Oliver kör WRC-Hyundai i Finland, Huttunen surar, grönt ljus för Asfalts SM, AleKnixen ställer in, Nässjö förklarar, Tänak värmer upp på hemmaplan, STCC flyttar premiär till Ljungbyhed och Mikaela tar två Cupra-år till!

Blogg

En helt omtumlade känsla att få inleda med två positiva nyheter mitt i allt viruselände, först då det högst oväntade att Oliver Solberg sätter sig i en WRC Hyundai i20 Coupe´ redan i kommande Arctic Rally Finland. För Oliver blir detta premiär med WRC-bil även om jag misstänker att han känt lite på pappa Petters i dag lite antika Citroën hemma i Värmland.

FOTO: Tommy Svensson

Hyundais färgstarke chef Andrea Adamo väljer att lyfta ut Oliver från WRC2 där han haft en jättechans till seger och istället ger honom denna ”testchans”. För något annat är det ändå inte och personligen kan jag tycka att det är ett lite konstigt val av tävling av Adamo. Ett val som kan minska Olivers chans på seger totalt i WRC2 och i min värld vore det smartare om man valt en annan tävling än en där Oliver redan har känt på sträckorna och helt klart räknades som lite favorit till seger. Nu är det ändå inte så att varken Adamo eller Oliver frågar mig om sådana här saker och därför är det bara att gratulera.

    Jag är otroligt tacksam över att ha fått den här möjligheten. En ny dröm som går i uppfyllelse, och jag är väldigt laddad inför uppgiften, men samtidigt väldigt ödmjuk, förklarar Oliver.

    – Jag har absolut ingen erfarenhet av den här bilen eller någon annan WRC-bil för den delen men målet är glasklart, här ska det köras, läras och njutas!

    Foto: Hyundai Motorsport

    Bilen blir troligen ”ALZ WR 35” eller samma som Pierre-Louis Loubet använde i Rallye Monte Carlo och man kan anta att Adamo vill se vem som ska inlemmas i Hyundai Motorsports WRC-program och få förtroendet för att köra där i framtiden. Att Oliver imponerat på Adamo är redan klart och att han och Aaron Johnsons starka körning i januariupplagan av ”Arctic” var troligen det som avgjorde att det blev rekordtidig WRC-start för ”Petters gutt”.

     Naturligtvis är vi angelägna om att se vilken nivå Oliver ligger på men vi ställer inga krav på hans debut annat än att han ska njuta och skaffa sig så mycket erfarenhet det bara går, förklarar Adamo de oväntade chansen. 

    – Vi ser detta mer som en test än en tävling för Oliver och han måste anpassa sig till bilen och bilens prestanda under krävande vinterförhållanden. Målet är att vi ska se en glad och nöjd Oliver korsa mållinjen efter sista specialsträckan!

    Självklart innebär detta ett stort lyft för rally här hemma och slår ”testet” väl ut, lär det bli fler starter i WRC-bilen innan året är slutet, men som jag skrev i början, det kan bli på bekostnad av en VM-titel i WRC2. Om Oliver får fler chanser kan då den striden istället komma att stå mellan Veiby och Andreas Mikkelsen.

    *

    En som dock inte applåderade dagens nyhet var Jari Huttunen som alla trodde skulle bli först att få sätta sig i Adamos ”testbil. Redan när Solberg och  Veiby presenterades som Hyundais förare i WRC2 gick där ett besviket sus genom Huttunens fanclub och nu detta, ”ei suosittu” (inte populärt, på svenska).

    Foto: Hyundai MSG

    Hans manager Marcus Grönholm verkar också lite förvånad/sur över Adamos drag och säger till rallit.fi

    – Vi har kommit överens om vissa saker och skakat hand på dessa i Monza. Jag väntar fortfarande och undrar verkligen hur saker fungerar, säger Grönholm.

    Nu känns detta ändå lite ovidkommande blod är som ni vet tjockare än vatten och när en svensk förare nu får chans att köra en WRC-bil på bekostnad av en finsk förare, känns detta som ett överkomligt pris…

    *

    Känns riktigt skönt att kunna fortsätta med mer positivt i dessa dystra tider och då är det Svenska Rallymästerskapen som bjuder på andra ”lyckopillret”. Söndagen den 4 april (påskdagen) blir det trots allt premiär för nya SM-serien ”Asfalts-SM” i Jönköping med ”Rosenlunds Asfalts-SM” och med Jönköpings MK som arrangör. Tävlingen var från början tänkt som en del av den stora bilsportmässan på ELMIA men när denna ställdes fick man tänka om. Nu kommer det att bli SM-premiär på Industriområdet söder om Jönköping.

    Vi har fått godkänt av förbundet och SRM och kommer att köra tre omgångar med en totallängd på strax över 1,2 mil. Service, anmälan och HQ är beläget rakt över europavägen på AD:s centrallager, berättar tävlingsledarna Pia Thulin och Ann-Marie Nottemark.

    Tävlingen körs på inhägnat området och utan publik som istället får följa detta historiska ögonblick för första SM-serien på asfalt via webben.  Blir väldigt intressant att följa utvecklingen av serien då det isynnerhet i min del av landet, finns många ”asfaltspecialister” som länge tjatat om en sådan här serie. Kan lätt räkna upp minst halvdussinet skåningar  som med automatik kan räknas till favoriter till en SM-titel på asfalt.

    *

    Över till mer tråkigt i samma ämne, Älvbygdens MK ställer in sin vårtävling ”AleKnixen” den 24 april. Nu har klubben inte kastat in yxan helt berättar leif Kärnede.

    -Redan när vi ansökte hade vi två  reservdatum, det första 19 juni där vi fortfarande har en liten förhoppning att restriktionerna har lättat lite. Annars får vi återkomma i höst de n9 oktober.

    *

    Rundar av dagens Covid-19 läge med att Torbjörn Carlberg i Nässjö MK vill förklara skillnaden mellan vårens nu inställda ”Nässjörundan” och i höstas lyckligt genomförda ”Novemberskölden”.

    Foto: Henrik Åkeson

    Största delen av klubbens arbete ligger ju flera månader innan själva tävlingen då markägartillstånd ska vara på plats innan tillståndsansökan ska in till Länsstyrelsen senast 4 månader innan tävling, förklarar Carlberg.

    Allt detta jobb gjordes i fjol under sommaren när pandemiläget var relativt lugnt och då drogs även riktlinjerna upp för att ”Coronasäkra” tävlingen. Nu skulle istället jobbet med tillstånd göras i ett helt annat läge ur smittsynpunkt berättar Carlberg och fortsätter.

    Att knacka dörr hos markägare under perioden strax innan jul/mellandagar kändes inte så lämpligt. Vissa markägare som man har bra kontakt med går ju att kontakta telefonledes, men alla sträckor är inte lika enkla att få påskrivna tillstånd på distans.

    I Nässjö tycker man i likhet med de flesta att Länsstyrelsen kunde ruckat på sitt ”fyra månaders krav” med tanke på läget med Covid-19 men så görs inte och Carlberg är inte ens säker på att det hjälpt i just Nässjös fall.

    Man känner sig lite uppgiven nu när vaccinationerna går så sakta och en tredje våg befaras till våren…

    Att det tar på krafterna att jobba med en tävling som kanske inte blir av kan nog alla arrangörer skriva under på.

    Foto: Tommy Svensson

    Något jag själv har erfarenhet av när SMK Hörby i fjol ställde in två tävlingar (egentligen tre då RS-tävlingen först flyttades, för att sedan ställas in) och även i år har vi fått ändra datum på RS:en från april till juli. Carlberg menar att det är stor skillnad mot i fjol då man på sommaren såg en ljusning i smittspridningen vilket underlättade. 

    -Då såg pandemiläget mer lovande ut och smittspridningen var väldigt låg, annat än vad det faktiskt gör nu.

    Tror att Carlberg sätter tummen på något väldigt viktigt, hur tungt det är att jobba med något som kanske aldrig kommer att förverkligas. Därför går också mina tankar till alla som kämpar ”ute på fältet” för att sedan smärtsamt upptäcka att regelverket kring Covid-19 gör tävlingen omöjlig att förverkliga och då inte ens får ett tack för besväret… 

    *

    Som uppvärmning inför WRC Arctic Rally Finland körs i Estland nästa helg Otepää Winter Rally. Hit kommer så klart Ott Tänak gärna och får i år sällskap av Thierry Neuville.

    Foto: Hyundai Motorsport

     Vinterrally är alltid mycket speciella, menar Tänak som nu hoppas få in rätt ”känsla” för att först och främst åka i från Toyotagänget i kommande ”Arctic”. Medan Toyota redan känt på Pirellis nya vinterdäck genom tester i veckan väljer Hyundai att testa under konkurrenskraftiga förhållanden.

    Vägarna kommer att påminna om de som väntar i Rovaniemi, snöiga och isiga viltet ger förarna viktig information om däcken, menar Andrea Adamo.

    Det blir även svenskt i rallyt genom Lars Stugemo och Kalle Lexe som återigen sätter sig i Printsports Skoda och där värdemätaren nummer ett i det 21 bilar stora startfältet, blir ryssen Nikolay Gryazin, Volkswagen Polo R5.

    *

    Inte bara för rallyfolket som Covid-19 ställer till det utan samma sak gäller STCC TCR Scandinavia som nu tvingas flytta premiären en månad, dessutom  från Ring Knutstorp några kilometer bort till Ljungbyhed Park. För Knutstorp blir det final den 8-9 oktober istället för premiär som gäller. Foto: STCC

    Det här blev den bästa lösningen för samtliga inblandade parter med tanke på den pågående pandemin och med det här upplägget har vi ett intensivt program från juni till oktober, säger Micke Bern, vd för STCC.

    Nu blir det premiär först den 4-5 juni på den gamla flygflottiljen som numera vill konkurrera med Knutstorp om att vara hjärtat i  skånsk racing. Flytten gläder ändå Magnus Öhrsröm, vd på Knustorp

    Flytten görs för att skapa bästa möjliga förutsättningar till en publik avslutning med en minst lika spännande finaltävling som vi hade här 2020.

    Klasserna som tävlar med STCC under 2021 utökas där motorcykel-klassen Pro Superbike gör comeback och ansluter V8 Thunder Cars, Radical Cup Scandinavia, Formula Nordic och Legends.

    Preliminär STCC-kalender 2021

    4-5 juni – Ljungbyhed

    18-19 juni – Skellefteå

    21-22 augusti – Gelleråsen

    4-5 september – Anderstorp

    2-3 oktober – Mantorp Park

    8-9 oktober – Knutstorp

    *

    Samtidigt med detta kommer PWRC Racing med beskedet att kontraktet med Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlängs två år framåt. Inte bara detta utan teamet byter även namn till mer naturliga med tanke på vad ma tävlar med, CUPRA Dealer Team. Mikaela förklarar att hon är glad över att kunna fortsätta och även vara en del av framtidens eldrivna racing som hon brinner för. 

    Foto: PWR Racing/Joakim Åström

    Likaså att få fler kvinnor till motorsporten,  inte bara som utövare utan på andra positioner också. Tillsammans med PWR har jag uppnått drömmen att som första kvinna vinna ett race i STCC, nu ser jag fram emot att jobba med dem mot min nästa dröm, att som första kvinna vinna mästerskapet, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

    Hammarötjejen får sällskap med Cupra av Robert Dahlgren och båda fortsätter med den till fjolåret nya bilen CUPRA Leon Competición. I takt med att CUPRA ökar sin närvaro på den svenska marknaden blir nu också PWR Racing ett CUPRA Dealer Team.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Trevlig helg önskas från ett smällkallt Skåne!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.