Oliver kör svart i Portugal, svenska tvåor i "YM Øst", ställningen i Asfalt SM, Victor Hansen Motorsport unikt i ERC, Andervang tvåa i "over 55", Plombo 300- jubilerade, Jonna behöver stöd, nya rallygrepp, Johan K. kung i Höljes och Linus vann igen!

Blogg

Nu närmar sig ”Rally Week” och WRC Vodafone Rally Portugal med start på torsdag. Idag visade Oliver Solberg/Elllot Edmondson upp sin Hyundai i20 N Rally 2 i ny helsvart kostym och jag måste erkänna att jag tycker den vanliga ljusblå är snyggare.

Foto: Oliver Solberg Media

Har jättesvårt för svarta, grundfärg-grå och gröna rallybilar och när Oliver då bryter av det svarta med grönt, nej tack…

    *

    På plats i Fafe där ”service park” är lokaliserat till finns troligen en av landets mest rallybitna, Jens Johansson. Som vanligt ger han lite lägessrapporter och i Portugal var det helgen både regn och rusk. Foto: Jens Johansson

    I dag var det besök på ”PET” och där Jens bland annat kollade lite närmare på Sverige-bekanta Printsport som sköter Erik Pietarinen och Rakan Al-Rasheds Polo R5-bilar. Ute på sträckan fick han även se när tjecken Erik Cais och Martin Prokop pressade sina Fiesta Rally2 för att hitta rätt inställningar inför starten i WRC2.Foto: Jens Johansson

    *

    När det igår var ny deltävling (andra) i danska ”Yokohamamesterskabet Øst” var det med namnkunnigt startfält i Naestved. Suveränen i Dansk Superrally Kenneth Madsen för dagen med Morten Andreasen som kartläsare i Glad Sports R5 Peugeot gjorde ingen besviken utan vann tävlingen. Det blev dock ingen ”promenad i parken” för Kenneth då lillebror Jacob och Line Nedergaard tog sin på pappret mindre konkurrenskraftiga Peugeot Rally4 till klasseger och andra plats totalt. Bara 1,5 sekunder skilde mellan bröderna Madsen efter de fyra åken. Lite skillnad på längd när det körs varvlopp på den sidan Öresund mot här hemma. Vinnaren hade en totaltid på nästan 25 minuter medan Mattias Olsson som vann i Uddevallas SM-tävling körde lika många heat, men kom bara upp sex och en halv minuts körning…

    Foto: Carsten Magnusson

    Tvåa i klassen YM1 blev svensk, Håkan och Pamela Oddshammar, Lunds AC (bilden) och Fiesta R5 som dock hade en bit fram till seger, 17,3 sekunder. Klubbkompisarna Skawomir Bronk/Sandra Bergelv slutade även dom tvåa i klassen med sin BMW Compact och vann gjorde Mitsubishiåkande Steen Andersen/Mathias Andersen. Trea kom Alf och Malin Fougstedt, Eslövs MK med Ford Escort och fyra Arne och Jacob Oddshammar, BMW. Tvåa var det som gällde för svenskarna och Eslövs Michael Håkansson fullföljde dagens mantra i klass YM3 med sin Seat.

    *

    Inför deltävling tre i Asfalt SM, ”Seffle City Motor Challenge” den 18 juni är det superjämnt i 2WD-klassen med delad första plats, där Opel-åkarna Mats Andersson Eslöv och Joacim Kristiansson, Hörby toppar på 43 poäng. Även placeringen efter delas då mellan suveräne och snabbast i de två  deltävlingarna hittills, Eslövs Simon Andersson och Stenungsunds BMW-förare Bjarne Rutgersson. Mycket tyder dock på att Simon faller tillbaka efter Säffle tack vare som det nu visar sig, extremt orättvisa poängsystemet. Inte heller i Värmland lär han få fulla poäng vilket Rutgersson och de två i toppen får och därmed rycker ännu längre från Simons lilla Opel Adam. I 4WD leder Dals Dan Johannesson ensam med sju poängs ledning före de två avverkade tävlingarnas totalsegrare, Mattias Olsson, Stenungsund. Lika många poäng skiljer till trean, Rolf Grybb, Hässleholm. I RM-klassen ”Standard” är det Hässleholms Peter Vestlund som leder med SMK Hörby-kartläsare Magnus Larsson i BMW. Fyra poäng färre har Alfa-åkaren Thomas Brolin från Vara medan trean, Joakim Strömberg, Bengtsfors och Renault har långt upp, 19 poäng skiljer till ledande BMW:n. Värt att notera är att totalt 48 förare har startat i de bägge SM-klasserna och nio i klassen för GruppF-bilar. Blir spännande att se hur intresset blir för Säffle och så här långt finns 13 anmälda och då alla i klassen ”Nationella 2WD”.

    Foto: Tommy Svensson

    Något som sticker ut är att nästan alla anmälda är nya namn för SM-serien, bara Hörby-föraren Tommy Andersson och Limas Hans Perbjörs (bilden) har kört i SM tidigare.

    *

    När den förlängda anmälan till mastodonten ”Svedala Runt” stängde stannade man på 35 anmälda. Jag kan inte komma på något annat att beskriva tävlingen med än mastodont då det den 22 maj ska köras totalt 14 (!) specialprov ett upplägg som inte verkar ha fallit alla i smaken av antalet deltagare att döma. Noterar nämligen att klassen som normalt är störst i RS ”Trimmat” bara är 13 ekipage totalt och det som verkligen sticker ut, bara två A-förare är bland dessa. 

    *

    Nu är Victor Hansen och pappa Jens på väg över Atlanten med båt för att så småningom landa i spanska Huelva varefter en 300 mil lång bilresa väntar innan hemmet i Hörby nås. Rallyprofilen, numera  till stora delar boende i Spanien, Ola Strömberg ville inte missa möjligheten att stötta #37 utan tog sig därför till Las Palmas. Att kartläsare Victor Johansson som tidigare åkt med Ola i den gröna Suzukin fanns på plats för EM-debut vägde så klart tungt och det var en imponerad ”Sukka-Kung” som efter rallyt konstaterar.Foto: Ola strömberg

    – En fantastisk familj!

    Något som inte framkommer i någon resultatlista är hur olika förutsättningarna är för de tävlande i klassen ERC4 Junior. Victor Hansen Motorsport är nämligen helt unika att som familjeteam utmana de övriga där alla är mer eller mindre knutna till stora välrenommerade hyrteam.

    Inga av de andra ”pay-drivers” körde till exempel servicebilen själv till start eller åkte båt i trettiosex timmar som Victor och Jens. Många trodde inte heller sina öron när de fick höra att så var fallet för svenskarna, berättar Ola. 

    Bara det att packa ihop och själv lasta servicebilen efteråt med”the Victors” fortfarande i i sina overaller, detta finns ju inte på kartan i det här EM-sällskapet…Foto: Ola Strömberg

    När allt var klart vid klockan 22.00 satte sig gänget med Ola, meckarna Marcus Lindström, Håkan Nyquist och allt i allon Emma Fransson för att käka ihop, ett äkta ”Family team” när det är som bäst!

    *

    Det blev en tolfte plats totalt för Stig Andervang/Robin Eriksson i Italien och Rally Adriatico. Dessutom var man bara 9,1 sekund från andra platsen klassen ”Over 55”.

    Foto: Robin Eriksson

    – Det har varit som att åka rally i en sagovärld med mycket vackra vyer och en mycket varm vecka som gjorde rallyt till en stor utmaning fysiskt och rent tävlingsmässigt, berättar kartläsare Eriksson.

    Tävlingen bestod av cirka sju mil SS men efter målgång kändes det som att vi  åkt 20 mil! 

    Ett problem med ”pop-offen” gjorde att man fick ringa hem till Sverige för att få support av chefsmekaniker Weng. Turbotrycket ställdes ner för att undvika fler pop-off utlösningar vilket innebar minskad effekt och på sista loopen kunde tävlingen slutat vid sidan av vägen om Skoda-paret inte haft lite tur med sig.

    Dammet var ett bekymmer och på ett ställe låg det som en vägg och det var ren tur att vi lyckades komma upp på vägen igen i en skarp vänstersväng. 

    Under tävlingen visade tempen uppemot 33 grader berättar Eriksson.

    Sitter man då med underställ, overall och hjälm i en varm osande bil så blir allt lite lätt fuktigt under armarna även för en ständigt gymmande Stig. Personligen har jag aldrig varit så utmattad efter en tävling som denna! 

    Rallyt vanns av en annan 55-plussare, Paolo Andreucci, Skoda.

    *

    I Norrahammar MK:s ”Hammarslaget” jubilerade David ”Plombo” Lindström med kartläsare Jessica Svensson och firade sin 300:e rallystart med knapp klasseger.

    Foto: Joel carlsson

    Bara en tiondel efter var Andreas och Sofie Elfver, Gränna den med startnummer 300 prydda Volvo 940:an. Ännu snabbare var B-förarna i Grupp H, där Vimmerbys William Andersson/Algot Andersson även blev totalsegrare, runt sex sekunder snabbare än jubilaren. Även tvåan Anders Petersson/Daag Gustafsson, Gränna var snabbare än A-förarna.

    *

    En av de 18 som anmält sig i klassen ”Nationella 4WD” i South Swedish Rally, är Jonna Eson Brådhe med Lars Andersson som kartläsare i Mitsubishi Mirage R5. Men efter motorhaveri i Götenerundan hänger SM-debuten löst. Jonna förklarar.

    Foto: Tommy Svensson

    Tyvärr räcker inte budget till för att klara detta. Det skulle kännas så tråkigt att snubbla på målsnöret och inte komma till start nere i Älmhult 26–28/5 när grus SM drar igång. Det skulle betyda så mycket om du/ni ville hjälpa till!

    På hennes Facebooksida ”RallyJonna” hoppas hon nu på hjälp bland annat från folk som vill fler tjejer i rally. Både genom att stötta med bidrag där nollorna är fler än två men det går även att köpa keps för 350 kr inkl. frakt och som Jonna konstaterar.

    – Alla bäckar små…

    *

    Att vi ska ha in fler tjejer i rally är för mig självklart och ett steg i denna riktning togs av Team Nybe när man hade testdag. Leya och Havanna (tyvärr missades att skriva ut efternamn) kontaktade mer erfarna Maja Bengtsson och Nellie Karlsson vilket resulterade i en inbjudan att åka rallybil med Jonas Åkesson och Jonas Kruse.

    Foto: Team Nybe

    Vi i teamet vill verka för att fler tjejer ska ta sig in i rallyvärlden och det är extremt värdefullt att man får hjälp och backning. Att nätverka och samarbeta ger också så otroligt mycket, förklaras från Team Nybe. 

    *

    Lite i samma ämne men här handlar det kanske mer om att fånga upp blivande funktionärer som idag tillbringar tid i A-traktorer, har Hässleholms MK sjösatt med CG Wilke och Lena Lönn i spetsen och i fredags träffades man för andra gången där cirka 15 ungdomar mötte upp.

    Foto: Lena Lönn

    Vid klubbstugan drogs upp vilka möjligheter som de kan få komma med i HLMK-gemenskapen och då bland annat med att ställa ut sina ”bilar” i centrum den 21 maj under ”Rörelsedagen”. 

    Dagen efter den 22 maj träffas vi på en asfaltplan och genomför en ”Drivers Open” enbart för A-traktorer, berättar Wilke.

    Ny träff den 4 juni när klubben arrangerar Temahallen Grussprint i Vinslöv för att sedan toppa den 20 augusti då man får lov att visa upp sig i samband med Snapphanerallyt. Onekligen ett lovvärt initiativ och med lite flyt kanske där kan springa ut både någon ny rallyförare/kartläsare, men kanske ännu viktigare en ny funktionär.

    *

    Börjar dagens avrundning med att Johan Kristoffersson och Volkswagen Dealerteam BAUHAUS vann även söndagens RallyX-tävling i Höljes.

    Foto: Qnigan

    Jag är superstolt över hela teamet, så himla bra jobb av alla, menade en mycket nöjd Kristoffersson.

    Söndagen blev i stort sett problemfri vilket gav pole i finalen som dock inte gick på räls. Till slut passerades ändå ledande Enzo Ide som även fick se sig omkörd av tvåan Mattias Ekström. För Volkswagen Dealerteam BAUHAUS väntar härnäst andra omgången av RallyX, om två veckor i finska Kouvola.  

    *

    Ny seger för Linus Lundqvist när han under tuffa väderförhållanden på Indianapolis Motor Speedway vann race 2 i Indy Light-serien medan det i första racet blev det en femte plats. Linus leder 34 poäng före Danial Frost.

    Foto: Penske Entertainment Corp.

    På fjärde plats ligger dansken Benjamin Pedersen, 44 poäng bak Linus. Något sämre för Felix Rosenquist som hällregn körde in på sjätte plats i Indycars, två placeringar bak fyran Marcus Ericsson. Örebroaren är nu åtta i tabellen där Team Penskes Will Power leder medan Felix håller en 14:e placering av totalt 30 poängplockare.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com