Ogier utmanar Loeb i Portugal, Alzenau har ögonen på Tom K., "Glad Sport" favoriter när det är "Rally på Vestfyn", 12 VEC-bilar gör Malm mindre nöjd, HGP tv-sänds, grus i Asfalt-SM innebär lite sladd och ÄMK :s långa serviceuppehåll gillas av tävlande!

Blogg

Som väntat antog Sebastien Ogier utmaningen från Sebastien Loeb och plockade upp den kastade handsken genom anmälan till WRC Vodafone Rallye Portugal. Därmed är det upplagt för en ny ”jättarnas kamp” 19-22 maj och i den första var det som bekant Loeb som avgick med segern i Rally Monte Carlo. Det enda trista i detta är att Esapekka Lappi får stå tillbaka för Ogier då de båda använder samma bil. I Monte slutade Ogier tvåa och utan att ha pratat med honom är jag ändå tämligen säker att detta drev in en tagg i hans ego.

Foto: Toyota Gazoo Racing

I Portugal har Ogier psykotiskt övertag med sina fem segrar (lika många som Marrku Alén) mot Loebs två och detta gap vill han säkert se till att bibehålla. Vad den lite oplanerade starten innebär för resten av året är oklart och före premiären förklarade Ogier att han tänkte köra fem WRC-tävlingar under året. Då nämndes aldrig Portugal och om denna tillkommer eller ersätter någon av de tänkta har inte tillkännagetts. Klart är att han inte kommer att köra varken i Grekland eller Japan då detta krockar med hans nya liv i World Endurance Championship med LMP2-teamet Richard Mille Racing. 

    *

    Hyundai Motorsport i Alzeanu fortsätter att hålla ögonen på Tom Kristensson/Andreas Johansson och berättar nöjt att den svenska besättningen tog en superb pallplats i helgens premiär för Polska Mästerskapet. Att man är lätt imponerade framgår av att det lyfts fram att Tom körde med Kowax 2BRally ”gamla R5 i20” medan de två före honom i resultatlistan hade modernare Rally2-bilar. Glada var dom även över att ha fått in tre Hyundai bland de sju bästa och då med Tom överst av trion. Nu var SMK Hörby-paret inte ensam om att uppmärksammas även Jessica Bäckmans debutseger med nya Hyundai Veloster N TCR gav eko hela vägen till Alzeanu där nya bossen Julien Moncet belåtet konstaterar.

    Våra privatförare fick en fantstisk start, med TCR-seger i Tyskland och flera pallplatser i rallyn runt om i världen! 

    *

    ”RALLY PÅ VESTFYN” är det som den danska motsvarigheten till KAK, Kongelig Dansk Automobil Klub marknadsför kommande lördags Anderup El Rally ”2. afdeling af Danmarksmesterskabet i rally – Dansk Super Rally”. Rallyt har Assens som centralort där stadens borgmästare Søren Steen Andersen från Torget släpper iväg de cirka 80 deltagarna, samma torg utgör även serviceplats. Favoritrycket hamnar til stor del på nya ”Glad Sport” som tog två tunga segrar i premiären. 4WD-klassen vanns av Kenneth Kadsen/Mette Felthaus med R5 Peugeot medan lillebror Jacob Madsen/Line Nedergaard svarade för motsvarande i 2WD med sin Rally4 Peugeot.

    Foto: Rallypics.dk

    För Kenneth blir det tuffare i helgen då Ib Kragh/Ditte Kammersgaard har lite mer mil med sin hyrda Hyundai i20 R5 och likaså vill säkerligen Skoda-åkande Michael Sørensen/Erik Kristensen ha ett ord med i laget. Extra bråttom på Fyn kan man misstänka att Marco Gersager/Carina Møller har då dom med sin Skoda måste jäkta från Assens till Hässleholm för att på söndagen försvara sin fjolårsvinst i ”HGP”. KDAK är så generösa att publiken bjuds på både tävlingsprogram och karta.

    *

    Av de 80 anmälda på Fyn utgör Volvo Euro Cup ett inte helt oviktigt inslag med sina 12 ekipage. En siffra som VEC-ansvarige Ted Malm är både nöjd och lite missnöjd med då han trodde på fler Volvo-bilar till cup-premiären.

    Foto: Tommy Svensson

    Visst är jag lite besviken och tycker framförallt att det finns väldigt många C-förare som är snabba och borde testa sina vingar, säger Malm.

    Han syftar då på att bara tre ekipage finns i VEC2 och där han då själv är ett av dessa. Men han ser även en ljusning framöver.

    Alla som kör i helgen har flaggat för att de även kör i Tyskland och Finland. Dessutom ansluter sju tyska Volvo-åkare  i deras hemmatävling!

    Nu hoppas Malm att en del avstår första deltävlingen då en tävling får räknas bort i slutresultatet. Han pekar även på en märklig omständighet.

    Lite lustigt att det var väldigt många Grupp F-åkare i fjol  som tyckte det var för jäkla synd att inte GruppF-homologerade bilar fick vara med. När vi därför i år öppnade för Voc, GrE, GrF så har inte en enda GrF hört av sig…

    Till Anderup El Rally är följande anmälda: 

    VEC 1

    Isac Nordström-Henrik Levin-Tim Lagerstam-Magnus Mellquist-Patrik Jonsson-Dag Lundqvist-Anders Östberg-Roger Karlsson-Magnus Ericsson

    VEC2

    Ted Malm-Kristoffer Bengtsson-Lennart Söderqvist

    *

    Dagen efter är det SM-premiär för asfaltgänget med Hässleholms GP. En premiär som även den går lite i besvikelsens färger då alla både trott och hoppats på ett mycket större intresse än vad som nu blev verklighet. Runt 70 bilar blev det till slut för tävlingsledare CG Wilke att den 1 maj välkomna till klassisk mark (jag gjorde själv lumpen här) på Garnisonen. Om än antalet deltagare är mindre än förväntat så lär inte spänningen bli mindre och som vanligt lär det bli storpublik längs den snabba men ändå omväxlande slingan.

    Foto: Tommy Svensson

    Den som ändå inte vill åka till Hässleholm kan ändå ta del av all action då tävlingens tv-sänds med hjälp av Rally Live. 

    Med en ”flerkamera-produktion” direkt från Garnisonen i Hässleholm lotsar Sebastian Bourghardt och Per Johansson  dig från tävlingen med start 10.00, berättar Rally Live.

    Köp sändningen för 99kr, alla asfalttävlingar för 295kr, eller hela Rally-SM säsongen för 595kr. Titta live och köp abonnemang via Streamify 

    *

    Efter Hässleholm är det deltävling två i Uddevalla den 14 maj med ”Uddevall City Race” som avgörs i centrala delarna av stan. Sedan bär det av till Säffle och ”Seffle City Motor Challenge” den 18 juni.

    Boka in den 18 juni för att åka Sveriges kanske mest spektakulära specialsträcka. Se er själva åka framför tusentals åskådare genom bostads- och parkområden och avsluta sträckan på ställ genom rondellen precis utanför Säffle stadshus, berättar arrangören.

    Central serviceplats plus ”after rally” är annat som man hoppas locka rallyfolket till västkusten men det gäller att vara snabb.

     -Vi erbjuder endast 100 startande så dröj inte med att anmäla er!

    Det som sticker ut lite i Uddevalla är att banan har 20 procent grus och resten det underlag som är tänkt i Asfalt-SM. Inget fel så klart för publiken att de kan få se en och annan sladd…

    *

    Inte kunde jag ana att det skulle bli sådant sprängstoff när jag återberättade en tävlandes åsikt om det timslånga uppehållet i ”Silverratten”. Inget snack  utan att ungdomarna i Älmhults MK svarade för en gedigen och ambitiös insats vilket alla är överens om, det som en del inte gillar var en timmes uppehåll efter 13 kilometers körning. Direkt kom då andra röster fram som istället menade att detta var helt rätt väg att gå, mer social samvaro och lite hårddraget medges, mindre tid ute på sträckorna. Ska man döma av ”Gilla-funktionen”  på Facebook är det solklart att detta upplägg är det som merparten också verkar föredra i framtiden.

    Foto: Kristian Lindberg

    Arrangörers i bland tröstlösa jakt på SS-mil kan därmed föras längre ner på prio-listan, istället kan/bör mer kraft läggas på en fin serviceplats som uppmuntrar till ökad social samvaro. Tack för kaffet!   

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.