stjäla till mig en och annan minut för att kolla resultaten under rally det är allt. Nåväl lite ska jag väl försöka få ihop och att det var Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen och Toyotas rally från början till slut är uppenbart. Ett tokigt däckval på näst sista sträckan av Kalle gav Hyundais  Ott Tänak/Martin Järveoja plötsligt seger vittring. Inför sista blöta sträckan ledde Tänak med 1,4 sekunder och hade dessutom trumf på hand i blötan med sina mjuka däck mot Kalles hårda. Enligt alla naturlagar och med blöt väg borde alltså Hyundaien bli snabbare men Kalle visade på ”power stage” vem som med största sannolikhet blir världsmästare 2022 och nitade Tänak med 5,7 sekunder. Med detta vann han för fjärde gången i karriären.  Tänak slutade ändå lite nöjd tvåa och som valde att inte ta några risker. 

    – Så var det men Kalle gjorde en stark insats, berömde tvåan och la till.

    Vi körde för seger men inte på grund av ”pace” utan mer tack vare våra kloka beslut och däckval!

    Foto. Toyota Gazoo Racing

    Inför sträckan var Kalle missmodig och menade att han aldrig skulle kunna vara snabbare än Tänak med sina mindre lämpliga däck, han fick fel.

    Helt fantastiskt och vi körde verkligen hårt och jag tycker faktiskt att vi förtjänar den här segern som absolut var den tuffaste i min karriär!

    Tror inte utan att alla i rallyvärlden håller med Kalle i att det var välförtjänt skumpasprut som avslutning. Trea slutade Thierry Neuville som ideligen drabbas av småproblem men som ändå vägrar ge upp guldrömmen. Nu höll det på att sluta med förskräckelse när hans Hyundai ett tag blev luftburen på sista sträckan och såg ut att hamna i skogen, den här gången hade dock belgaren turen på sin sida.

    Foto. Toyota Gazoo Racing

    Bästa Ford blev som förväntat Craig Breen/Paul Nagle som fyra medan jag tror att guldtåget lämnade stationen för Elfyn Evans. Enda glädjeämnet var de tre bonuspoängen på sista sträckan. Gus Greensmith/Jonas Andersson körde även dom till sig bonuspoäng, sin allra första på SS20. I WRC-klassen blev det en sjunde plats.

    *

    I WRC2 hade jag felaktigt för lite förtroende för fransmannen Yohann Rossel som med sin Citroën vann före min ”rätta tipstvåa”, Kajetan Kajetanowicz och som strålande trea Emil Lindholm. Ryssen Nikolay Gryazin trillade ner till andra från fjärde plats på slutet. Även om det inte blev seger så var helgen lyckad för Toksport som slutade 3-4-5 och där då Chris Ingram tog femte platsen.

    *

    Stora omkastningar i Junior-WRC där Lauri Joona lyckades hålla sig utanför trubbel och kunde därför mer eller mindre defilera i mål med sin Rally3 Fiesta. Över fyra minuter skilde till estländaren Robert Virves som dock hade lika många minuters tidstillägg. Utan dessa hade det varit tuffare och dånade det bara skilt 7,7 sekunder mellan de båda. Storfavoriten från Finland han också, Sami Pajari åkte av sista dagen och bröt.

    *

    Kepsen av för danskan Jeanette Kvick Andersson som efter stora umbärande ändå lyckades bli tvåa i RC4-klassen ihop med österrikaren Alfred Kramer junior. Mellan den vinnande Peugeten och den som kördes av Alfred skilde dock fem minuter. Kvick förklarar.

    Foto: Rally Team Kramer

    – Helt galet svårt med däckvalen i dag. Med slicks på slutet fanns inget grepp alls utom på SS17 där det var Ok men sedan kom regnet. Bara grus och lera på vägen och inget fäste men vi tog oss ändå i mål!  

    *

    Foto: Privat

    I Ungern körde Mads Østberg/Patrik Barth deltävling två i deras mästerskap och det blev ny seger för duon. I en C3 Rally2 från Citroën Rally Team Hungary  var paret 17 sekunder snabbare än välkände och snabbe herren Vincze Ferenc Junior, Skoda och 25 före Adam Velenczei, även han med Skoda.

    *

    I Polen var det Tom Kristensson och Andreas Johansson som ensamma försvarade de svenska färgerna i  Rajd Świdnicki-KRAUSE 50 2022”, deltävling två i Polska Mästerskapet. En tävling som Tom före start trodde skulle bli lite lättare än den tjeckiska premiären för Kowax 2BRally, så blev det inte.  I synnerhet på slutet blev det ”tricky” berättar Hörby-föraren.

    Foto: Kowax 2BRally

    Väldigt utmanade sista loop, regn och dimma gjorde att vi backade av och körde helt utan risker.

    Efter de två första sträckorna var man faktiskt uppe och sniffade på första platsen dit det då som tvåa, bara skilde 1,1 sekund. Men då valdes istället en mer säker taktik och efter detta var Hyundai #4 stabilt på tredje plats och så hela vägen in i mål. 

    Såklart väldigt frustrerande att inte kunna ge allt, men vi är nöjda och imorgon kommer vi vara stolta över vår tredjeplats, summerade Tom sin polska helg.

    Sgrade gjorde Skodaåkaren Kacper Wróblewski, 3,6 före nästa Skoda med Grzegorz Grzy. Upp till vinnaren hade Tom 36 sekunder. Nästa tävling som är inplanerad för nya Hyundai-paret är än så länge South Swedish Rally i slutet av maj.

    Foto: Privat

    Om Tom tyckte det var tråkigt att behöva backa av så undrar jag vad hemmaåkaren och Hyundai-kollegan Martin Slobodzian kände efter sin avåkning på andra sträckan? En avåkning som kunde slutat med katastrof då broräcket trängde in i kupén och detta  i ansiktshöjd på besättningen…

    *

    Lika lite som Kroatien har jag haft koll på deltävling två i Sydsvenska Rallycupen/DM, Älmhults ”Silverratten”. Att det blev en trevlig om än lite kort tillställning i Liatorp har jag förstått, kanske en verklighet vi får vänja oss vid? Segraren Älmhults egen Mattis Olsson/Jesper Johansson, tillbringade bara runt en kvart på de sex sträckorna.

    Foto: Kristian Lindberg

    Den gula Fiesta R5:an var  i mål nio sekunder före Skoda-åkande Lars Stugemo/Kalle Lexe. På tredje plats i 4WD-klassen kom Håkan Rönnebring/Anette Pettersson, Karlskrona.

    Foto: Henrik Åkeson

    Trea totalt och vinnare av 2WD blev precis som i premiären Vimmerbys Victor Karlsson som hade Jonas Sandberg vid sin sida i Toyotan. Därefter två Volvo 940 i rad, Per ”Soda”Eriksson/Tobias Gunnarsson, Kristdala MS och så Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Oskarshamn. Mellan Grönberg och fyran i A-klassen, David Pettersson/Isa Kolbäck, Asarum och Toyota Starlet smet B-vinnaren Isak Arvidsson/Victor Svensson från Gullabo in.

    Foto: Kristian Lindberg

    Eslövs asfaltexpert Simon Andersson blir mer och mer hemtam på grus och slutade trea i B-klassen med Opel Adam och Julia Thulin som samarbetspartner. Före sig hade paret ett annat R2-ekipage Melvin Bengtsson/Carl Eriksson, Kulllings.

    Foto: Kristian Lindberg

    I ”Standard-klassen ”R1b fick SMK Hörbys Henrik och Ida Levin lite oväntat tufft motstånd av f.d Grupp H-föraren och publikfavoriten Christopher Zeijlon/Chritsoffer Svensson, Skillingaryd. Efter några års time out var det i helgen comeback med  en Volvo 244 som i mål bara var 9,4 sekunder bak erkänt snabba familjen Levin. Tufft bakåt då Mattias Erelt/Åke Lundberg, Växjö saknade 1.5 sekunder till andra platsen.

    Foto: Henrik Åkeson

    Vet inte om SMK Hörbys Jim Nilsson/Jörgen Jönssons frejdiga körstil med den blå 940:an gav större avtryck hos publiken än i resultatlistan ,där det blev en sjunde plats. Nästa deltävling i Sydsvenska Rallycupen och  DM är ”Midsommardansen” den 7 maj med Ljungby Mk som ansvariga. Anmälan stänger på onsdag klockan 18.00 och så här långt ser det tunt ut med enbart 40 anmälda. Där har man dessutom draghjälp av VOC Mekonomen Cup och ”SverigeSerien” som även den ser vissen ut med sina elva anmälda.

    *

    Med så här mycket rally på en gång känner jag att varken plats eller min ork räcker till för mer än detta, Eskilstunas ”Aprilsprinten” får helt enkelt vänta till i morgon. Då kommer också lite ovanligare rallybilder från Liatorp, signerade Simon Dahlquist.

    *

    Pratade häromdagen med värmländske Volvo-åkaren Thomas Hansson som ville lyfta fram ett problem som paradoxalt nog inte borde finnas med tanke på att så många rallybilar för tillfället tillbringar mer tid i garagen än på tävling.

    Var finns alla kartläsare nuförtiden, undrar Thomas.

    Under vårt snack berättar Thomas vilken bristvara detta är och hur han letat intensivt för att hitta en permanent lösning till 940:ans högerstol, dock utan framgång. Då hör det till saken att Thomas som sagt bor i Värmland och som av hävd är ett landskap med väldigt stark rallytradition  men som numera för åtminstone vad gäller kartläsare, en mer tynade tillvaro. Onekligen lyfter jag på ögonbrynen över detta faktum, då det logiskt sett borde finnas många kompetenta och nu lediga ”kartisar” när deras chaufförer gör annat än tävlar. Men så är det inte alls vittnar Thomas om och nu nått lite vägs ände, troligen tvingas han lägga ner sin planerade satsning på resterande SM-säsong, närmast då South Swedish Rally.

    Det är bara att erkänna att det ser mörkt ut, erkänner Thomas.

    – Verkar som att det inte längre finns kartläsare som är beredda att lägga ner den tid som jobbet kräver, tråkigt men sant!

    Att detta inte är isolerat till Värmland har jag ju själv noterat även här nere i södern där många tvingas dammsuga marknaden för att få till ens tillfälliga samarbeten. Väldigt tråkigt, då alla som någon gång tävlat kan vittna om hur viktigt det är med bra notläsare för att nå framgång. Kanske kan detta ”upprop” hjälpa både Thomas och andra kartläsarsökande rallyförare att hitta  ”motvikter”, hoppas kan vi ju…

    Som jag skrev början så har det varit en helg med mycket fotojobb och extremt lite rally. Det närmaste jag kom var när den traditionella Veteranmarknaden i Degeberga i lördags återstartade efter två inställda år.

    Foto: Tommy Svensson

    För mig var det en så kallad ”tjänsteförrättning” och ingen nöjesutflykt men så klart kunde jag ändå njuta av allt snyggt på ”Finbilsparkeringen”. Fina Volvo PV och Amazoner fanns det gott om och även en del bilar som en gång gjorts i Trollhättan.

    Foto: Tommy Svensson

    Kromtyngda amerikanare dominerade bland ”finbilarna” även om en liten Fiat försynt trängt sig in bland allt krom.  Ändå var det en replika på servicebil för Opel Team Sweden som fångade mitt öga.

    Foto: Tommy Svensson

    En vit Opel Rekord Caravan var utan tvekan mitt ”Peoples choice” den här soliga lördagen…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.