Oliver kan komma på pallen menar Kruse, Neuville stöttar Barncancerfonden, Pajari gör vad Tom K. inte kunde, mer folk behövs i Umeå och skånsk digital SSRC-premiär!

Blogg

När Hyundai körde sin avslutande test inför Rally Sweden var SVT och Jonas Kruse på plats för att känna lite på stämningen i teamet som efter Andrea Adamos avgång sent i höstas varit lite orolig. Så klart hade SVT  Oliver Solberg i fokus i sin första WRC-start på hemmaplan.

Foto: Okänd

Lika klart är att frågan om stämningen i teamet kom upp och Thierry Neuvilles påhopp på Oliver efter det avbrutna Monte. På Kruses fråga svarade #2.

    Vi kan inte hålla på så här. Ska vi försöka vinna rallyt måste vi lösa detta snart, innan rallyt startar. Jag måste sätta mig ner och prata med Neuville.

    Kruse utvecklar detta och menar att man inte säger så som belgaren gjorde om en teamkollega och lägger till.

    – Allt kanske inte är inoljat och fungerar så bra i Hyundai just nu…

    Från testet rapporterades också SVT att Olivers bil stod mycket under tältduken plus att en lättare avåkning innebar mycket stillastående för honom och Elliot Edmondson. Kruse är dock hoppfull om bara Oliver känner förtroende för sin i20Rally1, kartläsare och noter.

    Om allt det fungerar så kan det faktiskt bli en pallplats i rallyt, menar SVT:s rallyorakel.

    Foto: privat

    Idag startade reken på sträckorna i Västerbotten och så klart då även för Oliver och Elliot.

    Mycket snabbt, många ” höger 6” och ”vänster 6”, riktigt kul. Kommer att bli  fantastiskt att köra här i ”full speed”, konstaterar svenskhoppet belåtet.

    Foto:: Romain Thuillier Hyundai Motorsport GmbH

    Mer Thierry Neuville som tagit som tradition att i varje WRC-tävling han kör (det vill säga alla) dela ut bidrag baserat på placeringen till något välgörande ändamål. I helgen har han valt ut Barncancerfonden som mottagare av lite extra pengar.

    – Jag är glad över att kunna stödja en bra sak, förklarar Neuville.

    Med andra ord är det postivt för fonden ju bättre det går för Neuville och Martijn Wydaeghe i helgen.

    *

    2020 blev SMK Hörbys Tom Kristensson Juniorvärldsmästare där det stora priset var en ny Ford Fiesta Rally2 och fem ”fria starter” i WRC2 plus däck för säsongen 2021.

    Foto: Junior-WRC

    blev ett stort steg för Tom och som han i efterhand också konstaterat, lite för stort. Att komma från den lilla Rally4-Fiestan till den betydligt häftigare Rally2-varianten och dessutom göra detta under M-Sport Fords-tält blev inte så lyckat som alla, inklusive Tom hade hoppats.  Nu landade han dock på fötterna och är till 2022 beredd att göra ett omtag om sin kommande karriär.

    WRC2-säsongen blev så här långt en parantes men det man måste ha med sig, är i vilken svår sits J-WRC-vinnare sätts i med pressen att ta jättesteget upp. Få är också de som verkligen lyckades slå sig in direkt i nästa högre klass, för de flesta som ändå fortsatt med rally, har det tagit flera år i och vissa fall till och med abrupta avslut innan man lyckats etablera sig i toppen.

    Foto: Tommy Svensson

    För Emil Bergkvist som vann 2018 blev det bara två tävlingar med R5-Fiestan i WRC2 året efter, först i Rally Sweden och där sedan andra platsen i Portugal blev säsongsbästa. De spanska bröderna Solans, Nil (vinnare 2017) och Jan (2019) har inte heller de lyckats etablera sig i WRC2-klassen så Tom är i verkligt gott sällskap. Bara två förare har istället valt att försvara juniortiteln, båda är dessutom svenskar, PG Andersson och Patrik Sandell men där endast PG lyckades. Men det dröjde tre år, 2004 till 2007 innan uppdraget lyckades. Nu gör finländaren Sami Pajari samma sak i år och med den absoluta målsättningen att bli den förste att återigen vinna J-WRC med nya juniorbilen, Ford Fiesta Rally3.Foto: Junior-WRC

    När han vann i fjol var han yngste segrare med sina 19 år och förklarade nästan direkt att han skulle fortsätta i samma klass även 2022. Ett beslut som förvånade många men som faktiskt är väldigt logiskt och hade samma möjlighet öppnat sig för Tom ifjol, hade detta troligtvis ändrat spelplanen för Hörby-föraren. WRC3 med Rally3-bil är klassen som inte fanns då men nu är ett naturligt och säkerligen mycket utvecklande steg mellan 2WD och 4WD.

    För mig var det helt logiskt att gå från Rally 4 till Rally3, helt rätt hoppas jag, förklarar Pajari som gjorde debut i Rally3-Fiestan med seger i Rallye Monte Carlo.

    Som skäl anger han exakt det som jag redan beskrivit, att lära sig 4WD-körning i en lugnare miljö än WRC2. Dessutom kan det bli bonus att stå där som vinnare och detta med en ny Rally2-Fiesta att hämta ut för 2023.

    Länge tittade vi på WRC2 med vinstbilen men efter att vi räknat på säsongen och pratat med folk i branschen kom vi istället fram till den här lösningen, som jag också tror är bästa valet för mig, berättar Pajari för DirtFish.

    Nu har Pajari dessutom en fördel gentemot Tom, åldern. När säsongen är slut har han ännu inte fyllt 20 år medan Tom är tio år äldre, med andra ord kan Pajari till skillnad från Tom välja att skynda långsamt. Under året hoppas han också kunna köra tester, kanske till och med några tävlingar med Rally2-bilen. Målet sticker Pajari inte under stol med, att bli världsmästare i rally. På vägen dit konstaterar han samma sak som Tom också gjort med sitt omtag för året, att  ett steg i sidled samtidigt kan innebära ett steg framåt…

    *

    Med bara någon dag kvar till att Rally Sweden drar igång verkar det fortsatt vara akut brist på funktionärer. På sociala medier förekommer ständigt uppmaningar att anmäla sig för ”tjänst å rallysportens vägnar” men tydligen med allt för få som nappar på att få ett gratis rallypass och mössa. Ändå har två sträckor strukits vilket logiskt sett borde innebära att personalen där, kan fördelas på återstående sträckor. En i högen av av uppmaningar att bli funktionär är denna , ”Behöver säkerhetsfunktionärer som hjälper oss att anvisa publik till rätt platser och kolla så att de står rätt.  Det är fredag den 25 feb som gäller, från 07.00 till ca kl 20-tiden. Man måste vara minst 18 år. För besväret får man rallypasset som ger inträde till alla sträckor inkl publiksträckan och serviceplatsen resten av rallyt, och lite andra tillbehör.  Skicka PM eller ring mig på 0706949766”.

    Att det verkligen jäktar behövs nog inte förklaras…

    *

    Från Västerbottens snö och kyla som inte blir så svår under rallyhelgen enligt yr.no , runt noll grader med minus på natten till Österlens rallypremiär är steget långt. Fast alla som någon gång besökt ”Simrishamnsmixen” i år den 9 april, vet att det oftast är samma klädkod som gäller där som på ”Svenska”. Årets upplaga som innebär återstart efter två inställda år, ingår i Sydsvenska Rallycupen och DM för såväl Södra som Småland. 136 kilometer lång och med 38 kilometer typiska ”Simrishamnsvägar” är vad som erbjuds. Intresset verkar inte heller vara något att klaga på när det redan nu är över 20 anmälda till Simrishamns MK:s klassiker.  Klubben var först med funderingar kring ny teknik och hade redan för 2002 klart med digitalt tidkort/roadbook ihop med Resultatservice.Foto: Tommy Svensson

    Nu blev tävlingen inställd och istället blev SMK Hörby i fjol med ”TV-Svängen Light” först ut att prova systemet. Nu är det däremot dags även på Österlen och i inbjudan kan man läsa vad som krävs av de tävlande, ” Om du vill köra Simrishamnsmixen 2022, så måste det finnas en smartphone med Android eller iOS (Apple) och med internet uppkoppling i din tävlingsbil.  Se nu till att det finns ström i bilen eller powerbank till din telefon, utan den får du bryta tävlingen!!  Varför gör vi detta?  Det behövs bara ett ord: FUNKTIONÄRSBRIST!
    Men vi gör även detta för att vi vill vara med i arbetet att digitalisera rallytävlandet.”.

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.