Oliver på väg mot EM-guld, FIA vill ha hybrid även i supportklasserna, Lindström beredd ta över, Åbergs tankar kring Covid-19, Johan lite orolig för el, Hyundai testar Rally2 i20 och Nellie först att vinna RX med el!

Blogg

Ikväll vid 19.30 tiden startar den nionde av första dagens sista sträckor av ERC Rally Islas Canarias och vid det här laget har de första gått i mål på SS5. Glädjande ur svensk synvinkel är att Oliver Solberg koppat ett stenhårt grepp om segern ioch de 100 000 euron i ERC1 Juniors trots att det så här långt bara är en sjätte plats för honom och Aaron Johnston totalt men i klassen är man tvåa. Greppet är hårt då ende utmanaren om EM-segern, Gregoire Munster är nästan tre minuter bak Olivers Polo. En lite för vid sväng redan på sträcka ett slutade med en hård kontakt med en betongkant och punktering på bakhjulet. Problemen för Oliver har varit mindre drastiska och inskränkt sig till dåligt grepp på de efter regn, bitvis mycket hala sträckorna. Däckvalet har därför varit ”tricky” menar Oliver.

Foto: Erc.com

En bra lärdom så klart men nu hoppas vi på bättre underlag på andra ”loopen”.

    Klassen leds av M-Sports påläggskalv Adrien Fourmaux som är knappa minuten före vårt värmländska hopp.

    Foto: Erc.com

    Rallyt leds av spanjoren Nil Solans i en Skoda och den jättefajt som förväntades mellan honom och fjolårsvinnaren Pepe López kom av sig direkt. Istället för segerstrid planterade Lopez sin C3 R5 i en stenmur och ”game over”.

    Foto: Erc.com

    Men ändå en spanjor som tvåa, Iván Ares med Hyundai och detta bara 20, sekunder efter och som trea Fourmaux i Fiestan. För Andreas Mikkelsen blev sträcka två tuff med stora vattensamlingar i vissa kurvor och däng med över halvminuten av Solans.

    Foto: Erc.com

    Inte heller efter detta har Andreas och Anders Jaeger fått till det i den ungerska Skodan.

    Känns som att köra på is med mina medium slicks. Kan inte göra någonting, det bara understyr, förklarade han bedrövat.

    Inte heller på andra loopen lossnade det för de norske storfavoriten.

    – Här var det ganska torrt men ändå inte det perfekta däckvalet, konstaterades efter SS5.

    Med detta är Mikkelsen på 15:e plats, knappt två minuter bak ledande Solans. Den andre med WRC-rutin i fältet är Craig Breen, inte heller han har någon större lycka i dag. Placeringen precis framför Mikkelsen är inget som den tilltänkta WRC-åkaren hos Hyundai  2021 jublar över. Alexey Lukyanuk är även han i däckbryderi på sin C3R5 och är nu bara sjua, en minut upp till Solans.

    Vi vet aldrig riktigt vilka däck vi ska använda…

    *

    Foto: Erc.com

    I ERC3 kämpar Sindre Furuseth/Jim Hjerpe på med att försöka få bukt med hemmaföraren Josep Mas Bassas och redan klara mästaren Ken Torn. Efter fyra sträckor är den norsksvenska duon tvåa, 16 sekunder upp till Bassas och sex ner till trean Torn. Ole Jr Nore/Veronica Engan hade oflyt och åkte av vägen redan på första sträckan.

    Något blev krökt på bilen, inte alls lätt att köra, förklarade Ole som nu är sist i klassen med sin Renault Clio.

    I morgon strax före klockan 17.00 går man i mål i Las Palmas och då får vi svar på om det blev någon svensk Europamästare 2020, Oliver Solberg.

    *

    Att FIA är övertygade om att nya hybridtekniken är nödvändig för att WRC ska överleva och därför ”push hard” för att detta ska bli verklighet 202 är ingen nyhet. Nu börjar man även kika på hur man ska göra Rally2-bilarna (R5) lika miljövänliga och här är det som att gå på tunn is. Med över 1000 tillverkade bilar för klassen, gäller det att inte fatta beslut som äventyrar bilarnas popularitet hos privatförare/team. Skoda Motorsport är redan igång med att utveckla Fabian för kommande tider.

    Vi måste hålla jämna steg med utveckligen och vi kan inte undvika utan att erbjuda våra kunder en hybridenhet för eftermontering så snart som möjligt, menar Skodas sportchef Michal Hrabánek till Motorsport Aktuellt.

    Foto: Bengt Johansson

    FIA:s plan är att få in hybridteknik även i Rally2-bilar ett år efter att WRC gått över, alltså 2023. Men då ingår det att även dagens R5-bilar ska kunna konverteras till samma teknik. Priset för ett system för rallybruk beräknas kosta 4-6000 euro och fullt inpassat i bilen, skulle notan landa på drygt 100 000 svenska kronor. M-Sports Richard Millener är positiv.

    Det skulle ge det här  segmentet ytterligare en boost!

    Han ser också vidare att samma teknik sedan följer efter i bilar för både Rally3/4 kanske till och med ända ner till Rally5.

    *

    I förra veckan berättade om att det rådde lite dåligt stämning hos Toyota Gazoo Racing och att Tommi Mäkinen inte är helt nöjd trots att han sparkas snett uppåt i Toyota-hierarkin. Efter ACI Rally Monza är det avslut för honom som ansvarig för WRC-tävlandet och trots alla framgångar vill man i Japan höra en ny röst i teamet. Inga direkta namn på efterträdare har avslöjats mer än nuvarande sportchefen Kaj Lindström, ett namn som också Mäkinen ställer sig bakom.

    Kaj har mycket kunskap och känner den här världen bra, menar Mäkinen hos rallit.fi

    En stor fördel att inte behöva lära sig allt nytt…

    Utan tvekan stämmer beskrivningen in väl på Juho Hänninens f.d co-driver Lindström som varit med i WRC-projektet från 2017 och fungerar idag som Mäkinens högra hand. De båda känner varandra väl då ha intog Mäkinens högerstol under Subaru-åren 2003-04. Att 51-åringen med 111 WRC-starter i ryggen är sugen på jobbet känns också tydligt när han på frågan om detta, med ett leende svarar.

    Jag måste få tänka lite först, men skulle frågan komma upp så skulle jag nog inte säga att det är omöjligt…

    *

    Fortfarande är Covid-19 inte bara motorsportens utan hela världens största tröskel för ett normalt läge i vardagen. Detta har fått Apex-grundaren Anders Åberg att fundera och som skriver: ”

    Foto: Tommy Svensson

    Rally i Coronatider! 

    En ”kär” överskrift som kommer åter, tyvärr. För mig ter det sig soklart att Covid-19 viruset är här för att stanna, precis som många andra mycket tråkiga virus. Vi lär oss succesivt att hantera problemet och vaccination ger ett rejält lyft i smittskyddet. Men, vi kommer som sagt ändå få leva med att detta virus finns i samhället och det kan drabba vem som helst. Det är då viktigt att förhålla sig till detta redan nu och anpassa vardag och ”fest” efter dessa nya omständigheter. Jag menar att det är av stor vikt att regeringen börjar titta på olika aktiviteter var för sig, precis som man gjort med kyrkobesök kring begravningar. Man måste anpassa reglerna efter de unika förutsättningar varje aktivitet har.

    Det är fullständigt vansinnigt att exempelvis jämför rallysporten med teater eller fotboll med sittande publik. Rallysporten kan med enkla medel sortera bort en rad smittorisker med små förändringar och sedan är det publik i skogen utspridd på ett mycket stort område. Det går inte att jämföra detta med exempelvis ett besök i en matbutik eller en restaurang som jag bedömer har betydligt högre smittorisk. Det är därför djupt beklagligt att man verkar gå på linjen ”om inte vi får, ska ingen annan få heller” vilket är mycket destruktivt för samhället och en massa verksamheter som hade kunnat fortsätta med små förändringar istället för att tvingas göra mer eller mindre fullständig halt. Min verksamhet har överlevt såhär långt men jag har definitivt anledning att vara orolig om framtiden. Jag tror, och hoppas, att de styrande nu inser att det är nu det börjar bli allvar på riktigt för många verksamheter som kämpat sig igenom 2020. Det blir antagligen helt avgörande vilka signaler som sänds ut kring framtida restriktioner nu under vintern för att många ska kunna rädda sina verksamheter innan det är för sent. Staten kan inte heller hålla en massa företag över vattenytan med bidrag hur länge som helst.

    Jag vill med detta vädja till alla er att istället för att propagera för ”lock down” hjälpa samhället genom att engagera er i varaktiga lösningar och medverka till att kunna genomföra aktiviteter med väl genomtänkta restriktioner. Detta för att rädda folks jobb och rädda den ekonomi som annars kommer drabbas mycket hårdare än vad som varit fallet hitintills. Prognosen med smittade och antal döda sjunker nu rejält så jag är övertygad om att den kurva vi ser nu kommer ha samma form som den kurvan vi fick i vår. Alltså kommer smittan vara nere på samma nivåer som under sensommaren innan Jul!

    Blir det så så hoppas jag att vi alla kan se fram emot ett bra 2021 där mycket kan hållas igång med smarta restriktioner istället för att dra alla över en kam!

    MVH Anders Åberg/Småföretagare i hårt nedstängd bransch.”.

    Detta är Åbergs personliga åsikt och jag låter den stå för sig själv. Däremot är jag lite tveksam till slutsatsen ”Prognosen med smittade och antal döda sjunker nu rejält”. Idag skriver Aftonbladet att Sverige igår hade en ökning med 6 874 smittade…

    *

    DirtFish har gjort en stor intervju med Johan Kristoffersson efter sitt tredje VM-guld i rallycross och där han berättar att han fruktar kommande elektrifiering av World RX. Detta ska ske 2022 och att detta är ”nödvändigt” för att få med bilfabrikanter förstår Johan men då krävs det också att man får en sådan i ryggen. Han menar att det skulle bli svårt för små team som KMS att driva bilar i World RX utan fabriksstöd. 

    Foto: Tommy Svensson

    Sporten skulle bli helt annorlunda och inte längre ”be at the top level of world rallycross” som jag ser det, menar Johan till DirtFish.

    Österrikiska Kreisel har satt en prislapp på ett ”kit”för att bygga om en av dagens Supercars till eldrift och den slutar på nästan fyra miljoner kronor. Tillkommer gör runt 1,5 miljoner för support under säsongen. Detta menar Johan gör att familjeteam som KMS och Team Hansen inte längre får råd att köra i World RX. Enda chansen är att man får en bilfabrikant med på tåget, åtminstone på ett litet hörn. Men trots farhågorna var  ändå Johan imponerad över den RX2e-bil han provkörde för ett tag sedan. 

    Eftersom det är lite tidigt i utveckling kunde jag inte  få full ”power” men ändå märktes att den var riktigt snabb.

    *

    När BMK Uddevalla planerar för sin SM-deltävling i Asfaltsprint blir ett spännande upplägg med sträckan i utkanten av centrala Uddevalla den 8 maj.

    Vi hoppas även kunna genomföra olika kringaktiviteter i Uddevalla centrum ihop med Destination Uddevalla, hälsar BMK Uddevalla.

    Som alla andra arrangörer på vårkanten är man i Uddevalla oroliga för hur situationen med Covid-19 utvecklar sig.

    Vi följer noga rådande omständigheter och rekommendationer. Genomförandet av tävlingen beror helt på hur utvecklingen går med Covid-19 och kan komma att genomföras utan publik.

    *

    När jag ingår skrev om Jari Huttunens eventuella framtid hos Hyundai i en WRC-bil kom där idag ett nytt bevis på att han ligger bra till hos Andreas Adamo. WRC3-tvåan har varit först ut att på italienska sträckor  testa Hyundais nya i20 Rally2. Bortsett från växellådan som är samma som i dagens R5-version är det mesta nytt. 

    Foto: Hyundai

    Den nya i20 N Rally2 visar hur långt vi har kommit på fem år. Varje aspekt av bilen har förbättrats från originalet, lovar Adamo.

    Vi fokuserar nu på att testa bilen så att vi ytterligare kan förbättra prestanda och tillförlitlighet. Samtidigt ser vi till att alla våra kunder har möjlighet att uppnå bästa möjliga resultat när de kan börja tävla i i20 N Rally2 nästa år.

    *

    Med det abrupta slutet för World RX blev det även tvärstopp för Euro RX och ny elbilsserien ”Projekt E”. Här blev det ändå så att en ”vinnare” korades och det blev en tjej, brittiskan Natalie Barratt skrev historia som den förste att vinna en RX-serie med en helt eldriven bil.

    *

    Trevlig helg och tänk på, håll avstånd och ”stay safe”!

    *

    Foto: Erc.com