Oliver kör i Portugal, surt för J-WRC-åkaren Virves, Jessica tog första segern i Tyskland, lyckat Swish-försök i Älmhult, fotosvep från Liatorp, Saarine vann i Ekebygropen, dansk rallyprofil lägger hjälmen på hyllan, Mattias E. har sorg och Block hade för kul med sin Hyundai!

Blogg

Trots allt blir det start i Vodafone Rally Portugal för Oliver Solberg och Elliot Edmondson men inte med Rally1-bilen som övertas som planerat av Dani Sordo.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

– Fantastiska nyheter att börja veckan med, berättar Oliver.

    – Vi kommer att tävla med  en Hyundai i20 N Rally med uppbackning av Monster Energy så att vi kan fortsätta bygga erfarenhet och få så många mil som möjligt för att förbereda framtiden!

    Starten betecknar Oliver som ren bonus och att han fortsatt har fullt förtroende hos Hyundai Motorsport känns tämligen sjävklart i och med denna bonus. Alltid lika tråkigt att läsa kommentarer på sociala medier i stil med, ”hur många chanser ska han få”,när tröttnar Hyundai på honom” och så vidare. Verkar som folk snabbt glömmer hur kort tid Oliver tillbringat i WRC:s översta topp, ”Rom byggdes inte på en  dag” och samma sak gäller om man vill etablera i i VM-toppen, glöm inte detta! 

    *

    Igår noterade jag att estländarna Robert Virves/Aleks Lesk i  Junior-WRC tappade segern i Croatia Rally tack var ett tidstillägg på fyra minuter. Att starta på sista sträckan med denna vetskap gjorde att luften gick ur de båda och de tappade här nästan exakt en minut till slutsegraren Lauri Joona.

    ”We fucked it up”!

    Foto: JuniorWRC

    Så enkelt förklarade kartläsare Lesk det som skedde vid ”TK-In” till sista sträckan. Här bad funktionärer på grund av köbildning att dom skulle köra längre fram med sin Fiesta Rally3. Paret lydde och körde fram några meter genom publiken som fanns på plats, men tyvärr så långt att dom kom innanför TK-Zonen. Misstaget upptäcktes av FIA-folket och de fyra minuterna kom direkt.

    Vi kan inte klandra funktionären, han gjorde bara sitt jobb. Samtidigt kan vi inte vägra följa deras instruktion då straffas vi för detta. I det här fallet kunde vi stannat långt före TK:n om vi bara haft möjlighet att se skylarna som nu skymdes av publik, förklarar Leks avslutar med det självklara.

    – Detta gör verkligt ont!    

    *

    FIA-folket var även lite ute efter Thierry Neuville som förutom böterna för sin fortkörning även riskerade tyngre påföljder efter att ha passerat Oliver Solberg/Elliot Edmondsons kraschade Hyundai utan att stanna. Det gjordes gällande att ingen ”OK-skylt” visades upp av besättningen i #2 och då ska man enligt reglerna alltid stanna. Helt klart gjorde inte belgaren detta men efter att Oliver förklarat läget ändrade FIA-delen sig.

    Foto: Privat

    Att inte tänka på att ta fram skylten i detta stressade läge där bilen fattade eld och kupén rökfylldes, får väl ändå anses vara tämligen mänskligt. Detta påtalade också Oliver och när sedan Neuville visade sin in-car-film från tillfället där man tydligt ser att Oliver gör tummen upp blev beslutet ”No further action”! 

    *

    Vilken start Jessica Bäckman fick i ADAC TCR Germany där hon knep segern i första racet på Oschersleben efter att ha kvalat in som tvåa. Vinsten var Boden-tjejens första individuella någonsin i en racingbil, något som har varit ett stort mål för henne att uppnå.
    Otroligt härlig känsla att äntligen ta denna efterlängtade seger, och känns dessutom extra speciellt att vinna på just premiärtävlingen i TCR Germany, säger Jessica.Foto: TCR Germany

    Den historiska segern kom i ROJA Motorsport och deras nya Hyundai Veloster N TCR. Jessica fick starta Race 1 på lördagen från andra ruta och fick en pangstart och tog ledningen direkt från start som hon sedan höll hela vägen till mål.  Söndagen var inte lika lyckad med problem med bränslepumpen och där hon slutade på femte plats vilket nu ger henne tredje plats i mästerskapet.

    Tråkigt att söndagen började med de tekniska bekymren på kvalet, annars kände jag mig stark och hade god chans på ännu en topplacering, menade Jessica.

    Känner mig ändå nöjd med race 2 på söndagen, gjorde vad jag kunde från min startposition, så härifrån blickar jag framåt och ser framemot nästa deltävling på Red Bull Ring om drygt en månad.

    *

    Glädjande nog så var rallypubliken kring Liatorp mer givmilda med Swish-bidrag än de som tittade på ”Simrishamnsmixen”. Ungdomsgruppen i Älmhults MK som hade stort ansvar i ”Silverratten” kunde belåtet redovisa att 154 personer betalade ”entré” i lördags.

    Som minst 10 kr och som mest 500 kr så totalt fick vi ihop 11 210 kronor, rapporterar ungdomarna.

    – På vissa publikplatser fanns det mycket folk så det kunde kommit ännu mer pengar in på kontot. Stort tack till alla som bidrog och och vi hoppas att fler klubbar följer detta koncept så rallysporten kan överleva, för nu är det väldigt tufft för många!

    Nu har ÄMK inte stängt av Swish-möjligheten utan det går fortsatt bra att skicka in bidrag.

    *

    Deltävling två i Sydsvenska Rallycupen/DM fick så gott som enbart positivt betyg från de tävlande. En sak var dock inte alla som tävlade helt förtjusta i, det utdragna tidsschemat. Publiken uppskattade detta med en timmes serviceuppehåll i Liatorp efter de tre första sträckorna vilket gjorde att man hann med att se mer än en specialsträcka. Baksidan av detta var att lördagen blev lång för de tävlande. En som hörde av sig ville inte gnälla utan menade att hans åsikt mer skulle tas som möjlighet att förbättra.

    -Anlände till Liatorp cirka 09.30 och hade besiktigat klart tre kvart senare. Lång väntan på starten som skedde några minuter efter 13.00 och tack vare uppehållet på mitten kunde inte hemfärden påbörjas förrän runt 18-tiden. 

    Att detta var lång tid är svårt att säga emot på och att publiken gillade upplägget köper inte min källa.

    Fattar grejen med publik, men fortfarande är det vi som tävlar som står för merparten av inkomsterna och slutar vi lär där inte komma så mycket publik!

    Som alltid finns där två sidor av myntet…

    *

    En som var på plats i lördags var Simon Dahlqvist och så även hans kamera. Tyckte Simon tog ett lite annorlunda grepp med sina bilder och struntade helt i sladdande bilar. Istället skildrade han ”Silverratten” på ett annorlunda sätt så varsågoda.

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    Foto: Simon Dahlqvist

    *

    När delar av Ekebygropen var snötäckt för två veckor sedan fick Eskilstuna MK skjuta upp ”Aprilsprinten” till i lördags. Pierre Skytt rapporterar: Med gott väder och mycket folk och glada rallyåkare på plats kunde Eskilstuna motorklubb starta upp säsongen på allvar. Den slinga som kördes denna gång var något mer teknisk och uppskattades mer av vissa och mindre av några som fann det lite besvärligt att mästra runt vagnarna på ett snabbt sätt.

    Foto: pierre Skytt

    I fjol när finalsprinten kördes stod det mellan hemmaåkaren Johan Rudengren och den trevlige Östgöten Jari Saarinen. Saarinen som då satt i en Mitsubishi Evo 10, en bil som inte har samma kapacitet som Rudengrens Skoda R5, kände sig slagen på förhand  då också Johan tog hand om segern. Nu har Saarinen en Hyundai R5 och slogs på samma villkor och fick klämma åt Rudengren med bisittare Martin Kylestorp på hemmaplan.

    Men det var en tät fight då de endast skiljde en tiondel efter första genomkörningen till Rudengrens fördel, båda förbättrade sig varje gång, Jari var snäppet bättre och slutmarginalen blev 2,4 sekunder till Saarinens fördel.

    Foto: pierre Skytt

    – Nu fick jag visa att jag inte bara pratade senast, utan att jag kunde ta Johan i likvärdiga bilar, sa en glad Jari efter målgång, Vi såg den här tävlingen som ett bra test inför kommande helg på Gotland, avslutade Jari som hade Lena Nordh i högerstolen.

    En som stod ut och visade fin kapacitet var Eskilstuna MKs egen Pontus Florin som för första gången provade en fyrhjulsdriven Mitsubishi Evo 3. Pontus som tidigare visat klass i tvåhjulsdrivna klassen, kom att bli 5:a hos de fyrhjulsdrivna vagnarna.

    – Vi provar oss fram lite och kör tävlingar i närheten så får vi se hur det utvecklar sig, menade Pontus som verkade säker i hanteringen av den nya bilen.

    I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen kom Stefan Hanhela med gott självförtroende i sin nyinförskaffade VW Golf till start. Och slutade trea i klassen med hustrun Elisabeth till höger.

    – Tyvärr tappade vi bort segern i ett par svängar där det gick lite brett, men vi är nöjda med insatsen och bilen fungerar bra inför Gotland nästa helg, sa Stefan efter målgång.

    Strax efter, på fjärde plats kom Mattias Tyrbjörn i Opel Corsa med sonen Alexander Braneby i högerstolen. Segrare i klassen blev Elias Lundberg från Sala i Ford Fiesta. Hos B-förarna för trimmade bilar kom Rasmus och Linus Pettersson i Volvo 940 att vinna. 

    Hos C-förarna kom ett av tävlingens två Sundsvallsekipage in som segrare, Tobias Bergström med Joakim Rönnberg i Volvo 940. Tobias som kommer från Drifting och annan bansport gjorde en topprestation genom sin klasseger i sitt första rally.

    Ekonomiklassen vanns av Rickard och Stina Mossberg från Katrineholms MK i VW Golf. I VOC för A-B förare vann Magnus Lundqvist med Urban Grunnegård från Laxå i Volvo 940. Från Films MK i en Volvo 850 körde segraren hos C-förarna in med Rasmus Eriksson och Jonathan Johansson bakom spakarna. Ungdomsklassens segrare blev Hugo och Stefan Carlberg från Fagersta i Volvo 244. Sprintrallyn är uppenbart populära och är här för att stanna. Många lever upp ordentligt och ser det som det ända rätta, medan andra ser det mer som ett test inför ”riktiga rallyn”. 

    *

    När Jørgen Hansen i förra veckan gick ut och meddelade att han nu lägger hjälmen på hyllan gick en stor dansk rallyepok i graven. Redan i början av 60-talet började Jørgen tävla och då precis som jag rallykört, med en Opel Kadett A. Efter detta har det blivit otaliga tävlingar för den gemytlige dansken och de senaste åren har han varvat mellan Appendix k BMW M3 och en vass Porsche 977 GT3. Han har även varit en flitig gäst i de sydsvenska RS-tävlingarna och hans nästa sista framträdande blev i SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint”. Helgen efter kördes premiären för Yokohamamesterskabet i Avedøre och det var efter detta som beslutet fattades att nu var karriären över. Att Jørgen de senaste åren inte siktat på pallen har alla förstått då tempot sjunkit, men det kanske inte så många haft kännedom om, är att han drabbats av både nedsatt hörsel och tuffa Parkinsons sjukdom.

    Foto: Tommy Svensson

    Det är med tungt hjärta som jag beslutat stoppa och har därför också avanmält mig till kommande Hässleholms GP, berättar Jørgen för Rally.DK.

    Rally har varit mitt liv så detta är mitt livs svåraste val!

    Å SMK Hörbys vägnar säger jag stort tack Jørgen för att du hann med ett sista besök hos innan du tog ditt svåra beslut. Om du ändå ändrar dig så är du alltid välkommen hit, om inte som tävlande så kan du alltid vara ”tillskuere” och skänka ”hygge” till vår tävling!

    *

    Lite mer från dansk horisont och då med nya Hyundai-föraren Ib Kragh som avsändare. Till det danska rallyutskottet har han förslag på ändringar i startproceduren på rally med ”rundbaneløb”. Han förklarar hur komplicerat det är att starta en sträcka med Rally2/4-bilar, där knappar ska tryckas i exakt rätt följd för att göra bilen startklar, något som tar cirka tio sekunder. Nu önskar Ib att funktionärer ger föraren minst denna tid att ge sig iväg från startlinjen fram till att tidtagningen påbörjas. I dag måste man chansa lite på tiden när man ska starta så att allt är klart, blir det då något lite uppehåll får allt göras om igen. Detta kanske samtidigt som klockan börjat räkna ner…

    *

    I år gick Mattias Ekström ut och meddelade den tunga nyheten att hans pappa Bengt Ekström förlorat kampen mot sin cancer. Mattias skrev. Idag är det och var 69:e födelsedag för min pappa Bengt. Igår pratade vi i telefon, och som alltid var han full av glädje och motivation för nya projekt och att dela idéer. 100% klar i huvudet och bara älskar att driva vårt gemensamma företag, höra senaste familjenyheterna, tänka på hans gamla BMW bilar och såklart följa min motorsport i allmänhet. Ingen tid att tänka på att fira hans födelsedag, frågar istället mer om de senaste familjenyheterna.

    Foto: EKS/McKlein

     I morse orkade hans kropp inte kämpa mot sina hälsoutmaningar längre och han gick bort i vårt hem. Det gick så fort de senaste dagarna och kom som en chock att han inte finns där längre.” Att Bengt med ett långt förflutet i motorsporten kanske främst som rallycross-förare varit ett enormt stöd för Mattias är välkänt och som gett honom det mentala mantrat ”att aldrig ge upp” berättar EKS-profilen.

    Även nu är han i himlen känner jag mig fortfarande så stolt över att han aldrig gav upp!

    *

    Ken Block/Alex Gelsonimos ”Olympus Rally”  i amerikanska mästerskapet slutade med ett minne av att ha upplev 12G. I fajten om ledning med Brandon Semenuk tog det slut bland bastanta träd på tredje sträckan.

    Foto: Privat

    Så här ville vi inte att rallyt skulle sluta men lyckligtvis är både jag och Alex oskadda, något man tyvärr inte kan säga om vår Hyundai WRC, berättar Block.

    – Jag hade helt enkelt för kul i bilen och ”pushed it too hard”…

    Nu blev det dubbelseger för Subaru genom Semenuk och Travis Pastrana.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.