Ny RC4 Audi från EKS JC till Bergkvist, Hyundai kanske mörkar hybridbygge, premiär för Rally3-Fiesta i grusigt vinterrally, Tom K. jobbar på och "DM2" på Fyn ställs in!

Blogg

Första tanken som slog mig igår efter att EKS JC släppt ”bomben” att man byggt rallybil på Audi A1 quattro var, vad kul att Audi hittar hem igen alltså till rally. Nästa glada tanke var att äntligen får Emil Bergkvist chansen att återigen sätta sig i en rallybil och visa vilken enastående talang J-WRC-vinnaren 2018 besitter. Nu ska Emil samtidigt utveckla och tävla med bilen i samarbete med den Sydafrikanska rallybilstillverkaren Rally Technic.  Nya Audin är byggd enligt FIA-standard för klass RC4 och kommer kunna tävla både nationellt och internationellt då den är byggd på ett ”Rally2 kit”, 4WD så klart och med en motor som ska lämna 263 hästkrafter blir den ungefär jämnbördig med Rally2/R5-bilarna.  För Mattias Ekström är det lite av en kär vän som nu står i garaget efter alla framgångar i rallycross med just en A1:a.

Foto: EKS JC

När den nya generationen av Audi A1 lanserades visste vi direkt att vi ville göra någonting av det och eftersom alla känner till min passion för rally blev det snabbt klart att vi skulle bygga en rallybil, berättar Mattias.

    – För tillfället kommer den här bilen bara användas för vårt eget bruk, men när vi är helt nöjda med hur den presterar kommer vi erbjuda uthyrning och försäljning till andra förare.

    Lika glad är Joel Christoffersson, JC Raceteknik.

    Det här blir en ny satsning som hela teamet ser fram emot när vi snart inleder våra tester med Emil Bergkvist som vår utvecklingsförare. Planen är också att köra några nationella eller internationella rallyn under säsongen 2021.

    Bilen är ”ready to race” men Emil ska nu börja testa set up för grus/snö och därefter för asfalt. Nyheten startade direkt en kommentarstorm på Twitter där det ställdes många frågor om bilen var möjlig att använda i WRC2/3 och liknande mästerskap?

    Foto: ASK Motorsport

    Likaså dök där direkt upp en replik från spanska ASM Motorsport där man förklarade att en sådan Audi länge hade  funnits även i deras sortiment. Nu kan jag vara ute och cyklar men om jag förstår rätt så är detta samma typ av bil som till exempel Suzuki Danmark och Kenneth Madsen använder i Danska Mästerskapet och då benämnd Suzuki Swift R+. 

    Foto: Henrik Åkeson

    Mycket av kommentarerna handlar om vad som finns under Audi-skalet och några närmare detaljer finns inte mer än vad bilbyggaren Chris Coertse själv ger.

    – Rally2-utrustningen erbjuder en unik balans mellan pris och prestanda för de tävlande, och i det här fallet kombineras det också med ett legendariskt varumärke och ett fantastiskt kaross-kit.

    Oavsett vad, så är detta ändå en väldigt glad rallynyhet och som jag inledde, allra mest gläds jag åt att Emil återigen får den chans han så väl förtjänar. Kan det kanske bli så att Emil och Audi dyker upp i någon av Rally-SM:s tre grenar, i så fall ett lyft för serien…

    *

    Vet inte riktigt om Andrea Adamo ”mörkar” när han säger att Hyundai inte påbörjat utveckling av en hybridbil för 2022. I dag fick jag tips från en belgisk källa som i sin tur fått detta från en nära Hyundaicentrat i Alzenau som förklarade.

    Det har jobbats hårt bakom kuliserna och ”Hyundai 2022 WRC spec car” kan börja testas redan i slutet av april!

    Bara att hoppas att detta stämmer så att det även i fortsättning blir ”The big trhee” i WRC och jag hade inte mer än tagit del av detta förrän jag nåddes av mer information. I Autosport förklarar Adamo att han är positiv och att han är optimist inför 2022 även om ”no green light” givets från Seul. Nu verkar det även som att Compact Dynamics fått lite problem med att få fram drivlinor vilket försenar för alla. En intressant vinkel kommer från ”The Kiwi” Hayden Paddon som redan har en helt elektrifierad Hyundai klar för race.

    Foto: Paddon Rallysport

    Paddon menar att hybrid är fel väg att gå och att WRC nu kan hamna på efterkälken genom att inte gå direkt på elbilar. Adamo håller inte med utan menar att hybrid är rätt väg som det ser ut nu men allt hänger på hur många nya tillverkare som ansluter och börjar tävla i WRC.

    – Blir vi bara tre eller kanske två så vet vi svaret, nej detta var inte rätt väg men då kan det vara för sent. Blir vi kanske fem så visade det sig vara rätt, vi får se om tre år…

    *

    I morgon blir det även premiär för helt nya M-Sport Poland byggda Ford Fiesta Rally3 i skarpt läge när Ken Torn som en av 149 anmälda kör ”SM O.K. Auto-Ralli 2021”. Tråkigt nog blir det ingen större fajt om klasseger då estländaren är ensam i ”LK6” men detta spelar nog mindre roll. Tanken är istället att mäta sig mot bilarna i ”SM1” alltså Rally2/R5-klassen som har lockat 19 bilar. Återigen ”a busy weekend” för Printsport som har fem R5-bilar i elden, fyra Skoda och en Polo plus även tio Rally4/R2-bilar.

    Fot: KMS Racing

    ser med spänning framemot hur bra Torn kommer att hävda sig gentemot de på pappret vassare konkurrenterna. Blir skillnaden inte så stor lär det rassla till i orderblocken hos M-Sport, då en Rally3-Fiesta så klart är billigare än Rally2-varianten men framförallt blir driftskostnaderna betydligt lägre. In i det sista har Torn och Timo Taniel kört test inför premiärstarten.

    Foto:SM O.K. Auto-Ralli

    De senaste dagarna har det rått blidväder i Kouvola 13 mil nordost om Helsingfors vilket gjort att gruset blivit synligt på många ställen på sträckorna. Idag var det dock minusgrader medan det i morgon förväntas snö och en plusgrad, en kombination som kan skapa lite extra spänning…*

    Många frågar om vad som händer med Tom Kristensson och hans fortsättning 2021? Klart är att han skaffat ny co-driver i form av David Arhusiander, lika klart är att han jobbar stenhårt för att få ihop ett paket för WRC2/3 med den Ford Fiesta Rally2 han fick som pris för segern i Junior-WRC. Här kan jag göra ett förtydligande då många hävdar, att Fiestan får Tom enbart disponera under att antal tävlingar. Helt fel, bilen är hans egen och körs där Tom så vill. Om det sedan blir i ”drömmen” med WRC-starter eller om det blir något annat, så kommer han garanterat att ge besked på detta inom den närmaste tiden. 

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    I förra veckan träffades han och Arhusiander för att för första gången ”träna noter” i hop. Tom berättar, ”Inom rallysporten brukar supportrar oftast bara få se tävlingsdelen av sporten. Men det finns ju en annan del av idrotten, det som tar upp mest tid och som i slutänden gör att man står högst upp på prispallen. Träning! Under tävlingsveckan gäller det att allt flyter på med så få störningsmoment som möjligt. Det gör det bara om man lägger ner tid för planering och träning. Därför åkte jag och  David Arhusiander ut och övade på notskrivning i helgen.”.

    Med detta uppmanar både jag och Tom, ”stay tuned”…

    *

    När det kommer till det tråkiga kapitlet, inställda tävlingar så är det i dag lugnt när det gäller svenska tävlingar. Ganska naturligt då det knappt finns några tävlingar att ställa in och det som ligger närmast och fortfarande inte hängt ”Stängt” på dörren, är Flens ”Violenrallyt” den 24 april. Möjligheten att genomföra premiären för Svenska Rallycupen med tanke på pandemin, bedömer jag dock som tävlingen osäkert. Än har inte heller någon Tävlingsinbjudan publicerats vilket borde komma inom en inte alltför avlägsen framtid om rallyt ska köras. Det har även ställts farhågor att SM Veckan i Halmstad skulle få kasta in handduken för andra året i rad, men så verkar det inte bli. På hemsidan finns inget som talar för detta utan här berättas att man planerar för ett helt publikfritt evenemang under tiden 30 juni-6 juli. Om allt nu går som tänkt, ska det även då köras SM i Rallysprint vilket då sker utanför SRM:s eget mästerskap Asfalt SM. Inte heller blir det någon krock då SRM:s mästerskap avslutas två veckor tidigare, den 19 juni med ”DRIVE VXO Asfalt SM” utanför Växjö. Vilken veckodag som det är aktuellt för Hässleholms MK att åka till Halmstad för att arrangera har jag inte lyckats utröna. 

    *

    Läget är inte mycket bättre i Danmark där man redan tvingats ställa in/flytta ett par av deras populära ”Rallytester” på grund av Covid-19. Idag kom så ett dystrare besked när deltävling två i DM/Dansk Superrally, ”Anderup El Rally” som skulle körts den 8 maj ställs in. Arrangören KDAKFyn berättar att med de restriktioner som finns, går det inte att genomföra rallyt. För dom var det viktigt att kunna köra tävlingen med ”tilskuere” och med både ”publikumsprøve” plus central serviceplats på Arena Assens.

    Sedan tillägger man något viktigt vilket säkerligen väldigt få av alla de som kritiserar besluten att inte köra rally ens funderar över. Istället är det samma tröttsamma argument som utomhus, håller avstånd, bara två i bilen, se på skidbackarna, Ullared och jag vet inte allt som dras fram som skäl till att det ska/måste få köras rally. Den danske arrangören KDAK konstaterar en viktig sak som skäl till sitt beslut.

    Vår plan var att vi skulle hämtat i tillstånd från alla boende längst sträckorna under jul och nyårshelgen. Men när samhället släcktes ner menade vi att det absolut inte vore lämpligt att gå från dörr till dörr och samla in namnunderskrifter. Detta menar vi gäller även idag, så även om vi fått utsträckt tid för att lämna in tillstånd till den 26 mars så kommer inte det läget att förändras, dessvärre.

    KDAK vill inte heller flytta tävlingen till hösten då det precis som  på den här sidan Öresund, blir oerhört tätt med tävlingar. Danskarna menar också att risken finns att dom klampar in i serien och ”snor tävlande” från andra arrangörer som redan har sina datum klara.

    Dett skulle lägga en oerhörd press på såväl funktionärer som tävlande ”og det ønsker vi ikke att bidrage till”! 

    Så kan man också resonera om man känner solidaritet med andra i sporten…

    När nu Fyns DM-tävling ställdes in klev istället Rally Stoholm Autoservice fram byter tävlingsdatum och ersätter den 15 maj

    Det blev en oväntad vändning men vi tar över bollen och är alltid redo för nya utmaningar, förklarar Co-driverprofilen och nu även mediavärden Jeanette Kvick.

    Istället för till Fyn får nu de danska ”rallykører” ta sig till mellersta den av Jylland och Viborg.  Vad som händer med premiären ”Rally Himmerland” den 17 april, även detta på Jylland är oklart.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.