Oliver med fjärde kartläsaren för året i Monza, Rally Finland gick back, FIA ökar WRC-säkerheten med "dashcam", Kruse men att det bir "ännu snabbare" i Umeå och vad är lämpligt straff?

Blogg

För fjärde gången i år byter Oliver Solberg co-driver och i ACI Rally Monza intar Elliot Edmondson högerstolen i hans Hyundai. Inga av WRC-starterna har Oliver kört med samma kartläsare, Seb Marshall i Arctic Rally Finland, Aaron Johnston åkte i Safari Rally medan Craig Drew fanns i bilen i Spanien och nu Edmondson i Monza.

Foto: Hyundai Motorsport

För mig känns det lite konstigt med så många notläsare under ett och samma år men kanske ingår det i planen för 2022, att Oliver vill prova vilken som passar honom bäst? Senast har Edmondson läst noterna åt Andreas Mikkelsen med både debut och seger i WRC2 i Grekland och därefter tre ERC-starter. Före detta satt britten i Gus Greensmiths WRC-Fiesta.

    Jag ser verkligen fram emot att jobba med Elliott. Vi har varit mycket tillsammans den senaste tiden och tränat noter, och det har fungerat väldigt bra. Han har mycket erfarenhet och har redan bidragit med input och idéer för framtiden, säger Oliver. 

    Han avslöjar också att detta har varit planen hela tiden.

    Nu kan vi äntligen komma igång, Rally Monza är svårt med mycket information från teamets säkerhetsteam, men det blir bra med en utmanande debut. Vi förväntar oss att få de svar vi behöver om samarbetet fungerar som vi hoppas på!

    Andrea Mikkelsen är inte anmäld så här långt är kanske bästa att tillägga, till ERC-finalen Rally Islas Canarias. Denna kolliderar med Monza och om det blir där Mikkelsen avslutar rallyåret är oklart och i så fall är det intressant vem som sätter sig i Toksports Skoda vid sidan av redan klara mästaren?  Till Kanarieöarna finns idag bara 40 anmälda och ett väldigt spretigt startfält med mest för oss lite okända hemmaförare, men även ”juniorerna” Sami Pajari (Finland) och Ken Torn (Estland).

    *

    I dagar har AKK Sports (Finlands Bilsportförbund) kikat lite på det ekonomiska utfallet från årets Rally Finland. Flytten från sommaren till oktober blev som skeptikerna trodde, inte lyckat ur publiksynpunkt vilket i sin tur innebar mindre intäkter. Finska tidningen Keskisuomalainen avslöjade i går att det blir förlust för ”Finska” även om man fortfarande har några halmstrå ute som kan minimera förlusten.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Bland annat har staden Jyväskylä lämnat en förlustgaranti eftersom serviceområdet på grund av Covid-19 var publikfritt. 

    I och med detta uteblev familjer och vi var även färre åskådare vid sträckorna, berättar vd Riku Bitter.

    Tidningen uppger att publiken minskade med cirka 40-50 procent mot när rallyt körs på sommaren och så klart lite tufft att tugga i sig i efterhand då förköpet var bättre än på sommaren. Slutsatsen Bitter drar, är att rallyfansen kom trots ny datum medan de vanliga åskådarna uteblev. Till nästa år körs Rally Finland nästan som vanligt om än lite tidigare, helgen den 4-7 augusti.

    *

    I samband med Novemberskölden uppvisade viss publik en skrämmande nonchalans och ställde sig direkt farligt, dessutom klart upplysta om detta genom skyltning. Även i WRC/ERC är det allt oftare problem med publiken och nu tar FIA till ett nytt grepp för att komma tillrätta med saken innan en dödlig publikolycka är ett faktum. Före rallybilarna i WRC åker FIA:s säkerhetsdelegat Michele Mouton och kontrollerar att all publik står säkert. Tråkigt nog är dessa många gånger ögontjänare och återgår till farligare positioner så fort hon lämnat. Foto: Tommy Svensson

    Detta har jag själv blivit vittne till flera gånger i Rally Sweden där Umeås f.d WRC-förare Mikael Eriksson brukar vara chaufför åt Mouton, på bilden är hon dock i samspråk med oraklet Bruno Berglund. Från 2022 kommer Rally1-bilarna att vara utrustade med s.k ”dashcams” som sänder bilder direkt till Mouton och tävlingsledningen. Förhoppningen är då att man snabbt ska kunna skicka dit funktionärer för att åtgärda säkerhetsproblemet. I teorin en bra tanke men hur snabbt kan en funktionär åka från plats till plats för att agera, det är frågan? Enda möjligheten är att sträckan stoppas direkt när ”idioter” försöker sabotera genom att stå felplacerade. Detta i sin tur kan då innebära att tidsschemat raseras totalt…

    I går var det lite proppen ur vad gäller Rally Sweden 2022 och SVT trummade ut mer information på en och samma dag än vad jag hört sedan det blev klart med flytten från Värmland. Expertkommentator Jonas Kruse konstaterade i en av intervjuerna, ”Det här blir ännu snabbare”. En slutsats som ingen lite insatt i rally ifrågasätter, då vägnätet i Norrland till stor del består av tämligen raka och bitvis breda skogsbilvägar. Även om det bitvis ser lika ut i Värmland så är det nog ingen vild gissning att det blir som Kruse säger, ”ännu snabbare”.

    Foto: SVT

    Nu delade Kruse även med sig tips om hur han menade att ”publiksträckan” borde byggas men också hur det numera obligatoriska hoppet skulle utformas  på tidigare omdiskuterade arenan på I20-området som börjar ta form. Hit hoppas vd för Svenska Rallyt Glenn Olsson enligt SVT kunna locka 30 000 åskådare den 24-27 februari. Kan säkert bli så däremot är jag mer skeptisk till påståendet,” Mellan 100-150 tävlande brukar delta i Svenska Rallyt och förarna kommer från hela världen. Varje år brukar också ett antal shejker från mellanöstern återfinnas bland de tävlande.”. Vad gäller antalet tävlade så torde detta vara klart överdrivet, 40-50 i WRC-tävlingen och i bästa fall lika många i ”Historic” vilket jag ändå menar är en fullt godkänd siffra. De exotiska shejkerna som omnämns, torde vara Mohamed Bin Sulayem  (1995 Toyota), Foto: Tommy Svensson

    Nasser Al-Attiyah (Citroën 2012) och Yazeed Al-Rajhi (2018 Ford) så ”varje år” får åtminstone för mig en helt annan betydelse. Foto: Tommy Svensson

    Glenn Olsson verkar ha ”styr på läget” och förklarar nöjt. 

    Den här veckan försöker vi knyta ihop säcken och bli klara med alla avtal med markägarna. Det känns mycket bra och vi ligger rätt i tid med vår planering för tävlingarna i Umeå!

    *

    Rundar av med en liten historia från mitt liv och som jag redan berättat jobbade jag i helgen.

    Foto. Tommy Svensson

    En hel del fotojobb, allt från konsert med Smith&Thell , mästerskap i ”sten, sax, påse”, fotboll, handboll och lite annat smått och gott. När allt var klart strax efter klockan 20.30 i söndags körde en lite sliten motorbloggare mot hemmet.

    Foto. Tommy Svensson

    På väg ut från Kristianstad pågick asfalteringsjobb men då jag hade en laglig Epa-traktor före mig så var det inga problem med att hålla 30 km. Plötsligt i mörkret small det till höger fram och bak. Ett djupt hål i den uppfrästa asfalten cirka, 100×50 centimeter med skarp kant hade jag träffat klockrent, men jag fortsatte ändå en liten bit medan jag bad en bön, innan det plingade i bilen med informationen  Tryckbortfall höger fram!”.

    – F-n också punktering, tänkte jag. 

    Lyckades ta mig tillbaka mot stan och den nattöppna OK Q8-macken. Pumpade i luft höger fram (bak var intakt konstigt nog)  och fick en kraftig luftstråle rätt i ansiktet och diagnosen var klar, punktering. Nu kör jag en så kallad ”modern bil”, en sådan där reservhjul inte längre ingår, istället finns kompressor och som min granne säger, ”hokuspokus-medel” att spruta i däcket om man mot all förmodan skulle råka ut för det som precis hänt. Följde instruktionerna på ”HP-medlet” till punkt och prickar men ändå fortsatte luften att strömma ur hålet i däcksidan. Bara att inse att detta var mer än lite ”Mission impossible”, fyllde däcket med så mycket luft jag kunde och körde därefter sakta tillbaka till jobbet. Här ”lånade” jag en bil (en Opel  Astra, lite ljus i detta kompakta mörker) och körde hem. På morgonen var det sedan dags för Stefans Däckservice att plocka fram mina dubbhjul några dagar före planerat däckbyte. Ett av dessa slängdes in i Astra-kofferten, plus domkraft och fälgkors för återfärd till Kristianstad. En knapp timma senare var min bil åter körklar, visserligen med tre sommardäck och ett dubbat men fullt körduglig. Detta att plocka bort reservhjul har jag ifrågasatt länge med ”höjdare” i branschen och då fått blandade svar på varför detta ibland ”livsnödvändiga” tillbehör rationaliserats bort. Reaktionerna är då.

    1. Hur ofta kör du punktering? 

    Här kontrar jag med, hur ofta krockar du och behövs egentligen säkerhetsbälte?

    2. Du ringer bara efter assistans så löser dom problemet.

    Mitt svar, hur smidigt är denna lösning? Först får man med lite tur vänta runt en timma innan bärgaren dyker upp. Därefter bärgning till närmaste märkesverkstad som alltid är stängd en söndagskväll för att sedan leta upp en biluthyrning som är godkänd av ditt bilmärke och först då kunna dig hem för att dagen efter återkomma. Lämna hyrbilen för att hämta din egen och då verkstaden inte lagerför 19-tums Pirelli har man på eget bevåg monterat ett ”pling-plong-märke” från Kina som med ”märkesverkstadens” status,  samma prislapp som ett Pirelli. Slutsats, att med reservhjul, domkraft och ett fälgkors i bilen så hade allt blivit ett irritationsmoment på cirka 15-20 minuter istället för ett trauma på X-antal timmar. Enda argumentet från ”slipsnissarna” i biltillverkarnas flådiga kontor  som troligen dessutom mest åker tåg, flyg eller taxi, är att detta är den ”moderna lösningen” när man får problem med sin bil. Säger bara att då är jag stolt över att vara omodern och funderar nu på  vad för straff som vore lämpligt för den/de som en gång kom på den lysande idén att slänga ut reservhjul och istället fylla samma utrymme med snitsig frigolit där en skruvmejsel, kompressor och ”HP-medel” ryms. Just nu väljer jag mellan att ”snillet” tvingas till att lyssna på Håkan Hellström på repeat 24/7 alternativt endast äta sushi utom på julafton då lutfisk ersätter. Ett annat alternativ som seglar upp, inget annat än skidskytte visas i ”snillets” tv… 

    Även i morgon vill man ta mina tjänster i anspråk vilket innebär att Motorbloggen utgår, vi ses på torsdag.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.