Oliver rekar för Monza, nyheter i Södras DM gav diskussion, VOC-generalen om många klasser, Joons SM-satsar men först 2023, nytt folk på SBF, tre svenskar i EM-finalen för "Historic" och mental coach besökte SMK Hörby!

Blogg

Väl medveten om att det blir mycket WRC och ERC framöver då båda serierna kör final i helgen så väljer jag i dag att fokusera på hemmaplan. Kan bara nämna att FIA inte biföll WRC3-föraren Yohann Rossels överklagande från Grekland där han först stod som vinnare innan tekniker uteslöt honom på grund av felaktigheter på hans C3 Rally2. Därmed kvartsår Rossel som  delad ledare på 127 poäng, lika många som polacken ”Kajto”.

Foto. ACI Rally Monza

Enda försmaken på WRC och ACI Rally Monza kommer från Jens Johansson som träffade på Oliver Solberg med nya notläsaren Elliot Edmondson under lunchpausen vid dagens rek. Jens berättar.

    Fick ett kort snack med Oliver och han tyckte det var kul med ny kartis och sâg verkligen fram emot samarbetet. Han menade också att det var ”lättare” i år utan snö på sträckorna. Jag var uppe på toppen på SS2/4 Costa Valle Imagna och det var +7 grader och lite fuktigt pâ vägen, men däremot kom dimman in väldigt snabbt och sedan minimal sikt. Detta kan nog bli en faktor att ta hänsyn till när tävlingen väl drar igång. Helt fantastiska vägar och förhoppningsvis blir det lite mer ”vanligt” asfaltsrally i år än ifjol. Tror verkligen förarna kommer uppskatta det!

    I morgon så lovar, alternativt hotar jag med att det blir mer från både Monza och Kanarieöarna.Foto: Jens Johansson

    *

    När Södra BF genom ambitiösa SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner i lördags kallade till ”Rallymöte för alla” blev det bitvis livlig diskussion kring DM-serierna för 2022. Bland annat ventilerades om  ”Ungdomsrally” ska få egen DM-klass i rally och att det även kan bli onotade tävlingar i serien. Även att det med alla cuper plus de alltmer svällande SM-serierna, blir mycket datumkrockar under nästa år. Förslag finns även att DM-medaljer endast delas ut i tre klasser, 4WD-2WD-Standard.

    Foto: Tommy Svensson

    I RS-DM där Standard delas upp i ”Standard A och B ” efterlyses lika regler mot Rally-DM men om det är ”Varvlopp” eller ”Specialprov”. Sju tävlingar finns i kalendern mot Rally-DM:s nio och där förslaget är att alla sju räknas. Frågan om det bara ska finnas bliklasser och inte förarklasser i RS-DM gav också lite diskussion och SGA:erna konstaterar klokt, ”Målsättningen måste vara att det finns så många startande som möjligt i respektive klass och det går inte att ha för många klasser.”. Dagen rundades av med, ”Frågor att fortsätta diskutera. Vad ska vi tävla om? Hur göra DM mer attraktivt? Kan man ha sponsorer till hela DM, som SM för att erbjuda möjliga prischeckar. Bjuda in utskottet. Höra kring VVS gruppens arbete (Väg, vatten, skog), arbetsgruppen som har hand om utredningen om ”orange skyltar” med Transportstyrelsen/Trafikverket. Kan man ta inträde på rally och i så fall hur? Ett förslag kom från Lars Gren, att ha program o kartor digitalt och låsta resultat, blir tillgängligt om man betalt in en fastställd summa till arrangören.”. På mötet berättades också att det för närvarande inte finns någon som ”håller iSydsvenska Rallycupen (SSRC) vilket i förlängningen kan innebära att cupen tar time out. Om så blir fallet måste det som jag ser det, innebära ett statuslyft för DM som de  senaste åren i likhet med andra distrikt fört en tynade tillvaro då mycket ljus fallit på alla olika cuper på bekostnad av ”Distrikt Mästerskapet”. Utan att vilja trampa och som jag vet av erfarenhet, på ömma tår hos cuparrangörer så i den bästa av världar skulle statusrankingen vara SM-DM och därefter cuper. Numera får jag mer en känsla av att ordningen är den omvända…

    Du som vill veta mer kan hitta allt material inklusiev tävlingskalender från mötet på Södra BF:s hemsida inom kort.

    *

    Den ständiga diskussionen om klasser i rally har fått nytt liv efter årets tre SM-serier som gett totalt 72 SM-medaljörer. Ena lägret vill kraftigt minska ner antalet klasser och i princip bara köra 4WD/2WD plusmöjligtvis också en enda standardklass innehållande VOC, Grupp F och GruppE. Andra sidan menar istället att sporten utvecklas bättre om det är som idag där det finns klasser för många olika typer av bilar och plånböcker. Kan väl säga som det står i bibeln, ”aldrig skola de två mötas” och när saken diskuteras är det ofta med tämligen affekterade röster. Fick ett intressant inlägg i saken av VOC Mekonomen Rally-ansvarige Roger Fransson som skriver. 

    Bilklasserna följer ju alltid med fordonet, dvs en VOC är alltid en VOC, en GrH alltid en GrH, en R2 alltid en R2 också vidare. Bilens klass kan inte växla mellan olika tävlingar, den är det den är plus att bilen alltid ska och utan undantag till fullo stämma överens med det reglemente som den hör till och tävlas på.Men, sedan har ju arrangören rätt att skapa tävlingsklasser helt fritt, dvs att slå ihop bilklass 1 + bilklass 2 + bilklass 3 etc till en tävlingsklass. Det är också en rätt som arrangören måste ha för att begränsa mängden tävlingsklasser i sin tävling utifrån sina specifika förutsättningar. Skulle de vara tvungna att ha en klass för varje inbjuden bilklass skulle de vara tvungna att höja startavgiften för att köpa pokaler åt alla.Foto: VOC Mekonomen Rally

    Prisutdelningarna som redan idag ofta är långa skulle också anta ”Oscars-gala-format”. Utanpå det så har vi våra olika förarklasser som oftast körs helt separata A, B och C men där det också är vänligt att A&B slås ihop till en klass. Ofta är den verkliga sanningen att det bara är vi i VOC Mekonomen Rally som under normala omständigheter (normala år) och i alla hädelser då vi kör nationell serietävling fullt ut är motiverat att köra som enskild klass och fördelat på A-B-C. Bara vi som har tillräckligt många till start för att detta ska vara motiverat.För att krångla till det maximalt för publik och media så kan ju dessutom en rad bilmodeller gå i jättemånga olika bilklasser, Volvo 240 är ett superexempel: Kan vara en Appendix, eller en GrH, eller en GrE, eller en icke homologiserad GrF, eller en homologiserad GrF eller en VOC (glömde jag någon?). Ofta är någon eller några av dessa sex hopslagna till en tävlingsklass, men ibland inte. Ibland är några andra av dessa sex sammanslagna.Självklart gör allt detta att vår sport är näst intill helt obegriplig för allmänhet och media. Där är du och jag helt överens. Liksom att detta är en verklig akilleshäl för vår sport. Faktiskt en överlevnadsfråga, ändå signalerar både förbund och vissa tänkare ett vurm för ännu fler klasser.”

    *

    Alltid kul när förare gör seriösa satsningar och dessutom väljer att berätta om detta för alla utom enbart Facebook-läsare. Tänker på  Johannes Joons som byggt en ny Toyota Corolla för ”nya Grupp H” och i denna sätter SM-rutinerade co-drivern Christoffer Bäck.

    Foto: Joons Motorsport

    Grymt roligt att han vill vara med på denna resa och det kommer göra väldigt mycket för mig både i bilen och utanför, förklarar Jörgen.

     Christoffer hjälpte Jörgen att bygga eget notsystem för tre år sedan och som nu ska utvecklas ytterligare. I servicetältet har duon hjälp av Jocke Renberg, Niklas Brodin men även rutinerade Johan Holmberg ansluter till teamet, men en viktig kugge återstår menar Jörgen. 

    Teamchef är som vanligt pappa som fixar och löser det mesta så vi kan hålla på och leka, utan han blir det inte mycket rally.

    Under nästa år kommer teamet köra ”mycket tävling” och även göra några utvalda starter i SM för att 2023 sikta på full SM-säsong.

    *

    Häromdagen gick SBF ( ber om ursäkt men det moderna namnet ”Svensk Bilsport” känns för mig obekvämt att använda i löpande text) ut och berättade att det tillsatts fyra  tjänster på kansliet för att styrelsen helt ska kunna fokusera på strategifrågor, projekt, initiativ och ekonomi. För att stärka detta har fyra sportgrenskoordinatorer nu anställts med syftet att genom kansliet och sportgrensutskotten ha en bredare förankring. 

    Jag tror väldigt mycket på den nya organisationen som vi etablerar och det nya arbetssätt som vi är på väg in i. Det kommer ta lite tid innan allt är satt på plats, men när vi väl är där är jag övertygad om att vi kommer få ut mer av Svensk Bilsport på alla områden. Framför allt kommer vi att bli mer tillgängliga och bli ett än bättre stöd för våra medlemmar, utövare, funktionärer, och föreningar, säger Anna Nordkvist, Generalsekreterare på förbundet

    De fyra  är Lars Jonsson, ansvarig för, Historisk Bilsport, Rally, Bilorientering och Regularity,  Christer Jönsson ansvarig för, Folkrace, Crosskart, Bilcross, Backe och Rallycross. Niklas Falk ansvarig för, Radiostyrd Bilsport, Enkel Bilsport och Virtuell Bilsport. Ännu saknas ett namn för Karting, Racing, Dragracing och Drifting där tjänsten är tillsatt, men kommer presenteras senare.

    Det här känns mycket roligt och inspirerande och de här personerna kommer att stärka oss i det dagliga arbetet med att fortsätta utveckla bilsporten i Sverige, avslutar Nordkvist.

    *

    I helgen är det final i EM för Historiskt Rally i Barcelona med ”69´Rally Costa Brava”. Hit har Christer Hedlund åkt med en av Viking Motorsport från England nybyggd Ford Escort 1800 RS. Vid sin sida i den gröna (?) Escorten har Christer satt Ida Lidebjer Granberg som berättar.

    Reccen av sträckorna började igår, idag fortsätter vi och sedan shakedown samt ceremoniell start på torsdag innan rallyt drar igång på fredag morgon och målgång lördag kväll.

    Christer och Ida har sällskap av ytterligare två svenskbilar, Anders och Ingrid Johnsen som även de debuterar men i en ny Ford Sierra Cosworth 4X4. Sist av de blågula är Schweiz-boende Bertil Molander i Ford Mustang. Även från Norge är där deltagare bland de 137 startande plus 78 i Regularity-klassen, Valter Jensen och Birger Gundersen kör båda BMW M3 medan Sverre Norsgård sitter i en BMW 2002.

    *

    Igår hade SMK Hörby besök av välkända från bland annat tv, mentala coachen Barbro Sundberg från Stenungsund som inför bortemot 30 deltagare delade med sig av viktiga tips för att höja prestationsnivån.

    Foto: Tommy Svensson

    På plats fanns även klubbens WRC2-förare Tom Kristensson som i likhet med STCC-trean Tobias Brink själv utvecklat olika sätt att ”peppa sig” inför start. Deras erfarenheter delat med Barbros mer vetenskapligt framtagna råd, gav en fin mix och ingen gick oberörd ut från denna givande och trevlig kväll.

    Foto: Tommy Svensson

    Många stannade kvar efteråt och utvecklade sin egen situation öga mot öga med Barbro och fick då goda råd med sig på vägen hem. En av dessa var SM-tvåan Victor Hansen som erkände att han inte tillräckligt ägnat sig åt den här typen av uppladdning.

    Nu ska det bli ändring, mycket intressant kväll, lovade Team Nybe-föraren.

    Foto: Tommy Svensson

    Att Barbro tog med sig sambo och västkustska rallyprofilen Ulf Storm var så att säga bonusen för kvällen. Att utan att på något vis skryta, så förklarade Ulf hur imponerad han var över att lilla SMK Hörby med knappt 400 medlemmar, på ett år har två SM-guld (Klara Andersson-Joacim Kristiansson”, ett SM/J-SM-silver (Victor Hansen), ett SM-brons (Tobias Brink) och ovan på detta, en förare som tävlar på näst högsta VM-nivå (Tom Kristensson). Att både han och Barbro dessutom märkte att det rådde god stämning/klubbanda poängterades också.

    Någonting måste klubben helt klart göra rätt, menade både Barbro och Ulf.

    Behöver jag säga att detta värmde ett gammalt klubbhjärta. Kan även varmt rekommendera andra klubbar att engagera Barbro Sundberg, hennes kunskaper kan vara det som skiljer mellan succé och fiasko…

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.