Ogier byter kartläsare, Nässjö med"Sveriges största rallytävling", Oliver antar Wales med PO10 MEM, en tävling mindre i World RX för Klara&Co, OMSE säljer nya Fiesta Supercars och Rally Stoholm utlovas bli "en fantastisk oplevelse"!

Blogg

Samarbetet mellan Sebastien Ogier och Benjamin Veillas blev bara fem tävlingar långt och till Rally Japan blir det ny kartis för senaste WRC-vinnaren. In kommer Pierre-Louis Loubets co-driver Vincent Landais efter att Ogier plötsligt meddelat att han behöver förändring i sin Yaris. Lite märkligt med tanke på att före Veillas hade Julien Ingrassia notansvaret hos Ogier sedan debuten 2008 med en Peugeot 206 XS och under alla de åren kändes aldrig något behov av ”förändring”. Att det är Ogier som tagit beslutet känns helt klart för mig och för Landais är det ett steg upp i karriären. Nu är de inte helt obekanta med varandra då han ingått i Ogiers ”gravel crew” när det inte krockat med uppdraget hos Loubet.

*

Detta trodde nog inte många att man återigen skulle få se efter att Covid och annat ställt till dj-ulskap för rallysporten, att en arrangör går ut om meddelar att det är fullt och det blir gallring. Men så är det för Nässjö MK som med BRC-finalen ”Novemberskölden” blir årets största tävling i Sverige 2022. Tidigare innehade Lima MS och ”LBC-Ruschen” titeln ”Sveriges Största” men deras 180 anmälda har redan passerats med 25 ekipage av Nässjö och då återstår till söndag innan anmälan stänger. 

    Foto: Tommy Svensson

    Arrangören har satt 180 startande som maxgräns där Växjös färgklick Janne Kristiansson är en som är anmäld, vilket innebär att minst 20 bilar i nuläget får stanna hemma.

    Eftersom intresset är mer än vad vi egentligen har maxat till i inbjudan så kommer gallring ske efter när startavgiften är betald, förklarar Nässjö MK.

    Samtidigt som det är kul att ha en populär tävling så är det alltid lite trist och krångligt med gallring. Med detta i bakhuvudet menar klubben att man hoppas att alla ska kunna beredas plats den 5 november och hoppas på det vanliga, att ungefär tio procent av de anmälda lämnar återbud. Ändå skickas ut ett bra tips. 

    -Vill man vara säker på att få en plats är det dags att betala in startavgiften!

    *

    För tre år sedan gjorde Oliver Solberg WRC2-debut i Wales Rally GB med familjens egen VW Polo R5. Nu är det comeback på walesiska vägar och precis som 2019 blir det en Polo som Oliver i hop med tillfälliga kartläsaren Craig Drew kommer att köra i ”Cambrian Rally”. Dock ingen ”svenskreggad” bil utan PO10 MEM har sin hemvist ”in UK” och har tidigare använts av välkände Osian Pryce. Helgens tävling är final i Brittiska Rallymästerskapen och Oliver kommer därför att möta tufft ”lokalt” motstånd.

    Foto: Oliver Solbrg Motorsport

    Vägarna är några av de häftigaste, oavsett vad man jämför dem med i resten av rallyvärlden. Det är så sjukt kul att köra dem. När möjligheten dök upp igen var det något jag verkligen ville göra, förklarar 21-åringen.

    Normalt sitter Elliot Edmondson vid sidan av Oliver men en olycka med det nu så polära, men ack så olycksdrabbade ”bergscykling” 

    Elliott välte under träningen och vi tränar hårt båda två och tänjer på gränserna och det engagemanget är en av de saker jag verkligen gillar och beundrar med Elliott. Jag är verkligen ledsen att han går miste om denna helgen.

    Craig Drew kommer att ersätta Edmondson i den walesiska tävlingen, inget nytt då han tidigare åkt två tävlingar med värmlänningen.  Cambrian Rally startar på fredag kväll med två asfaltssträckor och fortsätter på lördagen med två slingor grus.

    Vet inte om World RX:s mediansvarige har ett förflutet som politiker men har mina misstankar, hur kan man annars beskriva när en av de två finaltävlingarna på Nürburgring ställs in som något positivt?  Att lördagen försvinner beskrivs som ”att testa ett nytt mer kompakt format” vilket i praktiken inenbär att Johan Kristoffersson redan är klar VM-segrare när tre tävlingar återstår. Anledningen till förändringen verkar vara att det slagit ner som en bomb hos promotorn, att även dagarna i Tyskland är kortare i mitten av november. När man dessutom måste ta hänsyn till kyrkobesökarna utanför banan så blir det start först klockan 13.00.

    Foto: CE Dealer Team

    Med detta nya upplägg har alltså Klara Andersson, SMK Hörby och ena halvan CE Dealer Team bara tre race på sig att ta en ny pallplats. I Portugal blev det debut på en World RX-pall och i helgen får hon en ny chans när man kör på  Circuit de Barcelona-Catalunya. Senast i Belgien missade hon finalen efter en alltför tuff närkamp i semifinalen men nu är målet återigen final.

    – Mitt tempo har utvecklats väldigt trevligt på de senaste tävlingarna och nu är jag förväntansfull att komma ut på banan och bli ännu snabbare, förklarar Klara. 

    Inför helgen ligger Klara på sjunde plats i VM-tabellen medan teamkompisen Niclas Grönholm ligger trea med sin gula PWR RX1.

    Barcelona blir uppenbart väldigt viktigt för mig i fajten för att nå andra platsen så vi måste göra allt för att bättra på poängskörden, menar Niclas

    Banan beskrivs som både ”tricky” och utmanande och förklarar Grönholm, ett nytt moment tillkommer.

    Med de nya bilarna är jag helt övertygad att det inte blir någon lätt uppgift som väntar…  

    För Kristoffersson gäller att kan han stå som världsmästare på söndag men vägen dit kommer inte att bli enkel menar han.

    För mig gäller det att inte bli kvar i någon däckbarriär eller dra på mig bestraffningar, utan att komma i mål och fortsätta plocka poäng, konstaterar Johan, som också vill hjälpa teamkompisarna Ole Christian Veiby och Gustav Bergström att nå så högt som möjligt i VM-tabellen.

    Foto: Qnigan

     Det handlar framför allt om att hjälpa till med information om banan. Jag har bra erfarenheter från Barcelona som är en tekniskt svår bana,där förutsättningarna ändras snabbt om vädret skiftar. Förhoppningsvis kan jag förmedla viktig information till Ole Christian och Gustav, säger värmlänningen som har vunnit sex av sju deltävlingar så här långt. 

    Bakom Kristoffersson är kampen om andraplatsen stenhård. Kevin Hansen har 90 poäng, Veiby 89 medan Niclas Grönholm och Timmy Hansen står på 87.

    – Kul, fyra bilar i ett rått race om andraplatsen. Jag ska göra mitt bästa för att försöka ta den ,lovar Veiby.

    *

    Inte alltför ofta man ser ”annonser” om nya rallycrossbilar till salu men nu släpper svenska OMSE Fiesta MK8 Supercars till privatförare för första gången. Ford Fiesta MK8 introducerades för första gången 2018, och har sedan dess tagit segrar i FIA World Rallycross Championship, FIA European Rallycross Championship. Kevin Eriksson OMSE Teamchef berättar.

    Foto: OMSE

    – Som en del av de många projekt vi har på gång inom OMSE har vi beslutat att släppa Fiesta MK8 till privatkunder. Vi har fått många frågor om bilarna, så vi är sugna på att ge förare möjlighet att tävla i vår senaste specifikation av förbränningsmotor Supercar. 

    *

    Allhelgonahelgen körs finalen för Dansk Superrally med ”Rally Stoholm” och då väntar en utmaning utöver det vanlig, bland annat körs hela fredagsetappen i mörker. Totalt 13,4 mil specialsträckor väntar kring orter som Viborg, Skive och Holstebro. Välkände Jeanette Kvick Andersson tillhör de som jobbat mycket med tävlingen och förklarar.

    Allt vad ett rallyhjärta kan önska kommer att finnas i helgen, körning både i dagsljus och mörker och detta på olika underlag (asfalt och grus) och dessutom ett ofta väldigt oförutsägbart väder!

    Hon lyfter fram fredagen som väldigt annorlunda.

    Rallybilar med massor av extraljus där föraren ska försöka hitta de rätta bromspunkterna samtidigt som publiken kan njuta av röda glödgade bromsar i nattmörkret, ”en fantastisk oplevelse”!

    Att rallyt innehåller en tredjedel grussträckor sticker ut, dock finns ingen renodlad grussträcka utan det är ”mixat underlag” som gäller vilket även gör däckvalen svåra.

    Ett annat element är vädret som kan vara allt från blå himmel till regn  och dimma. För publiken gäller det att klä sig rätt, uppmanar ”Kvicken”.

    Rally Stoholm ingår som final i Dansk Super Rally, Shell Helix Historic Rally Cup, Opel Adam och Volvo Euro Cup. Som namnet antyder blir Stoholm mitt på den norra delen av Jylland rallyts centralort. Första start är klockan 18.00 på fredag med målgång på lördag strax före 16.30. Arrangören har även gjort ett speciellt Rallymagazin som kan köpas i området kring Stoholm från och med måndag. 

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt