Neuville till Rally San Remo för "co-driver träning", Oliver S. uppges stå över Rally Croatia, "Rally-Maja" blir trainee hos Tom K. i WRC2 och Svedol går in som ny partner!

Blogg

Att det har varit lång tid sedan WRC-gänget körde på ren asfalt (Monza och Monte kan knappast klassas som  ren asfalt) verkar var lite oroande för ingenjörerna. Dom vill gärna vill ha ny data om hur bilarna uppför sig med Pirelligummi på fälgarna mot tidigare Michelin. Även om nu Thierry Neuville och Craig Breen körde i20 R5 förra helgen i Italienska Mästerskapet så är man i Alzenau fortsatt nyfikna. Nu är det inte heller lätt att direkt översätta data från en ”slö R5:a” till en WRC-bil men dom gör som Kajsa Warg, ”man tager vad man haver”. Ett nytt försök sker i klassiska Rally San RemoItaliens östkust en tävling med stolta anor i VM. 

Foto: Hyundai Motorsport

Hit har Andrea Adamo för avsikt att skicka Thierry Neuville och Martijn Wydaeghe av flera anledningar än enbart för att känna på däcken. Minst lika viktigt är att det nya samarbetet i deras Hyundai fortsatt behöver förbättras och detta görs bäst i skarpt läge. Men än så länge är Neuville imponerad över hur bra mindre erfarne Martijn anpassat sig till ”WRC-speed”.

    – Martijnj är mycket lugn, tystlåten och väldig avslappnad, förklarar Neuville.

    Dessutom mycket motiverad och han har gett mig en boost med lite nya grejor som faktiskt hjälpt mig att ”push” ännu mer!

    Än har inte anmälningslistan till ”San Remo” visats men ryktet säger att både Ott Tänak och  Craig Breen gör den belgiska duon sällskap den 8-10 april. Både Neuville och Breen har tidigare erfarenhet av rallyt som de båda vunnit, senast Breen 2019 med en Skoda. För Neuville blir det 10 års jubileum då han vann i hop med Nicolas Gilsoul 2011 och detta i en Peugeot 207 S2000. Tufft på slutet då Andreas Mikkelsen/Ola Fløene bara var 1,5 sekunder långsammare med en Skoda, som även den var  av Super 2000-modell.  Nu tror jag inte det stannar vid trion från ”The Adamo squad” skulle bli förvånad om inte fler Kroatien-anmälda tar chansen att ”skaka ner” inför WRC-tävlingen den 24 april?

    *

    I dag kom värmländska NWT med en lite kryptisk nyhet som delvis var dold bakom betalväggen. Rubriken, ”Solberg kör inte i Kroatien:”Mycket planer framöver” ger så klart upphov till många spekulationer. I synnerhet som Oliver förra veckan förklarade att man höll sig till planen och att WRC2 var det han hade fullt fokus på. I några dagar har han på Sardinien testat nya Hyundai i20 Rally2 och detta i hop med ordinarie co-driver Aaron Johnston. Står Oliver då över Kroatien känns det lite för enkelt att tro att paret inte kliver in i WRC2-fajten på allvar förrän på Sardinien, första helgen i juni. Kan så klart bli premiär i tävling fyra också, Vodafone Rally Portugal men nog är det mycket dimmor kring Olivers WRC-framtid för tillfället. Till NWT säger han bara att han inte kan  berätta så mycket just nu. Ändå lägger han till.

    Det är mycket planer framöver… 

    *

    Det har inte varit många lugna stunder för Tom Kristensson efter att han i förra veckan avslöjade sin nya roll som M-Sport Fords förare i WRC2. Redan dagen efter i fredags påbörjades asfaltträningen  inför Rally CroatiaSturup Raceway genom att Stefan Kristensson lånade ut in R5-Fiesta till Tom. Samtidigt passade man på fira att från TV4-programmet ”Talang” kända Trelleborgaren  Antons Nilssons 25-årsdag. Anton som är en virtuos på piano trots att han har både grav synnedsättning och Aspergers syndrom njöt högljutt när Tom lät Fiestan gå för fullt runt banan. Att födelsedagspresenten uppskattades gick absolut inte att ta miste på när man kollade in videon.

    I lördags var det så tid för ”Notkurs” i Södra BF:s regi och med Trelleborgs MK som värd för de åtta ”notsugna” som var anmälda med hänsyn till Covid-19 reglerna. Nu var inte Tom ensam utan hade nya ”kartläsarproffset”, 16-årige Maja Team Nybe” Bengtsson till hjälp. Lite problematiskt blev det när kursledaren plockade fram ”Beskrivande Noter” vilket Tom aldrig använt, utan alltid har kört med ”Siffer Noter”, men även detta löste sig.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    I dag avslöjades det även att ”Rally-Maja” blir en viktig kugge i Toms WRC2-säsong genom att gå in som ”trainee” och då bli en del av Tom och David Arhusianders ”gravelcrew” i de sju WRC2-tävlingarna. Detta gör Virestad-tjejen parallellt med att läsa noterna till Jonas Kruse i Rally-SM och båda uppgifterna ser hon framemot.

    Det är inspirerande och känns ärofyllt och jag kommer att ta vara på denna möjlighet!

    Foto: Team NYBE

    För att kunna fullgöra sina åtagande hos Tom har Maja också fått av FIA utfärdad co-driver-licens som hon också hoppas kunna använda till mer än bara hjälpa Tom.

    Detta, den internationella erfarenheten, kommer att vara mycket viktigt för min karriär. Jag kommer att utvecklas som co-driver med det stora målet att en dag få en professionell karriär, säger Maja som har ett starkt påbrå inom den svenska nationalsporten rally – hennes pappa Mathias Bengtsson har två SM-titlar som co-driver och står bakom det framgångsrika rallyteamet Team Nybe. För Tom blir det en tillgång att ha Maja hos sig inför det stora äventyr som väntar. Att han vill omge sig med passionerade rallymänniskor, villiga att jobba hårt mot ett mål är ingen nyhet och då är det svårt att hitta någon mer passande än Maja menar Tom.

    Jag har under cirka två år sett Maja utvecklas väldigt mycket på kort tid. Hon visar stort intresse för vad jag gör samtidigt som jag ser en möjlighet i hur vi ska utvecklas tillsammans inom sporten. 

    Förutom att ingå i ”gravel crew”, dom som kör sträckorna så sent som möjligt för ge sista information till Tom och David, hoppas SMK Hörby-föraren även att Maja ska hjälpta till med marknadsföring av Tom Kristensson Motorsport. Men slår Tom fast, det är på tävling hennes fokus ska ligga.

    Maja ska i första hand vara med under test och tävlingar för att skapa rutin och erfarenhet som vi tillsammans ska ha nytta av. Hon ska följa oss hur vi planerar och förbereder oss inför tävlingar, samt sr hur vi gör. Detta så att Maja kan snappa upp och dra nytta av vår erfarenhet. Sen är jag övertygad om att Maja kommer tillföra saker till oss. Snabbare än vi tror!

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Vad gäller marknadsföring så avslöjades i dag även en ny stor samarbetspartner till Tom inför 2021, proffskedjan Svedol med sina 100 butiker i landet. Degebergaboende och före detta Opel Rally Kadett-åkaren ( vad är det som gör att så många i vår sport har ett förflutet i en Opel, någon som kan svara på det?)  nu Landschef Sverige för Svedol, Torbjörn Eriksson är mycket nöjd med nya samarbetet.

    Vi ser att Tom har en stor potential att lyckas i sin fortsatta VM-satsning och det ska bli roligt att följa hans resa från juniorvärldsmästare till kanske även större titlar, förklarar Eriksson och fortsätter..

    – Swedol riktar sig via ett rikstäckande butiksnät samt utesäljare till främst små och medelstora företag inom verkstad, åkeri och transport samt bygg och anläggning. Vi vet att våra kunder har ett stort motorintresse och gärna följer våra svenska stjärnor i motorvärlden. I det sammanhanget ser vi att Tom kommer bli en viktig Swedol-ambassadör som når vår målgrupp på ett mycket bra sätt.

    Genom att koppla Tom till sitt Svedol-konto kommer man att inom kort gå ut med ett speciellt erbjudande till alla sina kunder där varje köp ger pengar in till Tom Kristensson Motorsports budget. Behöver det tilläggas att Tom är glad över samarbetet?

    Det känns riktigt bra och genuint att ha med Swedol på min fortsatta resa och jag ser fram emot att bli en ambassadör för Swedol och bidra till att knyta fler kunder till företaget! Swedol har en väldigt kunnig och professionell personal och ett brett sortiment som passar oss motorintresserade som hand i handsken.

    Lika nöjd är Svedols Anders Sjöberg, Försäljningschef Butik.

    – Det här samarbetet känns riktigt bra och vi hoppas att det är många som på det här sättet vill vara med och stötta Toms fortsatta resa inom rallysporten.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.