Neuville i topp inför sista dagen i Japan, Lindholm bäst i WRC2, FIA oväntat snälla, Klara vann Heat 3 på Nürburgring och punktering sinkade MiIle/Julia!

Blogg

Om inledningen av Rally Japan var dramatiskt så blev lördagen något lugnare där nu Thierry Neuville hotar att spoliera den japanska festen genom att leda rallyt före Elfyn Evans.

Foto. Hyundai Motorsport

Garanterat inte det scenario som önskas, att bästa Toyota är tvåa medan Hyundai belägger första och tredje platsen då genom att Ott Tänak har sista pallplatsen. Nu är det små differenser, fyra sekunder mellan belgaren och walesaren medan Tänak har mer tid  att köra in, 39,4 för att vara exakt. Återigen hade arrangören problem så att man fick ta bort SS13 med den officiella förklaringen ”Kommunikationsproblem” vad detta betyder exakt är svårt att avgöra. Efter 14 kilometer långa SS12 kunde Neuville pusta ut då hans diffar börjat krångla.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Sträckan gick bra men lite problem med diffar som slirade. Som tur är så var detta sista riktiga sträckan (SS14 var bara en dryg kilometer lång) så nu får ingenjörerna kolla på felet, menade Neuville.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Evans var inte nöjd med att ha tappat ledningen och skyllade på sig själva men även på sin Yaris.

    – Tappade känslan med framändan i eftermiddags…

    Fem sträckor återstår i natt innan årets sista vinnare kan koras, blir det Neuville eller Evans och där jag tror på Hyundai-seger.

    *

    I WRC2 har Emil Lindholm koppat ett hårt segergrepp både om titeln och helgens seger. Är nu 49 sekunder före Skoda-kollegan Sami Pajari och kan defilera mot WRC2-guld i natt. Överraskande trea är fransmannen  Grégoire Munster, Hyundai medan Teemu Suninen trillat ner som fyra.

    Foto: Skoda Motorsport

    Då hör det till saken att han har 50 sekunders tidstillägg och utan detta hade Hyundai-åkaren varit tvåa, typ 15 sekunder bak Lindholm. Lite häftigt att se #”FkCancer dekalen på Lindholms Skoda kan jag tycka. Måste nämna landsmannen Heikki Kovalianen som tävlat flitigt i Japan med inhemsk co-driver Sae Kitagawa men detta är första starten i WRC2 för paret. Trots att man kör en ”gammal R5-Skoda” ligger man femma, mindre än två minuter efter Lindholm…

    *

    Rallyt avslutas vår tid i natt och inför detta har meteorologen utlovat regn vilket kanske ändå lär göra avslutningen till en öppen affär. För mig så var det självklart att japanerna skulle leverera en helt perfekt organiserad tävling, dom är inte kända utan för att vara perfektionister. Men under rallyt har många synpunkter på brister framförts och där det värsta var privatbilisten som körde mot färdriktningen på SS4. Innan en funktionär med hjälp av en fotograf fick stopp på bilen hann den möta både Gus Greensmith och Sami Pajari  som båda hade sinnesnärvaro nog att väja åt rätt håll. När FIA undersökte saken visade det sig att bilen kört in i en vägkorsning som saknade vad vi kallar ”vägvakt”. Meningarna går även i sär om där ens fanns ”ATA-band” över vägen eller om det bara var för bilar att köra rätt in på sträckan. När man dessutom har i åtanke hur hårt FIA ser på säkerhet förväntade jag mig dryga efterräkningar och böter vilket man brukar vara sugna på att inkassera i Paris. Men den här gången såg man väldigt brett mellan fingrarna och arrangören fick enbart en uppmaning att se till att saken inte upprepades…

    *

    Han precis in från förhoppningsvis årets sista gräsklippning, för att på Sportkanalen hinna se när SMK Hörbys RX-stjärna Klara Andersson visade var skåpet skulle stå i Heat 3 på Nürburgring . Genom en iskall manöver efter starten passerade hon vilt kubbande Kevin Hansen och Ole Christian Veiby. I häcken på hennes gula PWR-bil hängde Gustav Bergström på men som senare fick se sig omkörd av Hansen medan Veiby sinkades av en däck trave. Trots att Kevin tog i så att han säkerligen hade blodsmak i munnen, kom han aldrig förbi skånskan och första heatsegern var klar. Klaras leende när hon fällde upp visiret efter målgång sa allt om hur lycklig hon var i just detta ögonblick.

    Annars dominerar Johan Kristoffersson som också toppar efter morgondagens avgörande. Tvåa är Timmy Hansen medan Klara Andersson inte visade någon som helst respekt mot sina mer meriterade kompisar och satte tredje tid före Kevin Hansen som fyra. En extra fjäder i hjälmen är sjävklart att kompisen i CE Dealer Team, Niclas Grönholm bara mäktade med att bli femma, runt två sekunder långsammare än ”Håkan och Pias-tös”!

    *

    Foto Modlic / www.fotomodlic.si

    Det ville sig inte fullt ut för Mille Johansson, Katrineholm och  Julia Thulin, Hörby när det var finaldags i Sloveniens Rallymästerskap, Rally Idrija. Redan från start visade Mille och Julia att man var mogna för toppstrid men så kom en olycklig punktering på SS3. Drygt fem minuter försvann vilket visade sig sedan  var omöjligt att hämta tillbaka. Ändå gav sig aldrig svenskarna utan var ständigt med i toppen på sträckorna och vann både sträckorna sju och åtta med sin Fiesta Rally4 från IK Sport. Utan punkteringen hade det enkelt blivit minst en andra plats i klassen istället för den elfte som nu blev helgens behållning.

    Foto: Mille Motorsport

    Vi tar två sträcksegrar på sista loopen och blir  femma bland juniorerna. Fartmässigt en stark avslutning på säsongen, menar Mille och lägger till

    Ett stort tack till Julia för ett fantastiskt samarbete hela säsongen och till IK Sport för en grym bil och nu laddar vi för att komma tillbaka starkt till 2023!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se