Nya renproblem för Rally Sweden, WRC-teamen har anlänt till Umeå, Umeå-Mikael ser framemot VM på hemmaplan, fortsatt behövs funktionärer, Skoda testar nära Polcirkeln, Sandell fortsatt trea i Kenya, Jessica Bäckman kör TRC i Tyskland och hack i bloggskrivandet...

Blogg
Just när man trodde att det bara var till att luta sig tillbaka och njuta av rallyfärden och en tro att de problem som kantat Rally Swedens flytt till Umeå nu var lösta så kommer där motbud och man tvingas stryka sträcka 9/13 i Örtäsk berättar idag ”top dog” Glenn Olsson. Fortsatt är det renarnas betesmark som är problematisk och att det inte går att flytta djuren på ett säkert sätt. Beslutet att stryka sträckan har enligt Olsson ”tagits av respekt för och i samråd med Vapsten sameby.

Tyvärr har vi fått besked att sträckan inte kan köras på grund av det rådande snö- och väderleksläget vilket påverkar tillgången till renbete i området. Vi har vänt på varje sten från båda sidor för att hitta lösningar men med rådande snöläge kan vi inte göra annat än att ställa in sträckorna!

Totalt försvinner nu lite över fyra mil och dessa mil kan så här tätt inpå rallyt inte ersättas, däremot måste tidsprogrammet för lördagen revideras.

    Att flytta en sträcka till en ny plats är en svår och komplicerad process med frågor kring avtal, tillstånd, logistik, planering och samråd med olika intressenter och aktörer, konstaterar  Olsson.

    Det finns faktorer som påverkar vår tillgång till de skogar och de områden vi tävlar i. Det är ett faktum och något vi måste respektera, vilket vi gör med det här beslutet.

    Så klart ett svårt avbräck att så här kort före start tvingas till att korta rallybanan men WRC/FIA och promotorn Simon Larkin har förståelse för läget och respekterar beslutet som tråkigt men oundvikligt.

      Flytten norrut till Umeå är ett positivt steg för rallyt och vi är säkra på ett lyckat arrangemang nästa vecka och en långsiktig framtid i regionen, säger han.

    Glen Olsson fyller i.

    Det har lagts ner ett enormt arbete under en lång period för att skapa ett framgångsrikt arrangemang för tävlande och fans, men i detta fall får vi tyvärr acceptera att vi inte kan nyttja den här specialsträckan 2022.Foto: Tommy Svensson

    Umeås kommunalråd Hans Lindberg kommenterar beslutet:

    Vi har gjort allt vi kan för att hjälpa till att hitta en lösning på detta. Men vi kan inte styra naturen och i detta fall måste säkerheten helt enkelt gå först.

    Inger-Ann Omma, Vapsten Samebyförklarar också att beslutet är oundvikligt .

    Mot bakgrund av rådande väderleks- och snöförhållanden har samebyn kommit fram till att berörda vinterbetesgrupper inte har förutsättningar att samla och hålla undan de renar som betar inom nära den aktuella sträckan. Det riskerar i sig både människor och djurs säkerhet!   

    Sträckan skulle gått som andra sträckan under lördagen och likaså efter serviceuppehållet.

    *

    Om exakt en vecka invigs alltså Rally Sweden och idag öppnades öppnades Service ParkNolia i Umeå. Först på plats var Toyota och Hyundai som strax efter lunch rullade in med sina första trailers. Ikväll väntas M-Sport Ford som då avslutat Puma-testerna i Kall och totalt handlar det om cirka 25 trailers till Nolia.  Adam Magnusson är Service Park Manager och vet vad som väntar då han har 20 års erfarenhet av jobb inom Rally Sweden.

    Foto: Rally Sweden

    De kommer att jobba från tidig kväll till midnatt fram till måndag, tisdag för att bygga ihop modulerna. Toyota och M-Sport har 10-15 personer per team som jobbar med detta och Hyundai med nytt koncept, är dubbelt så många, berättar Magnusson.

    Övriga team (bland annat Toksport med norske Andreas Mikkelsen) och deltagare börjar anlända på måndag. Som ett led i Rally Swedens hållbarhetsarbete driftas ungefär 90 procent av Service Park på fast el, förklarar Magnusson.

    Toyota har däremot egna elgeneratorer som drivs på biobränsle…

    *

    En som delar allas förväntan inför WRC på hemmaplan är Mikael Ericsson med två VM-segrar bakom sig, Finland och Argentina. 

    – Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi drömma om att jag skulle få uppleva det här i min hemstad och dessutom få dela glädjen med alla Umeåbor, säger han.

    Foto: Pablo Villaroel

    Totalt vann Mikael 78 sträckor i Rally-VM och bara Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Kenneth Eriksson av svenskarna har fler. Att det är viktigt för Umeå att få Rally Sweden skriver han gärna under på.

      Det kommer bli spektakulärt med mycket action,  liknar nog ingenting annat de flesta tidigare bevittnat!
    Med sin erfarenhet har han tillsammans med bland annat Vännäs MK:s Roland “Micro” Åström och Johnny Olofsson varit delaktig i Rally Swedens nya placering.

     Jag har plockat fram förslag och idéer på sträckor i våra trakter och varit med och träffat politikerna. Umeå har ju tidigare genomfört SM-rallyt, men det här blir något helt annorlunda. Det blir ett par dimensioner till i arrangemanget, förklarar Mikael. 

    Dessutom extra glad över att det inte behövdes särskilt mycket övertalningsförmåga för att övertyga Umeås politiker.

    Mikael egen karriär har både kostat och betalat av sig beroende på hur man väljer att sammanfatta det. Det fanns ljusa, men även mörka stunder och timmar i förarstolen har framtvingat en stelopererad rygg. Foto: Tommy Svensson

    Sedan han la rallyhjälmen på hyllan har han hjälpt Rally Sweden varje år och bland annat varit chaufför åt Michèle Mouton (bilden), världens mest framgångsrika kvinnliga rallyförare och numera säkerhetsansvarig på FIA

    – Det kommer jag göra även här i Umeå och jag kommer njuta av varje ögonblick. Att få vara med om ett VM-rally här i Umeå, ja, det är nästan som en saga!

    *

    Fortfarande finns möjlighet att jobba som funktionär under Rally Sweden och av de totalt 4000 frivilliga som behövs fins luckor i bemanning. I går berättade SVT om detta och Vd Glenn Olsson, konstaterade luttrat.

    Foto: Tommy Svensson

    Det här är ingen ny situation för oss, men det är första året här uppe så föreningarna behöver hjälp att hitta folk.

    Nu står hoppet till att föreningar som är sugna på lite extra inkomster hörsammar uppmaningen och fyller luckorna nästa helg.

    *

    Storfavorit i WRC2 i Rally Sweden är utan tvekan Toksports Andreas Mikkelsen/Tostein Eriksen. Norrmannen kommer dessutom varmt kläderna då han i hop med Kris Meeke och Emil Lindholm just avslutat tester med nya Skoda Fabia Rally2.

    Foto: Skoda Motorsport

    Längst upp i Finland granne med Polcirkeln har Skoda Motorsport förlagt testerna innan de första bilarna släpps till kundteamen. Exakt när detta sker är dock inte klart, som vanligt är det bristen på halvledare som spökar här som över allt annars. Under fem dagar pressades Fabian så mycket det bara gick och vad som sipprat ut så var det tester som ansvarige hos Skoda, Jan Krasula var nöjda med.

    -Vårt mål var att under vinterförhållanden testa hållbarhet, prestanda och olika komponenter i drivlinan! 

    Medan Mikkelsen i helgen  vilar sig i form så åker hans co-driver Torstein Eriksen i Frank Tore Larsen R5 Polo i Norska Mästerskapet, Numedalsrally.

    *

    East African Safari Classic Rally avgörs som bekant på helt annat underlag än snö och is. Tyvärr lyckades inte Patrik Sandell/Henrik Bolinder klättra från gårdagens tredjeplats upp till andra under dagen. Men avståndet minskade mellan deras Porsche och tvåan Ian Duncans Rover. Foto: Tuthill Porsche

    Två svenska sträcksegrar blev det men på dagens tredje och sista tappades tid, ändå har man inför sista dagens knappa femton mil sträcka bara en minut upp till andra platsen. Ledaren Chager Baldev kan man dock inte hota såvida inget händer med Porsche #3.

    Vi ska försöka gå ikapp Duncan i morgon när vi är tillbaka vid Kenyas kust. Här är sträckorna lite tuffare plus större risk med mötande trafik, förklarar Sandell.

    Foto: Okänd

    Två som inte behöver oroa sig för detta är ”Bentley on Safari”, britterna Mark och Ed Bentley. Inför dagens första sträcka låg paret i sin Ford Escort MK1 sist i rallyt och än värre  blev det här efter en tung rullning och ”game over”…

    *

    I går släppte ena halvan av racingsyskonen Bäckman, Andreas nyheten att det blir STCC med Lestrup Racing för honom. Idag kom så Jessica med sin stora nyhet att hon kör i ADAC TCR Germany.Foto. FIA WTCR

    Senast jag körde i Tyskland blev jag tvåa på Hockenheimring och nära min första vinst. Mitt mål med säsongen är att fajtas om topp placeringarna i mästerskapet och ta min första vinst i TCR, säger Jessica.

    Under 2018 tävlade de båda i STCC och den brittiska motsvarigheten TCR UK, där Andreas bland annat tog sin allra första racingseger och slutade på en tredjeplats i mästerskapet. Jessica lyckades knipa en pallplats på Brands Hatch och blev därmed första kvinnan i TCR UK att ta en pallplats och slutade även fyra i mästerskapet. Förra årets äventyr i VM för TCR-bilar, FIA WTCR, var ett tufft år för syskonen där teamet hade svårt att anpassa sig till en ny bil, och syskonen inte kunde visa sina potentialer som förare. De senaste fyra åren har Jessica och Andreas kört i samma mästerskap, men nu är det officiellt att i år kommer de inte tävla mot varandra utan i två olika länder och mästerskap.

    Kommande vecka är det förutom ”Rally-week” även sportlov för Skåne vilket för min del innebära raka motsatsen till lov. Alltså går jag från och med i morgon upp till full arbetstid under två veckor vilket innebär att bloggskrivandet troligen kommer i kläm. Därför utfärdar jag redan nu en liten varning att det kan komma dagar utan någon ny Motorbloggen. Jag gör inte heller som jag brukar, förvarnar dagen före utan är där ingen ny blogg så får ni vänta till nästa dag, förhoppningsvis… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.