Mystisk Polo-film inger hopp, Rådström kör J-WRC, Theorin satsar på Suzuki, Adielsson i R5-Fiesta och var fyller man på spolarvätska?

Blogg

BlogggPoloGårdagens utan konkurrens absolut största snackis var den mystiska film som släpptes av Volkswagen Motorsport och där man då avslöjade ”sanningen” varför man lämnade WRC. Det var den klantiga magikern med det passande namnet ”Abrian Kadabrian” som helt enkelt trollade bort den nya Polo R WRC och sedan inte lyckades trolla tillbaka den. Istället dök där upp RX-Beetle, TCR-Golf, Golf GTI och till sist en flerfärgad gammal Polo men ingen i WRC-format.
Det som var allra mest intressant var början och slutet på filmen där Polon inleder i full race-kostym med Red Bull på sidan och medan bakdelen har vad många tolkar som, ”Norwegian colours”. Det som ger alla världens rallyfans hopp om en comeback är ändå slutklämmen ”Stay Tuned”?
Andreas Mikkelsen har nu öppet gått ut med sina förhoppningar om att få sitta i Polon redan till Rally Sweden och det som verkar vara största problemet för detta, är FIA:s homologeringprocess. Blir bara denna klar så är det nog värt att ”stay tuned”…
Samtidigt har Mads Østberg berättat för NRK att budgeten är klar för WRC 2017 men att han ännu inte bestämt sig för vilken bil det ska satsas på. Har skrivit det förut, tänk om det ändå blev ett helnorskt Polo-team i WRC, vilken julklapp!

*
BloggRådströmRedan i går avslöjade Torsby-talangen Dennis Rådström att han bytt Fiesta till nästa säsong, från Grupp N-versionen till en vassare R2-Fiesta. Men att målet inte var J-SM-serien utan betydligt mer utmanade Junior-VM framkom inte. Men att köra ”J-WRC” kräver mycket arbete och stöd från sponsorer och samarbetspartners konstaterar Dennis.
Vi har kommit en bit på vägen, men det återstår ännu en hel del innan vi är framme.
Vid sin sida får han ett nytt namn, Johan Johansson som i år skött notläsandet hos Pontus Åhman i ADAC Opel Rallye Cup. Att det är en seriös satsning förstår man när man läser namnet på Dennis coach/mentor, 1984-års världsmästare Stig Blomquist.
Innan var vi ett ”bonneteam” men nu har vi omorganiserat oss och alla jobbar professionellt mot samma mål, fortsätter Dennis.
Junior-VM 2017 avgörs med sex deltävlingar i bland annat Frankrike, Finland och Spanien. Alla deltagare tävlar i identiska Ford Fiesta R2 Ecoboost från M-Sport i Polen och teamets mål är redan klart, Juniorvärldsmästare 2018.
Vi har höga mål, men samtidigt är vi ödmjuka och jordnära. Detta är något teamet gör tillsammans, avslutar Dennis.
Premiär med nya bilen blir i Boden den 7 januari och sedan väntar SM-Sprinten.

*
BloggTheorin1Nysatsar gör också Markus Theorin som ställer undan sin vita Mitsubishi och till nästa år kör en av gotlänningen Bosse Gustafsson nybyggd Suzuki Ignis S1600. Bilen är en kopia av den bil som PG Andersson körde till J-VM guld och som i händerna på duktige Markus borde mer än väl räcka till för guldstrid i Junior-SM. En satsning som Markus berättar blir över två år. Premiär med nyförvärvet för honom och kartisen Henrik Söderquist bli i SM-Sprinten i Söderhamn.

    *
    BloggAdielssonI gårdagens uppesittarkväll hos Rally Live släppte trean i årets Juniorklass i Brittiska Rallymästerskapet Mattias Adielsson bomben att 2017 sitter han i en ny R5-Fiesta. Även för årets Vauxhall Adam R2-åkare blir i SM-Sprinten. Plötsligt börjar faktiskt Rally-SM:s Trimmade 4WD-klass bli intressant och kommer sedan också Mats Jonsson med ny bil (det ryktas om WRC-Focus) kan detta bli riktigt kul!

    *
    BloggRadioPassar bra att gå direkt över till rallyradion eller mer korrekt Rally Live som fortsätter sitt uppskattade arbete även 2017. Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Ola Strömberg fortsätter sända från Rally-SM även 2017.
    Det är fantastiskt kul att få förtroendet att fortsätta leverera rallyradio från Rally-SM. 2016 var ett fantastiskt spännande år, och allt tyder på att 2017 kommer bli minst lika bra. Så vi ser fram emot att få fortsätta leverera all action till lyssnarna hemma i soffan och i skogen, säger Bourghardt.
    Detta blir fjärde året i rad som det populära inslaget finns med i Rally-SM och att det är populärt ser man genom de över sjutusen ”gillarna” på Facebook.”
    Vi ser fram emot att kicka igång 2017-års säsong med rallyradio, podcast och magasinsprogram. Vi kan knappt vänta på att starten ska gå i Östersund och vi får börja sända, avslutar han.

    *
    BloggKlaraMedan Euro RX-tvåan Magda Andersson njuter av att ha fått ihop en julklapp med en Supercar Polo till nästa års Euro RX går lillasyster Klara i minst lika spänd förväntan. Under höstan har pappa Håkan jobbat med hennes nya bil för kommande äventyr på landets rallycrossbanor och så klart blev det en BMW om än med Volvo-motor. Blir minst lika spännande att följa Klara som storasyster Magda under 2017.

    *
    Då återstår bara åtta kandidater till Jerringpriset och bland de som blev utslagna var ”Kung Zlatan”. Men Mattias Ekström är kvar och nu gäller det verkligen för alla motorsportfans att ringa och rösta på förste svenske rallycrossvärldsmästaren. Du ringer och röstar 099-20 901.

    *
    BloggTommySå här dan före doppardan passar Motorbloggen på att önska alla läsare en rikligt god jul. Detta gör jag med ”mitt julkort” där Håkan Bercic lycktas ta en knivskarp bild på Silver-VOC:en, en nästan omöjlig uppgift med tanke på farten vid fototillfället men Håkan lyckades tack vare stor skicklighet…

    *
    Väljer att avsluta med en absolut sann historia som jag råkade ut för i går kväll. Av en sportreporter beordrades jag ner till Kristianstad Arena för att ta bild på en handbollstjej som där visade sig vara lite försenad. I väntan på att hon skulle dyka upp småsnackade jag med två av vaktmästarna när en av staden absolut största ”bollprofiler” dök upp och la sig i vårt snack. ”Bollaren” började med att påpeka för mig att här inte fanns några bilar att plåta. En god tanke då jag ju har ett ”litet bilintresse”. Bollprofilen fick istället frågan om hans eget bilintresse vilket förklarades vara lika med noll. Han fick faktiskt också ärligt tänka efter på frågan vad för bilmärke han körde? Efter detta kom så avslöjande från ”bollaren” som gjorde mig lite knäsvag.
    Inte riktigt klokt och jag skulle kanske inte berätta, men jag vet inte var man fyller på spolarvätska? Har letat överallt men inte lyckats hitta något hål att fylla på i…
    En av vaktmästarna undrade förvånat hur han bar sig åt nu på vintern när vindrutespolningen är livsviktig, men på detta hade ”bollaren” hittat en lösning.
    Har en flaska spolarvätska i bilen, vevar ner rutan och slår ut lite på rutan när den blir för dj-la skitig…
    Till saken hör att det rörde sig om en fransk bil och då tyckte jag det passade bra att påminna om deras i mina ögon ofta lite knasiga lösningar.
    Med tanke på ditt bilval och fransmännens logik, så sitter antagligen påfyllningsröret under baksätet. Du får lyfta där och leta, försökte jag skoja till det.
    Bollaren sken upp.
    F-n vad bra, där under har jag faktiskt inte kollat…
    God Jul