Oliver i rek-krock, Tom K, ska ha "fun", Kalle, Teemu, Emil mina tipsvinnare, Kruse/Wallberg laddar för späckad rallyhelg, RX-Klara får tjejsällskap på Spa, Malm öppnar för Grupp F i VEC och Felix R. kör Porsche på Mantorp.

Blogg

Idag avslutas reken för Secto Rally Finland och i detta läge brukar det vara tunt med dramatik att rapportera om, men så inte idag. På en av sträckorna fick Oliver Solberg möte med en mindre lastbil och uppenbarligen var det omöjligt att undvika en krock.

Foto: Okänd

Trots att Oliver och Craig Drews Subaru precis som lastbilen fick kraftiga skador, undkom alla inblandade oskadda. Dröjde inte heller länge förrän teamet skaffa fram ny rekbil så att notskrivningen kunde avslutas.

    Foto Hyundai Motorsport GmbH

    Oliver förklarade lite senare hur glad han var över att ingen kom till skada.

    Vi bytte bara till en reservbil och fortsatte göra noter och nu ser vi båda framemot morgondagens start!

    *

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Samma problem har inte drabbat den andre svenskbilen med Tom Kristensson och David Arhusiander utan här har jobbet flutit på som planerat.

    Mycket variation på vägarna, både karaktär och underlag, berättade Tom redan igår.

    – Här finns allt från klassiskt bred typisk ”Finlandsväg” till smala bitar med mycket lösgrus överst. Detta har jag faktiskt aldrig upplevt här förut…

    Efter onsdagens genomgång av sträckorna menade Tom att ett intressant rally är att vänta.

    Blir också mer taktik än tidigare år och utmaningen blir att hitta inställningar på bilen plus en körstil som fungerar på alla dessa olika typer av väg!

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Efter att ha avslutat dagens notskrivning meddelar SMK Hörby-föraren, återigen.

    En sak är helt klar, detta kommer att bli magiskt. Dessutom en stor erfarenhet och väldigt mycket ”fun”!

    *

    Då är det dags för årets sista nagelbitarhelg (för min del iallafall eftersom Tom och David avslutar säsongen i helgen) och med detta ska det även levereras ett WRC-tips. Så spännfast säkerhetsbältena, på med hjälmen så åker vi.

    WRC.

    1. Kalle Rovanperä Toyota

    2. Craig Breen Hyundai

    3. Ott Tänak Hyundai

    4. Esapekka Lappi Toyota

    5. Elfyn Evans Toyota

    Ett tips utan Sebastien Ogier känns lite som hål i huvudet, men som Latvala avslöjade så är fokus helt på en åttonde VM-titel för ”Seb”.

    Fotot: Toyota Gazoo Racing WRT

    Med detta i skallen låter han resten av gänget göra upp om pallen och där jag istället tror Kalles ”flow” räcker för en tredje seger.

    WRC2.

    1. Teemu Suninen Polo

    2. Mads Østberg Citroën

    3. Jari Huttunen Hyundai

    4. Oliver Solberg Hyundai

    5. Tom Kristensson Ford

    Foto: Henrik Åkeson

    Mitt tips var från början Nikolay Gryazin som nu är åter i R5 Polon men hans allt annat än stabila uppträdande tror jag gör honom poänglös i helgen. Oliver med ny kartläsare och en trist rad av brutna tävlingar, hoppas jag tar ett omtag på sig själv och fokuserar mer på en problemfri tävling än på pallen.

    Foto Hyundai Motorsport GmbH

    Brukar välja bort Tom och David Arhusiander för att inte öka pressen. Men med några naturbesök av kompisarna i klassen plus problemfri och bra känsla i Fiestan efter Skillingaryd, så är femte platsen högst sannolik, kanske ännu högre…

    WRC3.

    1. Emil Lindholm Skoda

    2. Eerik Pietarinen Polo

    3. Mikko Heikkilä Skoda

    4. Teemu Asunmaa Skoda

    5. Egon Kaur Polo

    Foto: Emil Lindholm Rally

    Som nykorad mästare måste tipset gå till Emil med Reeta Hämäläinen i Skodan. Men vem som helst av de andra trea blåvita-förarna har möjlighet att vinna i helgen, dagsformen avgör. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    SVT Sport har laddat upp bra inför Finlands-helgen där Maria Wallberg och Jonas Kruse sitter i Rallystudion. Än har väl inte riktigt årets SM-åtta ihop med Maja Bengtsson i Team NYBEs Toyota, kommit ur sin ”glass och ballonger-mode” efter fjärde platsen i Skillingaryd, men ändå så pass att det som vanligt kan levereras kloka synpunkter under de sju sträckor som sänds live av SVT. 

    SVT sänder enligt följande:

    Fredag: 

     1. SVT1/Play, 12.15-13.30: Motorsport, rally-VM, Finska rallyt Specialsträcka 1

     2. SVT1/Play, 16.00-17.00: Motorsport, rally-VM, Finska rallyt SS3

    Lördag:

     3. SVT1/Play, 09.30-10.30: Motorsport, rally-VM, Finska rallyt SS9

     4. SVT1/Play, 16.30-17.30: Motorsport, rally-VM, Finska rallyt SS13

     5. SVT Play, 19.00-20.00: Motorsport, rally-VM, Finska rallyt SS15

    Söndag: 

     6. SVT1/Play, 08.30-09.30: Motorsport, rally-VM, Finska rallyt

     7. SVT1/Play, 12.00-13.30: Motorsport, rally-VM, Finska rallyt SS19.

    *

    Foto: FIA RX2e

    Klara Andersson får tjejsällskap när hon gör debut i World RX:s elbil-avdelning RX2e i Belgien och Spa-Benelux nästa helg. Svenska Olsbergs är de som bygger bilarna och i en likadan som Klaras säter sig Extreme E-föraren Christine Giampaoli Zonca eller ”Christine GZ” som hon ofta omnämns som i de här sammanhangen.

    Foto: FIA RX2e

    Samma ”CZ” som Ida Lidebjer Granberg läste noter åt i helgen som gick i en spansk rallytävling. Spa innebär premiär för ”CZ” i rallycross men där hon menar hennes erfarenheter av ”off road-rallyn” kommer att vara en stor fördel för den 27-åriga italienskan som är uppväxt  på Kanarieöarna. Även en annan av tjejerna i Extreme E, spanjorskan Laia Sanz sätter sig i en av elbilarna på Spa för att mäta sig mot SMK Hörby-Klara.

    Foto: Extreme E

    Sanz är annars mest van vid att tävla på två hjul och har vunnit VM i trial för damer inte mindre än 14 gånger.

    *

    Efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckades till slut Ted Malm få igång ”sin baby” Volvo Euro Cup och nu är det bara finalen kvar. Sista helgen i oktober körs Sachsen-Rallye som även är final i Tyska Mästerskapet och då med 16 mil asfaltsträckor. På klassisk bilmark med Zwickau som start/målplats  och som en gång hyste Trabantfabriken ska VEC:arna samlas och som faktiskt så här långt är största klassen i rallyt.

    Foto: Volvo Euro Cup

    Ändå är det bara 12 anmälda vilket gjort att Malm öppnar upp även för GruppF-Volvo som test för framtiden.

    Alla Volvo Euro Cup-ekipage har en rabatterad startavgift till 607 Euro istället för ordinarie 890 Euro. Plus att vi vid anmälan får tillbaka 50 Euro så egentliga summan är 557 Euro, berättar Ted och fortsätter 

    Det skulle vara härligt att se några fler anmälningar från svenska team som vill testa på detta med att köra utomlands. Är du sugen men har 1000 frågor så är du välkommen att höra av dig till ted@tedmalm.se alternativt 0761191804 efter 16:00!

    Lite ”back to the roots” blir det för Felix Rosenquist när han byter ut sin USA-McLaren Arrows bil mot en Porsche och gör comeback på Mantorp. Felix är gästförare i Porsche Carrera Cup och kommer dit direkt från finalen i IndycarLong Beach i Kalifornien. För Värnmamoföraren är det tredje gången han agerar gästförare, först i premiären på Ring Knutstorp 2017 och senare samma år på hemmabanan Scandinavian Raceway. Han vann då tre av de fyra race han ställde upp i.

    Foto: Porsche Sverige

    Det här blir mitt tredje besök i Carrera Cup och det börjar kännas som en fin tradition, berättar Felix.

    En imponerande nivå på gästförarna som har bjudits in de senaste säsongerna. I år verkar det vara fokus på racers från Indycar, vilket såklart är extra kul!

    Mästerskapet är dock avgjort och Lucas Sundahl är klar vinnare viltet gör att ingen behöver köra taktiskt i helgen.

    Att se Felix Rosenqvist i duell med vår nykrönte och fyrfaldige Carrera Cup-mästare Lukas Sundahl blir något alldeles extra. Det blir dessutom fortsatt hård kamp om silver- och bronsplatserna i mästerskapet mellan Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Emil Persson, menar Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.