Oliver tappade bakändan i Finland, Tänak och Suninen dagens dominanter, Tom K. inledde med punka och oväntat klent intresse för kommande MAS/Snapphanerally...

Blogg

Det som absolut och under inga omständigheter fick hända Oliver Solberg i Secto Rally Finland gjorde så klart exakt detta. Redan efter 300 meter på första riktiga sträckan i morse tog rallyt slut för Oliver och Elliot Edmondson då han efter en snabb vänster flöt ut i lösgruset, träffade en sten och Hyundai #2 var mer eller mindre ett vrak. Därmed var Finlandsäventyret slut nästan innan det en påbörjas och det var en förkrossad Oliver som med tårar ögonen och gråten i halsen förklarade.

Saknar ord att beskriva hur jag känner mig just nu!

Till DirtFish och Colin Clark försökte Oliver att berätta vad som hände.

    Vi tappade bakändan och rullade, ”that´s it och Jag vet inte om man ska kalla det otur eller dumhet men just nu är det tungt, mycket tungt! 

    Efter ett tag samlade Oliver sig och konstaterade det som alla redan vet.

    Tuff tid just nu men nu måste vi försöka samla ihop oss räta på nacken och komma tillbaka ännu starkare!

    Att det är supertufft för Oliver förstår alla och så klart är sådant här som hände idag inget som bygger självförtroende inför erkänt svårkörda Ypres Rally Belgium som är nästa möjlighet för honom. Som åskådare på läktaren är det ändå svårt att förstå vad som hände, då Oliver och resten av Hyundai-åkarna är väl medvetna om just att tappa bakändan är en av bilens svåraste problem. Dessutom råkade ju Oliver ut för exakt samma sak på shake down där det och dock stannade vid en riktig raggarsladd.  Att det slipas knivar lite runt om är inget märkvärdigt, men den sortens kritik är det som allra minst bygger självförtroende hos en 20-åring med VM-drömmar. Däremot måste man ändå hålla med om att det blivit lite för mycket ”problem” för honom och för varje problem blir tyngden på axlarna ännu tyngre. Kan inte utan se likheter med Tom Kristenssons fjolårssäsong i WRC2 med M-Sport Ford. Inget gick Toms väg och för varje problem/misstag blev det allt svårare att komma in i matchen. Istället för att jobba vidare på den plattformen valde Tom och nya kartläsaren Andreas Johansson att ta ett steg ner och istället satsa på utveckling genom utvalda starter i ERC, SM och inte minst i Polska Mästerskapet. Ett beslut som redan visat sig vara helrätt oavsett hur det till exempel går i helgens MARMA Rajd Rzeszowski. Tre totalsegrar för Tom talar sitt tydliga språk och kanske även Oliver skulle må bra av att samla krafter och självförtroende i WRC2? Att talangen finns hos honom är de ”som begrip” överens om, även om den just nu ligger begravd i en hög med trasig ljusblå  plåt och plast. Någon omstart är inte aktuell då buren fick skador som inte går att åtgärda under pågående tävling.  

    *

    Efter SS7 ”Ässämäki” en av de nyaste sträckorna i rallyt är det Ott Tänak som leder och faktiskt lite dominerat så här långt med tre sträcksegrar av sex möjliga. De övriga har vunnits av Thierry Neuville, Esapekka Lappi och Takamoto Katsuta.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Detta ger Tänak och Martin Järveoja en ledning på 8,3 sekunder över Toyotas Esapekka /Janne Ferm.

    Uppenbart tar jag risker, på vissa parter kännas allt okej medan det på andra blir lite överraskningar samtidigt  som jag känner mig för långsam, förklarade Tänak vid målet på SS7.

    -Ändå tycker jag att vi hade ”a clean run” och det är allt vi kan begära…

    Lappi verkade konstigt nog inte alls belåten med sin insats och menade.

    Det är ingen riktig fajt, jag tappar tid hela tiden och Ott gör verkligen ett gott jobb!

    Ändå skiljer bara 8,3 sekunder mellan de båda och nästan lika långt han Lappi ner till trean Elfyn Evans/Scott Martin. Storfavoriten trots den dåliga startpositionen, Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen är ny fyra ,17,5 efter Tänak. 

    En bra sträcka för oss den här och självklart vill jag försöka hålla mig kvar i toppstriden…

    Tidigare fyran Craig Breen/Paul Nagle tappade fjärde platsen och tio sekunder på sträckan efter att ha kört på sten i spåret. I målet var irländaren bekymrad.

    Måste köra vidare och kolla bilen, något känns inte helt OK!

    Nu har han en heltänd Takamoto Katsuta/Aaron Johnston bara 0,4 sekunder efter sig och har nu Puman fått problem lär ”Taka” köra om innan kvällen är över och SS10 är avslutad.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Riktigt kul att Teemu Suninen/Mikko Marrkkula kommit så bra in i nya Hyundai i20 N Rally2 vilket gett fyra sträcksegrar och ledning i WRC2. Tio sekunder bakom är det stenhårt mellan Skoda-åkarna Mikko Heikkilä/Samu Valeri (2:a) och Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (3:a). Bara 06, sekunder skiljer medan utropstecken Sami Pajari/Enni Mälkönen har 19,9 upp till Suninen. Finsk totaldominans och på topp-8 är det bara estlädnaren Egon Kaur (5:a) och Hayden Paddon ( 6:a) som sticker ut bland de blåvita flaggorna.

    *

    Även i Finland kan det bli problem med publiken och FIA:s Michele Mouton kände sig tvungen att stryka SS5 på grund av felplacerad publik, dock inte här där den stod bra placerad.. Foto: Jens Johansson

    Men även på andra ställen stod idioter nära vägen som här där Rovnanperä passerar på högsta växeln…

    Foto. wrc.com

    *

    Hade en ambition att redovisa läget för Tom Kristensson/Andreas Johansson i MARMA Rajd Rzeszowski efter första dagen men den ambitionen som så mycket annat, sprack när sjunde placerade Maciej Lubiak rullade på sträcka sju och orsakade stopp. Annars började asfaltrallyt på nästan sämsta tänkbara sätt för SMK Hörby-föraren i Kowax 2BRallys Hyundai i 20 R5. På första sträcka som var 15 kilometer blev det punktering på höger fram och de sista fem fick Tom köra utan luft i däcket. 

    Shit happens och körde dessutom inte på något, fast tiden var ändå inte så dålig som jag trodde, förklarade Tom vid målet.

    51 sekunder tappades och efter detta låg han på 21:a palts totalt. Som vanligt blockerade Tom alla dåliga tankar och startade om med friskt mod på SS2 och där gick det betydligt bättre. Åttonde tid på sträckan och 14,9 sekunder efter sin kanske värsta rival om mästartiteln, Gregorz Grzyb, Skoda.

    Sjukt svårt att hitta grep, skiftar precis hela tiden, menade Tom vid målet på sträckan. 

    Ändå gav det en betydande boost och 21:a platsen byttes mot en 10:e inför SS3. En boost som verkligen syntes på tiden och så här långt när alla toppåkarna kommit mål har Tom fjärde tid på sträckan och bara fyra sekunder efter hårdgasande Grzyb. Upp till honom efter tre sträckor har Tom 1.07,9 vilket ger en sjunde plats.

    Foto: Kowax 2BRally

    Blir dessvärre tufft att förbättra denna då det upp til sexan Jaroslaw Szeja skiljer 40,9 sekunder. Utan punkans hade svenskarna teoretiskt  kunnat vara trea. För Kowax är det fler glädjeämne då Adam Sroka som kör teamets Rally4 Peugeot och poserar ihop med Tom på bilden, leder 2WD-klassen.

    *

    Medan SMK Örkelljunga kan pusta ut efter att ha nått upp till minimigränsen för att köra ”Smedsvängen” den 13 augusti på 80 bilar brottas fortfarande Snapphanerally med motsvarande problem. På söndag stänger anmälan till MAS Rallycups fjärde och näst sista deltävling som då körs i trakterna kring Hässleholm.

    Foto: Tommy Svensson

    I inbjudan satte tävlingsledare CG Wilke en gräns på maximalt 200 startande och i den ändan är det inga problem, värre är att uppnå de 80 bilar som, fortsatt enligt inbjudan krävs för rallystart den 20 augusti. Idag finns 63 anmälda som då kompletteras på sedvanligt HLMK-manér med hela sex förblir. Redan i våras aviserade Wilke problem med markägare vilket gjort att årets upplaga körs med enbart två sträckor där SS1 och 3 är identiska medan ”Hovdala” bara utnyttjas en gång och då som ”Power Stage. Ledaren i 4WD,  Haninges Kalle Gustafsson är anmäld med sin R5 Fiesta och likaså tvåan Stig Andervang, MK Rimo. Tyvärr är det idag också bara de här två av de 17 som tagit poäng i klassen som är anmälda vilket är lite märkligt med bara två dagar kvar innan man stänger anmälan. Exakt samma trend syns i 2WD-klassen där enbart ledande östgöten Linus Månsson så här långt finns anmäld av toppåkarna. Nu är inte tävlingsdatumen optimal med 170-bilar stora ”Kullingstrofén” i morgon och så SM i Fagersta kommande helg och därefter bara en vecka till Snapphane. Finns nog en viss risk att det hämmar  kön till anmälan. Dessutom krockar tävligen med Vimmerbys ”Emil-Trofén” som är deltävling i Bilsport Rallycup. Även här är intresset något lägre än i de tidigare tävlingarna med i dag knappt 80 anmälda. Förutom MAS Rallycup som innebär rek av sträckorna, ingår även Sydsvenska Mästerskapet och även Ted Malms skötebarn, Volvo Euro Cup.

    I kommande deltävling ingår avgiften för VEC i startavgiften och i samarbete med arrangörsklubben gör vi ett försök att få fart på antalet anmälningar till tävlingen, förklarar Malm.

    I VEC är alla Volvo såväl VOC, GruppE som Grupp F välkomna.

    Det är ju faktiskt så att de tävlingar som återstår i cupen med Snapphane och Norge (två dagar)  samt finalen i Danmark också på två dagar gör att det är fem tävlingar kvar, så det finns mycket poäng kvar att köra om!

    *

    Ingen Motorbloggen i morgon lördag, andra aktivteter väntar…

    *

    Trevlig helg.

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com