Ogier menar att Oliver är tuffare än pappa, Neuville leder i Italien, Breen på taket, efterlyser bestämda Covid-19 regler, ödmjuk Latvala och så lite inställt...

Blogg

För mig vore de svårt att få ett bättre ett betyg än det som Sebastien Ogier delade ut efter Oliver Solbergs WRC-premiär i Arctic Rally Finland där Ogier förklarade för Oliver.

Det var mycket lättare att slåss mot din pappa!

Då hade den sjufaldige världsmästaren länge försökt komma till tals med 19-åringen från Mittanderfors och bara vid två tillfällen under rallyt var han före ”rookien”. Ett förhållande som måste vara svårt att svälja för Ogier men det var egentligen inte mycket annorlunda under de fyra säsonger han tävlade mot pappa Petter. De körde 35 VM-tävlingar ihop och av dessa var Ogier före Petter i 18 medan det var var 17 i norrmannens vågskål. Foto: Tommy Svensson

    När det blev succé för Oliver släppte nog en sten från Hyundais Andeas Adamos hjärta som fick en del kritik för att det var för tidigt att sätta Oliver i en WRC-bil. Samma tankar hade även Petter och Pernilla till en början men i slutändan visade det sig var helt rätt beslut. Det har även spekulerats i att detta var något man gjorde för att vara snäll, inte för att man i Alzenau egentligen trodde så värst mycket på den framgång det blev. Något som Adamo med skärpa tillbakavisat i flera olika medier.

    Hyundai motorsport är ingen välgörenhetsorganisation och vi tog inte med Oliver på sådana grunder utan för att vi verklige trodde på honom, berättar Adamo.

    -Vill vi ha in nytt blod i WRC måste vi låta dom få testa i skarpt läge och för att locka en ung publik så  måste vi också ha unga tävlande!

    *

    Senast det kördes renodlad asfalt i WRC bortsett från kombon, vatten, lera, snö, is och lite asfalt i Rally Monza och Rallye Monte Carlo var i ADAC Rallye Deutschland 2019. Nu har man dessutom helt nya däck (Pirelli) som bara testats under vanskliga förhållandena i  årets ”Monte” och med WRC Rally Croatia väntande runt hörnet behövs därför ny data för teamen.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Det är i ljuset av detta som Andrea Admao skickade iväg Thierry Neuville och Craig Breen som lite av testpiloter till Italien och ”44. Rally Il Ciocco e Valle del Serchio”. En resa som så här långt ser ut att ge en extra boost för Neuville inför Kroatien då han efter sju sträckor har en knapp ledning. Med tre sträckor kvar leder han och Martijn Wydaege i Hyundai i20 R5 med 7,2 sekunder till hemmaåkaren Stefano Albertini. Trea är rutinerade Fabio Andolfi, 17,8 sekunder efter och båda kör Skoda.

    Oväntat tufft för belgaren som bara vunnit tre av de sju sträckorna medan teamkompis Craig Breen /Paul Nagle vann två. Skriver vann, för några fler sträcksegrar blir det inte då paret hamnade på taket på femte sträckan. En sträcka som blev dramatisk då ytterligare två tunga krascher inträffade varav en krävde ambulanstransport av besättningen. Skadeläget är dock oklart men enligt uppgift är båda ”ganska OK”, vad nu detta kan betyda…

    *

    När välkände Leif Fredriksson, Katrineholms MK dristade sig till att på Facebook förklara sitt sätt att se på rally under rådande pandemi, lät inte reaktionerna vänta på sig. Både i kommentarsfältet och i Leifs mobil förklarades av en del, att han var ”fel på det” när han skrev, ” Mitt inlägg kommer att skapa debatt och jag är på ren svenska så jävla trött på allt strul inom rally. Vi har en stor övertro på regler inom pandemin och vi tror att vi ska kunna åka rally i vår, vi bygger bilar, vi testar och köper däck mm. Men jag säger det igen, lägg ner verksamheten tills alla myndigheter, RF och SBF pratar samma språk, det här är att lura oss aktiva just nu. Ställ in alla rallytävlingar tills vi har koll på vad som gäller, så kommer vi tillbaka starkare i höst eller 2022. Mvh ifrån en som älskar Rally, Leif Fredriksson”.

    Kommentarerna fick Leif att ringa upp mig för att jag skulle hjälpa till att förklara, att han precis som alla andra (inklusive mig) vill få igång rally så snabbt det bara går. Men att tro att det kommer att fungera under rådande restriktion menar Leif, är enbart att lura oss själva.

    Foto: Tommy Svensson

    Jag och Madicken (Swärd) är anmälda till Asfalt SM men uppriktig sagt så tror jag inte mycket på att det blir tävling, förklarar Leif.

    Tycker synd om alla som nu verkligen laddat för detta med nya däck, byggt om bilar till asfalt med mera när risken är uppenbar att det kan ställas in…

    Leif menar att det vore mycket viktigare att SBF och RF satte ner foten och satte tävlingsstopp för allt utom då SM, så att alla aktiva vet vad man har att rätta sig efter.

    Sätt en tidsgräns långt fram och sedan god tid justera gränsen efter hur pandemin ser ut. Jag tycker att vi aktiva måste driva på i den här frågan mot SBF/RU så att vi får fram klara regler, menar Leif.

    Jag vill att vi kör rally och i mina ögon är sporten inte speciellt farlig eller någon stor virusspridare, men det måste till klara regler så att vi alla vet vad som gäller och hur länge!

    När jag pratar med Leif som har erfarenhet av både tävlande och att arrangera rally, är jag helt med på hans resonemang. Dessutom är det som ett eko av mig själv och detta redan i fjol våras. Då skrev jag att lapptäcket som då fanns med att vissa körde, vissa försökte medan vissa ställde in, på sikt var förödande för sporten. Kritiserade även SBF för att man inte tog sitt ansvar och drog upp klara enkla riktlinjer, utan överlät istället ansvaret till den enskilda arrangören att själv avgöra om det var möjligt att köra eller ej. Nu har vi delvis facit i hand plus ett SBF som tagit ansvar och satt ner foten, så vet vi också vad som gäller (med några få undantag vill säga). Kan också dela uppfattningen att förbundet borde kunna jobba mot FHM och visa hur det är möjligt att arrangera rally smittsäkert. Till exempel med små startfält, kanske 50-70 bilar, munskyddskrav och inte minst Covid-19 test på alla inblandade som är fallet utomlands. Med detta och kanske även andra åtgärder, borde Tegnell & Co kunna ge grönt ljus för rally. Som det är nu så lyser det istället ilsket rött i min och då även i Leifs värld…

    *

    Alla som älskar någon form av sport har väl något som  förr kallades ”idol” och när det kommer till rally så är det helt klart att Jari-Matti Latvala innehar den statusen hos mig. Anledningen till detta är så många at jag inte kan räkna upp dom alla, men hans ödmjukhet är en av de tyngsta skälen. Idag dök där helt plötsligt upp ett klipp i mitt flöde från Rally Mexico för något år sedan, där Jari-Matti träffade en liten mexikanska som delade min uppfattning. I full Toyota-mundering hade hon lyckats ta sig in Toyotas servicetält och stod där plötsligt öga mot öga med sin hjälte. Jari-Matti fattade direkt, satte sig ner på huk och började prata med flickan som av glädje började gråta. Samma sak gjorde även jag när jag såg filmklippet och i det ögonblicket växte Toyota-basen ytterligare en dimension.

    *

    Avslutar med ”Inställt idag” och då gäller det Linköpings ”Sviestaträffen” den 1 maj som skulle ingått i Östergötland BF:s RS-serie. Nu ställer man inte in i den bemärkningen, utan hoppas kunna köra i mitten av oktober istället. Även SMK Valdemarsvik i samma serie med ”Mini 8:an” har försvunnit men här verkar det vara permanent. Premiär för serien som nu har fem deltävlingar, blir med ”Kungsängsprinten” som märkligt nog ännu inte har någon tävlingsdatum närmare än, ”någon gång i juni”.  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.