Neuville med stor Monte-press, första tipset med Ogier-Mikkelsen-Ciamin som vinnare, SVT Sport ambitiösa även i år, Hörby-Klara i FIA-film och ERC-vinnaren berättar om sin mentala hälsa!

Blogg

Foto: Hyundai Motorsport

I dag avslutas reken inför 89. Rallye Monte Carlo och enligt min egen ”Dr. Phil-analys” känns det som att Thierry Neuville, Hyundai har mycket press på sig inför helgen.Bland annat för att han i fjol vann rallyt för första gången och därmed även är pyttelite favorit i år vilket då var en start som många trodde skulle bära till allra första VM-guldet. Men med facit i hand vet vi att detta stannade vid en krossad dröm och nu ska återigen belgaren ta sikte mot drömmen men gör detta utan sin kartläsare sedan tio år tillbaka, Nicolas Gilsoul och får istället betydligt mindre rutinerade Martijn Wydaeghe vid sin sida. Hur turerna har gått när detta blev verklighet är det nog bara de båda och Hyundai-basen Andrea Adamo som har koll på. Verkar ha handlat om att Neuville inte ville höja lönen till ”kontoristen” som då istället sa tack och adjö. Om jag skriver om, detta stämmer så vilar ett tungt ok på föraren i #11 Hyundai i20 Coupé WRC för skulle det nu bli så att de båda inte fungerar ihop, så blir det också Neuville själv som får betala. När Neuville tas på pulsen före start är det det vanliga  ”tricky” och utmaning som dyker upp, men där finns även andra pulshöjare i bergen kring Gap-Monaco.

Ett rally som bjuder på allt, svartis, snö, slask, regn men även torr asfalt och ett rally där rätt däck av de fyra man kan välja mellan, är helt avgörande, menar belgaren.

    De två senaste åren har varit lyckade för Hyundai, tvåa 2019 och så min seger i fjol hoppas trenden håller i sig…

    Foto: Hyundai Motorsport

    Fjolårets snackis var inte Neuvilles seger utan Ott Tänak och Martin Järveojas spektakulära och våldsamma avåkning i sin första tävling med Hyundai. En usel start som i slutändan visade sig vara en av orsakerna till att han inte kunde försvara sin VM-titel. Nu är detta historia och Tänak siktar mot seger och menar att det alltid är nervöst inför första tävlingen på året.

    Alltid lite extra spännande och säkert på vad det är som väntar, konstaterar Tänak.

    Här måste du få rätt känsla inför resten av säsongen!

    Foto: Hyundai Motorsport

    Tredje namnet i Hyundais line up är dubbla vinnarna av rallyt på Sardininen Dani Sordo som här gör sista rallyt ihop med Carlos del Barrio innan han byter till WRC3. Även han trycker på hur viktigt det är med rätt däckval men inte bara det.

    Lika viktigt är korrekt information från de som åker före och gör de sista isnoterna, allt måste fungera för att få till ”a good Monte”!

    *

    Med detta är det premiär för WRC-tipset 2021.

    WRC.

    1. Sebastien Ogier Toyota

    2. Ott Tänak Hyundai

    3. Dani Sordo Hyundai

    4. Elfyn Evans Toyota

    5. Thierry Neuville Hyundai.

    Tippar bara de fem första men som sexa tror/hoppas jag på Kalle Rovanperä. Skulle hjärtat få bestämma så hade Kalle varit på pallen och lika så Teemu Suninen som verkligen behöver en ”boost” i karriären. Blir heller inte överraskad om någon av WRC2- åkarna (läs Mikkelsen) slår i sig på topp-fem. Notabelt är att Ogier valt nummer #1 för säsongen medan alla andra behåller samma nummer som 2020.

    WRC2.

    1. Andreas Mikkelsen Skoda

    2. Eric Camilli Citroën

    3. Adrien Fourmaux Ford

    4. Marco B. Wilkinson Skoda

    5. Sean Johnston Citroën

    Foto: privat

    Här har både hjärtat och hjärnan fått bestämma lika mycket och då blir det Andreas Mikkelsen och Ola Fløene i topp, men med det oförutsägbara vädret kring Gap så kan allt bli precis tvärtom på söndag. Känns inte rättvist att blanda in Oliver Solberg i helgens uppgörelse även om jag mycket väl tror han med lite flyt kan bli bästa förare med Rally2-bil i Monte.

    WRC3.

    1. Nicolas Ciamin Citroën

    2. Yoann Bonato Citroën

    3. Cedric Cherain Skoda

    4. Yoann Rossel Citroën

    5. Tom Williams Ford

    Foto: Citroën Sport

    Väldigt svårt att hitta rätt namn av de 13 anmälda i WRC3, drar ett namn ur hatten och det blev Nicolas Ciamin. Kan alltid försvara detta med att där finns lite svensk anknytning då hans pappa Gilles Ciamin, hjälper till att skruva på ”Monte-profilen” Dan Alvéns bilar nere Monaco.

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    SVT Sport fortsätter att satsa ambitiöst på WRC även 2021 och redan i morgon börjar man med sändning på SVT Play från SS1 klockan 13.45. Något som sedan kan ses i en eftersändning på SVT1 klockan 16.05. Hela helgen sändningar blir så här och där allt tajtare radarparet Maria Wallberg och Jonas Kruse sköter snacket.

    Torsdag 21 januari

    13:45-15:00, SVTplay, SS1 Saint-Disdier – Corps.

    16:05-17:20, SVT1, SS1 Saint-Disdier – Corps. 

    Fredag 22 januari 

    13:30-14:30 SVTplay, SS4 Chalancon – Gumiane 1.

    15:00-16:00 SVT1, SS4 Chalancon – Gumiane 1. (Eftersändning)

    Lördag 23 januari 

    12:00-13:00 SVTplay, SS10 Saint-Clément – Freissinières.

    14:00-15:00 SVT2, SS10 Saint-Clément – Freissinières. (Eftersändning)

    Söndag 24 januari 

    10:00-11:00 SVTplay, SS13 Briançonnet – Entrevaux 1.

    11:00-11:55 SVT2, SS13 Briançonnet – Entrevaux 1. (Eftersändning)

    12:00-13:30 SVTplay, SS15 Briançonnet – Entrevaux 2.

    16:25-17:55 SVT1, SS13 Briançonnet – Entrevaux 2. (Eftersändning)

    Måndag 25 januari16:30-17:30 Sammandrag Monte Carlo-rallyt. 

    *

    I dagarna sjösätts FIA Rally Star på allvar, ett projekt för att hitta nya talanger med slutmålet att bli världsmästare. Så här långt är det två länder som redan är klara med sina uttagningstävlingar , Georgien (?) och Finland medan Kina, Estland, Peru, Australien och Mexico är på gång. Reglerna är enkla, du måste vara mellan 17 och 26 år ha ett WRC9 i din PC/Playstation eller Xbox detta är allt som krävs för att delta i den digital delen med målet är sedan att under fyra år jobba sig vidare mot WRC. Nu är det inte en bart i digital form som projektet finns utan även i form av ”Slalom Challenge” där Finland är först ut i Oulu den 13 februari. Här använder alla förare samma bil och samma däck och det vi nu väntar på är att Sverige/SBF ska dyka upp bland länderna som vill få fram en ny Ogier eller åtminstone en Tom Kristensson

    Foto: FIA

    . Vet inte om det är någon speciell tanke, men faktum är att Toms klubbkompis i SMK Hörby Klara Andersson (2: i Junior-SM i rallycross) och som FIA benämner henne, ”e-sports star” figurerar i FIA:s reklamfilm. I den snygga produktioner inspelad på M-Sports högkvarter Dovenby Hall är det Klara som  tillsammans med Monte-aktuella WRC2-kartisen Alex Kihurani  (läser till Sean Johnston i WRC2) introducerar nya storsatsningen som ska gå world wide. Gå in på https://www.fia.com/news/fia-rally-star-journey-begins där du kan läsa allt om hur detta går till.

    Foto: FIA

    *

    Att allt inte är guld och gröna skogar i rallyvärlden är ingen större hemlighet men då snackar man oftast om svårigheter att hitta sponsorer eller annat direkt relaterat till själva tävlandet. Sällan eller aldrig pratas det om psykiska problem vilket nu ERC-vinnaren 2019, Chris Ingram träder fram och ger ett ansikte. Den unge britten lyckades inte få ihop budget för 2020 utan det blev bara en enda tävling och då med en Rally5-Renault i ERC-finalen. Året före brottades han både med sin mentala hälsa plus pressen att få ihop pengar för att kunna avsluta säsongen. Till slut var det mamma Ingram som startade en insamling och räddade EM-guldet i Toksports Skoda. Nu berättar Ingram.

    Att köra emot några av Europas snabbaste förare på några av de allra farligaste sträckorna var inte den stora utmaningen utan jag kämpade och slogs för att vinna en mycket tuffare strid med min egen psykiska hälsa.

    Foto: TOKSPORT

    Han fortsätter med från att leva sin dröm ”att köra dyra bilar flat out” så har han samtidigt haft en tuff tid med svår depression.

    Allt kom på en gång, ekonomisk press, smärtsamma privata relationer, sjukdom i familjen och tanken på att jag inte skulle kunna fortsätta min rallykarriär, förklarar Ingram.

    Kan ni tänka er att bakom de leende bilderna var jag så deprimerad, att det bara var dagar från att jag gjort mig illa, jag hade till och med tankar på självmord! 

    Nu har Ingram fått hjälp ur sin depression via organisationen ”HUMEN” och hoppas att fler män i hans situation söker liknande hjälp. Med detta är han också ambassadör för ”HUMEN talk” och försöker hjälpa till att samla in pengar till deras viktiga verksamhet. Något om framtiden i rally nämns överhuvdtaget inte i sammanhanget…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.