Ny motor i Yaris-WRC, Loeb är värst med 921 sträckvinster, Tottenham-tränare kör i Portugal, ingen insyn kräver polisen, ser dåligt ut med lättnader för rally och vad är det med grönt...

Blogg

 Igår berättade Toyotas Tom Fowler att han var irriterad över att Hyundai fortsatt utvecklar sin i20 WRC medan Toyota och M-Sport Ford är splittrade och lägger även stor energi på 2022-bilarna. Han nämnde aldrig att det var osportslig,  men mellan raderna kunde man med lite god vilja utläsa detta. Jag blir därför förvånad när jag idag får läsa på DirtFish att redan till kommande rally i Portugal blir där ny förbättrad motor i Yaris WRC.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Dessutom var planen från början att denna redan skulle varit på plats i Kroatien, att det inte blev så skylls på ”logistiska skäl” av Jari-Matti Latvala. Den nya ”spisen” ska enligt Latvala ge förarna en ”extra kick”. Tom Fowler fyller i.

    Det finns definitivt mer hästkrafter i motorn vilket kanske inte alltid är fallet vid uppdateringar, även om det kan låta konstigt.

    Ett viktigt steg är också att den nya motorn tillverkas i Toyotas egen fabrik. Redan i Kroatien fanns där ny motor i Fiesta WRC något som Adrien Fourmaux och Gus Greensmith gjorde tummen upp för.

    *

    I Croatia Rally passerade Sebastien Ogier en milstolpe i sin karriär när han tog sin 600:e sträckseger. När segern väl var bärgad stod Toyota-föraren på totalt 606 vunna sträckor vilket bara ger en sjunde plats på ”Topp-tio”. Allra flest WRC-sträckor har föga förvånande Sebastien Loeb vunnit och räkneverket står på 921 ”stage winns”. Den första i Rally Sanremo för 20 år sedan och senaste var i fjol i Rally Turkey.

    Foto: Tommy Svensson

    Kul är att notera att Loeb bara har en enda seger på snö och detta i Rally Sweden, ändå har han vunnit totalt 44 sträckor i Värmland. Tvåa efter Loeb är Markku Alén med 830 bästa tider och längst ner på pallen, Carlos Sainz med 756. Därefter följer som fyra Juha Kannkunen 699 medan Hannu Mikkola är strax bakom med 668 vinster. Ari Vatanen går in som sexa på 637, sedan kommer då Ogier. Efter honom ny fransman Didier Auriol med 552 sträcksegrar och bara tolv färre har Marcus Grönholm.

    Foto: Tommy Svensson

    Den sista för ”Bosse” var ”Sågen2” i Rally Sweden för elva år sedan i en privat anmälda Fiesta. En färre eller 539 har Jari-Matti Latvala som avrundar listan som DirtFish sammanställt.  Efter denna genomgång är det bara att böja huvudet i vördnad över Finland som har sex förare på listan medan näst bästa land, Frankrike har tre och så Spanien med en.

    *

    Foto: Toyota Gazzo racing

    Alltid kul med oväntade namn i rallytävlingar och att Andre Villas-Boas skulle dyka upp i WRC3-fältet i kommande Vodafone Rallye Portugal har jag lite svårt att ta in. För er som inte är så insatt i fotbollsvärlden så är Villas-Boas en av de mest kända tränarna med ett förflutet i hemlandet Portugals ”Académica”, därefter till engelska ”Chelsea” och ”Tottenham Hotspur” och senaste adressen var Marseille som han lämnade i mars i år. Tidigare har Villas-Boas även kört Dakarrally 2018 där han fick bryta efter krasch. I sin WRC-debut kör han Citroën C3 Rally2 #47 för teamet ”Sports and You”.

    *

    I går ställde Halmstad in ”SM Veckan Sommar” för andra året i rad och med detta försvann också ”Sprint SM”. Fick efter beskedet lite frågor varför inte detta kunde genomföras med de vanliga uttjatade argumenten, ”utomhus, publikfritt och minimal risk för smittspridning”. Kommunen skrev i sitt mediamail, ”Styrgruppen för SM-veckan i Halmstad valde att för cirka två veckor sedan skjuta fram beslutet om ett genomförande. Den rådande situationen och det fortsatt allvarliga läget gör dock att styrgruppen bestående av representanter från Riksidrottsförbundet, Halmstads kommun och SVT nu har fattat beslutet att ställa in SM-veckan sommar 2021 i Halmstad.” Inget enkelt beslut och man försökte hitta vägar som skulle göra det möjligt att genomföra vissa grenar.

    Vi jobbade för, och hoppades på ett genomförande, om än i reducerad skala, av en SM-vecka i sommar men i rådande situation har vi inget annat val än att ställa in. SM-veckan är ett stort projekt som kräver lång framförhållning och nu är ovissheten för stor för att på ett ansvarsfullt sätt kunna genomföra ett så stort evenemang, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

    Foto: Tommy Svensson

    Om man plockar ut ”rallydelen” som CG Wilke/Hässleholms MK skulle ansvara för så räckte det inte med att köra utan publik för att polisen skulle ge tillstånd.

    Det stora problemet var att polismyndigheten krävde att tävlingarna skulle vara insynsskyddade, vilket innebar för oss mfl som skulle tävla längs med kanalen att kommunen var tvungna  att sätta upp byggstaket (2 m höga) med presenningar så att eventulle publik inte kunde se tävlingen, berättar Wilke.

    Så klart ett omöjligt projekt vilket också sätter ljus på ett nytt dilemma, bara för att det inte är möjligt för åskådare att kanta banan och att grinden är låst, så räknar inte polisen detta som publikfritt om åskådare kan se in på området.

    *

    Den 17 maj ska där komma nya regler från regeringen gällande Covid-19 och folksamlingar. Något som vissa sätter jättestort hopp till ska göra det möjligt att återstarta all motorsport. Själv väljer jag en mer avvaktande inställning och samma sak gör även vd på Svensk Bisport Anna Nordkvist efter att ha fått lite förhandsinfo. 

    Tyvärr ser vi i det framlagda förslaget att det är de mest smittsäkra sporterna som drabbas hårdast, konstaterar Nordkvist.

    Lagen om offentlig tillställning är så oflexibel idag och det gynnar inte oss eller andra sporter som utövas på väg, i skog eller på vatten. Pandemilagen som tagits fram för att under speciella omständigheter kunna särbehandla lagar måste nu under coronatiden börja innefatta hur idrotten ska behandlas utifrån benämningen offentlig tillställning.

    Svensk Bilsport vill genom sina kommentarer till remissen se ett helt annat synsätt på idrotten från beslutsfattarna. 

    Politiker värnar om folkhälsan och att vuxna och unga ska röra på sig, det ger ett friskare samhälle. Ändå känns det som de viker med blicken när idrotten kommer med sina lösningar på hur olika sporter kan arrangeras på ett smittsäkert sätt. Samtidigt som allmänheten på olika ställen får vara så många fler på mindre ytor än vad som tillåts inom idrotten. Det är inte att hjälpa folkhälsan i Sverige, säger Nordkvist. 

    Hon vänder sig bland annat mot att alla deltagare räknas in, både publik, tävlande och funktionärer.

    Vi har utövare, funktionärer, media och publik och de är helt olika grupper och befinner sig oftast på olika ytor, både på begränsade och icke begränsade tävlingsområden. Här tycker vi att man i beslutstexten måste vara tydligare kring vem man avser när man pratar om antal människor på platsen!

    Nordkvist fortsätter.

    Vi anser att det måste vara ytans storlek som avgör hur många som kan samlas på ett område. Precis som matbutiker har nu. Där det i mindre butiker naturligt får befinna sig färre människor samtidigt än i större butiker. Det samma borde vara självklart när det gäller både utövare och publik på en tävling.

    I nya förslaget kommer fortsatt lagsporter att gynnas som har möjlighet för publik sittande med numrerade platser på sina arenor medan bilsport fortsatt får svårt.

    Jag kan inte förstå hur det ansvar som nu ligger på befolkningen att hålla avstånd tas ifrån en idrottspublik bara för att de vill besöka en sport som har en grässlänt eller en skog som arena i stället för en numrerad plaststol. Det är ofattbart. 

    Foto: Tommy Svensson

    Som exempel lyfter Nordkvist fram orientering som precis som rally bedrivs i skogen över stort område, ändå gäller max åtta personer. Detta medan lagsporter kan få genomföra turneringar på en arena uppdelad i zoner.

    Genom att arbeta med personer kontra storlek på yta skulle mer idrott kunna starta upp igen, menar Nordkvist.

    Beslutet att öppna upp för barn och ungdomar är inte heller något som hon tycker gör någon större skillnad.

    Om tävlingsområdet är tillgängligt för allmänheten och inte kan avgränsas gäller regleringarna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster, vilka i nuläget tillåter högst åtta deltagare i offentliga tillställningar. 

    Foto: Tommy Svensson

    Foto: Tommy Svensson

    Fortsatt är det alltså så att rally och andra bilsporter som inte genomförs avgränsat personer födda 2002 och senare inte går att genomföra, konstaterar Nordkvist besviket.

    Det är ett beslut som inte fått med sig helheten utan som har satt ett fokus på att de stora lagidrotterna kan komma igång. Återigen åsidosätts sporter som rally, orientering, segling, löpning, cykel med flera. Idrotter där utövandet sker smittsäkert.Jag blir riktigt besviken och arg, inte minst när orättvisan och segregeringen nu så tydligt även drabbar barn och ungdomar specifikt. 

    Varken hon eller hennes kollegor i andra drabbade förbund har dock gett upp.

    – Vi kommer fortsätta att prata med beslutsfattare och myndigheter och stå upp för bilsportens rätt att få utövas under smittsäkra former till coronapandemin är förbi!

    Nu är jag kanske pessimistisk i överkant, men inte känns detta som att någon rallyöppning är i sikte inom överskådlig tid… 

    *

    Jag vet inte vad det är med folk som väljer grönt på rallybilar? Esapekka Lappi gick i går stolt ut med bilder sin VW Polo R5 för Rally Portugal. Till Lappis försvar så är ju grönt hans norska ”välgörare” Even Managements färger.

    Foto: Even Management

    Ser också att M-Sport har en Ford Fiesta WRC till salu med chassinummer 26. Även denna har man valt att lackera i grönt om än mörkare och mer åt ”British racinggreen-hållet”. En bil som byggdes 2012  åt Yazeed Racing för WRC och senaste tävlingen för ”26:an” var i Italien för två år sedan. Med både asfalt och gruskit begär Mr Wilson 230 000 pund för bilen. Jag undrar om han är villig att lacka om, varför inte i Opels klassiska ”Laupiz Blau”… 

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.