Neuville i tung testkrasch, SM i HGP körs den 1 maj, Timmy H. tuff även i Nitro RX, elva anmälda till Bodens SM-premiär, Gustavsson siktar högt och Waldegård-Porsche till Monte 50 år efter segern.

Blogg

Först fick Thierry Neuville invänta bättre väder än det kraftiga vinterväder som rådde kring Alsace där Hyundai valt att förlägga sina tester av nya Rally1 i20. När det äntligen blev läge efter flytt till Montpellier så blev det en kortvarig testsejour för honom och Martijn Wydaeghe innan det hela var över. Thierry miste kontrollen över bilen som i hög fart gick över kanten till en ravin och landade i forsande å. Kraschen blev häftig och skadorna på bilen så omfattande att det betvivlas att den ens är reparerbar, vilket blir ett tungt avbräck i Hyundais testprogram. Enligt uppgift så var den helt ny före testen och blev således inte långlivad. Besättningen togs till sjukhus i Montpellier för kontroll eftersom Martijn klagat över smärta i ena axeln. Dessbättre hittades inga skador varken hos honom eller Thierry och båda fick lämna sjukhuset efter några timmar.

Foto: Okänd

Det goda i händelsen var att både Hyundai och FIA fick ett hårdhet besked på att den förbättrade och utökade buren skötte sitt jobb. Även den speciella delen av buren som enbart har till uppgift att skydda batteriet, klarade sin uppgift utan att någon skada på kraftkällan kunde konstateras. Detta var andra kraschen med en Rally1-bil och där Elfyn Evans blev historisk som förste  förare att ”bygga om” en Toyota-hybridbil. Även då fungerade alla säkerhetssystem exakt som tänkt.

    *

    I går berättade jag att Hässleholms GP kan köras som planerat efter att Hässleholms Kommun svängt om och inte längre låter några boende på Garnisonen bestämma. Nästa års upplaga av HGP har två tävlingsdagar och där nu Hässleholms MK förklarat hur dessa ska fördelas. Den 30 april körs ”Inbjudningsklassen” vilket i det här fallet torde innebära RS-DM för att sedan den 1 maj släppa loss SM-fältet på samma bana. Upplägget måste också innebära att inga tävlande kan köra båda dagarna, då den 30 april skulle bli liktydigt med träning inför SM-deltävlingen. Upplägget blir annars som årets förklaras det. Foto:Tommy Svensson

     Eftersom SM är öppet så kommer vi bjuda in norrmän och danskar till tävlingen. Vi har en ny bana på garnisonen som körs två varv. Sträckan kommer att köras fyra gånger och totalt blir det 20 kilometer specialsträcka. Vi kommer att starta med fem bilar i stöten där vi kommer att ha 20 sekunders startmellanrum. Rekning görs till fots eller cykel. Vi startar tävlingen för SM-klassen söndagen den 1 maj klockan 10.00, hälsar tävlingsledningen i Hässleholms MK som har inbjudningsklass som tävlar dagen innan SM-fältet.

    *

    Timmy Hansen har inget större flyt för tillfället. Förra helgen missades VM-guldet i Rallycross efter att domarna gjorde honom poänglös i första tävlingen på Nürburgring efter alltför tuff uppvaktning av Niclas Grönholm.  Även i finalen för amerikanska Nitro RXFlorida International Rally & Motorsport Park hade domarna ögonen på svensken. I ett av ”Battle-heaten” (tävlar två och två) gick Timmy över mållinjen som vinnare före värste konkurrenten om slutsegern Scott Speed.

    Foto: Subaru USA

    Men på vägen dit hade han alltför tung kontakt med Subaru-föraren vilket gjorde att stötfångaren slets av samtidigt som Timmy bedömdes ha haft alla fyra hjulen utanför banan vilket innebar tidstillägg och missad seger.

    Foto: Nitro RX

    I samma tävling kör även Mikaela Åhlin Kottulinsky i klassen SXS och lyckades i går hävdat sig så väl att hon är lite av favorit inför dagens finaler.

    Idag är det exakt två veckor kvar innan anmälan stänger för SM-premiären i Boden, North Rally. Tävlingen körs 7-8 januari och än så länge är det ingen indirekt rusning till anmälan, endast elva ekipage är anmälda. Bland dessa finns helt nya SM-teamet ”FT1 Rallyteam”. Bakom detta finns TRR Motorsport tillsammans med Jacob Motorsport och ingår i FT1 Rallyteam gör Gullabos 940-åkare Jacob Johannesson/Danny Holgersson och Håkan Rönnebring/Anette Pettersson från Karlskrona som kör Mitsubishi i Nationella 4WD. En klar kandidat till totalseger har också trillat in, hemmaduon Michael Wikström/Lennart Nilsson. Kombinationen Ford Fiesta WRC och hemmavägar till stor del dessutom i mörker, blir nog svår att knäcka. Bara drygt tre timmar dagsljus förväntas under tävlingshelgen och där fredagsetappen avgörs helt i mörker. 

    *

    Foto: CRG

    I år vann Kristianstad Kartingklubbs Victor Gustavsson EM  i klassen KZ2 och 2022 är siktet inställt på ännu högre höjder. Nu är det också klart att skåningen kommer att köra för CRG´s fabriksteam i klasserna KZ1/OK och detta i WSK Champions Cup, WSK Super Masters, WSK Euro Series, EM och VM.

    *

    Årets utan jämförelse häftigaste historiska rally må vara att det är med Regularity-regler, är ändå Rallye Monte Carlo Historique. I år ställdes rallyt in som brukar locka runt 3-400 ekipage, på grund av Covid-19.

    Foto: privat

    Nu är det dock ”lumière verte” och den 30 januari ger man sig iväg för att sedan den 3 februari nå målet i Monte Carlo. Kul också att där i år kommer en svensk-bil med proveniens  när Carl och Nils Rosén med stallchef Caroline Rosén och serviceteamet Mats Engström och Erik Rosén tar en replika till rallyt av av den Porsche Björn Waldegård vann Rallye Monte Carlo med för 50 år sedan.

    Vi samlar in pengar hos Cancerfonden i Waldegårds minne. Ta chansen och stöd kampen som kan drabba oss, meddelar Monte-teamet.

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.