Nya regler ska öppna upp motorsporten men kräver merjobb för arrangören, Rovanperä sitter med "bäst hand" i Portugal, Neuville vill bli bättre än trea, skadade Kim M. lämnar lägesrapport och Morin fortsätter med Brink!

Blogg

Efter Anna Nordkvist vd hos Svenska Bilsportförbundets euforiska utrop i förra veckan om nya positiva regler för bilsporten, har det rests många frågor. Frågor som också gjort gällande att inte mycket hade förändrats rent praktiskt för att kunna genomföra till exempel rally. Idag kom så vad man kanske kan säga förtydligande i frågan från Nordkvist efter genomgång med RF och övriga specialförbund. Där framkommer att nya beslutet som börjar gälla 1 juni öppnar idrotten upp för publik och fler tävlande.

– Verkligen positivt. Nu finns förutsättningarna från Folkhälsomyndigheten för att kunna arrangera tävlingar igen och det gäller att ha en väldigt god dialog med regionen, Länsstyrelsen och Polisen för lokala anpassningar, säger förklarar Nordkvist.

Enligt Nordkvist har man nu sett till skillnaderna mellan idrotter utomhus och inomhus plus exakt vem som är vad på en tävling.

    Nu blir det tydligare riktlinjer för hur många utövare som får tävla och hur många som kan komma som publik och titta på en tävling.

    Hon går vidare.

    Offentliga tillställningar hanterar tävlingar på inhägnat område med publik tex Racing, Rallycross, Folkrace med flera samt även tävlingar på icke inhägnat område oavsett publik eller inte, exempelvis rally. 

    Nu är det också klart vilka som inte ska räknas in i antalet deltagare vid ”offentlig tillställning”, funktionärer, team, media och personal ska inte räknas. I rally som alla är överens om drabbats hårt, gäller siffran150 deltagare antalet utövare och då räknas förare och kartläsare som ”en utövare” som därmed också får befinna sig samtidig vid start och mål, alltså totalt 300 personer. Till detta ska då läggas servicefolk och funktionärer så runt 5-600 personer vid HQ är nog att räkna med. Men Nordkvist hoppas att det inte stannar där utan att ännu fler kan få vara med under speciella förhållanden.

    Med det beslutet så kan vi eventuell hitta möjligheter till större startfält om det säkerställs att det aldrig är mer än 150 utövare samtidigt vid start, mål eller ute på en sträcka.

    För rally arbetas det just nu hårt för att hitta lösningar och många kreativa idéer finns framtagna men utgångspunkten är ändå att ej kringgå reglerna samt med full hänsyn till pandemiläget, slår hon fast

    – Vi kommer att ha ett särskilt möte med SM-arrangörerna nästa helg för ”Stora-SM” och gå igenom en bra plan, därtill också bjuda in alla förare under lördag eftermiddag för att delge information och förutsättningar!

    Foto: Tommy Svensson

    Även publiken välkomnas nu hos bilsporten menar Nordkvist och efter den 1 juni kan 500 personer med anvisad sittplats tas in där sällskap ska kunna hålla ett avstånd om minst 1 meter i sidled samt framåt och bakåt från andra sällskap.  Antalet i samma sällskap kan uppgå till högst fyra personer.  Utomhus får 100 personer med EJ anvisad sittplats tas in med samma avståndsregler och begränsning till fyra i vart sällskap. Nordkvist igen.

    Att vi äntligen kan ta in publik på våra banor igen känns verkligen som ett ljus i den coronatunnel som vi varit i så länge nu. För vissa arrangörer kan det vara helt avgörande om tävlingen ens går att genomföra men framför allt så är det ju fantastiskt för mamma och pappa, släkt eller vänner att få se sina nära att tävla igen.

    Foto: Tommy Svensson

    Hon lägger dock in en brasklapp och menar att långtifrån alla tävlingar kommer att kunna ta emot publik efter den 1 juni.

    – Det är upp till arrangören i samråd men myndigheterna att avgöra lämpligheten. Men på det stora hela är vi utifrån den information vi fått om beslutet, mycket nöjda med att saker som vi föreslog som svar i remissen som nu har tagits med i det nya beslutet. 

    Hon pekar även på oklarheter som fortsatt råder från Folkhälsomyndigheten kring de planerade besluten som kommunicerats tidigare gällande tävlingar i mindre skala.

    Där väntar hela idrottsrörelsen på ett förtydligande och här ligger verkligen RF på för att få fram ett svar vad som avses, men eftersom det i dagsläget ej anges så anser vi att vi ej kan begränsa oss utan jag är övertygad om att våra arrangörer har kunskapen till kloka bedömningar samt att dialogen med myndigheter får vara avgörande,  avslutar Nordkvist.

    Igår hölls ett gemensamt digitalt möte med alla distrikt och sportgrenar i saken och nu finns även protokoll med riskanalys framtagna som ett stöd i genomförandet av arrangemangen framöver. Folkrace har lite speciella förutsättningar och för den delen av bilsportfamiljen väntar egna regler.

    På SBF:s hemsida finns mer detaljerad information om vad som ska gälla efter den 1 juni men ett axplock följer här.

    – Den som anordnar en sådan offentlig tillställning ska: Dela upp idrottsutövarna i mindre startgrupper med olika starttider.- Start- och målområdet ska vara tydligt avgränsat- Enbart idrottsutövare och funktionärer får befinna sig i start- och målområde. För offentlig tillställning med publik som inte anvisas sittplats gäller högst 100 personer i publiken utomhus.  Den som anordnar en sådan offentlig tillställning ska:

    – beräkna maxantalet deltagare som samtidigt får vistas i lokalen eller på det avgränsade området eller utrymmet,

    – skriftligt dokumentera maxantalet och hur beräkningen har gjorts,

    – tydligt anslå maxantalet, och säkerställa att maxantalet inte överskrids.

    – Beräkningen sker utifrån minst 10 kvadratmeter inomhus respektive 5 kvadratmeter utomhus av  tillgänglig ytan per deltagare.

    – Antalet får inte vara fler än vad som anges i förordningen.

    För samtliga offentliga tillställningar (från 1 juni)

    Den som anordnar en offentlig tillställning ska utforma lokaler/områden/ytor samt in- och utpassager så att trängsel undviks och att deltagare kan hålla avstånd till varandra.

    Den som anordnar en offentlig tillställning ska också:

    1. informera deltagare eller idrottsutövare om hur smittspridning kan undvikas,

    2. erbjuda deltagare eller idrottsutövare möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten eller erbjuda handdesinfektion,

    3. säkerställa att personal eller funktionärer får adekvat information om hygienåtgärder för att förhindra smitta,

    4. skriftligt dokumentera de övriga smittskyddsåtgärder som verksamheten har vidtagit,

    5. följa upp de vidtagna smittskyddsåtgärderna, och hålla sig informerad om särskilda rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och den regionala smittskyddsläkaren.

    Så mycket kan man ändå konstatera, det blir mycket, mycket jobb för de rallyarrangörer som ligger i startgroparna för sensommaren och höstens tävlingar. Mer jobb samtidigt som det råder akut brist på funktionärer att utföra alla åtgärder som spaltas upp här ovan…

    *

    Två saker minns jag speciellt  från Croatia Rally, Tom Kristensson och Kalle Rovanperäs oturliga avåkningar. Efter andra platsen i Arctic Rally Finland gick Toyotas yngsta hopp ut allra först och efter bara någon kilometer så gick det h-e, game over. Att Kalle var bedrövad efter sin sorti behöver inte ens nämnas men med hjälp av pep från både förarkollegor och inte minst teamet med Jari-Matti Latvala som ”Dr Phil”är nu Kalle på banan igen. Men avåkningen och nollan i Kroatien kan vara guld värd när det kommer till Portugal då Kalle går ut som nästan idealiska bil fem i WRC-klassen.

    Foto: Tommy Svensson

    Oavsett om det blir vått eller torrt i helgen så har ändå det mesta lösa på vägen körts bort av de som går ut före. Allra tuffast lär ledartrion Sebastien Ogier, Thierry Neuville och Elfyn Evans fått som har den otacksamma uppgiften att ”rensa” under fredagens åtta sträckor. Den här gången går Kalle med rutinerade Jonne Halttunen vid sin sida in med lite annorlunda attityd än senast och förklarar att han vill köra smartare.

    – Ändå hoppas jag få till ”good pace” och vara med i toppstriden! 

    En enda gång har duon kört i Portugal, år 2019 och då gick det också riktigt bra med seger i WRC2 för Skoda Motorsport alltså inte så konstigt att man ser framemot återkomsten.

    Jag tror att detta passar oss väldigt bra och efter segern senast känns det väldigt bra att komma tillbaka.

    Direkt efter Kroatien började Toyota testa inför årets första grusrally och dessutom premiär för Pirelli på ”löst underlag”.

    Det tog ett tag att få tillbaka gruskänslan men sammantaget var känslan bra med både och Pirelli-däcken, förklarar Kalle.

    Nog ingen högoddsare om det är finskt i topp efter dag ett i Vodafone Rallye Portugal men som vanligt räkans inte detta, utan först när ”tjocka damen slutat sjunga” som resultatet är intressant…

    *

    Årets ”Mr three” Thierry Neuville vill säkerligen ändra på resultatraden 3-3-3 i Portugal och då lägga till minst en tvåa och allra helst en etta i raden.

    Målet är att studsa tillbaka efter vår svårigheterna i Kroatien, förklarar Neuville som ledde där till en början men sedan fick problem.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Nu väntar grus och där har Hyundai historiskt sett varit starkare än på asfalt och belgare med Martijn Wydaeghe vid sin sida ser framemot starten.

    Portugal har alltid varit en av årets höjdpunkter och speciellt publiken är fantastisk. Bara på Fafe-hoppet brukar samlas runt hundratusen människor.

    Han är dock fullt medveten om att en svår helg väntar och att gå ut som bil två är inte idealiskt.

    Ett långt rally väntar och till slut är det ändå bara en vinare och för att det ska bli vi måste vi vara på topp från start!

    *

    Även om det kanske är mest tryck på axlarna hos Neuville och Ott Tänak i egenskap av kandidater till VM-titeln så är kanske ändå tredje föraren i ”The Adamo squad”, Dani Sordo den som sitter med ”bästa hand” inför helgen. När han startar som tionde bil har kollegorna redan varit snälla och rensat vägen plus att spanjoren som numera är veteran i WRC, är erkänt snabb på den typ av vägar som erbjuds i helgen. Inte minst segrarna på Sardinen är bevis på detta. 

    Portugal är speciellt för mig eftersom vi är så nära Spanien och jag får alltid extra boost av alla åskådare längs vägen vägen. Dessutom gillar jag de portugisiska sträckorna så detta blir intressant, förklarar Sordo som i helgen gör sin 167:e WRC-start sedan premiären 2003 och då på hemmaplan i Rally de Catalunya.

    Efter Kroatien var Andrea Adamo långtifrån nöjd med vad deras Hyundai i20 WRC levererade och kräver nu ett helt annat resultat. Problemen därifrån är nu analyserade och åtgärdade hoppas den karismatiske italienaren. 

    Vi ska inte bara slåss om seger utan tydligt visa att VM-seger är vårt mål, förklarar han och tillägger.

    – Hyundai har haft framgångar här tidigare men ingenting är gratis utan vi måste prestera på topp! 

    *

    Inte roligt alls var det för Kim Madsen och Line Lykke Jensen när man åkte av våldsamt med den helt nya Citroën C3 Rally2 i premiären av Danska Mästerskapet. Nu har det gått en hel månad sedan olyckan där Line Lykke klarade sig bäst men fortsatt är mycket öm i kroppen. Kim hade mer otur genom att ” brække ryggen” plus en kraftig hjärnskakning som ännu påverkar synen. En bruten skuldra och svårt med rörligheten i vänster hand fullföljer bilden av Kim idag. Något minne av olyckan har han inte och nu ser han framåt och glädjen sig att nu kunna röra sig lite mer.

    Foto: Brian Madsen Motorsport

    Om ca. 2 måneder kan jeg begynde genoptræning af min ryg, det ser jeg frem til, berättar Kim.

    Orsaken till kraschen är nu också fasttälld efter att de franska teknikerna analyserat data från bilen plus bilder från händelsen.

    Resultet är tydligt, höger bakhjul var punkterat vilket syns både på datan, vägen och fälgen, berättar Kim.

    Detta ändrar inget men orsaken är hittad vilket för mig är viktigt varför det ”gik galt netop der” och gör det lättare att gå vidare.

    Även om bilen fick mycket stryk så visade sig all säkerhetsutrustning ha fungerat till hundra procent, berättar han.
    – Kabinen er stort set intakt. Heldigvis for det!!

    Han vill återigen tacka alla som hjälpte vid olyckan
    Kæmpe tak til alle dem som gjorde en indsats hvor vi havde allermest brug for det!
    – Tusind TAK!

    *

    I fjol vann Brink Motorsports Hannes Morin juniorklassen i STCC och även i år tar han plats hos Eslövs-teamet. Ett litet problem kan bli att Hannes ska göra lumpen i sommar samtidigt som serien körs för fullt.

    Foto: Brink Motorsport

     Jag vet inte hur många aktiva militärer som tävlat i STCC tidigare, men jag ser i alla fall verkligen fram emot att göra både och i år, förklarar Hannes

    Han gjorde STCC-debut 2019 med Brink Motorsport och slutade då på åttonde plats, en placering han förbättrade till en imponerande fjärdeplats totalt förra året med en seger och titeln i Junior-SM.

     Fjolåret med Brink Motorsport var definitivt ett av de bästa i min karriär och jag vet att vi har potentialen att klättra ytterligare i år, säger Morin.

    Tyvärr vet jag ännu inte om jag kan köra samtliga tävlingar då jag måste rycka in under sommaren och det kan exempelvis krocka med tävlingarna på Gelleråsen Arena. Men jag kommer oavsett att köra för topp tre i alla de tävlingarna jag kan vara med i.

    Att han är taggad visade han vid testen på Ljungbyhed där Hannes var snabbast.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.