Ogier i tung testkrasch, svårt för britter att komma till Monte, 28 minus i Arctic, Södra BF förklarar, vinter rally i Japan, Enduroklubben i Hässleholm jublar, Camilla köra för "Rosa Rattar" och Ekström hade ännu en tuff dag!

Blogg

Inga träd växer till himlen, ett ordspråk som Sebastien Ogier och Julien Ingrassia blev varse även gäller världsmästare i rally. Under morgonen testpass öster om Gap för Toyota Gazzo Racing gick det helt överstyr. Lyckligtvis undkom både Seb och Julien tämligen oskadda från händelsen även om kartläsare Ingrassia klagade över smärtor i ryggen. Deras Yaris WRC såg däremot tämligen trött ut efter äventyret. Ett ögonvittne beskrev händelsen som ”a high speed crasch”.

Foto: Okänd

Seb körde av vägen och rakt i ett räd vartefter bilen började rulla flera varv innan det tog stopp vid ett hus.

    Besättningen klev ur bilen och verkade helt OK och när ambulans kom till platsen ville först inte Ogier följa med.

    Han gick istället runt och kollade bilen för att första förstå vad som hänt, berättar ögonvittnet.

    Senare på eftermiddagen skrevs de båda ut från sjukhus som oskadade och åkte direkt till teambasen. Kraschen påverkar inte övriga Toyota-förare som redan avslutat sina pass när olyckan inträffade.

    *

    Idag utlovade FIA, WRC-promotorn och Finska Bilsportförbundet AKK besked om det blir en ersättare för Rally Sweden i trakterna av Rovaniemi. Något sådant har ännu inte kommit så det blir till att avvakta ännu en dag…

    *

    Covid-19 ställer till det för främst britter som tänker sig att ta sig till Rally Monte Carlo för WRC-premiär på torsdag. Till exempel M-Sport Ford som består av 100 personer drabbas nu av de hårda inreseregler som beslutats av franska myndigheter. Hoppet står till att man gör ett undantag för ”sportutövare” och saken kompliceras dessutom av att stora delar av WRC-promotorns personal har ”UK” som hemland. Om inte myndigheterna medger dispens ställs rallyt inför stora problem och ifrågasätts som VM-värdigt när inte alla nationaliteter har möjlighet att delta. Dessutom stökat det till det för M-Sport som skrivit under ett avtal med FIA om att delta i samtliga WRC-tävlingar under 2021.

    Foto: Tommy Svensson

    Varken FIA eller promotorn har kommenterat saken utan hänvisar till att det är arrangören som har bollen. En källa kommenterade.

    En fullständig mardröm och det fanns hopp att detta redan skulle varit löst men nu jobbas det hårt för att få till en lösning.

    Idag höjs även röster om det är moraliskt rätt att köra i Monte överhuvdtaget dels med tanke på hur allvarlig smittspridningen är men också om det rätt att utestänga vissa från att komma till Frankrike. En källa berättade till exempel att han inte kunde boka något hotel kring Gap, allt var fullbelagt. Men när han ändrade sin hemort från London till Seattle i Kanada via email fanns det plötsligt massor att välja på. Fler och fler menar att man borde följa Thierry Neuvilles förslag och flytta fram rallyt och köra det som final istället för premiär. De mest optimistiska vill de se premiär i Finland i mars annars nya Rally Croatia i slutet av april. Liknande problem har det brittiska landslaget i rugby som skulle möta sin kollegor från Frankrike i en stor turnering men även dom har stoppats från inresa. Istället är nu matchen framflyttad helt i linje med de franska myndigheternas önskemål. Inom kort hoppas nu alla drabbade att frågan löses…

    *

    Samma problem finns inte i Finland som står som värdland för Arctic Lapland Rally med start på fredag. Så klart är det stränga Covid-19 regler som gäller för alla inblandade och lika klart är att rallyt är strängt publikfritt. Istället har arrangören beslutat att livestreama flera av sträckorna via sin hemsida https://arcticrally.fi

    Sändningarna kommenteras av välkände rallyrösterna Sami Kolsi och Markus Silfvast och ute på sträckorna är det Toni Lönnroos och Timo Pulkinen som sköter intervjuerna. Sändningen sker genom frivilliga krafter och är ett sätt att verkligen se till att publiken håller sig hemma. Nu verkar även temperaturen kring Rovianiemi på arrangörens sida, idag och på torsdag förväntas upp till 28 minusgrader. Detta byts dock under tävlingen, fredag och lördag förväntas mer mänskliga 3-4 minus dagtid och så gott som vindstilla.

    Foto. Emil Lindholm

    *

     

    Med mig verksam inom Södra BF är det också därifrån jag oftast ser på mitt skrivande på nationell nivå. Väljer därför att citera det informationsbrev som styrelsen i Södra BF nu skickat ut, klart positivt att man med ordförande Kai Koiviranta i spetsen  väljer att dela med sig av information i det här infekterade läget.  I brevet berättas om de turer kring Förbundsstyrelsen som idag betraktas som historia men där uppenbarligen inte heller Distriktsordföranden har helt lätt att följa alla turer. Så klart inte lätt när han i likhet med de flesta befinner sig mer eller mindre på läktarplats. Att man ändå tyckte att nya ordföranden Magnus Berthling var rätt man att leda förbundet framgår dock tydligt. Vid ett möte den 6 januari beslöt Södras styrelse att inte bifalla önskan om ett Extra Förbundsmöte, ”Orsaken var att det i värsta fall skulle vi hamna i mitten av mars med extra förbundsmöte, och det var alldeles för nära ordinarie förbundsmöte som skall hållas den 18 april”.  Men med ny information den 7 januari och ett möte med övriga rådsdelgater ändrades uppfattning och nu stöddes förslaget om ett Extra Förbundsmöte”. Styrelsen skriver, Vad som händer nu är att förbundsstyrelsen skall inom 2 veckor komma med datum för ett extra förbundsmöte som skall hållas inom 2 månader. Där står vi nu”. 

    *

    I den pågående debatten där Rally Swedens vara eller inte vara är en del och så även en flytt till mer ”vintersäkra” områden övervägs. I det sammanhanget nämns ofta hur unikt Sverige är som kan erbjuda rally på snö och is. Enda utmanarna förutsätts då finnas på andra sidan Bottenviken och det dröms även om att man där skulle få två VM-tävlingar om/när Rally Sweden försvinner från WRC-kartan. I min värld är både ”om/när” och två tävlingar med VM-status i samma land ren utopi då är risken mycket större att Kanada, Ryssland eller varför inte Japan tar över som vinterarrangör.

    Foto:Rally of Tsumagoi

    Japan tänker kanske en del, finns där ens snö? Faktum är att landet stått som värd för Vinter-OS två gånger och där det även körs rally på snö. Ett sådant är Rally of Tsumagoi som ingår i japanska mästerskapet men som i fjol fick ställas in på grund av ovädret ”Typhoon No. 19”. I år hade arrangören vidtagit alla åtgärder med hänvisning till Covid-19 och allt såg ljust ut för rally första helgen i februari. Men då kommer enligt meteorologerna in samma typ av oväder över tävlingsområdet Kanto en bit från Tokyo vilket medför att man för andra året får ställa in deltävlingen i ”All Rally Japan”. Kollar man på bilden så ser det absolut ut som att det skulle finans förutsättningar för vintertävling även i Japan…

    *

    Idag säger Motorbloggen ett stort grattis till Enduroklubben FMCK Hässleholm som äntligen fått ett nytt ställe att utöva sin verksamhet på. Tidigare körde man på en slinga ute på Hovdalafältet men där idoga krafter gjorde allt för att stoppa verksamheten, påhejad av kommunen miljöansvarige. Till slut lyckades detta och istället hänvisades klubben till ett annat tillfälligt område på andra sidan Hässleholm, i Stoby. Detta var dock inget som föll i god jord hos de närboende och det började överklagas och under tiden låg i princip allt mc-åkande nere.

    Foto:Tommy Svensson

    Nu meddelar ordförande och f.d rallykartisen Stefan Eriksson mycket belåtet.

    Har idag fått det besked som vi väntat på så länge – ingen överklagan har inkommit till Länsstyrelsen och därmed skall det vara ok med vår bana på Stoby Norr. Äntligen skall vi kunna ha en egen bana att få träna och umgås på. 

    Nu är detta tillfälligt men inom en inte alltför avlägsen framtid hoppas klubben på en mer permanent lösning.

      Jag kommer att föra samtal med kommunen omgående hur vi fortlöper projektet, berättar Stefan.

    *

    I fjol drabbades småländska Camilla Andersson av ett tungt besked att hon drabbats av bröstcancer. Mitt i allt detta så var hon på en middag och säckade då nämna för sin nya kompis tillika rutinerade kartläsaren Anette Pettersson vad hon hade på sin ”bucket-list”.

    Att få köra Midnattssolsrallyt i en Volvo Amazon!

    Foto: Johan Forsberg

    Av detta har nu ”Team Rosa Rallyrattar” växt fram där Anette så klart blir kartläsare och där även Johan Forsberg och Peter Johannesson med många års erfarenhet inom rallysporten ingår. I går nämnde jag att svenske monegasken Dan Alvén sålt den Volvo Amazon han ifjol körde i Rally Monte Carlo Historique och det är denna bil som Camilla och Anette ska köra i MSR.

    Denna underbara Volvo Amazon kommer att vara mittpunkten i vårt projekt när vi ska bidra till att besegra bröstcancer under 2021. Pärlan kommer fräschas upp och få ny kulör, silver-metallic med rosa detaljer, berättar Camilla och fortsätter.

    -Ett samarbete med bröstcancer-förbundet är under process för att samla in bidrag som gör att färre kvinnor och män ska drabbas av bröstcancer och fler ska överleva.

    Tjejernas resa mot MSR 2021 kan följas på Facebook, Instagram och hemsidan som kommer att öppnas upp inom kort. Där kommer även möjligheten att stötta via Swish inom kort presenteras. 

    2021 kommer bli ett magiskt år, vi vill stötta och hjälpa till att besegra bröstcancer. Men vi kommer även att  bjuda på mycket skratt och glädje under resan för ni vet ju att inget är omöjligt, hälsar Camilla.

    Nu kör vi!! 

    *

    Just nu meddelar Mattias Ekström från Dakarrally.

    Stage finish!

    En riktigt tuff dag mycket stora stenar och damm och hade faktiskt ingen trevlig sträcka då vi inte kom in i rätt rytm, berättar Ekström.

    Detta av SS10 och i morgon väntar rallyts kanske allra tuffaste utmaning med 57 mil över jättestora sanddyner.

    Nu tar vi en dusch och laddar för detta, avslutar Mattias från öknen i Saudiarabien.

    I dag slutade Mattias och Emil Bergkvist på en 24:e plats i klassen, lite över tjugo minuter från sträcksegraren från Ryssland, Sergei Kariakin.

    Foto: PH Sport

    Noterbart är att Kris Meeke är kvar i rallyt och har tillskillnad från Ekström aldrig brutit rallyt trots massor av problem med bilen. Detta innebär att han är sist i klassen med över 80 timmar upp till ledande ryssen. I dag var Yazeed Al Rajhi tur att vinna före Nasser Al-Attiyah och Stephane Peterhansel med Carlos Sainz som fyra. Oförändrat i toppen med Peterhansel, Al-Attiyah och Sainz på pallen.

     

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.