Ogier krockade och vann i Kroatien, Tom K. får "boost" från M-Sport-chefen, Østberg vann när Gryazin rullade, Kajto tog förs WRC3-segern, Armstrong bäst av juniorerna och Andervang stark åtta i Italien.

Blogg

Att det blev en makalös avslutning på Croatia Rally kan vi nog alla vara överens om och som vanligt är man nästan beredd att säga, så var det Alexander Lukas-kopian Sebastien Ogier som gick segrande ur striden.

Foto: wrc.com

Ett enda misstag gjorde Elfyn Evans och detta i nästan allra sista kurvan på ”power stage” vilket räckte för fransk seger med 0,6 sekunder.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Trea blev Thierry Neuville som fortfarande är med i guldfjaten som leds av Ogier.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Nu ska man så klart inte säga att Ogier vann på tur sanningen är istället, att han inte är världsmästare sju gånger på grund av tur utan för att han är bäst, så enkelt är det. Men visst är det märkligt att när han gör något misstag så blir där oftast inga dramatiska följder, medan det ofta för kollegorna är ”game over”. Nu vet jag inte om de kanske är för tidigt att ropa hej då Ogier var inblandad i en ”trafikolycka” på transporten mellan SS17 och 18.

    Foto: Okänd

    En plötslig högersväng med Toyotan samtidigt som en gasglad BMW-förare körde om på insidan innebar intryckt dörr för Julien Ingrassia. Dröjde inte länge förrän flera Zagreb-poliser dök upp för att ”utreda olyckan” något som inte Ogier var intresserad av eller hade tid till, istället överlät han detta till Toyota-basen Jarmo Lethinen. När så polisen handgripligt försökte hindra dåvarande rallytvåan från att köra vidare, struntade han i detta och körde till sträcka 18. Den här typen av incidenter brukar varken tävlingsledning eller FIA-kontrollanter gilla utan det brukar alltid utdömas någon form av straff förutom det som polisen själv utfärdar. I det här fallet är det antingen penningböter eller tidstillägg som i isåfall kan utdömas. Om jag skriver om, det nu blir så är jag säker på att Toyota och Ogier mycket hellre lättar på börsen än får tidstillägg, 0,6 sekunder är inte mycket att gå på…

    *

    Återvänder till mardrömmen igår med Tom Kristensson/David Arhusianders VM-debut och fortfarande har känslan av tomhet inte lämnat mig. I går kväll kom där också ett officiellt uttalande från M-Sport Ford WRT och Richard Millener. Malcolm Wilsons högra hand spann vidare på gårdagens omdöme att han och teamet var imponerade över svenskarnas insats trots det som hände. 

    Jag vet hur fruktansvärt besviken Tom är men nu är det viktigt att han lägger detta bakom sig och fokuserar på allt positivt från helgen och det var mycket, menade Millener.

    Detta var Toms debut i en 4WD-Fiesta och hans tempo på de inledande och svåra sträckorna var mycket imponerande!

    Så klart var det en nedstämd Tom som med lite distans försöker analysera läget.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Det som hände var helt mitt fel och jag är jätteledsen för teamets skull. Jag levde min dröm som tråkigt nog utvecklades till en mardröm, menar Tom.

    – Men sådant här kan hända i rally och nu måste jag titta framåt också väldigt tråkigt att jag inte fick möjlighet att visa min fulla potential, men jag hoppas vi kommer tillbaka och kan visa det i Portugal istället! 

    Att Tom och David har stort stöd från massor av rallyfans berättade jag igår och så klart något som stärker det svenska WRC2-inslaget. Tom vill även tacka alla som följer och stöder honom i hans dröm.

    Ett stort tack till alla som följer min ”resa” och till hela teamet som varit briljanta i helgen! 

    *

    Även om Tom fick utgå så blev det ändå en positiv helg för M-Sport Ford WRT där franska löftet Adrien Fourmaux visade att han är snäppet vassare än sin utmanare i Hyundai Pierre-Louise Loubet. En femte plats i WRC-debuten bådar gott för både M-Sport och Fourmaux.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    I WRC2 lyckades Teemu Sunninen slå sig fram till en andra plats sedan hårdsatsande Nikolay Gryazin rullade bort sig på näst sista sträckan.

    Foto: Okänd

    Vann trots svåra bromsproblem under söndagen gjorde Mads Østberg/Torstein Eriksen och som därmed blir Andreas Mikkelsen/Ola Fløenes främsta utmanare om VM-titeln. Detta såvida inte Oliver Solberg har för avsikt att någon igång blanda sig i guldstriden. Än så länge har Hyundai-teamet valt att ligga lågt men enligt Oliver själv så ska det bli debut i Portugal.

    *

    Foto: Lotos

    I WRC3 tog flerfaldige ERC-vinnaren Kajetan Kajetanowicz sin allra första WRC3-seger med ”Lotos-Skodan”. Tvåa kom Emil Lindholm som efter lite problem i början körde väldigt stabilt med Skodan från Toksport. Leder WRC3-klassen gör helgens trea Yohann Rossel. Det blev brittisk vinnare i Junior-WRC:s första deltävling genom Jon Armstrong medan storfavoriten Martins Sesks gick in som tvåa och Lauri Joona blev trea.

    Foto: Junior-WRC

    I klassen RC4 där J-WRC ingår hade Dennis Rådström/Johan Johansson en allt annat än problemlös helg i IK Sports Ford Fiesta Rally4, men fyra sträcksegrar  var ändå lite plåster på såren. Allt strul gjorde att värmlänningen slutade på 16:e plats i klassen av 17 bilar i mål. 

    Foto: Privat

    Problem hade också Alfi Kramer och Jeanette Kvick i RC5-klassen med Renault Clio Rally5. 16 sträcksegrar av 19 möjliga innebar ändå sista plats i klassen och där allt trubbel innebar sju extra minuter, vilket visade sig var omöjligt att köra in.

    *

    När rallyabstinensen blev alltför svår för Stig Andervang valde han att ta sin Rally2-Skoda och Mikael Kjellgren till italienska Rally Adriatico. Tre grussträckor som alla kördes tre gånger var vad som stod på schemat och svenskduon lyckades faktiskt väldigt bra. Efter en lite försiktigare ineldning ökades tempot bitvis och när det var färdigkört var det en stark åttonde plats som blev belöningen. Vann gjorde erfarne hemmaföraren Umberto Scandola med en Hyundai R5 medan Eduarod Bresolin i Skoda blev tvåa och Simone Campedelli, Polo blev trea.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.