Ogier, Tänak, Matton stöttar Kruse om Safari, Mikkelsen behöver mer grustest, nytänk i "Svampasprinten", 900 deltagare tillåtet enligt FHM i rally och dubbla pallplatser för "The Bäckmans" på Estoril!

Blogg

Gäller att inse när man är besegrad och när nu Sebastien Ogier sluter upp vid Jonas Kruses sida är det bara att blotta strupen och ge sig. I en intervju efter Safari Rally Kenya förklarar vinnaren att ”detta är vad vi förare vill ha”, case closed! Till mitt klena försvar anför jag dock att Ogier var en av endast fem förare i WRC-klassen som lyckades genomföra de dryga 30 milen utan ”omstart” och så klart tycker han då att tävligen var okej.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Inte bara OK utan han menar även att tävlingen inte gjorde någon besviken tvärtom var mycket underhållande och skickar så en dolk rätt in i ryggraden på Thierry Neuville.

    Foto: Safari Rally kenya

    – Tror faktisk ingen blev besviken även om det var en tuff utmaning…

    Till DirtFish säger han också.

    Annorlunda från allt annat vi kört men också vad vi förväntade oss och exakt det vi gillar!

    Oväntat kommer också Ott Tänak till hjälp med att vrida om dolken och förklarar att lördagsetappen som var mest lik europeiska sträckor, ”inte var något speciellt att minnas”. Det som är lite lustigt är att omdömena kommer från två av WRC:s mest kända ”gnällspikar” och speciellt Ogier är ju känd för att kunna anmärka på allt från ”för mycket snö eller för lite snö” till hur orättvist det är att han alltid får starta först. Något som inte är så klädsamt när det kommer från WRC:s bästa chaufför (mitt betyg) och har varit så i snart tio år. 

    I dag kom dessutom mer eller mindre bekräftelse från FIA:s Yves Matton att Safari kommer att finnas i WRC-kalendern fram till 2026. En bidragande orsak till detta är att Kenyas president Uhuru Kenyatta så aktivt jobbat för att få VM-rally till landet. Något som DirtFish kommenterar med, ”hade Joe Biden och Boris Johnson jobbat lika aktivt så hade kanske även USA och ”UK” också haft tävling i WRC”. Matton var lyrisk efter den afrikanska  comebacken och menade att detta var rätt väg för att hitta tillbaka ”to DNA of rally” och tillade.

    Safari är värt en plats i WRC!

    Foto: Tommy Svensson

    Som jag skrev i början man måste inse när man är besegrad och om med Ogier, Tänak, Matton på Kruses sida, vad har då en simpel bloggare att sätta emot?

    *

    Inför ERC-starten förklarade Andreas Mikkelsen att hans plan för 2021 var att vinna både WRC2 och ERC som bevis på att ha verkligen förtjänar en WRC-styrning 2022. Nu har det inte gått riktigt enligt plan och i Polens ERC-premiär var Alexey Lukyanuk snabbare än Andreas och Ola Fløene. När det nu i helgen är dags för deltävling två, Rally Liepaja är därför målsättningen enkel i den norskflaggade Skodan, seger.

    Foto: Toksport WRT

    Efter andra platsen i Polen förklarade Mikkelsen att han fortfarande hade lite svårigheter att hitta rätt med Skodan på grus och att han därför vill testa lite extra inför Liepaja. 

    Än så länge känns det som att vi är ett steg efter så det krävs förändring för att jag ska få bättre känsla på den här typen av väg för att verkligen kunna gå på full attack, menar Mikkelsen.

    Vi kör en test före start och den blir väldigt viktig!

    *

    Intresset för Rally Anderslöv är som jag skrev i går tämligen klent med bara 40 anmälda vilket gör tävlingen till den med minst startfält i Bilsport Rallycup sedan starten för 20 år sedan. Inte heller till Tomelilla MK:s ”Svampasprinten” fredagen den 9 juli har det varit rusning och med bara sex dagar kvar av anmälningstiden är färre än 20 ekipage anmälda. Så klart ingen ko på isen ännu och att det skulle bli färre än de 40 som krävs för att tävligen körs ,håller jag för otänkbart.

    Foto: Tommy Svensson

    Inte heller klubbens ”allt i allo” Kent Sjöstrand är orolig och pekar på att 1000 kronor för över två mil ”rallykörning”på klassiska Svamapabanan rent av är billigt. I år bjuder även klubben på lite ”nytänk”  avslöjar Sjöstrand.

    I en av de tre körningarna troligtvis första, vänder vi på banan och det lovar jag blir en helt ny och spännande upplevelse för alla oavsett om man kört här tidigare eller ej!

    Sjöstrand pekar på flera nya utmaningar med detta, till exempel att asfaltbacken vid speakertornet med nu efterföljande ”K-vänster” lär bli svår att hantera.

    Även kurvan vid ”alternativspåret” kommer på snabbt och där garanterat problem uppstår, menar ”baningenjör” Sjöstrand.

    Foto: Kristian Lindberg

    Anledningen till nytänket är inte enbart önskan att förändra utan har även en praktiskt betydelse.

    Med detta hoppas vi minska slitaget på banan när spårval, broms och accelerationspunkter hamnar på olika ställen. För banan har tidigare tagit mycket stryk under sprinten då rallydäck med sitt grova mönster till skillnad från rallycrossarnas ”slicks”, är rena döden för underlaget!

    Just nu är Sjöstrand och klubbmedlemmarna inne i slutklämmen inför tävlingen nästa fredag och det kan bli fler nyheter.

    – Vi funderar lite på att ändra även på baksidan av banan och lyckas detta så blir det tre helt olika ”sträckor” vi bjuder på…

    Tilläggas kan att tävlingen trots de lättnader som träder ikraft på torsdag blir publikfri. Till detta läggs till även att enbart totalt sex personer/bil tillåts i depån…

    *

    Idag kom information från Svensk Bilsport som säkerligen är menat som är ett förtydligande av gårdagens besked om lättnader kring pandemin även om jag igen förstår allt till punkt och prickar.. Här benämns specifikt rally som ingår i gruppen Motionslopp, ” … begränsningen av antal deltagare istället blir 900 och att detta gäller i start- och målområde och inte hela banan”. 

    Det här är verkligen ett mycket glädjande beslut för oss inom bilsporten, säger Anna Nordkvist vd, Svensk Bilsport. 

    Vi har påtalat detta länge att vi, precis som en del likartade förbund utan avgränsade arenor, drabbats hårt när regleringar tagits fram i alldeles för låsta ramar där man från beslutshåll inte förstått skillnaden mellan idrotter och hur de bedrivs. Men nu tycks man ha förstått det och med det har vi nu fått betydligt bättre restriktioner kring det nya beskedet som träder i kraft 1 juli. 

    Foto: Tommy Svensson

    Om jag förstår rätt så kan en rallytävling efter torsdag ta emot 900 personer samtidgt i start/målområdet. På racing, folkrace och rallycrossbana med ”en tydligt avgränsad arena” räknas enbart åskådare som då får vara 600 om där inte finns anvisade sittplatser. Anna Nordkvist skickar också med hur juristerna från Länsstyrelsen ser på rally när det gäller tillstånd: ”För tävlingar på t.ex. väg som är tillgängliga för allmänheten att delta i som tävlande gäller from 1 juli samma bestämmelser som för motionslopp. (900 pers.) Då får enbart tävlande och funktionärer befinna sig i start- och målområde. För eventuell publik finns då inga särskilda begränsningar utan då gäller Folkhälsomyndighetens allmänna råd om allas ansvar. För tävlingar där allmänheten inte kan delta i tävlingen gäller sedvanliga bedömningar om offentliga tillställningar. Där blir ju ofta det avgörande för om det är en offentlig tillställning eller inte om det är publik eftersom endast de då ses som deltagare (jfr vad polisen skriver på sin webbsida för t.ex. speedway). Vad som gäller för enskilda tävlingar blir alltså en bedömning som får göras från fall till fall utifrån ovan angivna förutsättningar av polis och Länsstyrelse.”. Glasklart eller?

    Foto: Tommy Svensson

    Även om det nu lättats på restriktionerna påminner ändå FHM;s Johan Carlsson om vikten av att även framöver följa de allmänna råden om avstånd med mera. Frågan är bara hur många som verkligen tänker på det när det börjar brumma i rallyskogen…

    *

    Foto: FIA WTCR

    Om jag inledde mer eller mindre i skamvrån så är det lika bra att avsluta på samma ställe. I går menade jag att syskonen Jessica och Andreas Bäckman inte fick en hellyckad helg när WTCR gästade Portugal och Estoril i helgen som gick. Tokfel blev det och Andreas plockade sina första VM-poäng men än viktigare var att både han och Jessica kom på pallen i den delen som heter WTCR Trophy. Den del av serien som riktar sig till förare utan fabriksstöd vilket stämmer blå Bodensyskonen som kör för italienska Target Competition med sina Hyundai i30 WTCR. Dessutom inte ett besök på pallen för ”The Bäckmans”, utan i bägge racen gick det vägen. I Race1 blev Andreas näst bäst i Trophy-delen medan Jessica kom direkt bakom. Sedan var det omvänd ordning i det andra racet plus att Jessica blev bäste junior i fältet.

    Foto: FIA WTCR

    Överlag var det en utmanande helg, vi jobbar för fullt för att hitta farten i dom nya bilarna men har inte riktigt nått målet. Men trots detta är jag ändå nöjd med racen, vi lyckas plocka placeringar och fick kliva upp på WTCR pallen och knapar in poäng i WTCR Trophy och Junior serien, konstaterade Jessica nöjt efteråt.

    Andreas instämmer i analysen.

    – Det var en tuff helg för hela teamet, då vi tillsammans inte riktigt har hittat farten ännu i de nya bilarna, vilket gjorde det svårt att konkurrera om topplaceringarna. Men jag var ändå nöjd att köra upp mig fyra placeringar i det första racet och ta mina första poäng. Vi får blicka framåt och ta med oss det positiva från denna helg.

    I WTCR Trophy ligger nu Andreas trea medan Jessica är en placering sämre. Inför nästa deltävling i Spanien är belgaren Gilles Magnus ledare på 42 poäng med tvåan Tom Coronel är exakt 20 poäng efter och har därmed bara fem poäng mer än Andreas och Jessica som har 17.

    *

    En tidigt lämnad Motorbloggen då jag om en stund har min andra ”date” med AstraZeneca

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.