Ogier "Master of Rallye Monte Carlo", Adamo f-bannad, Latvala lycklig, Olivers helg fick trist avslut, Mikkelsen dominerade och när en eldsjäl ber om hjälp....

Blogg

Visste inte riktigt hur jag skulle inleda Motorbloggen med RallyeMonte Carlo idag men så kom Prada-arvtagaren och tillika WRC-föraren Lorenzo Bertelli till min hjälp. På Twitter gratulerade han Sebastien Ogier till sin åttonde seger i rallyt och den 50:e totalt vilket gör honom historisk och lämnar Sebastien Loeb kvar ensam som sjufaldig vinnare. Lorenzo skrev.

Vilken dominans!

Du kan skifta bil, underlag och däckmärke men det spelar ingen roll, du är ändå ”Master of Rallye Monte Carlo”.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Redan 2009 tog Ogier sin första seger när tävlingen var utanför VM-kalendern och då satt han och Julien Ingrassia i en Peugeot 207 Super 2000. Nästa triumf kom med WRC-Polon 2014 som sedan följdes upp med  två nya segrar innan VW la ner VM-tävlandet. 2017 bytte Ogier och Ingrassia till M-Sport Ford och med Fiestan blev det så två nya segrar. När det blev Citroën för paret 2019 trodde nog många att det skulle bli svårare, då C3 WRC  inte riktigt visat sig vara lika vass som konkurrenterna. Detta struntade Ogier i som tog bilen till seger och när han idag vann med Toyotan så har det blivit seger med fem olika bilmärken. Här kan inte Loeb ens vara med och konkurrera då han vunnit alla gånger med Citroën.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Därmed börjar WRC 2021 som det avslutades med Ogier i topp och jag sticker ut hakan och säger exakt som jag sa ifjol, när allt är klart så är det till slut ändå Ogier som står där som världsmästare ochjag  tror det blir så även i år. Det som skiljer denna rallyvärldens ”Alexander Lukas” ni vet han i Kalle Anka med sin stora tur, mot resten av gänget är just turen. Inte så att det beror på tur att han vinner, inte alls men som med så mycket annat, de skickligaste får inte tur, de får tur för att dom är så himla skickliga. När Neuville, Evans, Tänak råkar ut för något otyg på en sträcka så är det oftast om inte ”game over”, så stor tidsförlust. När Ogier gör ett av sina extremt sällsynta misstag så handlar det oftast om att bara ”backa ur planteringen” och köra vidare med minimal tidsförlust. Just denna ”tur” tror jag kommer att bära till en åttonde VM-titel för 37-åringen från Gap. Glöm inte var ni läste det först…

    *

    Om glädjen stod högt i tak hos Toyota och Jari-Matti Latvala efter dubbelsegern med Elfyn Evans som tvåa så är jag säker på att både Thierry Neuville och nya kartläsaren Martijn Wydaeghe var precis lika glada treor. Att köra med ny kartläsare i skarpt läge direkt är ingen barnlek. Att sedan göra detta i kanske världens mest svårkörda rally och sluta på pallen är lite av en bragd.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Det var inte lätt men steg för steg blev Martijn och jag mer samspelta och ökade vår ”speed” för varje dag, förklarade Neuville belåtet medan han och kollegorna skumpaduschade Martijn.

    Att komma på pallen är helt klart ett bra resultat med tanke på de svårigheter vi haft och jobbet inne i bilen har faktiskt varit imponerande med tanke på svårigheterna i Monte!

    Fotot: Hyundai Motorsport GmbH

    Lika nöjd var inte Hyundai-basen Andrea Adamo, tvärtom gav han uttryck för stor frustration över helgen.

    Helt klart har allt varit fel och jag vet inte om det var mitt folks inställning eller vad det beror på, men vi har tydligt visat våra begränsningar.

    Nu måste jag personligen tänka över många saker för det jag sett i helgen är inget som gör mig varken glad eller stolt, helt klart måste inställningen i teamet ändras, dundrades det inifrån Hyundais ”höghus”. Kan tänkas att där blir lite tryckt stämning på nästa personalmöte…

    *

    Helt annat var det hos Toyota och Jari-Matti Latvala som fick den succé start som han såväl förtjänar efter så många gånger med oflyt när han suttit bakom ratten. Placeringarna 1-2-4-6 att jämföra med Adamos 3-5-16 gav så klart stora skäl till att fira.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Full pott och vi har definitivt de bästa förarna så just nu ska jag inte var gladare, menade Jari-Matti vid prisutdelningen.

    Nu ryckte man ifrån Hyundai i Märkes-VM med 22 poäng direkt vilket gjorde honom ännu gladare.

    Ett helt fantastiskt team och det kändes nästan lite för lätt att komma till första rallyt för året och allting fungerar. Vi kommer fortfarande att ha utmaningar framför oss men nu vet jag att vi kan vinna precis var som helst!

    Näst tävling blir på hemmaplan med Arctic Rally Finland vilket så klart inte satte ner stämningen hos Latvala.

    Vårt utgångsläge är perfekt med en seger i ryggen vilket ger inspiration för nya segrar och i fjol vann vi likartade Rally Sweden så…

    *

    Hoppar direkt över till Oliver Solberg och Aaron Johnston och led jag med Teemu Sunninen i torsdags så var detta inget mot känslan av att se Oliver försvinna på sista sträckan. Inför denna hade de två i Hyundai #23 svarat för en makalös insats och på dagens första sträcka slog Hyundais nya WRC2-åkare till med en total fjärde tid, bara tre WRC-bilar före.

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Inför power stage höll Oliver en fjärdeplats i ”R5-klassen ” med bara tre sekunder upp till Eric Camilli i WRC2. Då hände det som inte får hända eller ska hända men som hänt så många ännu mer namnkunniga förare än unge Solberg tidigare, han åkte av vägen.

    Frustrerande sätt att avsluta Monte!

    Jag bromsade lite för sent och fastnade i ett dike. Bilen var okej me utan publik att hjälpa oss upp satt vi fast, förklarade Oliver besviket.

    Så här blir det i bland och vi hade chans på vår första pallplats med vår nya Hyundai vilket hade varit fantastiskt. men vi lyckades vinna några sträckor och allra viktigast jag fick ännu mer erfarenhet! 

    Nu väljer Oliver klokt nog att bara ta med sig det positiva från helgen och det var faktiskt i stort sett allt utom olycksaliga SS15.

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    – En fjärdeplats totalt på en sträcka är jag otroligt nöjd med, den upplevelsen är helt klart min bästa i en VM-tävling någonsin. Förhållandena var dessutom extremt svåra med svart is på vägen. Före varje sväng var det omöjligt att veta om däcken skulle få fäste eller inte.

    *
     

    Istället blev det Andreas Mikkelsen/Ola Fløenes helg och från start till mål så var det norrmännen i Toksport-Skodan som totaldominerade.

    Det har varit riktigt ”nice”, summerade Mikkelsen.

    Vi snurrade på sista sträckan men inget att snacka om!

    Sedan förklarade han vad som är lite av nyckel till seger i Monte.

      Att vara ett med din ”gravel crew” och lyckligtvis har vi jobbat väldigt tätt tillsammans hela tiden. Vi tillbringade lite tid här nere före rallyt för att bli synkroniserade och det betalade sig verkligen!

    Foto: Skoda Motorsport

    Lite stolt är jag också över mitt tips i WRC2 och hade bara tvåan Adrien Fourmaux bytt plats med trean Eric Camillis hade det blivit  exakt enligt min spåkula. Då med Marco Bulacia Wilkinson som fyra och Sean Johnston som femma. Applåder eller?

    Även i WRC3 blev det som jag trodde eller  nästan då min vinnare Nicolas Ciamin slutade trea medan Yohan Rossel vann. Här måste det ha jublats hos Citroën som tog alla tre pallplatser med den delvis Mads Østberg utvecklade nya C3 Rally2. När jag ändå är inte i skrytfållan så blev jag tillsammans med Leif Hellstenius, Yngve Morén och Jan-Åke Hamreus helgens bästa Monte-tippare i det klassiska/berömda/prestigefyllda WRT Rallytipping. Så sug på den också!

    *

    Nästan ända fram till start var det lite ovisst om det skulle blir någon WRC-premiär i helgen men tack vare en väldigt proffsig arrangör i form av Automobile Club de Monaco fick man ihop ett Corona-säkert rally. Något som imponerade på FIA-presidenten Jean Todt som hyllade ACM för att man lyckats behålla Montes DNA trots att detta var det kortaste i rallyts 89-åriga historia. Todt ville också tacka fansen för att dom respekterade att rallyt var publikfritt.

    Vi hoppas alla att vi kan välkomna er tillbaka till både sträckor och serviceparken nästa år! 

    *

    Foto: Okänd

    Nu försvann Ott Tänak efter sin dubbelpunktering på SS9 men detta kan bli dyrare än så. Tänak stoppades på transportsträckan till SS10 med däck på tre av Hyundai-hjulen medan det fjärde var bara fälg. Då hade Tänak redan fått besked på att han måste bryta men valde ändå att fortsätt mot service. Det som nu kan bli dyrbart, är om han påträffas med samma ”fuffens” i en kommande tävling så innebär FIA:s beslut att han får startförbud i i tävlingen efter.

    *

    ”FIA-funkisarna” var på hugget i helgen och på SS12 var falkögonen på helspänn. På ett flackt parti tog en del den rakaste och därmed snabbaste vägen rakt över gärdet. Detta gillades inte och bland dom som straffades med fem sekunders tidstillägg var Dani Sordo, Thierry Neuville och Oliver Solberg. Aja baja!

    *

    När en äkta rallyeldsjäl ber om min hjälp då ska det mycket till för att jag ska säga nej. Att inte hjälpa Bilsport Rallycup-basen Roger Rooth vore för mig helt främmande och det är detta Roger vill ha hjälp med.

    Idag fyller Per Larsson i Ryd 50-år, Per har kört rally i flera omgångar, först för Anderstorps RC och senare för Ryds MK, Per är en riktig motorsportfantast och en älskare av dumheter och pracitcal jokes, men det inte så många vet om Per är att han utöver detta deltidsarbetar som Mossads agent i Småland.  Det Per skulle behöva idag är en SMS hälsning från alla bloggläsare, Skriv bara ”Grattis Per på din Mossad-dag idag” och skicka till 070-3548978 eller till 072-2215623 eller allra helst vill vi ju att ni skickar detta till båda numren.  Låt er inte hindras av att han fyller år just bara idag utan det går bra att skicka hela veckan, gärna flera gånger om dagen. Med en önskan om en trevlig dag till dig Per från Sheffield Pudding Company Ltd.”.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.