Ny Skodaseger, Myrsell tjeck-tvåa, TCR-Golfen vinnare direkt, Vatanen för ökad rallysäkerhet och 60-års firande av Sveriges GP i Kristianstad!

Blogg

BloggSkodaInget snack utan att Skoda fått till en vinnare i nya R5-Fabian och när det var dags för TM (Tjeckiska Mästerskapet) med Rally Bohemia tog Jan Kopecky ännu en seger med nytillskottet.
Tvåa slutade Vaclev Pech Junior med en Mini Super 2000 och detta nästan minuten efter. Kopeckys teamkompis Esapekka Lapppi var länge tvåa men föll tillbaka till fjärde plats 2.20 minuter efter.
I den historiska delen slutade Mats Myrsell tvåa i Porschen bakom signaturen ”Pedro” i Lancian. Någon hade också upptäckt att ”Roten” egentligen heter Tony Jansson och nu var namnet rätt i resultatlistan där siffran ”7” fanns att läsa framför Escortåkaren. Två placeringar längre ner fanns Christoffer Söderlund.

*
BloggGolfRena drömstarten för Volkswagen när nya Golf TCR visade sig vara en vinnare direkt. I andra heatet av helgens TCR-tävling på Red Bull Ring visade Pol Rosell i ” Liqui Moly Team Engstler” att nya Golfen är en vinnare.
Svenska WestCoast Racing hade det betydligt tyngre med Hondan. Även om det såg mycket lovande ut efter kvalet, där Gianni Morbidelli och Kevin Gleason placerade sig etta-tvåa.
Men när det blev skarpt läge gick det inte alls lika bra även om Morbidelli korsade mållinjen först i Race 1. Under racet hade dock domarna hittat en anledning till att ge italienaren ett straff på 30 sekunder. Detta resulterade i en elfte plats istället för att spruta champagne vilket istället sköttes av Seat-åkaren Stefano Comini. Kevin Gleason körde in som femma.
I Race 2 var det så Golf-seger och även då med Gleason som femma medan Morbidelli fick ”DNF”.

*
BloggGTI Swedish GTFalkenbergs Motorstadion blev det en andra plats för Ola Nilsson/Thomas Karlsson. Två sekunder före att ta den rutiga flaggan var Daniel Haglöf/Peter ”Poker” Wallenberg med Lamborghinin.

    *
    BloggVatanenEtt av rallysportens stora problem är säkerheten för publiken. Även om arrangörer gör massor för att garantera att man ska kunna kolla på rally utan att riskera livhanken så är det inte helt lätt. I ”UK” tar man ikonen Ari Vatanen till hjälp för att öka säkerheten. Man vänder sig nu till den enskilde åskådarens eget ansvar med uppmaningen, ”Vatanen needs you”. Under en längre tid har de brittiska arrangörerna haft svårt att kontrollera publiken vilket också lett till flera allvarliga olyckor. Olyckor som diskuterats på högsta nivå där till och med tävlingstopp var på tal, om inte säkerheten förbättrades.

    *
    Även här hemma är det i bland lite si och så med ”egen ansvaret” hos åskådarna vilket fått Lennart Persson att skriva till Motorbloggen. ”Hej Tommy.
    Rallygamar är väl samma “fyle” (listerländskt ord för stökig eller på annat sätt besvärlig person) som borde tycka om MMA , kickboxning och annat man kallar sport, jag gör det inte. Inte sport där det går ut på att skada din motståndare, helst knocka. Gör du det tillräckligt många gånger så får du ett brett fult djävla bälte som visar att du är jätteduktig. MEN går jag ut på stan och bankar ner en person, döm om min förvåning då kommer farbror blå och stoppar mig i finkan. För man FÅR inte slå folk. Kan ngn förklara skillnaden för mig, det ska vara på ett väldigt begripligt sätt?
    Jag har själv blivit tillsagd att flytta på mig (en gång på Kongen och en gång på Ekratten) varvid jag har frågat om jag stod i vägen för någon som filmade. Nej det var jag syntes blev svaret. Jaha svarade jag, då min käre Bloggare då kom det ”ser dom dig så är det inte säkert att dom kör av”. Ibland blir jag lite obstinat, så jag frågade på mitt dummaste sätt om det är meningen att dom ska åka av.
    – Jag trodde att man skulle köra så fort som möjligt från start till mål och försöka att inte köra av.
    Då kläcker personen ifråga ur sig.
    Det är väl inget kul och glo på.
    Jamen då gör vi så här, jag flyttar mig  så att jag inte syns. Du hjälper till och betalar skadorna på ev bilar som kör av.
    Då tyckte han att jag var dum i huvudet att han skulle betala om dom körde av. Under tiden som denna diskussion pågått så hade det kommit ett par personer till där jag stod. Dom hade väl hört det sista han sa. Då säger en.
    Då stannar vi här så kan den tönten gå om han vill. Jag vet hur det är och knacka plåt och det är inget man gör för att det är roligt!”.

    *
    Kommande helg 17-19 juli blir det storfrämmande till Kristianstad och då närmare bestämt Råbelöv där det firas 60 års jubileum av Sveriges Grand Prix. Bakom arrangemanget står föreningen ”Vram Grand Prix” som bjuder in fordonsägare och allmänhet för att fira ett av de allra största internationella evenemangen i svensk motorsporthistoria. För mig och många andra en självklarhet vilket däremot inte Kristianstad kommun och Regionmuseét i stan ännu fattat. Här är det som skulle kunnat vara en riktig turistmagnet, istället förpassad till en oansenlig minnestavla vid sidan av resterna av ”Råbelövsbanan”. Något riktigt officiellt erkännande från kommunen lyser pinsamt nog med sin frånvaro.BloggRåbelöv1

    Sveriges Grand Prix för bilar arrangerades 1955 av Kungliga Automobil Klubben, KAK, i samarbete med SMK Kristianstad och Prins Bertil som beskyddare. Tävlingen kördes på Råbelövbanan och var uppdelad i fyra olika klasser, Specialsportvagnar, Turistvagnar (under resp. över 2000 cc) samt Seriesportvagnar +2000 cc.
    De största namnen var de bägge Mercedesförarna Juan Manguel Fangio och Stirling Moss samt Jean Behra, Maserati och Euginio Castellotti i Ferrari. Sverige representerades av bl.a Joakim Bonnier i Alfa Romeo Super Sprint Zagato och Eric Carlsson i en Ferrari 340. Mycket folk kom också till Kristianstad och även om uppgifterna svajar något så rörde det sig någonstans runt 80 000 åskådare. En våt dröm för IFK Kristianstad som oavsett hur bra de spelar i framtiden aldrig lär komma ens i närheten av…
    Jubileumshelgen bygger på två olika attraktioner, Tour de Scania och Concours de Course lördagen den 18 juli.
    Tour de Scania körs med bilar 1957 års modell eller tidigare där inbjudna deltagare får uppleva Skåne utmed sparsamt trafikerade, vackra och kurviga vägar. Dag två samlas touren på Råbelöv Slott för att delta i firandet och kommer att ingå i fordonsutställningen samt köra en regularitytävling på Råbelövsbanan.BloggRåbleöv
    Utställningen på Råbelöv Slott kommer främst att byggas runt bilmodeller som tävlade på plats 1955-56-57. Åskådarfordon är välkomna att anmäla sig och detta oavsett antal hjul på fordonet. Här bjuds besökarna på tidsenlig musik, enklare samt mer avancerad mat och möjlighet till relevanta inköp vid kommersiella stånd. Det stationära museet kommer att utökas med nyfunna bilder och guidas av grundaren tillika experten på tävlingarna längs Råbelövsbanan, Rickard Bruzelius (bilden).

    *
    Känns skönt när folk lyder. Tänker på min uppmaning till P4 att inte missa Lasse Stefanz nya låt för test till Svensktoppen där Olle Jönsson sjunger duett med Mikael Wiehe. Idag klev ”Jag vill leva tills jag dör” in bland tänkbara nya låtar för listan och nu återstår bara att juryn också fattar storheten…