Oliver tog första WRC-segern, Loubet behöver analysera, tragisk "recce-olycka" i Spanien, Felix har lämnat sjukhuset, Linus leder, Klara fyra i Piteå, Junior slog Senior i Kroatien, lättnade föreslås, finns glädjeämne i Svensk Bilsport och framtidens serviceplats.

Blogg

Det blev seger för Oliver Solberg och Aaron Johnston i asfaltdebuten med Hyundai WRC och Rally di Alba och inte heller vilken seger som helst då värmlänningen hade Ott Tänak efter sig i en identisk bil. Nu hör det till saken att Tänak var snabbast över hela rallyt men två och en halv minuts tidstillägg för att ha checkat in för sent till en tidkontroll, bäddade för Olivers seger.

Foto: Oliver Solberg Media Office

Han tar dock framgången med ro men så klartgeer den  ändå en positiv känsla inför debuten i Safarirallyt om knappt två veckor.

    Att jag står som vinnare i tävlingen tar jag inte så seriöst, det är forfarande långt upp till Ott, menar Oliver.

    Han visade imponerande körning på alla specialsträckorna och jag fick tydliga indikationer på att jag har mycket kvar att lära innan jag är på den nivån.

    Målet var att försöka sno åt sig en sträckseger men det nåddes aldrig avslöjar Oliver.

    – Det var omöjligt då jag slogs mot en världsmästare!

    *

    I Safari Rally Kenya övertar Oliver den WRC-bil som var vikt för franska löftet Pierre-Louis Loubet och att de klena resultaten hittills i år är orsaken till förarbytet  bekräftar Loubet idag på Twitter.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Efter samtal med mina partners efter Sardinien har vi beslutat hoppa över Safarirally. Istället ska vi ägna tid åt att analysera vad i körningen det är som inte fungerat sedan säsongen började och nu har vi ett enda mål och det är att komma tillbaka starkare!

    *

    Spanska asfaltrallyt ”Rally de Pontevedra Memorial Miguel Álvarez” som körs nästa helg fick en tragisk inledning när hemmaföraren Victor Magarinos förolyckades i olycka under lördagens ”recce”. 49-årige Magarinos med mer än 25 år i sporten bakom sig, frontalkrockade med en portugisisk medtävlare som också var i gång med att skriva noter för rallyt. Vid krocken klämdes BMW-föraren fast i bilen och fick klippas loss, men tyvärr kunde inte hans liv räddas trots massiva insatser från räddningspersonalen. Föraren i den andra bilen skadades lätt medan båda kartläsarna var oskadda. Arrangören har meddelat att rallyt kommer att köras som panerat trots den tragiska ineldningen.

    *

    När vi ändå är inne i de tråkiga konsekvenserna av motorsport så meddelar Felix Rosenquist att han nu skrivits ut från Detroit Receiving Hospital efter den tunga kraschen i Indycar-loppet i helgen.

    Foto: Privat

    Det här är den värsta kraschen jag varit med om i min karriär, och jag är otroligt tacksam att jag inte ådragit mig några allvarliga skador, berättar Felix

    – Jag mår bra men har väldigt ont, så det hade inte varit realistiskt att köra söndagens race!

    Innan kraschen menade Felix att han gjorde ett bra race, vilket gör det ännu svårare att smälta. I söndagens race tog Oliver Askew med djupa rötter i småländska Ryd över ratten och fick beröm för sin insats av Felix som istället fokuserar på annat.

    Vila och att återhämta mig fullt ut men sist, men absolut inte minst, vill jag verkligen tacka för det omhändertagande jag fått och den omtanke alla har visat. Till räddningsteamet på plats vid olyckan, till sjukhuset här i Detroit, till hela gänget i Arrow McLaren SP och till alla mina fans – tack.

    *

    Foto:
    Gavin Baker Photography / Road to Indy.

    Linus Lundquist hade en lyckad helg på samma bana och gick i mål som tvåa i bägge racen för Indy Ligths. Därmed leder Linus serien knappt före teamkamraten i Global Racing Group, David Malukas och detta trots att Kyle Kirkwood hade en ännu bättre helg och vann båda loppen.

    *

    I dag två av Rallycross-SM i Piteå följde Klara Andersson, SMK Hörby upp sin tredjeplats från lördagen i 2150-klassen genom att bli fyra.

    Foto: Jan-Olof ”Lollo” Johansson

    Fick först lite problem med transmissionen och sedan blev jag påkörd i första kurvan av finalen som skadade styrningen, berättar Klara.

    Men ändå nöjd då jag även satte snabbaste varv och fina poäng som tagit mig från 14:e till femte plats i SM-tabellen!

    Vann gjorde Älvsbyns Max Forsman före Jens Högbom, Vännäs och som trea Oscar Carlsson, Lycksele. Blekingen Rickard Olsson fick se bakändan på Klaras BMW och rullade in som femma. I 2400-klassen vann Jim Jansson, Tem Westom båda racen medan Robin Starö, Västerås gick in som tvåa och Tväråns Viktor Johansson på tredje palts. Blekinge som fyra genom Rasmus Olsson.  I Supercar Lites lyckades KMS-föraren Nils Andersson vända lördagens mindre lyckade insats till seger under söndagen. Tvåa blev Casper Jansson, Rasbo och som trea hemmaåkaren Martin Ekspjuth. Stark insats av Tomelillas BMW-förare Alexander Jeppsson som kom tvåa i Junior-klassen bakom Strängnäs Oskar Hellström.

    *

    I helgen var det ny start för Alfred Kramer jun. och Jeanette Kvick Andersson med österrikarens nya Renault Clio Rally5. Rally i Kroatiska Mästerskapet med ”INA Delta Rally” där varje etapp räknades som deltävling i mästerskapet. Clio-duon genomförde rallyts alla nio sträckor stabilt och i mål var man klassvinnare  med bred marginal, över sex minuter till tvåan i en VW Polo. Men tiden räckte även till att bli nia totalt bland de 38 bilar som nådde målet.

    Foto: Privat

    En extra bonus kunde Alfred räkna in då han slog pappa Stefan Kramer i en Mitsubishi EVO6,5 med tio sekunder. Totalseger gick till snabbe Hyundai-föraren Rok Turk, nästan fem minuter före tvåan och bästa 2WD, Marko Grossi med en Peugeot Rally4. 

    *

    Idag släppte Idrotts och Kulturminister Amanda Lind att hon vill höja publiktaket efter den 1 juli och detta mer än vad som tidigare föreslagits. Det är återigen sittande publik på utomhusevenemang som skulle vara föremål för en höjning och där man vill att taket på 3 000 personer inte ska innefatta hela anläggningar, utan ska kunna delas upp i olika sektioner. Socialminister Lena Hallengren intar en lite försiktig attityd till MP-ministerns tankar och säger till Aftonbladet. 

    Sannolikt gäller detta för de allra största evenemangen, och det är oavsett vilka evenemang det är. Det är yta och möjlighet till avstånd som är avgörande. Det får inte bli trängsel!

    Foto: Tommy Svensson

    I sammanhanget gällde även att Motionslopp skule kunna få ta emot upp till 900 deltagare om start och målområde separerades. Även att  testkrav eller vaccinationsbevis skulle kunna införas för deltagande i större arrangemang finns med bland förslagen.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Även Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsport menar att hon ser ljuset i sitt senaste ”Annas brev”. Främst är det Folkrace som börjar komma igång på bred front som glädjer henne, men även att rally har smygstartat. Hon skriver i brevet något som faktist förbryllar mig och många andra, ”Oklart är fortfarande huruvida de olika Länsstyrelserna i regionerna bedömer folksamlingar, allmänhetens möjlighet att känna sig inbjuden och om folk har lätt att ta sig till tävlingen, trots att den är publikfri.”. För mig och många andra är det nu klart att de riktlinjer som Länsstyrelsen i Dalarna fick i uppdrag att ta fram för att vara rikstäckande, också är det som  numera gäller. Till exempel är detta vad som följs i Skåne och därför lite förvånande att det fortsatt beskrivs som att det är upp till enskilda regioner att själv avgöra hur tillstånden formuleras. Jag säger inte att Anna har fel däremot följer man i åtminstone i Skåne de regler som är uppsatta att gälla för hela landet. Anna beskriver även att det fortsatt är svårtolkat vad som menas med deltagare och där inte Länsstyrelsen i Dalarna köper argumenten kring vilka som har rätt/möjlighet att anmäla sig till tävling. Bilsporten menar att det finns många krav för att kunna anmäla sig till en rallytävling medan Länsstyrelsen menar att kravlistan är allt för ihålig ”för att man ska kunna säga att allmänheten inte har tillträde till en tävling och inte heller att tävlingen bara är öppen för ett visst antal innebär att allmänheten utesluts som tävlande om de potentiellt sett kan anmäla sig.”. Så länge detta synsätt kvarstår hos Länsstyrelsen blir det som jag ser det också effektiva hinder för återstart på bred front. Men Anna har annat att glädjas åt och avslutar sin sommarhälsning med att lista fem sådana glädjeämne.

    1. Positiv ekonomi (Resultatet utgår från budget som är lika med 0:- , 11 miljoner i kassan , placeringar 7 miljoner,  fastigheten är värderad till 9 miljoner)

    2. Licensstatistiken positiv, (dubbelt så många som löst ut sin licens under maj månad kontra 2020)

    3. Tävlingar i gång

    4. Satsningen på SM i Rallycross är bra och visar att vi har produkt och produkter som bilsportare och även vanligt sportintresserat folk vill ha.

    5.Tre stolta nya huvudsponsorer (Teng Tools, L.Brador och Skydda)

    *

    Foto: Opel Motorsport

    Fick en drönarbild på framtidens serviceplats i rally och som fanns i helgens ADAC Stemwelder Berg. Alltså är det servicedelen för Opel e-Rally Cup som syns och med bastanta snabbladdare så att Corsorna fås möjlighet att ”sladda vidare” i rallyt…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.