Mycket jobb kring TV-Svängen exakt som för alla andra, Hörby-Julia siktar mot Junior-VM, Eslöv-Anders stark trea i YM Vest 3, 21 anmälda till Back-SM på Söderslätt och VOC snabbare än Grupp F i Trollhättan.

Blogg

Kanske jag gör en felbedömning men när man som jag befinner mig inne i ”TV-Svängen bubblan” är det lite svårt att samtidigt ha fokus på WRC Acropolis Rally Greece som valt att köra samma helg, alltså den som kommer. Medan Kalle Rovanperä och hans kompisar drar i igång i Lamia med ”SS1 EKO SSS Olympic Stadium” redan på torsdagskvällen klockan 20.08 får SSRC-åkarna i Hörby ge sig till tåls till klockan 10.00 på lördag. Att arrangera en rallytävling är något som kräver väldigt mycket jobb före start men även efter att sista bil gått i mål är det mycket som måste fixas. Jobb som måste göras och som säkerligen många tävlande/publik är lyckligt omedvetna om. Men alla de som år efter år med dårens envishet fortsätter att göra jobbet, för dom är det högst verkligt vad som kräv,  även för en tävling som TV-Svängen med sin knappa tre mil specialsträcka. Ett tungt jobb är att ”täcka” på sträckorna, något som tillkommit de senaste 20 åren.

Foto. Tommy Svensson

Tidigare var det mest någon gräsmatta eller en ömtåligt husfasad/fönster  som behövde skyddas medan numera även timmertravar är lika ömtåliga. I år ställer t det till det på ”min sträcka” där det just nu är avverkning i den högre skolan och ska så vara fram till fredagkväll. Timmerägaren har också önskemål (läs krav) att alla travarna måste skyddas mot stensprut om inte, ja gissa? Därmed står vi inför ett dilemma, korta sträckan är ett alternativ då avverkningen sker runt en kilometer efter start eller ta et djupt andetag, kavla upp ärmarna och plocka fram fiberduk och presseningar i massor. Än är inte beslut taget i frågan, men jag vet min åsikt…

    Foto. Tommy Svensson

    Hur som helst så finns är fler högar med nyhugget timmer på sträckan och där tillbringade jag plus min trogne granne Bengt några timmar i förmiddags med att skydda ”skogens guld”. Efteråt var vi tämligen nöjda och nu ska det mycket till innan någon stenusling ska kunna åsamka stockarna skada. På dagens arbetslista stod även att förbereda med ATA-band vid anslutningsvägar plus att tillverka två ”bandgrindar” för de tävlande, som kanske ”borde gått till Specialers” istället för att lägga pengarna på rally.  Väl hemma var de första tävlingsprogrammen färdigtryckta och då började nästa fas, att lägga dessa i kuvert. Efter detta  får Postnord ta ansvar och se till att annonsörer ”utombys” får dyrgripen i sina händer så att dom kan sälla sig till publiken på lördag.

    Foto. Tommy Svensson

    Detta jobb lämnade Bengt över till sambon och Nova så att vi gemensamt kunde få iväg kuverten innan den lilla ljusblå bilen kom och tömde postlådan. I morgon förmiddag är det dags att packa tävlingshandlingarna och på eftermiddagen ska resten av annonsörerna få sina program, men då genom mer fysiskt överlämnade.  Det jag nu räknat upp fortsätter sedan ”på varvstoppet” framtill söndag och vill jag  poängtera, min insats i det stora hela är ytterst blygsam det finns många som gör väldigt mycket mer för att den  57:e TV-Svängen ska bli verklighet. När man betänker hur antalet rallytävlingar som arrangeras så skulle det varit kul om någon forskare satte sig ner och räknade ut hur många obetalda timmar (oftast får man dessutom  själv lägga till pengar för bensin med mera) som alla entusiaster lägger ner på sporten varje år? Min gissning, väldigt många fler än vad gemen man ens i sin vildaste fantasi kan tänka sig…

    *

    Över till Grekland och där Julia Thulin, SMK Hörbys internationella co-driver stjärna ska försöka lotsa Robert Virves till seger i Junior-WRC.

    Foto: Junior-WRC

    Inför finalen håller det svensk-estniska paret en tredje plats och detta en futtig poäng bakom de delade ettorna Sami Pajari och Jon Armstrong. Med dubbla poäng i finalen plus en poäng för varje sträckseger är detta en helt öppen affär och inte ens fyran Lauri Joona kan räknas bort. Finländaren är sex poäng efter de två i toppen men med juniorernas regelsystem är detta nästan inget  avstånd alls. Nu är reken i full gång på de 16 sträckorna och de är precis som Julia förväntade sig.  

    Utmanade och tuffa med höga temperaturer som gör det svårt för både team och bil, menar Julia som även lägger till. 

    Men vi är redo, nu gör vi detta!

    Första dagen var det dock regn när man rekade på de svårkörda och bitvis väldigt steniga sträckorna där Robert med Julia går ut med #60 på sin Ford Fiesta Rally3. 

    *

    Senast Lunda-paret Håkan och Pamela Oddshammar körde Yokohamamesterskabet blev man snuvade på pallen tack var de udda regelverket i Danmark. I helgen gick det dock bättre och i ”YM Vest 3” i Ringkøbing rullade den svenska R5 Fiestan in som just trea. Före sig efter de fyra heaten var favoriten IB Kragh/Bo Mølgaard Jensen, Hyundai och Jan Petersen/Jeanette Kvick Andersson med R5 Peugeot. Kragh hade 23 sekunder ner till Petersen medan det var tätare mellan honom och familjen Oddshammar, 2,5 sekunder skilde.  Foto: Tommy Svensson

    En flitig asfaltåkare var tidigare Eslövs Anders Karlsson den här gången med Kristofer Roth Nielsen som sällskap i den silvriga Escorten. Samarbetet bar till en tredjeplats i klassen YM2. Före sig hade man en Mitsubishi och en Subaru, så utan tvekan var det en stark placering av Anders.

    *

    Nästa ”stortävling” åtminstone sett till status, är Rally Österns debut som arrangör i Back-SM den 17-18 september. Arena för detta är ”Minnesbergsbacken” och där det ska tävlas både lördag och söndag. Klubbarna (Trelleborgs MK/Tomelilla MK) har slått på stora PR-trumman inför SM-debuten på den 1400 meter långa asfaltbacken med ett par luriga svängar på mitten, men responsen har varit tveksam. På fredag stänger anmälan och just nu finns 21 anmälda, vilket är tämligen exakt hälften vad som enligt inbjudan krävs för att tävlingen ska genomföras Rättare sagt, med färre än 40 anmälda har man rätt att avlysa. Inga dåliga namn som är anmälda, helgens SM-vinnare Tom Kristensson med lånad Hyundai finns anmäld och likaså helgens nykorade Svenske Mästare PG Andersson.

    Foto: Tommy Svensson

    Fast frågan är om deras R5:or kan hålla Stefan Kristensson och hans vassare WRC-Fiesta (bilden) stången över ”kullen” på Söderslätt? Totalt är 12 rallybilar anmälda (sju 2 WD, tre 4WD, en VOC och en GruppE ). Till detta kommer så nio rallycrossbilar av olika dignitet.

    *

    I SM-värmen körde även VOC Mekonomen Rally med sin egen SM-variant SverigeSerien i Trollhättan och Västrallyt. VOC-basen Roger Fransson har roat sig att jämföra tiderna med vinnaren i SM-klassen Standard (Grupp F-940) hemmaföraren  Johan Holm och vinnaren hos VOC, Patrik Fredriksson med en ”ofränare” VOC 940.

    Då var Patrik på samma sträckor en minut snabbare trots att SM-åkarna fått lov att reka och skriva egna noter plus att de redan värmt upp på de tre första sträckorna, tunga fakta!

    Foto. Roger Fransson

    Bästa i A-klassen var värmlänningen Patrick Fredriksson med kartläsare Per Wiksten och allt gick på räls i Trollhättan. Tvåa kom Dennis Askling/Alan Karlsson och  trea Robin Wallon/Tommy Sjölin. I B-klassen var Daniel Jonsson/Emma Hägg snabbast och i C hette vinnaren Linus Flodin/Tobias Fredriksson. Den långa resan från Boden betalade sig för körkortslösa Rasmus Hansén i Ungdomsklassen. Ensam i klassen och så klart då vinnare…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com