Oliver diskad men ändå moralisk Höljes-vinnare, blir World RX med el flopp eller flipp, Pajari kör WRC2 i Rally Finland, M-Sport vill se ett ändrat Safari, Tom K. har smält punkteringen siktar nu på Polsk rallytitel, MRF-basen fick glädjefnatt och inställt i NM!

Blogg

Med bilden av en lyckligt gråtande Oliver Solberg efter seger i Höljes på näthinnan gjorde att besvikelsen över Tom Kristenssons olyckliga punktering i ERC Rally Liepaja förbleknade lite. Men bara en liten stund senare förbyttes bilden då teknikerna upptäckte att Olivers Hyundai var för tung (?) och istället för kanske den lyckligaste dagen i hans liv blev det exakt tvärtom. Då hade den lite otursförföljde WRC-föraren redan förklarat.

Foto: Red Bull Content Pool

Det var en stor lättnad, jag har haft en tuff tid i rally-VM nu och det känns så skönt att äntligen få vinna och att göra detta tillsammans med Hedströms, det är helt underbart, sprudlade Oliver.

    Foto:AtWorld / Michael Jurtin

     Men så kom chocken, hasplåten var tre kilo för tung och Oliver fråntogs segern som istället gick till Hyundai-kollegan Anton Marklund. Att Oliver var otröstlig efteråt är inte svårt att föreställa sig men ändå kan ingen ta ifrån honom att han var ”Kung av Höljes”. Utan att vara tekniker har jag ändå svårt att se att det var på grund av de tre extra kilona som han släpade på hela helgen som gav seger utan mer att han visade vilken talang som finns hos ”Petters gutt”. Teamchefen Peter Hedström håller med.

    Oliver kommer ändå vara allas moraliska segrare, det är ju inga fördelar av att ha en för tung bil!

    Foto:AtWorld / Michael Jurtin

    Inför de dryga 22 000 åskådare blev det nu andra segern för Marklund som ser ut att gå mot guld i Euro RX. 

    Sjävklart är det inte så här man vill vinna och jag är verkligen ledsen för Olivers skull då han körde fantastiskt bra hela helgen, berättade Marklund efter sin  lite oväntade triumf.

    Jag vet hur fruktansvärt dåligt han mår just nu då jag råkade ut för samma sak i Norge när jag skulle vunnit första gången i World RX för fem år sedan. Nu är det som det är och för mästerskapet är detta så klart kanonbra!  

    Tvåa efter ”viktchocken” blev Jean-Baptiste Dubourg och längst ner på pallen, Andreas Bakkerud. Besviken var även Johan Kristoffersson som fick punktering i finalen men som enkelt konstaterade.

    På ett ställe där jag aldrig fått punktering tidigare. Jag hade gärna kört några varv till…

    Då hade Johan under ”Magic weekend” för ovanlighetens skull haft lite småstrul med sin Polo RX.

    Jag fick inte riktigt den där go’-känslan som vi hade här förra gången, menade Johan som nu går i väntan på World RX-premiären.

    Att det var Oliver som var först över mållinjen var helt Ok enligt Johan även om han sedan blev utesluten.  

    Oliver körde fantastiskt bra och förtjänade absolut att vinna, menade Johan.

    Ingen lyckad avslutning på helgen i nordöstra Värmland för skåningen Stefan Kristensson som i sista kvalet till semifinal fick styra av banan med ”eld i baken” på Supercar Fiestan. Då hade redan dansken Ulrik Linneman gjort samma sak dock utan eld. Pallen blev det för Nils Andersson (bilden) och Isak Sjökvist i RX2e och då som tvåa och trea. Vann gjorde belgaren Viktor Vranckx.

    Foto:Qinigan

    *

    Någon uppvisning av de nya World RX-bilarna blev det inte i Höljes trots att detta var lite av planen för någon månad sedan. Tiden har varit allt för knapp och hos Volkswagen Dealer Team Bauhaus i Arvika jobbas det febrilt för bli klar med de tre bilarna för premiären på Nürburgring.

    Det här är det största projektet vi har gett oss på under mina drygt trettio år i branschen, berättar Tommy Kristoffersson.

    Det går i princip dygnet runt nu  och första bilen är nästan färdig för test, den andra bra på gång medan den tredje väntas anlända till verkstaden inom kort!

    Inför Höljes besökte tre av FIA:s representanter KMS för på plats kolla hur läget var och att det är jäktigt är som Tommy konstaterade, bara förnamnet. FIA:s hopp är nu att det blir full grid i Tyskland förklarar Karl-Heinz Goldstein en i FIA-trion.

    Foto: KMS

    Hoppas att teamen hinner i ordning i tid, trots ganska lite tid för tester, och att vi får se bra och spännande race!

    I Höljes var det mycket snack om hur de nya elbilarna kommer att tas emot av publiken och där de inblandade själva är mycket mer positiva, än många röster på läktaren medan Iiro Palmi hos FIA menar.

    Många pratar om att vi förlorar en dimension i och med ljudet, även om de här bilarna också kommer att ha ljud. Då behöver vi kompensera det, med ännu mer spektakulära prestationer på banan och professionella arrangemang, till exempel i form av duktiga speakers som skapar spänning med sitt kommenterande.

    Tommy Kristoffersson ser också en intressant framtid för rallycross.

    – De nya bilarna kommer att ha en enorm prestanda. Det kommer att gå undan och bli tuffa fajter!

    Foto: CE Dealer Team

    I dag är allt spekulationer men när första heatet i Tyskland om en knapp månad smäller igång, då vet vi svaret. På plats i Höljes dock utan att få köra något var Klara Andersson, SMK Hörbys RX-ess. I par med Niclas Grönholm var Klara en som ville visa upp sig och deras nya CE Dealer Team. Så klart hade det varit roligare att få gjort det på banan…  

    *

    Mitt inne i slutstriden om Junior-WRC 2022 väljer tredje placerade Sami Pajari att splittra sitt fokus. Pajari har redan kört i WRC2 (Sardinien som femma) med en Skoda för Toksport och nu blir det samma sak i Rally Finland. Tävlingen ingår inte i  J-WRC som istället valt kommande Rally Estonia som näst sista tävling före finalen i Grekland.

    Foto: Skoda Motosport

    Upp till ledande britten Jon Armstrong har Pajari 21 poäng som bara är en enda poäng före tvåan Lauri Joona.  Nu vet jag inte om det är rätta receptet för att bli världsmästare att hoppa ut och in i olika bilar, men uppenbarligen tror Pajari och staben bakom den AKK-sponsrade talangen att så är fallet. Mer förståeligt att han även åker med Skodan i Spanien som är efter Grekland men Pajari verkar inte hålla med mig.

    En fantastisk möjlighet för mig att få köra på hemmaplan i en sådan här bil och jag ser stora fördelar att mixa säsongen!

    Så var det med den saken, jag hade fel igen…

    *

    Att alla WRC-teamen utom Toyota tyckte att årets Safari Rally Kenya inte var ett så lyckat arrangemang är ganska förståeligt, lägger man beslag på de fyra första platserna skulle det vara konstigt om man gnällde. M-Sport Fords Richard Millener är också den förste att gratulera ”The Latvala squad” till krossen i Kenya, men menar samtidigt. 

    Toyota knäckte oss fullständigt men det som ställde till mest problem var en bana som mer eller mindre medvetet  lagts där det fanns mycket ”feshfesh”.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Millener pekar på att i fjol körde Kalle Rovanperä fast i den här lösa sanden vilket borde gjort att man från arrangörshåll tänkt om.

    I år klarade vi oss från detta, men två Rally2-bilar svalde så mycket sand via luftfiltret att motorerna rasade! 

    Nu är Millener orolig för att den superutmanade tävlingen gräver sin egen grav delvis med hjälp av ”feshfesh”. Till DirtFish förklarar britten.

    Redan idag kostar tävlingen massor av pengar för teamen som får flyga bilarna till Nairobi vilket vi så klart kan hantera. Men hur många deltagare kommer att köra i WRC2 dessutom med minimal chans att komma i mål? 

    Nu är han inte ute efter att tvinga bort Safari ur WRC-kalendern utan menar istället att arrangören i hop med WRC måste hitta lämpligare sträckor än de nuvarande.

    Gäller att hitta rätt balans, det här var inte okej! 

    Inte utan att jag tänker tillbaka på allt gnäll över Rally Swedens sträckor genom åren. Minsta lilla grus på reken, meteorologer som utlovade blidväder eller för låga alternativt för lösa snövallar så ropades det direkt på avmarsch ut ur kalendern. Onekligen känns det med facit i hand som mer än lite orättvist…

    *

    Att det allra mesta strålkastarljuset i ERC Tet Rally Liepaja föll på hemmaföraren Martin Sesks efter sin fantastiska seger efter tolva raka sträckvinster, är helt naturligt. Men ändå lite kul att man i lettisk media ser att Tom Kristensson beskrivs som ”Zviedru vadošais braucējs” (svenske toppföraren) och att Sesks tempo i förhållande till detta imponerade stort på inhemsk media.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Med lite distans till det hela så är ändå Tom och kartläsare Andreas Johansson nöjda med helgen.

    -Punkteringar är något man får räkna med i den här branschen, speciellt då man kör grussträckor andra varvet då stenarna börja komma fram, är Hörby-förarens analys.

    Viktigast för honom är trots allt milen i Kowax 2BRallys Hyundai R5 och all erfarenhet som följer med detta.

     Vi har presterat bra och jämna tider på sträckorna, visat att vi hänger med i den absoluta toppen mot de något modernare Rally 2 bilarna.

    De tappade EM-poängen spelar ingen roll för Tom som aldrig planerat för ERC-serien. Värre för Kowax-kompisen Nil Solans som fick se avståndet öka till rallytvåan och ERC-ledaren Efren Llarena. 46 poäng skiljer inför Rally Roma di Capitale och bakifrån pressar Simone Tempestini som blir livsfarlig på sin hemmabana. Solans poängchans försvann på samma sträcka som Tom då även han letade upp samma sten för att lufta hjulet. Tom bekräftar att poängen var mer eller mindre underordnad betydelse.   

    Detta spelar inte någon roll,eftersom vår plan för året är att endast köra en EM-tävling till, Rally Barum i Tjeckien i slutet av augusti!

    Foto: Red Bull Content Pool

    Idag anlände teamet till finalen för polska grusmästerskapet som körs i grannlandet Litauen. Här ska man matcha fram mästerskapsledarna Tom och Andreas till totalseger i mästerskapet är det tänkt.

    Skönt att bilen är hel då rallyt drar igång redan på fredag för att avslutas på lördagen, berättar Tom som redan hunnit kika på lite videos från sträckorna.

    Det är väldigt fina och ganska snabba vägar även här…

    Rally Žemaitija” körs utanför den lilla staden Kelmé cirka 13 mil rakt in i landet från hamnstaden Klaipeda. 37 mil långt varav elva mil utgör de 14 specialsträckorna med lite annorlunda upplägg, bland annat då de två sista sträckorna på fredagen körs i mörker. 

    Dessutom bara två sträckor som dubblas,  så i ”regroupingarna” ändras startordningen  för att det ska bli lika för alla, förklarar Tom.

    Han och Andreas är enda svenskar bland de drygt 80 ekipagen som annars är jämnt fördelat mellan Polska och Litauiska ekipage. Men där finns faktiskt även ett från Ukraina och ett från Irland. Serhil Potilko kör en Skoda Rally2 medan medan Irlands flagga syns på Josh McErleans Hyundai och för 23-åringen är detta ”shake down” inför Rally Estonia helgen efter.

    Foto:Lollo

    Samma sak som när han och co-driver James Fulton i vintras körde LBC-Ruschen i Lima inför Rally Sweden. 

    *

    Nog för att Martin Sesks var överlycklig efter sin seger inför alla hemmafans. Ändå var detta bara skuggan av reaktionerna från däckltillverkaren MRF:s teamchef som inför Rally Liepaja släppt in Sesks i teamet i hop med Efren Llarena.

    Foto: MRF

    Den indiske gentlemannen kunde omöjligt hålla tillbaka alla känslor över den den här viktiga framgången för det indiska gummit…

    *

    Lika glad är man inte i Norge där det nu kommit besked att sjätte deltävlingen i Norska Mästerskapet, ”Rally Sokndal” den 19-20 augusti ställs in. Något skäl till att näst sista tävlingen i NM ställs in har inte getts och nu återstår bara finalen, ”Rally Hedemarken” i Hamar  16-17:e september. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com