Oliver stal hela Arctic-showen, Tänak i topp efter SS6, Lappi leder WRC2, Lindholm bröt, Hannu Mikkola har gått bort och inte så mycket positivt från RF/FHM för utomhussporter...

Blogg

Jag säger som alla andra, Oliver Solberg vilken kille!

Foto: Hyundai Motorsport

När detta skrivs återstår tre sträckor av etapp två av Arctic Rally Finland men det spelar ingen roll för det är ändå en 19-årig värmlänning som stulit hela showen fram till hit. Ett enaa ”bottennapp” har Oliver svarat för och det var på allra första sträckan i WRC-debuten där han ”bara” fick till en tionde tid. Märk väl att bottennapp och bara skrivs med  ”, för det han har svarat för är helt otroligt, På dagens fyra sträckor har Hyundaiföraren sträckplaceringarna 3-6-4-5 att jämföra med sjufaldige världsmästaren Sebastien Ogiers rad 6-3-3-8. Detta ger Oliver dessutom med helt ny kartläsare, en sjätte plats efter sex körda sträckor. Man tror knappt sina ögon när man ser att 7,9 sekunder efter och lägg märke till efter, kommer så Ogier. Inte nog med detta, Oliver är väldigt positiv medan Ogier gnäller och efter SS6 kommenterade Oliver.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Svårt, kanske det svåraste jag någonsin gjort i mit liv. ”Sideways” överallt, i snövall efter snövall och jag försökte verklige spara mina däck, men det var väldigt svårt!

    Som vanligt kom också det numera nästan obligatoriska från en urpostiv Oliver.

    ”I’m happy och lär mig hela tiden!

    På sträckan fick Ogier stryk med fem sekunder trots att han förklarade att han verkligen tog i.

    – Det var väldigt löst och mina däck var verkligen förstörda mot slutet, blir nog en tuff andra omgång!

    Så klart håller nog hela rallyvärlden tummarna för att sagan ska få ett lyckligt slut men egentligen så kan det nästan inte bli lyckligare än vad det redan är. För Oliver har visat att han trots sin unga ålder, är mer än mogen för det sista stora klivet i karriären. Skulle han ändå vilket ingen hoppas, bli stående i en snövall så har han reda visat Adamo att han är en framtidsman. Jag tvekar inte en millimeter när jag säger att från och med nu är det inte längre Kalle Rovanperä som är underbarnet nummer ett, det är istället en 19-åring från Värmland vid namn Oliver Solberg. 

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Som jag förklarade igår så känns det tråkig att behöva skriva innan dagens etapp är slut men runt mitt hörn väntar nu en hockeymatch som måste fotograferas. Efter SS6 är det Ott Tänak i ledning 25 sekunder före Kalle Rovanperä och som trea Thierry Neuville, ytterligare nio sekunder efter. Craig Breen har trillat ner till fjärde och Elfyn Evans är sexa innan det är en blågul flagga i listan med Oliver efter

    *. 

    Foto: Volkswagen Motorsport

    I WRC2 håller Esapekka Lappi ett stabilt grepp med sin Polo och nu 38 sekunder före Andreas Mikkelsen och så ny Polo som trea, Nikolay Gryazin.

    Foto: Skoda Motorsport

    Fyra är Eyvind Brynildsen som har en hårdjagande Ole Christian Veiby i hasorna, bara 31 sekunder skiljer. 

    *

    Tyvärr försvann ”min vinnare” Emil Lindholm efter ett tungt snövallsbesök och istället är det Teemu Asunmaa som leder WRC3. Men bara elva sekunder efter är estländaren Egon Kaur. Finska hoppet Eerik Pietarinen är rejält avhängd som trea men över minuten bak Asunmaa. Mattias Ekström har haft en bättre dag i dag och avancerat upp till femte plats men ändå två minuter bak. En sämre dag har däremot Johan Kristoffersson haft som tappade mycket tid i en snövall och rasade ner till 15:e plats. Två placeringar längre ner kommer så Lars Stugemo som konstaterar.

    I det här startfältet är man bara C-förare, men vi kör för att komma i mål – enda taktiken vi kan ha egentligen? Vi har kul i alla fall! 

    *

    En av rallysportens absolut största Hannu Mikkola avled i sviterna av cancer igår 78 år gammal. Även om Hans bara lyckades bli världsmästare en gång 1983 med Audi quattro så är det ingen tvekan utan att han tillhörde de absolut bästa förra igenom tiderna. Inledde karriären med en Volvo PV 444 med delad framruta 1963 och vann med den klassen. Bytte därefter till Simca och VW 1500 S med klent resultat, bröt alla tävlingarna året efter. Efter detta mixade Hannu mellan Volvo PV/Amazon/142, Datsun, Lancia och även start i Jyväskyllärallyt 1968 med en Ford Escort som han också vann. Det var nu karriären tog fart och från 1969 var det Ford Escort TC som gällde och då ofta med Gunnar Palm i högerstolen. Segrar radades upp och den allra mest uppmärksammade blev den i ”Fotbollsrallyt” eller mer korrekt ”Daily Mirror London-Mexico World Cup Rally” som kördes som en hyllning till Fotbolls-VM i Mexiko 1970. Konstigt nog upphörde Ford med att anlita Mikkola och 1971 var det återigen en mix av både bilmärken och kartläsare, Volvo142, Ford, Peugeot med viss övervikt för ”142:an”. Några segrar men mest brutna tävlingar blev det men en seger tog dock Mikkola med Palm som kartläsare och det var i Safarirallyt i en Ford Escort.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Sedan flöt karriären på med liknade förutsättningar, nya bilar och nya kartläsare innan Ove ”Påven” Andersson lockade honom till att köra Toyota. Seger direkt i ”Tusen Sjöars Rally” 1975. Ett mellanspel med Opel Kadett GT/E i Rally Monte Carlo innan det blev Toyota på nästan heltid bortsett från enstaka inhopp i Peugeot med nuvarande FIA-presidenten Jean Todt. Mitt första minne av Mikkola på svensk mark var ”International Swedish Rally” 1977 med en liten Toyota Corolla. Då fick han och Arne Hertz som nu blivit hans följeslagare bryta med elfel. När han åter klev in och blev Ford-förare 1978 började andra halvlek av karriären. Då var också en av utmana Björn Waldegård och de båda skiftades om att vinna, där till slut Waldegård blev världsmästare 1979.

    En bomb slog ner när Mikkola engagerades av Audi som ihop med Michele Mouton skulle starta en ny era i rally. Denn inledes med seger i Värmland och fortsatt med Arne Hertz som kartläsare. Ny Värmlandsseger 1983 och senare på året blev det även en världsmästartitel för Mikkola och Hertz. När Audi tappade rallyintersset i mitten av 80-talet började också Mikkolas utförsbacke vilket innebar att det blev Mazda och då med Walter Röhrls f.d kartis Christian Geistdörfer till höger. Första året blev det en enda målgång med japanen och sju brutna tävlingar på grund av tekniska problem.  Stor sensation i South Swedish Rally 1990 när Mikkola och nu med Johnny Johansson vid sin sida agerade föråkare. Då helt nya Mazda 323 GT-R var ännu inte helt FIA-klar så det blev start utanför tävling.  1995 körde han och Gunnar Palm återigen samma rally som man vann 1970 och med smak resultat seger. Efter detta har det bara blivit enstaka mer jippobetonade tävlingar om man bortser från Midnattssolsrallyt 2012 där han och Hertz körde en likadan Toyota Corolla som i mitten på 70-talet. En tredje plats i klassen blev tack och farväl för ikonen.

    Foto: privat

    Efter att ha gått i mål flyttade Mikkola till Florida och nu är han alltså borta. Sonen Vesa skrev på Twitter.

    Vi förlorade min pappa Hans genom cancer. De flesta kände honom som en av rallysportens största under sportens gyllene era. För mig var han pappa och en otrolig sådan, alltid stöttande, kärleksfull och äkta. Dessutom en kär farfar till mina två pojkar. Vila i frid pappa!

    Det hugger alltid till i hjärtat när gamla och för oss födda på 50-talet, riktiga rallyhjältar går bort och fick faktiskt lite tårar i ögon när jag tog del av alla hyllningar till Mikkola som under dagen från alla världens hörn strömmat in till familjen. Förhoppningsvis träffar han nu Waldegård i himlen så de kan berätta rallyminnen, fördes har dom båda två, i överflöd dessutom…

    *

    Att det grymtas i Idrottssverige över alla restriktioner  och regler som finns på grund av Covid-19 är självklart. Vissa mer högljutt än andra och för oss som rör oss mest i motorsportkretsar känns det som att vi är bland de som är mest högljudda gällande tävlingstopp med mera.  I går klev RF:s ordförande Björn Eriksson fram och förklarade lite grundläggande saker.

    För idrottsrörelsen är det en självklarhet att hindra omfattande smittspridning som väger tyngre än idrottslig verksamhet. 

    Egentligen kunde han slutat där för det är trots allt det som alla regler har som syfte, sedan att dessa inte ger önskad effekt är något helt annat. Eriksson tar sedan upp det som gäller trots att vissa envetet hävdar motsatsen, ”nuvarande reglering i begränsningsförordningen som i praktiken innebär ett totalt förbud för vissa idrottstävlingar utomhus på väg, vatten, snö och i skog.”. Till rallyfolket stora besvikelse finns inte specifikt vår sport med i RF:s förslag till Regeringen för sporter som borde få lättnader utan förhoppningsvis ryms detta inom ”med flera”. Här skriver man, ”Riksidrottsförbundet menar att motionslopp eller liknande måste innefatta idrotter som inte har en helt inhägnad arena, som segling, kanot, och rodd men också orientering, cykel, löpning, triathlon, skidor med flera. Man lyfter fram Vätternrundan och orientering som exempel där det inte kan vara arrangörens ansvar att det inte kommer någon allmänhet förbi längs Vätternrundans 30 mil eller i skogen vid en orienteringstävling. Regeringen har dock inte lyssnat utan föreslår fortsatt att maxtaket på antalet deltagare (både tävlande och funktionärer) ska begränsas. Detta motsätter sig RF och Eriksson.

    Foto: Tommy Svensson

    Här skulle vi vilja se att regleringen i förordningen för motionsloppet eller liknande får en liknande struktur som är föreslagen för nöjesparker, djurparker, temaparker och liknande anläggningar. Det finns tydliga likheter med stora ytor samt att det totala antalet deltagare/besökare under ett motionslopp/dag på en djurpark kan vara flera gånger högre än antalet personer som är på plats samtidigt. 

    Inte en enda gång nämns varken rally eller enduro som är en likartad sport. I RF:s förslag är man tveksamma till begränsningar som gäller alla, oavsett förutsättningar och Eriksson menar.  

    Utgångspunkten bör vara arrangörens möjlighet att säkerställa att det inte är någon trängsel genom alla delar av evenemanget. Då kan vi arbeta med smittsäkra evenemang som tar hänsyn till faktisk kapacitet.

    Nu är detta bara förslag och de som redan i höstas tvärsäkert hävdade att utomhussporter inom kort skulle släppas fria, stod och står där fortfarande, med skäggen i brevlådan. Helt ärligt så ser det inte ut att bli några större lättnader de närmaste tiden.  Björn Eriksson påtalar också vikten av att alla specialförbunden inom RF agerar lika då läget är allvarligt. Men han vet också att det finns vissa som tänker annorlunda vilket han kommenterar så här. 

    Många inom idrottsrörelsen har tagit stort ansvar. Tyvärr har vi exempel inom idrottsfamiljen där inte alla helt följt de råd och rekommendationer som finns. Idrottsrörelsen har fått ett förtroende att hålla igång viss verksamhet, ett förtroende vi ska vårda.

    Han uppmanar även till att inte tumma eller kringgå de regler som gäller för de förbund som är knutna till RF.

    – Riksidrottsförbundet uppmanar idrottsförbund, föreningar, aktiva och ledare att säkerställa att verksamheten fullt ut genomförs i enlighet med de gällande rekommendationerna.

    Ericksson fortsätter.

    Vi längtar alla till att vi kan återgå till det som var innan pandemin men läget medför att vi nu tyvärr inte kan anordna enstaka matcher och tävlingar men kan fortsätta träna.

    Nytt nu är att föreningar bör avstå från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper och andra tävlingar med undantag för bland annat enstaka matcher eller tävlingar för barn födda 2005 och senare som skulle upphöra den 1 mars. Den datumen gäller inte längre utan nu är det istället fram till att smittläget förbättras och då är 10 000 kronors frågan, när inträffar detta…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.