Oliver kör NGK-Masters och har snackat med M-Sport, Susanne K. ny i Rally Sweden, Breen har ny kartis, Estland stöttar WRC, Tom och Stugemo kör i Tyskland med samma team, glädje hos VÖMK, SSRC-final och AMC-Sprint sätter punkt!

Blogg

Skulle kunna var ”Breaking News” när Oliver Solberg i dag presenteras som ”Folkraceförare”. Men det är absolut inget ändrat fokus som gäller utan fortsatt är det WRC i någon form som gäller även om han gör comeback i folkfesten ”NGK Masters”. Att han väljer att köra Opel känns tämligen sjävklart med tanke på vinnarskallen och i hans fall blir det en Astra med ”sexa” under huven på lördag.

Foto: NGK Masters

Jag är grymt taggad att få komma till NGK-Masters och göra ett försök att ta hem segern, konstaterar Oliver som tidigare har en final A-junior-klassen som bäst på Kalvholmen.

    Samtidigt med detta berättar idag brittiska Autosport att Oliver och M-Sport snackat inför 2023. Detta gjordes även före Hyundai-spåret för två år sedan och nu är läget som bekant ett helt annat då Oliver är arbetslös.

    Det finns inget som är riktigt öppet och Hyundai har gjort det väldigt tydligt vad de vill, så jag går inte tillbaka dit, säger Oliver till Autosport.

    Toyota är inte aktuellt och då återstår bara att köra Puma om man vill köra ”on top level”. Han är dock klar över att det återstår lång väg innan detta kan bli verklighet.

    M-Sport tror jag behöver förare men om det verkligen är ett alternativ eller inte, är jag inte säker på. Jag kommer aldrig att ge upp och förhoppningen är att vara i en WRC-bil i Monte Carlo!

    M-Sport var som bekant de som en gång lotsade in pappa Petter i WRC och även de som gav honom sista styrningen innan han helt gick över till rallycross för runt tio år sedan. Inte bara detta talar för Oliver utan kanske mer deras tidigare meriter med att plocka fram blivande världsmästare.

    – M-Sport är ett drömteam och en perfekt plats för att som ung förare tar ”sig vidare, de vet hur man gör!

    För att köra hos Malcolm Wilson krävs egen budget och bakom sig har Oliver forfarande Monster och HTB. Med deras hjälp kan en Puma-sits bli verklighet. Även om det är Rally1-bil han helst vill köra så utesluter han inte Rally2/WRC2 där det finns betydligt fler möjligheter.

    -WRC2 är definitivt inte min plan, min dröm och mitt mål är att vara med i WRC!

    *
    Nu fylls det på med namn i SBF:s laguppställning för att leda Rally Sweden i Umeå och i går presenterades Susanne Kottulinsky som en kommande högra hand till Stefan Djerf med titeln projektkoordinator. Susanne som sitter i SBF:s styrelse  är alltför välkänd för att behöva en närmare presentation. Uppdraget i styrelsen lämnar hon nu eftersom det vore att sitta på två stolar, att både vara styrelseledamot och samtidigt vara med och  leda arbetet i Umeå.    

     Det känns kanon. Med det här har jag landat i mitt drömjobb, förklarar värmländskan.

    Här kan jag kombinera min passion för bilsporten med att få arbeta med det som jag tycker är det finaste vi har i Sverige sportsligt, Rally Sweden.

    Foto:: Tommy Svensson

    Hon berättar även att hon köpte första rallybilen 1980 en Opel Ascona B innan det blev byte till Volvo 240 Turbo 1983, samma år hon gjorde första starten i ”International Swedish Rally”. På bilden är det dock inför South Swedish Rally hon poserar på Bror Danielssons Mazda RX7. Övriga är Trelleborgs Göran Bengtsson, Sören Nilsson, Kil, Barn ”Nalle” Johansson, Boxholm och så längst ut Leif Nilsson, Hässleholm.

    – Att få ”krita” på ett avtal med Rally Sweden som projektkoordinator är en ny möjlighet som jag med passion och glädje tackat ja till. Det är självklart tråkigt att avgå från mitt styrelsearbete som varit en rolig och lärorik resa och som givit mig många nya bilsportvänner, men ibland kommer chanser man inte får missa, menar Susanne.

    Redan igår började hon nya jobbet till VD:n för rallyt Anna Nordkvist stora glädje.

    – Jag är glad och väldigt stolt över att ha Susanne med oss på denna roliga och viktiga resan för Svensk Bilsport.  Hon har passion för sporten som sällan skådats och med dessa ingredienser är hon klippt och skuren för jobbet!

    *

    I dag presenterades också James Fulton som ersättare till Paul Nagle i Craig Breens Puma i och debuten blir i samband med Rally Japan. Fram till dess läser precis som Breen, irländaren noter åt landsmannen Josh McErlean som kör Hyundai Rally2 och har gjort så i WRC2 i et antal tävlingar under året.

    Foto: M-Sport Ford

    Jag har inte så mycket att säga mer än att jag är jätteglad för den här chansen, något jag siktat på ett tag, förklarar Fulton.

    Breen berättar att man haft kontakt ett tag och hoppas så klart att samarbetet kommer att fungera bra. Fulton har även varit med på lite tester som M-Sport kört så helt nytt blir det inte för honom plus att Nagle kommer att stötta på plats i Japan. Redan nu har han börjat studera in-car-filmer från Breens bil för att komma in i hur han vill ha sina noter, vilket gör att föraren själv känner sig lugn.

    Även om James varit med i WRC de två senaste åren blir detta ett stort steg men jag är säker på att han fixar detta!

    *
    Ännu har inte FIA officiellt presenterat WRC-kalendern för 2023 ( ska göras den 19 oktober) så sipprar det nästan dagligen ut information om hur den kommer att se ut. Den senaste jag såg är den här och där då Rally Estonia återigen har plats i augusti. Ett viktigt arrangemang enligt estniska regeringen som genom Kulturministeriet stöttar med 1,5 miljoner euro. En ökning av euro för rallyt som tidigare fått totalt 2,5 miljoner för åren 2020 och 2021.

    *

    Det fylls på med svenskar i anmälningslistan till tyska ”ADMV Lausitz Rallye” i Boxberg 4-5 november och nu finns där totalt fyra blågula ekipage.

    Foto: Kowax 2BRally

    Senast att klicka i anmälan är Tom Kristensson/Andreas Johansson, SMK Hörby och Lars Stugemo/Kalle Lexe, Gotlands MF och tidigare är Simon Andersson/Jörgen Jönsson, Eslöv och Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson, Lessebo anmälda. Hörby-föraren är som vanligt anmäld med Kowax 2BRally och Hyundai R5 till vad som ser ut att bli säsongsavslutning. Men före denna är det även finalen i Polska Mästerskapet i Slovakien ”48 Garret Rally Kosice” som ska köras av mästerskapsledaren.

    Målet i början av säsongen var att inte följa någon serie eller mästerskap men eftersom det har gått väldigt bra i Polska mästerskapen som vi leder och har stor chans att vinna, kommer vi naturligtvis också göra vad vi kan för att det ska hända, berättar Tom.

    I Slovakien är det asfalt under hjulen medan det i Tyskland är grus.

    En intressant start med grus under hjulen igen!

    Senast detta hände var i SM-finalen ”Västrallyt” och då slutade det med totalseger så kanske ett gott tecken. Noterbart är också att Stugemo gör sin första start med Hyundai  sedan ERC-tävlingen ”Rally di Roma Capitale” 2019. Då var det finska Printsport som stod för bil och service men nu blir det ihop med Tom och under Kowax-tältet. Ett samarbete som säkerligen fungerar kanon att döma av de glada minerna efter målgången i årets SSR!

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Imorgon stänger anmälan till VÖMK:s välkända ”Marknadsnatta”, finalen i Svenska Rallycupen med start och mål i Skänninge den 22 oktober. Östgötarna kan glädjas åt ett av höstens största startfält med nästan 150 ekipage och med glädje noterar jag hur stor Appendix K-klassen är med sina 25 anmälda. Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh är så klart anmälda vilket innebär att man tävlar i näst största av de tio klasserna.

    Foto: Tommy Svensson

    Bara A-förare 2WD är större och då med futtiga två bilar.

    *

    Samma helg är det dags för ”SSRC-Finalen” i Hovmantorp vilket kanske fullt naturligt lockar mindre antal tävlande. 40 av de bäst placerade i SSRC är direktkvalificerade men av dessa är det bara 29 som nappat på att köra så här långt. Finns även två klasser (Trimmat och Trimmat) som benämns ”Lucky Looser” för de som vill köra utan att vara kvalificerade och här är idag med  sex dagar kvar av anmälningstiden, 16 anmälda. 

    *

    Dessförinnan, redan nu på lördag kör Arlövs MC ”AMC-Sprinten” med utgångspunkt från Kyrkheddinge.Tre sträckor körs två gånger vilket slutligen ger 14 kilometer SS. Ett kul inslag är att i tävlingsavgiften även ingår lunch för förare och kartläsare med möjlighet att köpa till för fler personer. 45 anmälda är fullt godkänt med tanke på att sprinten inte körs med någon form av ”status” mer än så klart nöjet att få sladda lite. Bland de anmälda syns Toyota-friskusen Johan Green från Hässleholm med broder Morgan som kartläsare kör en Audi A3 i Standard-klassen.

    Foto: Tommy Svensson

    I samma klass men bland C-förarna, gör klubbkompisen och f.d V8 Thundercars-åkaren Jocke Johansson med kollegan från Räddningstjänsten, Johanna Forsell sin andra rallystart. I debuten ”TV-Svängen” ville inte deras Peugeot 206 som besättningen ville, så det blev brutet istället för målgång. Kyrkheddinge blir en bra värdemätare där första start klockan 10.00 med  totalt 15 Standard-konkurrenter att hantera…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com