Oliver kör WRC-i20 på Sardinien, nya kartisar presenteras, 64 bilar till Asfalt-SM, Sprint-SM i Halmstad ställs in, ERC Rally Poland ett alternativ för svenska rallyåkare, Toyota irriteras, WRC i Zagreb når 80 miljoner invånare, Skåne var inte på STCC-humör och en Opel-ägare glöms aldrig bort...

Blogg

Precis som jag misstänkte så får Pierre-Louis Loubet maka på sig när WRC-gänget intar Sardinien i början av juni och detta för att lämna plats för Oliver Solberg i Hyundai i20 WRC. Eller överraskar Andrea Adamo återigen och kör med fem WRC-bilar och tre i20 R5 på den italienska Medelhavsön? I Rally Italia Sardegna den 3-6 juni kör Oliver med en bil från 2C [Compétition] och han förklarar att det känns jättelänge sedan han gjorde samma sak i Arctic Rally Finland. Då var det snö och is nu är det dammigt lösgrus som väntar.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Det blir helt annorlunda att köra på grus, men bilens set up kommer att vara ganska lika som sist, förklarar Oliver.

    Målet är detsamma som i Finland, att få erfarenhet och att ta bilen i mål. Jag är mycket tacksam för att Hyundai Motorsport ger mig chansen igen!

    I fjol gjorde han debut i tävlingen i WRC3 och med en bil från Skoda Motorsport och  chocköppnade med sträckseger på den inledande sträckan för att så småningom efter ”tekniska problem” sluta som sexa i klassen.

    Jag trivdes bra på Sardinien i höstas, vägarna passade mig bra. Ett lite misstag förstörde för en topplacering då, men jag lärde mig mycket och erfarenheten tar jag med mig när vi åker dit igen, säger 19-åringen.

    Med dagens besked så får nog WRC2-starten i Portugal  om några veckor ses mer som träning än att ambitiöst sikta mot slutseger i WRC2.

    Alla de bästa WRC2-förarna ser ut att komma till start i Portugal, så jag förväntar mig tuff konkurrens. Erfarenheten är fortfarande viktigast för mig, men jag hoppas kunna vara med och slåss om en pallplats, avslutar Oliver och vågar man redan nu skriva ”WRC-driver” före hans namn…

    *

    Idag presenterade Pierre-Louis Loubet sin nya co-driver och det blev landsmannen och 28-år gamle Florian Haut-Labourdette. Ett tämligen oskrivet kort i de här sammanhangen och tidigare har det varit mest franska förare i R2/R5-bilar som haft nytta av Florians tjänster. Premiär för duon blir i Portugal med WRC Hyundai från 2C.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Även Craig Breen får ny kartläsare men vad jag förstår enbart för italienska Targa Florio. På Twitter presenterar Breen ”my co-pilot in rally of Sicilly”, Louis Louka som annars sitter vid sidan Gregoire Munster i Hyundai R5. Det som gör bytet nödvändigt är Irlands enligt Breen, ”very strange Covid-19 restrictions” som inte gör det möjligt för Paul Nagle att åka till Sicilien .

    Vi försökte hitta lösningar men till slut blev det så här, förklarar Hyundaihoppet i R5-klassen.

    Louka från Belgien är ingen ny bekantskap för Breen då han jobbat en del i WRC-teamet. Något som reser frågetecken hos mig är varför Breen i tweeten förklarar Louka som, ”young straight student”. Något som känns som tämligen onödigt vetande…

    *

    Lite besviken blev jag över att startfältet i lördagens SM-premiär ”Uddevalla City Race” inte blev större än 64 bilar. Lite märkligt att intresset från landets ”tarmac-lovers” inte var större än så här den dag det blev verklighet med ett SM på just deras favoritunderlag. Fast helt överraskad är jag inte och tänker tillbaka på när klassikerna efter flera års tjatande på SBF äntligen fick ett ”SM” att köra om.

    Foto: Thomas Nilsson

    Låt vara att det blev i form av Riksmästerskap men egentligen bara ett ord, innebörden i statusen är exakt lika. Men inte blev det ”lapp på luckan” precis, utan det var mest i de tävlingar som samkördes med Klassiska Rallycupen som deltagarsiffran hyfsades till. Lite grann som käringen sa när hon klippte grisen” mycket skrik för lite ull” och att jag förväntade mig ungefär det dubbla antalet deltagare i Uddevalla backar jag inte på. Saknar ganska många namn i listan speciellt från sydsverige som jag var säker på skulle ta chansen att sätta ”Svensk Mästare” på visitkortet. Nu går det inte heller att skylla på att man istället satsar på ”Sprint-SM” samband med SM-veckan i Halmstad då hela veckan ställdes in i dag på grund av Covid-19. Ett beslut om innebär att CG Wilke och Hässleholms MK inte får några problem med semester då det var den konstellationen som skulle svara för rallydelen.

    I Uddevalla och klassen som lär kämpa om ”totalsegern”, Internationella 4WD A-förare syns sex namn och hälften av dessa är skåningar. Rolf Grybb, Hässleholm, Robin Svensson, Hörby och Håkan Oddshammar, Lund. Den rödgula trion utmanas av hemmaföraren Mattis Olsson, Stenungsund, Lars Stugemo nu med klubbadress Gotlands MF samt det internationella inslaget, Varbergsboende dansken Roland Poulsen. I motsvarande 2WD-klass är intresset större, totalt 20 anmälda A-förare varav bara fem skåningar. Sticker ut hakan och tror detta kommer att avgöras mellan Eslövs Opel-profil Mats Andersson och Toarps Kristian Johansson i nyinköpt blå Ford Puma Kit-car.

    *

    När ERC tvingades flytta premiären från Azorerna nu i maj till ”ORLEN 77th Rally Poland” helgen före midsommar kan detta innebära ett intressant alternativ för svenska ”rallyutsvultna” förare. Så här långt är det vad jag vet inga svenska tävlingar planerade före helgen 18-20 juni och då kan erkänt välarrangerade Rally Poland vara ett alternativ. Rallyt med långt förflutet både i WRC och Rally-EM har sitt centrum i semesterorten  Mikolajki i de östra delarna av landet, inte långt från gränsen till Litauen.

    Foto:erc.com

    Att ta sig dit är också relativt enkelt, färjan Ystad-Swinoujscie tar cirka sex timmar och när man går i land är det 60 mil till Mikolajki. Från Nynäshamn kan man åka till Gdansk en sjötur på 18 timmar, men därefter väntar bara 26 mil innan man når rallybasen. Ännu har inte arrangören släppt någon inbjudan vilket enligt plan ska ske på fredag men så mycket har sipprat ut att det blir 14 typiska Polen-sträckor. Alltså snabba vägar på totalt 20 mil och då inklusive sevärda ”Mikołajki Arena Superspecial” som SS1 fredagen den 18 juni. Något som sticker ut är sista sträckan, legendariska kullerstenbelagda ”Karowa Street” rankad som landets mest berömda specialsträcka. blir intressant att se vilka däck man använder för kullersten?

    Trots närheten till Polen så är det ändå inget land som svenskar varit så frekvent deltagare i. Bara två blågula förare har vunnit här, Ingvar Carlsson och värmlänningen Oscar Svedlund. Allra störst erfarenhet av rally i Polen har annars mångsysslaren Hasse Britth som gjorde sin sista start i ”Rajd Polski” ihop med Magnus Olsson 1993 i en Nissan Sunny GTI-R vilket gav en nionde plats i ERC-klassen N4. Han skjutsade även runt skånska rallyprofilen Anders Dawidsson i en Opel GSi till en tredje plats 1989. Allra första året för Britth var med Hans Reppling 1971 och så klart med en Opel Rallye Kadett men allra flest gånger körde han dock med olika modeller av Ford, från Capri 3000 till Escort. En kort period var det även Fiat 124 för honom som här 1974 med hemtame kartläsaren Krzysztof Czarneki. Ett litet sidospår, men våra gamla kanske lite mindre kända rallyhjältar förtjänar alltid att lyftas fram kan jag tycka…

    Foto: Okänd

    För att inte orsaka några internationella komplikationer så har även danske Toyota-föraren Henrik Lundgaard vunnit rallyt med en Toyota Corolla WRC och detta år 2000. För övrigt samma Corolla som numera bor hos danska rallyfamiljen Poulsen och senast luftades i Rallylegend San Marino 2019 med Ole Poulsen bakom ratten och Henning Friborg som kartläsare. En kombo som gav en fjärde plats i WRC-klassen.Foto: Henrik Åkeson

    *

    Att Hyundai går ”all in” för att vinna både förar och Märkes-VM är uppenbart och något som oroar speciellt Toyota. Medan dom och M-Sport Ford mer eller mindre slutat utveckla nuvarande WRC-bilar för att lägga krut på 2022-bilarna verkar Andrea Adamo göra precis tvärtom. Toyotas tekniske chef Tom Fowler är ”lite sur” över att inte ala tre teamen har samma målsättning förklarar han för DirtFish.

    Vi försöker lägga samma kraft på nuvarande bil som kommande Rally1-bil och där finns fortfarande mycket att förbättra på dagens Yaris-WRC men vi måste även tänka på nästa års hybridversion, menar Fowler.

    En svår balans samtidigt som det oroar attt Hyundai verkar fokusera mer på nuvarande bil, lite irriterande!

    Ett annat irritationsmoment kom när ”bilkrossartävlingen” Akropolisrally ersatte Chile med sina mer Finlandslika vägar.

    Där har vi alltid presterat bra medan vi inte varit lika framgångsrika på dåliga vägar…

    *

    Fortfarande är de stora publiktillströmningen i Crotia Rally en snackis i rallyvärlden och än en gång går nu arrangören med tävlingsledare Daniel Saskin ut och försvarar sig.

    Efter ett helt år med lockdown skrattade folk och var glada igen vilket är skäl nog för oss att vara positiva, menar Saskin.

    Foto: Croatia Rally/Modlic

    En annan sak som skapade problem (inte minst Sebastien Ogier märkte detta) var att en stor del av transportsträckorna använde hårt trafikerade gator i miljonstaden Zagreb. Enda möjligheten försvarar sig Saskin, med tanke på var rallyt hade sin serviceplats.

    Faktiskt fungerade trafiken bättre än vad vi trodde…

    Om det var gnäll från vissa så var det däremot enbart tummen upp från politikerna med Kroatiens president i spetsen som alla gett rallyt full support från början.   

    – Alla var nöjda och har även förklarat att dom kommer att stötta rallyt ännu mer framöver, avslöjar Saskin.

    Även för motorsporten i landet var WRC-rallyt en välkommen spark i baken som de senaste åren genomlidit en mindre kris med färre aktiva och därmed också färre tävlingar. Nu syntes rallyt på förstasidor och i tv-kanalerna vilket ger positiva signaler även till övrig motorsport i landet. Zagreb ligger strategiskt till för att i framtiden locka till sig stor publik, inom 50 mils radie bor 80 miljoner människor. Dessutom finns sex internationella flygplatser inom två timmar med bil från Zagreb. Själv vågar jag inte tänka på hur motsvarande siffror ser ut för Umeå.

    Här kommer WRC inte enbart till Kroatien utan når även många länder som aldrig haft en WRC-tävling och när pandemin är borta blir det minst lika tätt bland åskådarna som till exempel i Portugal, lovar Saskin som är säker på att kunna locka runt en miljon besökare i framtiden.

    När han svarar på frågan vad som måste förbättras framöver så kunde den lika gärna ställs till ordförande i ”Knäckebröhults MK”.

    Vi behöver vara mer folk i toppen men framförallt, vi behöver många fler funktionärer ute vid sträckorna!

    *

    Skåne visade sig absolut inte från sin bästa sida när STCC TCR Scandinavia kom hit för de första testerna, ömsom lätt ömsom tungt regn och sju plusgrader gav allt annat än en vårlig inramning.

    Foto: STCC

    Foto: Brink Motorsport

    Här dök även Lukas Sundahl och Hannes Morin upp för att sätta sig i Brink Motorsports Audi RS3 LMS. Vad detta innebär i förlängningen framgår inte, men Sundahl avslöjande att han kom till Knutstorp med ”öppna sinnen för att skaffa sig en uppfattning om bil och team”.

    Vi har en bra dialog med Brink Motorsport och vi ska utvärdera förutsättningarna för ett vidare samarbete vad gäller säsongen 2021.

    Foto: Brink Motorsport

    Morin som körde för eslövsteamet i fjol sätter sig i Audin på nya banan Ljungbyhed Motorpark onsdag och torsdag. Även han jobbar på en lösning för säsongen och sticker inte under stol med att Brink Motorsport gärna får bli hans team även 2021.

    *

    Säga vad man vill om Opel och deras servicenivå. Idag kom där en värdecheck och erbjudande om rabatt nästa gång jag ska göra service på ”Silver-Kadetten”. Autogruppen i Lund var så måna om mig att man skrev, ”Som Opelägare vill vi att du ska få det lite bättre”. Att sedan Kadetten enbart förses med originaldelar som skruvas dit av ”expertekniker” känns så klart även detta väldigt tryggt. Måste leta upp serviceboken så att samma tekniker ”kan sätta dit de rätta stämplarna för bästa möjliga andrahandsvärde” 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.