Mycket snack kring M-Sport Ford, rallymedia ifrågasätter om Sunninen "har vad som krävs", många rally lär få trängas 2022 och trist datumkrock mellan SSR och "DM5".

Blogg

Trots att M-Sport Ford inte alls är med i toppstriden varken i Märkes-VM eller bland förarna så är det för närvarande ändå mycket snack kring gänget från Cumbria, bland annat var man först att visa upp 2022-bilen. Ur svensk synvinkel är och har alltid M-Sport varit intressant då det är här som många av svenskar fått ( mer korrekt betalat…) sina chanser under åren. Foto: Tommy Svensson

Senast att köra några tävlingar med WRC-Fiesta var Pontus Tidemand men dessförinnan har till exempel PG Andersson även han kört för WRC:s äldsta team.  

Foto: Tommy Svensson

    När även Tom Kristensson ingår i ”The Malcolm Wilson-rallysquad” är det i ljuset av detta intressant vad som händer i och kring slottet Dovenby Hall där teamet huserar.

    Efter att nya Rally 1 Ford Puma WRC Hybrid visades upp vid ett event på Goodwood Festival of Speed har det spekulerats i vilka som ska köra bilen till nästa år. Ska man tolka tecknen så verkar ändå fransmannen Adrien Fourmaux ligga bra till för en permanent plats i Puman. Med franska bilsportförbundets muskler i ryggen plus att han gjort bra ifrån sig i de tre starter han fått, så känns det inte helt omöjligt. För att ytterligare spä på sina möjligheter så berättar Fourmuax att han verkligen vill känna på dagens WRC-bil i ett snabbt rally.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Det kommer att finnas en helt ny generation bilar till nästa år som jag redan testat hos M-Sport men jag skulle vilja prova dagens bilen under snabbare förhållanden, förklarade han för DirtFish.

    Han avslöjar att han gärna byter ut den planerade WRC2-starten i Rally Finland mot en chans i WRC-Fiestan. De tre tävlingar han kört, Kroatien, Portugal och Safari har alla varit ”slow rallys” så där känner han sig tämligen hemtam och nu vill han känna på motsatsen för att komma bättre förberedd inför 2022.

    Mitt fokus är fortfarande på inlärning men självklart skulle jag inte vara glad om jag måste börja nästa säsong utan erfarenhet från alla typer av rallyn.

    Enligt källor i Cumbria så är Fourmaux också den som testat nya Puman allra mest medan både Gus Greensmith och Teemu Sunninen bara fått känna på bilen sporadiskt. Något som då tas som intäkt för att fransmannen får full säsong hos M-Sport Ford till nästa år.  Som teamkompis får han då enligt tyska Rallyesport, Hyundais ”hjälpryttare” Craig Breen.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Enligt tyskarna så är Breen precis den förare som M-Sport behöver i nya Puman. Irländaren med 66 WRC-starter och fyra pallplatser är fullt kapabel till att vinna rally med rätt bil och rätt omgivning, egenskaper som i dag saknas hos förarna i det blåvita teamet. En annan sak som är till Breens fördel är att löneanspråken säkerligen är blygsamma i jämförelse med övriga med samma cv som Rally Estonia-tvåan. Av förklarliga skäl ligger Breen lågt med sina planer då han fortsatt är under kontrakt med Hyundai och någon test av Puman är därför för närvarande omöjlig. Så här mycket har Breen dock sagt tidigare om hur han tänker sig framtiden

    Mitt mål är fortfarande att bli världsmästare och det kan jag bara uppnå genom att köra hela säsonger!

    *

    Teemu Sunninen däremot befinner sig i en svår sits och menar han själv, får aldrig en ärlig chans att visa hur snabb han är om Fiestan fungerat som den borde och att han så öppet visat missnöje mot bilen, är inget som stärker möjligheten för en fortsättning enligt insatta källor.Foto: Tommy Svensson

    Inte heller när mediaprofiler i sporten öppet börjar ifrågasätta om Sunninen verkligen har vad som krävs talar för en fortsättning. Ifrågasättande som fått hans manager Timo Jouhkin att härskna till och i sin tur undra om dessa ”experter” ens vet vad dom snackar om. Han hänvisar till allt tekniskt strul som drabbat hans klient och som stått utanför förarens kontroll.. Nu hoppas finnländaren att få köra i tuffa Acropolisrallyt i september där Fiestans stryktålighet kan bli värdefull. Eller blir det en skräll inför nästa säsong med att  Jouhkin lyckas få till ett avtal för Sunninen med Toyota som det ryktas. En pusselbit i detta kan vara att även Jari-Matti Latvala ingått/ingår i den finske investerarens bolag BUAG. Kan mycket väl vara det lilla som krävs för en delad plats vid sidan av Sebastien Ogier i en tredje Yaris WRC

    *

    Att det numera är i stort sett helt omöjligt att undvika datumkrockar i rally är där många som vittnar om. Nu råder som bekant ännu inte ”normalläge” på grund av att pandemin fortfarande påverkar, så när det flyttas tävlingar hit och dit är det oundvikligt att det krockas. När vi 2022 förhoppningsvis har ett lugnare och mer normalt läge, så blir det nog ändå inte lättare att få ihop en rallykalender.

    Foto: Erik Högberg

    Om SM-promotorn SRM fortsätter med årets upplägg blir det bara i SM runt 12-15 helger för deras tre olika grenarna och lägger man så till att Svenska Rallycupen redan visat sin kalender med sju deltävlingar börjar det tjockna till. Får man då förmoda att även Supercupen, Sydsvenska Rallycupen och MAS Mästerskapet inom kort kommer med liknande kalendrar, då blir det ännu tuffare. I praktiken betyder detta att runt 35-40 ”stortävlingar” ska tryckas in under april-oktober och kör man då samtliga helger (28) under periodens räcker det ändå inte till, utan att det kommer att krockas. Tidigare hade jag en vision för att få mer status på SM, att deras helger skulle vara heliga och inga andra cuper/mästerskap skulle tillåtas samtidigt. Något som idag är helt omöjligt,  istället kannibaliserar alla på varandra och frågan är om detta verkligen är en utveckling som för svenskt rally framåt. Jag vet vad jag tycker…

    *

    Med detta är det enkelt att gå över till just en olycklig krock och där jag absolut inte lastar någon för detta, istället en följd av mest otur och mindre planering. Jag tänker på ”South Swedish Rally” och Danska Mästerskapets ”Sydhavsrally” (DM5) som båda körs samma helg den 27-28 augusti. Olyckligt då detta är den ”DM-tävling” som ligger absolut bäst till för åtminstone sydsvenska rallyåkare med HQ i Nykøbing bara några mil söder om Köpenhamn. DM 5 ingår även i Dansk Super Rally och är ett asfaltrally (2 procent grus) med 14 sträckor på totalt 166 kilometer. Arrangören Nykøbing F. Motorsport erbjuder dessutom  en tävling enbart på lördagen ”Sydhavs SHORT Rally” med åtta sträckor på 77 kilometer.  Svenskt intresse finns ändå trots att SSR körs samtidigt då Volvo Euro Cup ingår i tävlingen som klass ”Rally 11” här dock benämnd ”Volvo Original Cup”.

    Foto: Volvo Euro Cup

    Nytt tillfälle för ”VEC-General”  Ted Malm att visa upp 240:an i sin nya mörka kostym och så klart hoppas han på att många ansluter till cupen som hade premiär på Tierp.

    *

    I morgon torsdag blir det garanterat bloggfritt, en tur till Blekinge är inplanerat.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.