Ogier snabbast på SS1 i Japan, nya regler från Trafikverket blir dyrt för rallyarrangörer, MAS Rallycup klart för 2023, dåligt uppförande av publiken i Nässjö, var hamnar MSR och inte alls klart att det inte blir J-WRC i Umeå!

Blogg

Då är finalen i WRC 2022, ”Forum 8 Rally Japan” igång och första Superspecialen är körd inför fanatiska japanska rallyfans. Som svensk är det svårt att ta till sig hur stort intresset är för rally i landet och mitt Twitter-konto är sprängfyllt med inlägg från dagens sträcka.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Snabbast över de 2,7 kilometerna var Sebastien Ogier, 0,1 sekund före Craig Breen med nye co-drivern James Fulton. Ytterligare ”en tia” efter var Ott Tänak och lika stor skillnad till fyran Thierry Neuville. Kalle Rovanperä var ”hela” 0.6 efter Ogier medan hemmafavoriten Takamoto Katsuta kom in på sjunde tid, 1,9 upp.

    Foto: Skoda Motorsport

    Ännu tajtare i WRC2 där Emil Lindholm och Sami Pajari delade bästa tid medan trean Kajetan Kajetanowicz var knappt tre sekunder långsammare. Min vinnare Teemu Suninen kom in som fyra. I natt klockan 23.02 svensk tid startar SS2 medan dagen avslutas, fortfarande vår tid med SS7 klockan 07.27. På tal om Japan så vill SVT:s ”Rallyankare” Maria Wallberg korrigera lite angående deras sändningar på söndag. Sammandraget sänds klockan 14.00, men påpekar Maria.

    Vi sänder den Live också på morgonen 06:00, vi hoppas ju att någon hänger med oss även på morgonkvisten!

    *

    För flera veckor sedan flaggade SMK Hörbys vakne tävlingsekreterare Bertil Gunnarsson om nya regler från Trafikverket som garanterat kom att påverka oss och alla andra rallyarrangörer. Det gäller all tillfällig skyltning på väg i samband med rally, något som tidigare klubbarna själva hade förtroende att hantera.  Nu vill även SBF belysa saken och skriver ”Trafikverket ska införa ett tuffare arbetssätt från 1 januari när det gäller idrott på väg. Samtidigt har Trafikverket fått ett regeringsuppdrag att presentera ett omarbetat förslag 31 mars. Förändringen innebar i det ursprungliga förslaget att samtliga vägmärken som är aktuella för ett arrangemang på statlig väg ska hanteras av Trafikverket och att kostnader för att genomföra åtgärder på vägarna ska belastas arrangören.”

    Foto: Tommy Svensson

    I klartext betyder detta att en stor kostnad kommer att hamna hos arrangören som sedan tvingas lägga detta på de tävlande form av höjda anmälningsavgifter. Nu har dock Riksidrottsförbundet protesterat och gamla regeringen har gett ”TV” besked att ”utreda hur arbetssätt och regelverk kan förändras för att underlätta och förenkla för föreningslivets verksamhet som bedrivs på, eller påverkar, statlig trafikinfrastruktur.”. SBF oh RF önskar att behålla nuvarande system och RF vill till att börja med frysa nuvarande reglerna till 31 mars, något som dock Trafikverket inte ser som en bra kortsiktig lösning. Istället vill man ge ett ”tillfälligt stöd” för ideella organisationer  som berörs vilket i så fall utbetalas först under hösten. Men det är inte bara rally som berörs även Triathlon-, Friidrott-, Orientering-, Cykel och ett par skidsportförbund drabbas.

    Foto: Tommy Svensson

    Att ”nytänket” blir dyrt förstår man när det är Trafikverkets lokala vägentreprenörer som ska göra jobbet och då även sätta pris. När dessutom det mesta jobbet kommer att göras på helger/kvällar med OB-tillägg och ”f-n o hans mormor” så kommer det att grävas djupa hål i klubbkassorna. Att märka är att detta gäller alla tävlingar stora som små. SBF avslutar med ” Fortsatt gäller för arrangörer att planera och ansöka för tävlingar likt tidigare år. Svensk Bilsport fortsätter att tillsammans med ovan nämnda förbund och RF driva frågan vidare för att hitta en väg framåt som är genomförbar och hållbar för arrangörer av bilsporttävlingar.”.

    *

    I går släppte även MAS Rallycup sitt 2023 där vintern bjuder på två tävlingar, 14 januari är det Östersund och den 18 februari är det Sandvikens tur. Premiären  ligger lägligt som ”warm up” till SM-premiären i Lima första helgen i februari.  

    Vi har letat efter en vårtävling i kalendern men inte funnit någon och vi vill inte bidra med några datum krockar så vi får vänta till augusti med att köra nästa MAS tävling, förklarar Hampus Juteryd från MAS.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett halvår efter Sandviken är det därför omstart med Snapphanerallyt som förhoppningsvis kan återkomma i gammal god form och inte lika tunn som i år med enbart två unika sträckor efter tillståndsproblem. Nästa tävling i serien blir East Sweden Rally berättar Juteryd. På bilden årets 4WD-vinnare Kalle Gustavsson i just Snapphanerallyt.

    – Där vi verkligen hoppas att fler förare kommer sluta upp än det var i år? En kanon tävling med riktigt fina sträckor och ett bra upplägg för hela tävlingen.

    Finalen körs på Gotland den 14 oktober med JR Motorsport Pokalen.

    Det nya där kommer vara att tävlingen kommer att ha allt på lördagen med allt från anmälan, rek och tävling. Sedan blir det en stor avslutningsfest där vi kör prisutdelning för hela serien samt för tävlingen, avslutar Juteryd.

    Reglerna för MAS Rallycup släpps inom kort men klart redan är att det blir rek i alla tävlingar.

    *

    I början av veckan skrev jag om olyckan i Belgien där två åskådare omkom efter att en rallybil kört av på ett ställe som skyltats upp som ”Publikfritt”. I samband med detta fick jag också många återkopplingar från rallypublik som varit och kollat på Novemberskölden samma helg. Men då ofta den här typen av kommentarer är subjektiva och sällan belagda med bildbevis väljer jag att ligga lågt, i synnerhet om jag inte själv varit på plats. Idag kom där belägg ”direkt från hästens mun” för allt det som mina mailkompisar hävdade och då från småländske rallyprofilen Christoffer ”Chile” Svensson som skriver på Facebook. ” I helgen anordnade vi i Nässjö MK Novemberskölden. En väldigt lyckad tävling på många sätt som avslutades lite för tidigt på SS5 med en som fick tas med ambulans, dock utan större problem sen efter undersökning. Vi fick väldigt mycket positivt i domarrapporten och det mesta var dom nöjda med.

    Foto. Kristian Lindberg

    Det var på en punkt som dom tyckte det brast och det var publiksäkerheten och de bifogade denna bild. Frågan är, hur tänker folk? Enligt rapporter på plats så var det ca 30 cm från att en blev påkörd. Hur ska vi som klubb kunna sköta säkerheten när folk inte tänker sig för? Det står folk på vägen, trodde det var sånt man såg i sydeuropeiska tävlingar och som man tänkt, ”inte konstigt folk blir påkörda därnere”. Känns som vi kommer närmare och närmare en olycka här i Sverige med. Hade kanske varit lättare om det var några vanliga Svenssons, men detta är folk som är ute varje helg. Ska vi som arrangerar tävling i detta land få detta emot oss att ni ställer er så korkat?

    Foto. Kristian Lindberg

    Måste vi fixa publikvakter vid ställen där man vet att det blir mycket folk? Det är tillräckligt svårt att få tag på frivilliga funktionärer ändå för att få ihop tävlingarna!

    Snälla, tänk till innan något allvarligt händer! Tidningarna behöver inte mer negativt mot rallysporten. I all välmening, Chrille”.”.

    Kunde inte skrivit det bättre själv och när jag sedan läser vissa kommentarer kring händelsen blir jag uppriktigt mörkrädd. Från visa håll anser man helt felaktigt att allt ansvar för att publik står rätt,  ska läggas på sträckchef/föråkare något som i praktiken är helt omöjligt att begära. Istället är det det numera totalt bortglömda sunda förnuftet som inte bara borde, utan måste råda…

    *

    För några dagar sedan berättade Per ”Rallytravels” Carlsson att han kliver av Midnattssolsrallyt som har KAK som huvudman. I dag tackade dom Per för sina insatser som starkt bidragit till MSR:s stämpel som ”succérally”. I texten stod också något kryptiskt som jag tidigare fått lite ”hysh hysh” om,  Nu pågår som bäst planeringen inför nästa års tävling och inom kort kommer KAK att kunna presentera plats och datum för 2023 års upplaga av Midnattssolsrallyt.”. Enligt helt obekräftade uppgifter lämnar MSR Gelleråsen Arena till nästa år och fortfarande obekräftat blir det flytt nästan rakt österut mot andra sidan av landet som blir nytt nav. Även datum är man så klart spänd på, då det som användes i år troligen redan är upptaget av värmländska ERC Royal Rally Scandinavia.

    *

    Avslutar med en korrigering och detta från en ”säker källa” och då handlar det om Rally Sweden 2023.

    Foto: M-Sport Poland

    Det finns inget beslut varken från M Sport eller RallySweden att Junior-WRC inte ska delta i rallyt, så den frågan är öppen fortfarande!

    Då vet vi det så den som lever får se om det blir juniorer i Umeå i februari…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com