Oliver och Lukyanuk körde hem varsin EM-titel, Furuseth försökte, Tom och Jocke på väg till Monza, 17 mil SS i SSR 2021 och vem är Norges mest kände Solberg?

Blogg

Just när detta skrivs så har vi fått en svensk Europamästare genom att Oliver Solberg gått i mål på SS17 i Rally Islas Canarias.  Inför sista sträckan hade Oliver och Aaron Johnston som fyra i tävlingen marginal både uppåt och neråt. Till trean Iván Ares skillde en halv minut och till femman Jose´Suarez lika mycket.

Foto: Erc.com

Men detta betydde inte att Oliver  ”safeade” utan hade femte tid på SS16 och så här långt är han även inom topp-fem. Att han var glad över att ha kommit i mål i det regntyngda rallyt gick inte att ta fel på vid målgångenpå sista sträckan.

    Ofattbart, jag är så lycklig, utbrast Oliver vid målet.

    – Jag njöt på sista sträckan när det sladdade och detta har varit ett otroligt år. ERC har gett mig så mycket erfarenhet på asfalt!

    Åt Alexey Lukyanuk räckte dock inte hans insats även om han var före på Kanarieöarna. Med 27 poängs skillnad före start hade det krävs att ryssen bröt för att Oliver även skulle ha vunnit hela ERC. Nu fick han nöja sig med att vinna ERC1 Juniors och detta tämligen enkelt då utmanaren Gregoire Munster varit efter från start. Med detta trillar det även in 100 000 euro på Solbergs konto vilket så klart är en bra start på 2021.

    Vann rallyt gjorde M-Sports Adrien Fourmaux  med nya Fiestan före Yoann Bonato, Citroën och så Iván Ares, Hyundai som trea. Som fyra då mästaren i ERC1 Juniors, Oliver Solberg inte utan att man får en liten klump i halsen när en förare med svensk flagga på sidorutan kör hem en EM-titel plus ett silver i stora EM…

    Foto: Jim Hjerpe

    Det blev ingen fullträff för Sindre Furuseth/Jim Hjerpe utan istället blev det besök i den kanariska naturen med nya Peugeot Rally4. Då höll paret en andra plats men som Hjerpe konstaterade. 

    Vi var tvungna att försöka…

    I morgon kommer en fylligare rapport från Rally Islas Canarias.

    *

    Igår började årets både sista stora utmaning för Tom Kristensson och Joakim Sjöberg när man satte sig i Toms Ford Mondeo med slutdestination Monza. En resa på runt 130 mil enkel resa och vet inte, men jag tror att Tom då saknar sin Opel Insignia som hade slukat milen i ett nafs. Att flyga var inget alternativ dels på grund av smittorisk och dels de numera osäkra flygtiderna. 

    Foto: Tommy Svensson

    Det har lagts otroligt många timmar i förberedelser och nu väntar PET,(pre event test) på måndag, berättar Tom.

    Efter det fortsätter vi med rekognosering och förberedelser så häng nu med under resans gång! 

    Att nästa helg kommer att innebära ooooolllliiiiiidlig spänning står helt klart både för Tom och Jocke men kanske ännu mer för oss på hemmaplan. Nog dags att redan nu ladda upp med allt vad nervlugnade man kan hitta…

    *

    I potten i Junior-WRC förutom äran ligger även en ny Ford Fiesta MKII Rally2 och 200 Pirelli-däck för nästa säsong där då M-Sport hoppas på start från vinnaren i WRC3. En som inte behöver fundera på om det blir någon Fiesta eller ej är J-WRC-fyran Fabrizio Zaldivar då han redan fått klart med start i  WRC3 med en Hyundai i20. Inte bara klart utan även med stöd av Hyundai. 

    *

    I går släppte SSR en liten smakbit på vad som komma skall i mitten av maj i skogarna kring Älmhult. Även om det jobbas för fullt inom tävlingsledningen sker det ändå i skuggan av Covid-19.

    Planen, alla vet att Corona-pandemin påverkar oss men PLANEN – är drygt 17 mil SS, förklaras det från de ansvariga.

    Frivillig shake down som vanligt på torsdagen, Millebygden på fredagen, 12 mil SS på lördage och till det ska adderas dryga fyra mil på söndagen, med målgång vid middagstid.

    Foto: Tommy Svensson

    Med andra ord en bit på väg  till fornstora dagar men ändå återstår en bit. För 30 år sedan innehöll rallyt 30 mil SS och då hade man kortat dramatiskt mot premiäråret 1976. Då kördes 44 sträckor på totalt 40 mil eller mellan tummen och pekfingret, en hel SM-säsong på en enda helg. Det är i ljuset av detta man skal se när vi gamlingar skrattar lite lätt över dagens ”tuffa utmaningar” på runt tio mil…

    *

    I förra veckan efterlyste jag namnet på föraren av denna Opel  Ascona och än har inte gåtan fått någon lösning. Men Ronnie Andersson har ett bra förslag.

    Det skulle möjligen kunna vara Tord Blomster Falköpings MK, menar Ronnie.

    Tycker det är en bra gissning och vad jag minns körde Blomster en tegelfärgad Ascona vilket den på bilden ser ut att kunna vara. Dessutom berättar Eva-Lena Josefsson som är efterlysaren att det troligen inte är Bengt Lindquist i Saaben. Någon som har ett bättre förslag?

    *

    I går bänkade jag mig framför tvn för att se premiären av ”På Spåret” och direkt på första resan kände jag mig vara med i matchen. När Luuk släppte ledtråden att härifrån kommer Norges mest kände Solberg letade jag efter bromsen. Att svaret var Spydeberg var för mig helt självklart då detta är Petter Solbergs hemstad och vilken Solberg är mer känd än Petter? På den frågan är svaret så klart nej men här förvånade juryn då mig med att hävda att Statsminister Erna Solberg var mer känd än rally/rallycrossvärldsmästaren och rätt svar var Bergen. Känns inte bra att börja säsongen med en sådan megablunder, Erna Solberg?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33